WooCommerce czy PrestaShop, który z systemów wybrać?


PrestaShop i WooCommerce to dwa najpopularniejsze rodzaje oprogramowania, jednak każdy z nich reprezentuje inny model budowania e-commercowej platformy. Porównaj i sprawdź, który z nich jest odpowiedni dla Ciebie.


[znacznik]200% wzrost

Polski e-commerce ma się świetnie. Przez ostatnią dekadę udział przychodów ze sprzedaży online w obrotach firm wzrósł o 200%, a odsetek przedsiębiorstw przyjmujących zamówienia online o 81%.[1] Szacuje się, że do 2020 roku całościowa wartość rynku oscylować będzie w granicy 17 mld USD. Z takim wynikiem Polska może pochwalić się jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.[2] To idealne warunki dla przedsiębiorców.

[1] http://inwestycje.pl/resources/Attachment/2018/03_20/file29163.pdf
[2] https://www.export.gov/article?id=Poland-eCommerce

Liczba osób kupujących w naszym kraju sukcesywnie wzrasta. W 2016 roku 48% polskich internautów deklarowało, że kupuje online, w 2017 ten odsetek podniósł się do 54%. Wedle prognoz, do 2020 roku 70% wszystkich internautów w Polsce będzie kupować online.[3] Rynek jest chłonny dlatego na otworzenie własnej platformy e-commerce decyduje się wielu. Jednym z pierwszych kroków do własnego sklepu jest wybranie oprogramowania odpowiedniego do potrzeb. Tutaj najczęściej rodzi się pytanie WooCommmerce czy Presta?

WooCommerce-czy PrestaShop - wyszukania w Google Trends

Sprawdziliśmy, jak wyglądały wyszukiwania w narzędziu Google Trends. O ile popularność zapytań o PrestaShop wydawała się znacznie większa, o tyle w 2018 roku cechowała się ona tendencją spadkową, podczas gdy zainteresowanie WooCommerce wydaje się utrzymywać w stabilnym trendzie bocznym.

[3] https://www.export.gov/article?id=Poland-eCommerce

Oprócz wyboru odpowiedniej platformy e-commerce niezwykle ważny jest także wybór dobrego hostingu – naszym klientom polecamy dedykowany hosting dla WordPress i hosting dla PrestaShop.

[znacznik]WooCommerce czy PrestaShop? Co najczęściej wybierają sprzedawcy?

Wybór pomiędzy dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami nie jest wcale prosty. Oba skrypty są równie popularne, choć różnią się miedzy sobą pod wieloma względami. Po pierwsze, PrestaShop jest samodzielnym oprogramowaniem dla e-sklepu, WooCommerce to plugin dla platformy WordPress. WooCommerce jest rozszerzeniem, popularnej platformy blogowej. Aby skorzystać z jego funkcjonalności, należy zainstalować na serwerze WordPress, a w kolejnym kroku wtyczkę. Zarówno Presta, jak i WordPress to rozwiązania typu open source. PrestaShop jest niezależnym skryptem, a wdrażanie modułów na platformie PrestaShop wymaga dodatkowych funduszy.

[apla tytul=”WooCommerce to wtyczka do WordPress” ikona=”wordpress”]Woocommerce to BEZPŁATNA wtyczka WordPress zaprojektowana w celu rozszerzenia funkcjonalności CMS o koszyk na zakupy. Nie jest to odrębna platforma e-commerce, jedynie plugin, rozwijany od 2011 roku.

Jak zainstalować wtyczkę?
Zobacz:  https://www.youtube.com/WooCommerce

[/apla]

[znacznik] WooCommerce czy PrestaShop? Statystyki dla Polski.

Wedle danych opublikowanych na trends.builtwith.com, aktualnie znamy 276,645 serwisów korzystających z PrestaShop i dodatkowych 390,807 stron, które historycznie wykorzystywały to oprogramowanie. Wedle analiz na polskim rynku w oparciu o PrestaShop funkcjonuje 14 600 serwisów. Z takim wynikiem oprogramowanie uznane zostało za drugie najpopularniejsze rozwiązanie open source w Polsce.[4]

PrestaShop w Polsce
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/open-source/country/Poland[/caption]

Tabela poniżej na podstawie danych z https://trends.builtwith.com/  (2018-12-27) pokazuje popularność silników sklepowych. Zestawienie powstało w oparciu o milion najbardziej popularnych wg serwisu stron. 

SilnikStrony
WooCommerce23 953
Shopify20 339
Magento15 023
PrestaShop5 427
OpenCart5 208
SquareSpace Commerce3 336

Z kolei patrząc na liczbę pobrań samego pluginu WooCommerce – góruje on nad Prestą. Plugin wykorzystuje aktualnie 448 559. W skali globalnej historycznie z wooCommerce korzystało 2 132 035 stron[5]. Na swojej oficjalnej stronie WooCommerce chwali się 56 445 454 pobraniami, podając, że obsługuje ponad 28% wszystkich sklepów internetowych.[6]

[5] https://trends.builtwith.com/shop/WooCommerce-Checkout
[6] https://woocommerce.com/

[znacznik]WooCommerce czy PrestaShop – badania H88 S.A.

W 2018 roku przeprowadziliśmy badania losowo wybranych sklepów internetowych, funkcjonujących w oparciu o WooCommerce i PrestaShop.

WooCommercePrestaShop
Czas ładowania1,67 sek.1,29 sek.
Liczba obrazów3144
Liczba słów na stronie1216674
Wynik semantyczny62,572,9
Wielkość próby18323717

Jak widać, WooCommerce ładowały się średnio wolniej niż sklepy na PrestaShop. Strony, na których wykryliśmy plugin WooCommerce były też mniejsze, zawierały zarówno mniej słów, jak i mniej obrazków, co sugeruje, że były po prostu mniejszymi sklepami.

Wynik semantyczny to syntetyczna miara „marketingowej jakości” języka używanego na stronie, pod kątem takich elementów jak wezwania do akcji, społeczne dowody słuszności, elementy podkreślające wyjątkowość, budzące poczucie bezpieczeństwa itp. Wyższy wynik PrestaShop oznacza, że właściciele tych sklepów w większym stopniu zadbali o „siłę sprzedażową” języka.

Można więc postawić hipotezę, że PrestaShop częściej jest wybierana przez przedsiębiorców nieco bardziej dojrzałych, prowadzących większe sklepy niż ma to miejsce w wypadku WooCommerce.

[znacznik]WooCommerce

Oprogramowanie dostarcza podstawowy zestaw funkcji i obejmuje wszystkie niezbędne narzędzia do rozpoczęcia działalności online, w tym: produkty, klientów, system zarządzania zamówieniami, różne opcje wysyłki i płatności, raporty biznesowe, narzędzia marketingowe. SEO przy WooCommerce możemy wykorzystać popularne wtyczki takie jak YOAST SEO, które pomagają w optymalizacji. Dla porównania w przypadku Presty, znalezienie darmowych modułów nie jest takie proste.

[znacznik]WooCommerce: wtyczki

Oficjalny market z wtyczkami jest bardzo rozbudowany. Pomaga to w optymalizacji sklepu np. w obszarze SEO przy WooCommerce możemy wykorzystać popularne wtyczki takie jak YOAST SEO, które pomagają w optymalizacji. Na uwagę zasługuje też pełne dostosowanie do polskiego rynku. Posiada pełne polskie tłumaczenie i moduły pozwalające na integracje z lokalnymi dostawcami. WooCommerce pozwala na integrację z programami odpowiadającymi za księgowość, płatność, czy też brokerami, firmami kurierskimi i popularnymi platformami, takimi jak Allegro.

[apla tytul=”Na to lepiej uważać” ikona=”info-circle”]

Aby to wszystko nie brzmiało zbyt pięknie, warto wspomnieć, że część developerów wskazuje na mniejszą dostępność do programów magazynowych i problemy z importem większej ilości produktów. Jako minus postrzegany jest także fakt, że częste aktualizacje systemu muszą być wykonywane ręcznie.[/apla]

Co najważniejsze, system nie jest wyposażony w zaawansowane funkcje, nie bez powodu polecany jest głównie małym i średnim sklepom. Na pewnym etapie może stać się ograniczeniem rozwojowym i hamować efektywność platformy.

[znacznik]WooCommerce: wydajność

W Sieci można spotkać opinie, że struktura bazodanowa systemu WordPress od początku była projektowana z myślą nie o produktach w sklepie, ale o stronach i wpisach blogowych. Dlatego  autorzy WooCommerce musieli przygotować specjalne tabele, a i tak wiele informacji o produktach przechowuje się w postaci serializowanej. Dobra optymalizacja zapytań sprawia, że dla niewielkiej liczby produktów system działa świetnie, ale przy ok. 10-20 tys. produktów w sklepie różnica w wydajności względem dedykowanych rozwiązań eCommerce może być widoczna. Trudno wskazać sklepy na WooCommerce, które obsługiwałyby więcej niż 20-25 tys. produktów.

WooCommerce wymaga nieco więcej prac, związanych z tłumaczeniami, ale wszystko możesz dopasować do wybranego przez Ciebie języka.

[znacznik]PrestaShop

Oprogramowane z reguły PrestaShop wybierane jest przez bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy posiadają wiedzę programistyczną i są gotowi na wydanie dodatkowych funduszy na rozwój platformy. To moduł o dojrzałej architekturze, oprogramowanie pozwala na stworzenie sklepu internetowego od zera lub na korzystanie z darmowych szablonów. Oczywiście istnieje możliwość inwestowania w płatne motywy. Na oficjalnej stronie znajduje się ponad 1 300 wzorów. Plusem jest to, że szablony Premium zaskakują jakością i wyglądają naprawdę profesjonalnie.

PrestaShop jest platformą typu open source zbudowaną w oparciu o technologię Smarty, otwiera nieograniczone możliwości dostosowania wyglądu sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że także we wtyczce Woo kwestia wyglądu nie stanowi ograniczenia.

Docenianą zaletą jest funkcjonalność Multistore, opcja instalacji wielu sklepów, które mogą być obsługiwane z poziomu jednego panelu. Sklep obsługuje też wiele walut i języków, co buduje idealne środowisko do rozwoju sprzedaży transgranicznej.

[znacznik]PrestaShop: lepsza wydajność

PrestaShop to platforma czysto e-commercowa, zaprojektowana do wspierania sprzedaży średnich i dużych firm. Radzi sobie z tysiącami produktów i dużą ilością kategorii. Ktoś, kto planuje systematyczny rozwój swojej platformy z reguły wybiera właśnie rozwiązania proponowane przez Prestę. W oprogramowaniu wyróżnia się możliwość skalowania i brak ograniczeń produktowych. To także wygodne narzędzie do zarządzania magazynem, które pozwala na administrowanie sklepem za pośrednictwem jednego panelu. Użytkownicy Presta chwalą też starannie zaprojektowany, intuicyjny panel administracyjny oraz gamę domyślnych funkcjonalności (ponad 310 funkcji).

Presta znacznie lepiej radzi sobie z wieloma produktami. W Sieci można znaleźć informacje o pokazowych sklepach z setkami tysięcy produktów. Wydajność na dużych bazach produktowych jest tu znacznie lepsza.

PrestaShop to również dziesiątki języków „od ręki”. Zaraz po instalacji sklepu masz mnóstwo opcji językowych, nie musisz ręcznie niczego doinstalowywać.

[apla ikona=”shopping-cart” tytul=”PrestaShop to open-source”]

PrestaShop jest oprogramowaniem typu open source i można go bezpłatnie pobrać. Wersję demonstracyjną, pozwalającą poznać pulpit nawigacyjny i witrynę sklepu do pobrania tutaj: http://demo.prestashop.com, natomiast hosting może łatwo udostępniać PrestaShop poprzez mechanizm autoinstalatora. Na hostingu u nas wystarczy wejść w menu autoinstalatora i wybrać instalację PrestaShop, aby w ciągu kilku sekund, bez ręcznego zakładania bazy czy kopiowania plików, mieć działający sklep.

[/apla]

[znacznik] WooCommerce czy PrestaShop – koszty

Zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop to rozwiązania open-source i podstawowa instalacja nie naraża Cię na ponoszenie dodatkowych kosztów.

Choć są to rozwiązanie z kategorii open source, koszty realnych wdrożeń szybko jednak rosną. Każda dodatkowa funkcja i aktualizacja witryny niesie ze sobą konieczność inwestycji. Co więcej, dla użytkowników niezaawansowany technologicznie, zatrudnianie programisty, który pomoże skonfigurować i uruchomić sklep jest niezbędne.

Generalnie wszelkie dodatki do WooCommerce okazują się tańsze niż do PrestaShop. Także motywy graficzne będą tańsze w wypadku WooCommerce. WooCommerce w wielu wypadkach korzysta z dobrodziejstwa ogromnego repozytorium wtyczek do samego WordPressa, gdzie znajdziesz mnóstwo narzędzi, które pozwolą Ci zrealizować wiele zadań bezpłatnie (np. pomagające w optymalizacji SEO).

PrestaShop w odróżnieniu od WooCommercenie nie oferuje tak łatwych konfiguracji, a większość dodatkowych pluginów oznacza większe opłaty niż w wypadku WooCommerce.

Koszty platformy to nie tylko zakup odpowiednich licencji, ale także nakłady, związane z jej utrzymaniem i prowadzeniem marketingu. Presta znacznie lepiej radzi sobie z produktami, ale to WordPress kładzie ją na łopatki jeśli chodzi o funkcje związane z content-marketingiem: strony statyczne, blog, systemy komentarzy, łatwość integracji z sieciami społecznościowymi etc. 

Powoduje to, że niektórzy decydują się na instalację WordPress’a obok Presty, tylko po to, żeby prowadzić tam firmowego bloga. Oznacza to jednak konieczność stałego utrzymywania dwóch osobnych platform. Ważne też, żeby prawidłowo je zainstalować, najlepiej na osobnych bazach danych (celem uniknięcia ewentualnych konfliktów między systemami). 

[znacznik] WooCommerce czy PrestaShop – dług technologiczny

Mówiąc o kosztach warto zwrócić też uwagę na zagadnienia „długu technologicznego”. Zjawisko to polega na tym, że komponenty i technologie informatyczne stale się starzeją, a oprogramowanie w zasadzie już w chwili jego instalacji zaczyna się „starzeć”. Zaciąganie „długu” wiąże się przede wszystkim z tym, że staramy się programować jak najszybciej, nie dość „porządnie”, co z czasem prowadzi do konieczności poprawiania swoich poprzednich błędów, które zaczynają „uwierać” przy wprowadzaniu nowych funkcji. Rodzi to coraz większe koszty, związane z jego serwisowaniem i utrzymaniem w przyszłości. WordPress wydaje się radzić z tym zagadnieniem lepiej, a nowe wersje są wydawane znacznie częściej.

[apla tytul=”Na to lepiej uważać” ikona=”info-circle”]

W chwili przygotowania tego wpisu najnowszą wersją PHP na rynku jest wersja 7.3 O ile WordPress i WooCommerce w momencie wydania stabilnej wersji PHP 7.3 działały bezproblemowo, o tyle już Presta pokazywała w tej wersji interpretera ostrzeżenia na ekranie. Nie jest zatem w pełni kompatybilna z PHP 7.3. Aby dowiedzieć się, dlaczego hosting z PHP 7.3 może być ważny, przejdź do wpisu o hostingu z PHP 7.3[/apla]

Polskie fora PrestaShop

[znacznik]Porównanie sklepów internetowych – podsumowanie

PrestaShop polecamy raczej tym, którzy są zdecydowani na prowadzenie sklepu, myślą o większym ruchu, większej liczbie produktów i mają budżet na dodatkowe moduły.

WooCommerce będzie lepszym wyborem dla tych, którzy dopiero myślą o uruchomieniu pierwszego sklepu, mają doświadczenie z platformą WordPress, są ograniczeni budżetowo i myślą maksymalnie i kilku tysiącach produktów.

Najważniejsze informacje podsumowaliśmy w tabeli.

WooCommerce
Wybierz, jeśli…
PrestaShop
Wybierz, jeśli…
Masz niewielki sklep – max. 10-20 tys. produktówPoszukujesz skalowalnych rozwiązań
Znasz już platformę WordPress, prowadzisz intensywne działania marketingowe, skupione wokół contentu Masz doświadczenie w programowaniu lub posiadasz budżet na prace programistyczne.
Masz ograniczony budżet (WooCommerce ma o wiele więcej do zaoferowania pod względem darmowych wtyczek oraz gamę tańszych motywów i rozszerzeń).Jesteś gotowy na inwestowanie w rozwój sklepu.
Mały lub średni ruch i niewiele produktów nie stanowi specjalnych wymagań wydajnościowych.Zależy Ci na szybszym otwieraniu strony przy wielu produktach i odwiedzających.

Warto oczywiście wiedzieć, że prowadzenie sklepu internetowego nie ogranicza Cię tylko do tych dwóch rodzajów platformy. Do Twojej dyspozycji są także m.in. OpenCart, PineCart, Magento, PimCore. Wydaje się jednak, że z punktu widzenia popularności to dwie omawiane platformy, PrestaShop i WooCommerce, stanowią dzisiaj najchętniej wybierane rozwiązania dla małych i średnich sklepów.

Zapraszamy do przetestowania naszego nowego hostingu dla WooCommerce!

woocommerce-czy-prestashop
>
IlonaKuzniarz

22 odpowiedzi do "WooCommerce czy PrestaShop?"

  1. Ciachurski pisze:

    Ja pracuje na WooCommerce i bardzo sobie chwalę. Częste aktualizacje, dużo dodatków i duża społeczność, dzięki temu, gdy robię sklep internetowy i mam jakiś problem, szybko znajdę wsparcie. Presta ma dodatki, ale wszystko drogie…

  2. Nanda pisze:

    Woocommerce jest świetny jeśli chodzi o 80% sklepów, szybki do uruchomienia, zorganizowania oraz obróbki graficznej, Przy dobrym serwerze nie ma problemów z wydajnością bez względu na liczbę produktów. Do około 5 tysięcy produktów wystarczy dobry shared z dyskami ssd, natomiast postawić prestę, albo o zgrozo magento, to już w większości na dedykowanych rozwiązaniach.

  3. Domin pisze:

    17mln? Zdziwiło mnie co tak mało?? Na szczęście podała Pani źródło, w którym jest napisane:
    „The Polish e-commerce market was estimated at USD 11.1 billion at the end of 2017. It is expected to reach value of USD 13.8 billion at the end of 2018 and USD 17 billion by 2020.”

    Zatem chodzi raczej o 17 MILIARDÓW USD! Teraz ta kwota wydaje się znacznie sensowniejsza. Proszę o poprawienie, bo zmniejszanie rynku 1000x wydaje się być nie na miejscu 🙂

  4. racja, racja! Bardzo Panu dziękuję za czujność 🙂

  5. Norfear pisze:

    Bardzo fajny artykuł który pozwali naświetlić sytuację jak ktoś ma dylemat wp vs presta.
    Ja osobiście wybieram woocomerce. Na zwykły hostingu rekordzista z jakim się spotkałem miał 15 000 produktów i mimo braku optymalizacji nie odczułem specjalnie zamulenia.

    Wszystko tak naprawdę zależy od optymalizacji. Jeśli ktoś ma wiedzę programistyczną a nie tylko drag and drop to spokojnie wydaje mi się że jest wstanie wykręcić lepsze wyniki na woocomercie niż na preście przy bardzo dużej ilości produktów.

  6. Kamil pisze:

    Jestem deweloperem Presta. Zapraszam do współpracy EVIV.PL

  7. Marcin pisze:

    Witam. Obecnie chcę przenieść sklep z prestashop 1.6.1.20 do woocommerce bo prestashop jest mniej wygodny niż woocommerce. Polecicie jakieś wtyczki do migracji danych produktów, loginów, adresów, haseł itp?

  8. chat pisze:

    Kamil fajna strona naprawde (eviv pl) ale moze lepiej zostac przy temacie porownania platform 🙂 Gdy mówimy o presta to trzeba brac pod uwage wersje! Najnowsza presta jest bardzo wydajnym silnikiem.

  9. Marek pisze:

    Woocomerce może się wydawać prostszy jeśli ktoś już zna Wordpresa ale proszę pamiętać o tym że jest to tylko nakładka a nie całkowicie przygotowany skrypt pod sklep.
    Modyfikacje bywają problematyczne jeśli chcemy zrobić coś więcej niż standardowe ramy. Może też z tej przyczyny okazać się droższy gdyż większość dobrych dodatków sporo kosztuje.

  10. Marcin pisze:

    Ja proponuję, żeby osoba pisząca o jakiejś technologii zaczęła od zapoznania się z nią. Bo ten artykuł jest pełen delikatnie mówiąc – drażniących uproszczeń i wygląda tak, jakby woo commerce udało się zainstalować,a presta zadała zbyt trudne pytania w trakcie instalacji.

    „Powoduje to, że niektórzy decydują się na instalację WordPress’a obok Presty, tylko po to, żeby prowadzić tam firmowego bloga. ” To znaczy, że idiota który nie ogarniał presty nie ściągnął darmowej wtyczki, albo chciał naciągnąć klienta.

    „WooCommerce wymaga nieco więcej prac, związanych z tłumaczeniami, ale wszystko możesz dopasować do wybranego przez Ciebie języka.” Tak – w jednym wypadku – presty – klikamy przycisk. W wypadku Woo – popełniamy samobójstwo, lub klient płaci za godziny pracy w niedostosowanym projekcie.

    Mówienie o długu technologicznym w sensie JEDNEGO parametru nie mającego znaczenia jest śmieszne. WP jest ogólnie systemem o największym długu technologicznym ze wszystkich rozwiązań na rynku. Nawet Joomla radzi sobie lepiej.

    10-20 tysięcy produktów? Chyba operacji dziennie. Tyle produktów w wypadku tego projekciku to fikcja.

    Woo nie nadaje się absolutnie do niczego co ma być chociaż w części profesjonalnym sklepem, do tego moze być kotwicą z kosztami dla klienta. Klient chce jakieś zaawansowane właściwości dla produków? Płacić. W prescie – kliknać.

    Masa darmowych modułów do woo też jest fikcją, nawet zainstalowanie wszystkich nie da tak wygodnej funkcjonalności jak prestashop

    No i kończąc: BEZPIECZEŃSTWO:

    Bezpieczeństwo presty to zaawansowany system umożliwiający ścisłą kontrolę tego co dizeje się na serwisie i ogranicza ilość włamań, praktycznie je uniemożliwiając. Słyszał coś ktoś kiedyś o explitach umożliwiających kradzież bazy danych? Nie?

    A woo… cóż – wordpress – system o poziomie bezpieczenstwa nadającym się do pilnownych prywatnego bloga.

    Chcecie takiego porównania – to już lepiej Magento z Prestą porównywać – bo to przynajmniej sklep jest, a nie przeciążony blog. Aleto wypada chociaż odrobinkę dowiedzieć się jak dziął system o którym się pisze: „ale to WordPress kładzie ją na łopatki jeśli chodzi o funkcje związane z content-marketingiem: strony statyczne, blog, systemy komentarzy, łatwość integracji z sieciami społecznościowymi etc. ” No tak – w końcu w Preście instalacja modułu jednym kliknięciem jest trrrrrrudna!!!

  11. Irek pisze:

    Jestem aktualnie na etapie rozważania przenoszenia sklepu z woo na preste. Niestety z jednego powodu: wielojęzyczność. Dla jednego języka i jednej waluty woo jest o niebo lepszym rozwiązaniem dla mnie: ilość treści pozasklepowych jakie mam, jest nie do ogarnięcia przez preste. Dynamiczne zmiany zawartości sidebarow i ilości kolumn w zależności od rodzaju strony jest nie do ustawienia w prosty sposób na prescie. Nawet kiedy chciałem zmienić szerokość sklepu w prescie ze standardowych 1200 px to nie jest to możliwe z poziomu panelu administracyjnego – nie do pomyślenia w woo. O ustawieniach szerokości sidebarow nawet nie wspomnę.

    Presta jest dobrym skryptem do standardowych zastosowań. Ale jest to okupione wieloma ograniczeniami. I nieprawdą jest, że w prescie możliwości stron contentowych włącza się jednym kliknięciem uaktywniając gotowy moduł, bo takiego modułu, który by pozwalał na funkcjonalność bloga po prostu nie ma zainstalowanego, a przyzwoite moduły płatne są zaledwie dwa.

    Gdyby nie to, że WPML sobie zupełnie nie radzi i spowalnia sklep, to bym nawet nie spojrzał na preste. Jednak widząc ograniczenia presty rozważam zmianę instalacji woo na multisite. Elastyczność konfiguracji woo jest dla mnie bardzo dużym atutem.

  12. Ruski pisze:

    Wygląda na art sponsorowany…
    Zawiera sporo błędów i mitów powielanych nt. PrestaShop
    Osoba, która go pisała nie miała chyba nigdy nic wspólnego z PrestaShop

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za opinię, jeśli wskażesz co konkretnie możemy poprawić i co jest „błędem”, chętnie zrewidujemy materiał.

  13. Bartosz pisze:

    Sklep oparty na darmowym WooCommerce / PrestaShop / Magento można kupić np. na Allegro w cenach od 600zł do 12.000zł -> różni się tylko dedykowaną szatą graficzną i lepszym wsparciem ze strony firmy wdrażającej. Nadal są to systemy z otwartym źródłem, co naraża nasz biznes na ogromne straty w razie zbanowania w Google z powodu włamania na stronę przez niewykonaną w porę aktualizację. Wychodząc na przeciw potrzebom klientów w tym zakresie stworzyliśmy oprogramowanie sklepu oparte o dedykowany CMS z nigdzie nie opublikowanym kodem źródłowym, który oferujemy w kwocie 3500zł brutto.

    1. Artur Pajkert pisze:

      IMHO „security by obscurity” to nie jest najlepsze podejście. Jawność kodu źródłowego jest wadą tylko w wypadku źle napisanego kodu. Kod dobry, jawny czy też nie – broni się sam. Algorytmy hashujące, na przykład, są jawne i można znaleźć mnóstwo informacji o tym, jak działają. Mimo to świat dzisiaj chętnie z nich korzysta. Stosowanie zamkniętego kodu ma oczywiście tę zaletę, że go nie widać. Powstaje szereg innych zagrożeń. Taki kod wcale nie ma mniej luk, zazwyczaj ma ich więcej, bo powstaje w oparciu o mniejszą społeczność deweloperów. Rzadziej powstają do niego aktualizacje, a do tego mocno uzależnia od jednego dostawcy. To ciekawe zagadnienie, na które nie ma prostej, jasnej odpowiedzi.

  14. Bartosz pisze:

    Słuszne uwagi Arturze. W swoim komentarzu skupiam się na konkretnych sytuacjach gdy właściciel sklepu opartego na otwartym oprogramowaniu nie aktualizuje go nieświadomie lub świadomie ponieważ aktualizacja wysypała system, trzeba było przywrócić go z kopii zapasowej, a problematyczna wtyczka straciła wsparcie – strona działa więc nie ruszamy pozostawiając lukę.
    Kolejną rzeczą na jaką warto zwrócić uwagę to popularność rozwiązania oraz idące za tym nakłady finansowe/pracy żeby znaleźć lukę i wypuścić narzędzie (0day expolit) do automatyzacji włamań. Są sposoby aby przeszukać internet pod kątem strony opartej o WordPress w określonej wersji lub korzystającej z danej wtyczki. Przy rozwiązaniu dedykowanym całe to zagrożenie nas omija – ktoś na prawdę musiałby się uwziąć aby pentestować taką stronę.
    Większość rozwiązań dedykowanych z jakimi się spotkałem nawet przez lata nie wymagała aktualizacji poza np dostosowaniem do wyższej wersji php – jest to ogromna różnica przy kilkunastu aktualizacjach miesięcznie w przypadku WordPress + WooCommerce + wtyczki do WP i WC.

  15. Glory Shop pisze:

    Bardzo trafny artykuł. Z naszego doświadczenia wynika, że Woocommerce zdecydowanie lepiej radzi sobie przy mniejszych sklepach internetowych a Presta przy większych, przy czym pod SEO ten pierwszy zdecydowanie wygodniejszy.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za podzielenie się opinią jesteśmy podobnego zdania. Dla jeszcze większych sprawdzą się z kolei Magento i dedykowane sklepy tworzone na zamówienie. Też jestem zdania, że narzędzia warto wybierać stosownie do potrzeb i nie ma jednego, najlepszego sklepu „dla wszystkich”.

  16. Programista pisze:

    Nigdy i nikomu nie polecam tworzenia swojego pierwszego sklepu z WooCommerce. Na początku wydaje się wszystko ładne, a przy pierwszej lepszej okazji Google Ads usuwa reklamy bo strona jest zainfekowana – częsty przypadek u klientów, którzy się zgłaszają…

    1. Foxmedio.pl pisze:

      A to ciekawe 😉
      Możesz opisać jakiś przykład? No my akurat polecamy Woo.
      Nie korzystasz może z zainfekowanych motywów/wtyczek?

  17. Andrzej pisze:

    Trzeba też pamiętać, że sporo wtyczek do PrestaShop można zakupić od Polskich twórców, te bezpośrednio z sklepu Presty są niejednokrotnie przewartościowane. Same wtyczki wspierające pozycjonowanie sklepu internetowego potrafią kosztować prawie 300 euro.

  18. 2beecomers pisze:

    Największy mit to chyba pozycjonowanie sklepu woo jest prostsze od presty. W dzisiejszych czasach liczy się głównie content i linki. Wiadomo, jeśli kupimy słabo zoptymalizowany szablon np. z podwójnymi nagłówkami H1 i masą błędów to będzie problem, ale może się to nam zdarzyć i na prescie i na woo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?