Jedną z decyzji, jaką musisz podjąć, kiedy zaczynasz sprzedaż w internecie, jest wybór oprogramowania, na którym uruchomisz swój sklep. Na rynku dostępnych jest wiele możliwości. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym z nich, czyli WooCommerce i PrestaShop oraz naszej nowej usłudze SaaS dla e-sklepów, czyli oprogramowaniu sklepu internetowego _Stores.

W artykule opisujemy wymienione rozwiązania, pokazujemy ich charakterystyczne cechy. Staramy się podpowiedzieć, które z nich będzie najbardziej odpowiednie dla Ciebie biorąc pod uwagę m.in. to:

  • jaki masz cel biznesowy, 
  • jak szybko chcesz wystartować,
  • jak dużo możesz zainwestować na start, a także później na obsługę sklepu,
  • jaki jest Twój poziom kompetencji technicznych.

PrestaShop, WooCommerce, _Stores. Co jest czym?

PrestaShop to otwarte oprogramowanie stworzone stricte do tworzenia sklepów internetowych. Od początku zostało pomyślane jako narzędzie do budowy e-sklepów.

WooCommerce nie jest samodzielnym oprogramowaniem, a wtyczką do WordPressa, która rozszerza funkcje strony internetowej o możliwość prowadzenia sklepu.

_Stores to nowa usługa cyber_Folks działająca w modelu SaaS (ang. Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa). W tym przypadku w pewnym sensie wynajmujesz gotowe rozwiązanie, płacąc za korzystanie z niego stałą kwotę np. miesięcznie lub rocznie.

WooCommerce i PrestaShop, czyli open source

WooCommerce oraz Prestashop to jedne z najczęściej wybieranych rozwiązań dla sklepów internetowych w Polsce. Widać to również wśród sklepów, działających na serwerach cyber_Folks.

W związku z dużą popularnością sklepów tworzonych w oparciu o PrestaShop lub WooCommerce stworzyliśmy dedykowane usługi hostingowe: Hosting WooCommerce oraz Hosting PrestaShop, aby zapewnić jeszcze szybsze działanie sklepów opartych na obu rozwiązaniach. 

WooCommerce i PrestaShop łączy fakt, że są oprogramowaniem typu open source. Oznacza to, że możesz je za darmo pobrać i zainstalować na dowolnym serwerze, a następnie dopasować do swoich potrzeb, w tym poprzez modyfikację kodu. To wszystko wymaga oczywiście uprzedniego wykupienia hostingu, a później dokonywania bieżących aktualizacji. 

W przypadku WooCommerce wcześniej konieczne będzie zainstalowanie na serwerze samego WordPressa, ponieważ WooCommerce (jak już wcześniej wspomniano) jest wtyczką do tego systemu i nie może funkcjonować bez niego.

W artykule WooCommerce czy PrestaShop? znajdziesz więcej szczegółowych informacji na temat obu rozwiązań.  

Czy PrestaShop i WooCommerce są w pełni darmowe?

Samo pobranie, zainstalowanie na serwerze i korzystanie i modyfikowanie obu rozwiązań jest oczywiście bezpłatne. Nie oznacza to jednak, że wszystko uda się załatwić bezkosztowo.

Płatne dodatki

Pierwszym wydatkiem, na który możemy się natknąć jest koszt dodatków koniecznych do zainstalowania, aby sklep wyglądał atrakcyjnie i był funkcjonalny. Mowa tutaj przede wszystkim o motywach i szablonach graficznych oraz modułach lub wtyczkach, które należy zainstalować. Co prawda zarówno w przypadku PrestaShop, jak i WooCommerce istnieją bezpłatne dodatki, natomiast nie zawsze one wystarczają.

Usługi wdrożenia sklepu

Druga sytuacją przynoszącą koszty jest często konieczność skorzystania z pomocy programisty przy wdrożeniu sklepu. Konfigurując sklep samodzielnie trudno jest osiągnąć cele typowych sklepów internetowych bez wiedzy i umiejętności technicznych. Związane to jest z różnego rodzaju integracjami np. bramki płatnicze, integracje z hurtowniami, integracje z porównywarkami cenowymi, kurierami, itd. 

Sytuacja ta częściej występuje przy PrestaShop, która daje bardzo wiele możliwości, jednakże skorzystanie z nich wymaga wiedzy i kompetencji programistycznych. Przy sklepie na WooCommerce jest nieco łatwiej, ale również tutaj może się nie obyć bez zatrudnienia profesjonalisty. Jeśli chcesz samodzielnie spróbować postawić sklep na WooCommerce, zobacz kurs wideo o zakładaniu sklepu na WordPress WooCommerce.

Ile kosztuje wdrożenie

Prosty research w Google już daje nam pewne pojęcie, ile kosztuje wdrożenie sklepu na jednych czy drugim oprogramowaniu. Najczęściej pojawiające się kwoty oscylują od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Wdrożenie średniej wielkości sklepu na WooCommerce bez zatowarowania to koszt ok. 5-10 tys. zł. Mowa tutaj o sklepie w jednym języku i płatnościach w jednej walucie. W przypadku sklepu wielojęzycznego z obsługą wielu walut ta kwota wzrasta do sumy 10-15 tys. zł.

Łukasz Bielawski, cyber_Folks

Podana powyżej cena zawiera kompletne wdrożenie razem z niezbędnymi płatnymi wtyczkami do integracji z firmami kurierskimi czy też płatnościami. Mały lub średni sklep potrzebuje wtyczek za około 500-1000 zł.

W przypadku wdrożenia sklepu na PrestaShop koszty kształtują się podobnie.

Cena zależy od wielu czynników, w tym od wielkości sklepu. Można przyjąć, że wdrożenie sklepu na PrestaShop to koszt w przedziale 3-15 tys. zł.

Tomasz Urbański, cyber_Folks

Jakie są koszty przy wyborze _Stores?

Przez pierwsze 14 dni możesz testować sklep w _Stores bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Nie trzeba też podpinać karty płatniczej. Wystarczy, że przy rejestracji podasz swój e-mail i numer telefonu. Podczas okresu testowego decydujesz czy chcesz wykupić wersję płatną czy też nie.

Pakiety cenowe _Stores

W swojej ofercie _Stores posiada cztery pakiety cenowe, które znajdziesz na stronie _Stores w sekcji Cenimy przejrzystość. Wybór pakietu zależy przede wszystkim od wielkości Twojego sklepu oraz kilku innych opcji. Jeśli potrzebujesz więcej informacji na ten temat, zapraszamy do przeczytania artykułu o tym jak dobrać plan cenowy w _Stores do swoich potrzeb?

W przypadku _Stores płacisz stałą opłatę za korzystanie z oprogramowania sklepu internetowego i możesz korzystać ze wszystkich oferowanych w nim funkcji. Nie musisz zastanawiać się nad budżetem na wdrożenie sklepu, bo otrzymujesz gotowy sklep. Z góry wiesz ile za niego zapłacisz. 

Wsparcie przy uruchomieniu i obsłudze sklepu

Wsparcie techniczne to kolejna kwestia różniąca trzy omawiane rozwiązania. 

W przypadku WooCommerce nie otrzymujesz bezpłatnej pomocy technicznej. Jeśli będziesz jej potrzebować, możesz poszukać informacji na forach internetowych tworzonych przez społeczność lub w grupach tematycznych np. na Facebooku. 

PrestaShop oferuje własne wsparcie techniczne, ale jest to usługa płatna. Bezpłatnie pomocy również możesz szukać w internecie. Alternatywą jest skorzystanie z usług freelancera lub agencji zajmujących się wdrażaniem i obsługą e-sklepów – oczywiście jest to opcja płatna.

Zupełnie inaczej ma się sytuacja w przypadku SaaS-ów takich jak _Stores. W tym przypadku wsparcie techniczne jest elementem ściśle związanym z usługą i zawiera się w stałej opłacie abonamentowej. W jej ramach możesz liczyć na pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z działaniem lub obsługą sklepu. To kolejna sytuacja, kiedy właścicielowi jest dużo łatwiej skalkulować koszty prowadzenia biznesu. 

PrestaShop, WooCommerce, _Stores – co dla kogo?

Na wybór, który będzie dla Ciebie optymalny składa się wiele czynników i zmiennych. Aby pomóc Ci nieco w podjęciu decyzji, przygotowaliśmy poniższą listę wskazówek.

Rodzaj i skala biznesu

Najważniejszym pytaniem jest to o skalę na jaką planujesz działać. Jeśli już teraz wiesz, że:

  • Twój sklep będzie miał dużą liczbę produktów (np. co najmniej kilkadziesiąt tysięcy produktów) lub w przyszłości będziesz go rozbudowywać,
  • szukasz rozwiązania skalowalnego, które nawet przy dużej liczbie zamówień zachowa wysoką wydajność,
  • szukasz rozwiązania elastycznego, które chcesz dopasować do swojej wizji i potrzeb,
  • będziesz działać na rynkach zagranicznych i obsługiwać transakcje w wielu walutach,
  • w jednym panelu chcesz obsługiwać wiele sklepów,
  • będziesz korzystać z kilku magazynów.

Wówczas rekomendowanym rozwiązaniem będzie sklep na PrestaShop. 

W przypadku sklepów na mniejszą skalę, tzn. działających na terenie jednego kraju, na jednej walucie, bez wielu magazynów sprawdzi się WooCommerce.

Z kolei platforma sklepu internetowego _Stores będzie dobrym wyborem dla osób:

  • prowadzących małe i średnie sklepy, 
  • które samodzielnie chcą zarządzać swoim sklepem, nie spędzając przy tym zbyt wiele czasu,
  • które potrzebują poczucia, że nie są ze swoim biznesem same i że zawsze mogą liczyć na wsparcie techniczne oraz podpowiedzi biznesowe.   

Koszty początkowe

Wdrożenie dobrze działającego sklepu na PrestaShop lub WooCommerce ze wszystkimi niezbędnymi funkcjonalnościami, których oczekuje rynek, wiąże się z sporą inwestycją już na początku. Jeśli jesteś w stanie zainwestować te środki, bo planujesz spory sklep z wizją jego skalowania, to skorzystaj z jednego z tych rozwiązań.

Możesz być też w innej sytuacji i nie chcesz lub nie możesz zainwestować sporych środków na początku, bo na przykład:

  • chcesz jedynie przetestować pomysł na sklep i sprawdzić, jak będą sprzedać się produkty,
  • chcesz sprzedawać produkty własnej produkcji, których nie będzie zbyt wiele,
  • chcesz uruchomić sprzedaż przez internet jako dodatkowy kanał sprzedaży dla Twojego sklepu stacjonarnego.

Wówczas dobrym wyborem będzie sklep w _Stores. Możesz bo bezpłatnie przetestować przez 14 dni. Jest gotowy do użycia i od razu możesz z niego korzystać. Nie ryzykujesz tutaj zainwestowaniem środków, które przecież mogą się nie zwrócić w przyszłości w założonym stopniu. 

Koszty związane z utrzymaniem sklepu

Poza kosztami wdrożenia sklepów na PrestaShop lub WooCommerce należy pamiętać o tych, które będą generowane na bieżące utrzymanie sklepu. Będzie tak w przypadku zatrudnienia agencji lub freelancera do czuwania nad sklepem (np. dbaniem o aktualizacje oprogramowania, motywów graficznych wtyczek czy też innych dodatków).

W przypadku sklepu w _Stores nie musisz martwić się o to. Tutaj my dbamy o niezbędne aktualizacje i sprawne działanie Twojego sklepu. 

Kompetencje techniczne

PrestaShop lub WooCommerce będzie dobrym wyborem dla osób, które znają te technologie i czują się w nich swobodnie. Z WooCommerce powinny poradzić sobie również osoby, które do tej pory używały samego WordPressa.

Równie ważne jest tutaj to czy oprócz samych kompetencji chcesz poświęcać czas na sprawy związane z techniczną obsługą sklepu. Mowa np. o wykonywaniu bieżących aktualizacji samego oprogramowania, jak również nowych wersji motywów, wtyczek, modułów oraz innych dodatków.

Czas jest dziś dobrem deficytowym, więc zastanów się czy lepiej dla Twojego biznesu będzie, gdy przeznaczysz go na administrowanie sklepem czy rozwijanie sprzedaży?

Jeśli nie znasz się na kwestiach technicznych lub po prostu nie chcesz się nimi zajmować, to postaw na _Stores. Wówczas nie będziesz musiała lub musiał przejmować bieżącym utrzymaniem technicznym platformy. Swój czas i energię poświęcisz na sprzedaż w Twoim sklepie. 

Podsumowanie

Sklepy na PrestaShop i WooCommerce:

  1. Ich wdrożenie wymaga wiedzy i kompetencji technicznych. 
  2. Musisz dbać o ich bieżące administrowanie np. o aktualizacje oprogramowania i dodatków do niego.
  3. Są bardziej elastyczne, można je dostosować do swoich potrzeb. 
  4. Dostosowywanie oprogramowania do Twoich potrzeb może wymagań umiejętności programistycznych albo zatrudnienia osoby, która je posiada.
  5. Są przeznaczone dla większych biznesów (zwłaszcza PrestaShop).

Sklepy w _Stores:

  1. Nie musisz ich wdrażać – dostajesz gotowy sklep, który po prostej konfiguracji i dodaniu produktów jest gotowy, aby sprzedawać.
  2. Nie zajmujesz się aktualizacjami i innymi bieżącymi sprawami administracyjnymi, robimy to za Ciebie.
  3. Nie masz tutaj tak dużej elastyczności związanej z wyglądem czy funkcjonalnościami sklepu. Możesz za to wybierać spośród szablonów i stylów graficznych, a ich liczbę stale będziemy powiększać.
  4. Prowadzenie sklepu w _Stores nie wymaga umiejętności technicznej. Obsługa panelu sklepu jest intuicyjna.
  5. Są przeznaczone dla mniejszych biznesów
Łukasz Badziak cyber folks
>
Łukasz Badziak
Projektant treści tekstowych i graficznych, marketingowiec, PR-owiec – w zależności od potrzeby. Majsterkowicz oraz entuzjasta odnawiania starych mebli.

5 odpowiedzi do "PrestaShop czy WooCommerce, a może _Stores? Porównanie rozwiązań"

  1. Super artykuł. Często spotykam się, z tym że klienci wybierają oprogramowanie bez jakiejkolwiek wiedzy na ten temat. Wybierają np. open source i nie są świadomi, że będzie w przyszłości potrzebne wsparcie programisty. Zazwyczaj wychodzi to po audycie SEO 🙂

    1. Łukasz Badziak pisze:

      Dziękuję 🙂 Cieszę się, że artykuł się spodobał. Edukowanie klientów to też część naszej pracy jako marketerów, zwłaszcza w branżach technologicznych, gdzie nie wszyscy muszą odróżniać open source od SaaS-a 🙂

  2. Aleksandra Błażejewska pisze:

    Właśnie tego szukałam, żeby ktoś w prosty sposób przedstawił i wytłumaczył wspomniane różnice.
    Świetny artykuł! Zaczynam testować 🙂

    1. Łukasz Badziak pisze:

      Dziękuję 🙂 Świetnie, że mogłem pomóc. Życzę owocnych testów!

  3. Sławek pisze:

    No dobra. Testujemy. Jeśli stwierdzimy że wszystko to co tu jest napisane potwierdzi się to witamy CCR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?