What is Wireframe?
Read what it is Wireframe in our dictionary.
It will help you better understand what exactly it is Wireframe and what is the meaning to you in everyday use.
Wireframe
Wireframe to termin używany w projektowaniu stron internetowych oraz aplikacji, który odnosi się do szkicu lub prototypu interfejsu użytkownika. Wireframe jest podstawowym narzędziem używanym przez projektantów UX/UI do wizualizacji struktury strony lub aplikacji przed przystąpieniem do pełnego procesu projektowania graficznego. To uproszczona wizualizacja struktury strony internetowej lub aplikacji. Przedstawia podstawowy układ elementów interfejsu – takich jak nagłówki, przyciski, menu, formularze czy obrazy – bez skupiania się na detalach graficznych, kolorystyce czy teksturach. Celem wireframe’u jest ukazanie funkcjonalności i rozmieszczenia elementów na stronie, zanim przystąpi się do etapu projektowania graficznego czy kodowania.
Wireframe jest zazwyczaj tworzony w formie czarno-białego szkicu, bez użycia kolorów, obrazów czy szczegółowych stylów graficznych. Głównym celem jest przedstawienie funkcjonalności i rozmieszczenia elementów na stronie, co pozwala na skupienie się na aspekcie użyteczności i logice nawigacji. Warto zaznaczyć, że wireframe może być tworzony zarówno na papierze, jak i za pomocą specjalistycznego oprogramowania.
Jednym z najważniejszych aspektów wireframe jest możliwość wczesnego wykrywania problemów z użytecznością oraz optymalizacja doświadczenia użytkownika. Dzięki temu, projektanci mogą wprowadzać zmiany i ulepszenia na etapie, gdy jest to jeszcze stosunkowo proste i tanie. W dalszej części procesu, gdy wireframe zostanie zatwierdzony, przekształca się go w bardziej szczegółowy projekt graficzny, a następnie w pełni funkcjonalną stronę internetową lub aplikację.
Rodzaje wireframe’ów
Istnieją różne poziomy szczegółowości wireframe’ów:
- Makiety niskiej wierności (low-fidelity) – bardzo uproszczone szkice, często wykonywane ręcznie lub w prostych programach graficznych. Służą do szybkiego prototypowania pomysłów.
- Makiety średniej wierności (mid-fidelity) – zawierają więcej szczegółów, takich jak konkretne etykiety, układ kolumn, ikonki zastępcze. Często tworzone w narzędziach typu Balsamiq, Adobe XD czy Figma.
- Makiety wysokiej wierności (high-fidelity) – przypominają gotowy projekt graficzny, często zawierają nawet elementy interaktywne.
Przykład zastosowania wireframe’u
Załóżmy, że zespół projektuje stronę dla sklepu internetowego. Na etapie tworzenia wireframe’u ustala się, gdzie powinny znaleźć się najważniejsze elementy: pasek wyszukiwania, koszyk, przyciski „dodaj do koszyka”, miniatury produktów, filtry, nawigacja. Dzięki temu można szybko sprawdzić, czy strona będzie intuicyjna i czy wszystkie elementy są łatwo dostępne.
Wireframe a mockup i prototyp – różnice
Choć pojęcia te bywają mylone, warto znać różnice:
- Wireframe – skupia się na strukturze i funkcjonalności, jest schematyczny.
- Mockup – to statyczny projekt graficzny pokazujący, jak strona będzie wyglądać, uwzględniając kolory, fonty, obrazy.
- Prototyp – to interaktywny model strony lub aplikacji, który pozwala symulować zachowania użytkownika, np. kliknięcia.