Content marketing

Content marketing, to inaczej marketing treści. Jest opracowaną strategią marketingową, wykorzystującą takie narzędzia jak: filmy, tekst, grafika, materiały dźwiękowe mające na celu utrzymać relację marka-klient. Celem content marketingu jest skłonienie ludzi, aby poprzez przeczytanie tekstu, obejrzenie materiału, kojarzyli naszą markę, a w konsekwencji stali się lojalnymi klientami marki.

Działania content marketingowe ukierunkowywane są na konkretne grupy odbiorców. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, zgodnie z potrzebami i charakterystyką osób zainteresowanych Twoim produktem czy usługami budujesz lojalność i wzmacniasz więź z marką. Marketing treści to wykorzystanie różnych kanałów publikacji w celu dotarcia do określonych odbiorców z odpowiednimi treściami na różnych etapach podróży zakupowej. Pamiętaj, że treści powinny być projektowane w zgodzie z rzeczywistymi potrzebami odbiorców.

Dla firm prowadzących sklep internetowy, content marketing może również przyczynić się do zwiększenia konwersji i sprzedaży poprzez dostarczanie wartościowych treści, które wspierają decyzje zakupowe klientów.

Strategia content marketingowa. Co warto wiedzieć?

Pierwszym krokiem w każdej udanej kampanii content marketingowej jest uzyskanie jak najwięcej informacji o grupie docelowej. Jeżeli będziemy posiadać informacje o tym, kim jest nasz odbiorca, jakie ma zwyczaje i nawyki – będziemy w stanie lepiej wykorzystać potencjał treści. Możesz to sprawdzić na swojej stronie internetowej, kanałach społecznościowych czy poprzez informacje z rozmów telefonicznych. Takich informacji dostarcza choćby Google Analytics. Możesz poznać demografię odwiedzających, a wiec ich płeć, wiek, miejsce zamieszkania. Sprawdzić z jakich urządzeń korzystają oraz ile czasu spędzają na danej podstronie. Możesz zdobyć również cenne informacje z mediów społecznościowych – pytania zadawane przez Messenger są prawdziwą kopalnią wiedzy dla opracowywania działań content marketingowych.

Kolejnym krokiem jest stworzenie tzw. mapy podróży Twojego klienta. Customer journey pozwoli rozplanować jaki rodzaj treści będzie przydatny na poszczególnym etapie podróży. Customer journey to proces, w którym klienci przechodzą od nieznajomości Twojej marki do stałego, a nawet lojalnego klienta. Przejście poszczególnych etapów, dostarczanie odpowiednich treści i wiedzy może zakończyć się finalizacją zakupu, a na tym zależy każdej marce. Podróż klienta to proces, przez który przechodzi klient, gdy próbuje zaspokoić określoną potrzebę. Proces ten może obejmować między innymi badanie różnych marek i produktów oraz czytanie recenzji przed podjęciem decyzji, zakupem produktu i sposobem korzystania z Twojej marki po jego otrzymaniu.

Zasadniczo marketing treści jest strategią, którą marki wykorzystują do budowania odbiorców i kierowania ruchu opartego na wartości do swojej witryny, budując świadomość swojej marki i produktów. Marki tworzą materiały na tematy, które są istotne w celu przyciągnięcia nowych klientów lub potencjalnych klientów. Ich rodzaj i specyfika są odmienne. Załóżmy, że klient poszukuje smyczy dla swojego czworonożnego pupila. Na początku tej podróży, może nie być świadomy, że jest taki produkt jak szelki dla psa, które mogą okazać się lepszym rozwiązaniem, ponieważ nie naruszają postawy psa, są bezpieczniejsze i wspierają jego bezpieczeństwo, nie utrudniając jednocześnie motoryki ruchu. Pies ma swobodne działania. Właśnie o możliwościach produktu będzie chciał się dowiedzieć w pierwszej kolejności. Takie treści mogą go zainteresować Natomiast w późniejszym etapie, kiedy już jest świadomy różnych wariantów produktu, będzie poszukiwał informacji o tym, które szelki są najlepsze. Widzimy tutaj, że całkiem inne potrzeby mógłby mieć klient, gdy zaczynał swoje poszukiwanie produktu, a z innym założeniem zakupu mógłby zakończyć cały proces.

Niezależnie od tego, czy publikujesz treści w witrynie internetowej swojej firmy, na platformach społecznościowych, w postaci publikacji postów na blogach czy w innych kanałach informacyjnych — marketing treści to skuteczny sposób na nawiązywanie kontaktów i zwiększanie liczby obserwatorów.

Content Marketing. Cel

Marketing treści ma na celu nawiązanie relacji pomiędzy marką, a Klientem. Odbywa się to poprzez:

  • tworzenie interesujących i wyczerpujących treści
  • budowanie świadomości marki i przyciągnięcie grupy docelowej
  • wpływanie na decyzję zakupową Klienta

Content marketing. Przykłady

Content marketing wykorzystuje szereg narzędzi, aby budować świadomość marki i produktów. Możemy wyróżnić m.in.:

  • prowadzenie bloga firmowego;
  • prowadzenie kanałów społecznościowych;
  • prowadzenie e-mail marketingu (newslettery);
  • prowadzenie videobloga;
  • tworzenie materiałów informacyjnych.


Jeżeli użytkownik wchodzi w relacje z marką, wykazuje aktywność dla treści, którą udostępniasz: klika w nią, czyta zawartość – w ten sposób deklaruje zainteresowanie Twoją marką. Jest kilka podstawowych zasad, które powinieneś przestrzegać w marketingu treści. Zróbmy to na konkretnym przykładzie. Weźmy pod lupę marketing treści w newsletterach. O czym należy pamiętać?

  • Jakość: Twórz treści dobrej jakości z pomocą ekspertów. Im więcej wartościowych i merytorycznych informacji w Twoich treściach, tym większa szansa na zainteresowanie Twoją marką. Chcesz poznać przydatne narzędzia dla copywriterów? Przeczytaj wpis na naszym blogu.
  • Trafność: Treść powinna być odpowiednia dla Twoich odbiorców. Odpowiadać na realne potrzeby grupy docelowej. Zawartość materiału musi być zgodna z tym, o czym piszesz na wstępie.
  • Segmentacja: Nie twórz uniwersalnej treści dla wszystkich. Zależy Ci na jakości bazy docelowej, nie ilości kontaktów. Segmentuj bazę, i twórz treści interesujące dla poszczególnych grup.

Content marketing a SEO

Treść, którą tworzysz jest bezpośrednio powiązana z pozycją strony w wynikach wyszukiwania. Działania seo, to szereg aktywności ukierunkowanych na to, aby Twoja strona zajmowała wysokie rankingi w wynikach wyszukiwania przeglądarki. Innymi słowy, to działania mające sprawić, aby klient po wpisaniu danego rokującego słowa, znalazł Twoją stronę jak najwyżej. Treść jest jednym z czynników algorytmu, według którego Google ocenia Twoją witrynę. Obok kwestii technicznych, jak jakość kodu, hosting, to także sama strona, jej hierarchia, grafiki i treści, które umieszczasz.

Zatem już na etapie tworzenia content marketingu, należy tworzyć treści zgodnie z SEO. Z jednej strony wesprze Cię to w budowaniu jej widoczności, z drugiej zaś zaoszczędzisz czas i energię na podejmowanie płatnych działań. Marketing treści jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ruchu, głównie dlatego, że chodzi o wymyślanie atrakcyjnych treści i promowanie ich w zasięgu, mediach społecznościowych, a co najważniejsze, upewniając się, że Twoje treści zostaną znalezione w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.


Zanim zaczniesz myśleć o content marketingu jako narzędziu SEO musisz po pierwsze wiedzieć, czego szukają ludzie. Na jakie frazy i słowa kluczowe wyszukują produktów czy usług, które masz w asortymencie. Analiza i dobór słów kluczowych pomoże Ci w tworzeniu treści w duchu SEO. Marketing treści i SEO mogą być niezwykle skuteczne, gdy działają razem.

Korzyści content marketingu

Wspomnieliśmy wyżej, jaką rolę pełni content marketing w codziennych działaniach firmy. Jaka jest jego rola i jak może wesprzeć procesy sprzedażowe. Dlaczego zatem warto zainwestować w content marketing? Podsumujmy najważniejsze korzyści marketingu treści.

  • budowanie świadomości marki
  • wspieranie działań SEO
  • zwiększenie liczby odwiedzin na stronie internetowej
  • wspieranie procesów sprzedaży
  • budowanie lojalności między marką, a Klientem

Content marketing, to stały i długotrwały proces budowania relacji pomiędzy marką, a Klientem. Efektem pozyskania nowych odbiorców, jest sprzedaż -zatem warto poświęcić czas, aby przygotować strategię marketingu treści, zgodną z zapotrzebowaniem i oczekiwaniami odbiorców.

Od dnia 20.09.2024 nasza infolinia oraz czat są wyjątkowo niedostępne. Wszelką pomoc udzielamy za pomocą formularza kontaktowego.

Ponowna dostępność: Czat 22.09 - 8:00 Infolinia 23.09 - 8:00

Dziękujemy za wyrozumiałość.