Czy warto poświęcać czas i energię na tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym? Tak, warto! Dobrze zbudowany opis sprzedaje, tak samo jak dobry handlowiec. W sklepie internetowym nie masz fizycznego sprzedawcy, jak ma to miejsce w sklepie stacjonarnym. Jego rolę i zadania przejmuje opis produktu lub usługi. Stwórz sobie supersprzedawcę!
Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego ważna jest znajomość Twojej grupy docelowej?
- Jakiego języka używać, aby przekonać do zakupu?
- Jak pisać, aby użytkownik chciał czytać?
- Dlaczego warto postawić na oryginalność?
- Jak optymalizować opis produktu pod SEO?
Jeśli wolisz oglądać zamiast czytać, zapraszam do obejrzenia tego wideo:
Opis produktu dopasuj do Twoich odbiorców
Podstawowym zadaniem opisu produktu jest nakłonienie potencjalnego klienta do zakupu. Aby tak się stało, należy pamiętać o kilku elementach, wpływających na skuteczność tworzonego tekstu. Przede wszystkim musisz znać odbiorców, do których kierujesz swoją ofertę. Wiedza o tym kim i jacy są Twoi potencjalni klienci pozwoli Ci dopasować język i styl komunikacji. Zbierz jak najwięcej informacji o grupie lub grupach docelowych, którym chcesz sprzedawać Twoje produkty lub usługi.
Dowiedz się np.:
- jakie mają potrzeby,
- z jakimi problemami się borykają,
- czego się obawiają,
- co je motywuje,
- jakie mają aspiracje, marzenia,
- w jaki sposób możesz im pomóc.
Zebrane dane pozwolą Ci określić styl, słownictwo i sposób komunikacji kierowanej do Twoich odbiorców.
Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku sprzedaży w sklepie tradycyjnym. Dobry sprzedawca wie, jacy klienci do niego przychodzą. Na podstawie szybkiej oceny potrafi przypisać klienta do danej grupy i odpowiednio dopasować styl rozmowy i sposób argumentacji. Dzięki temu klient czuje się komfortowo, bo rozmawia „w swoim języku”, a sprzedawca skuteczniej sprzedaje.
Postaraj się tak samo dopasować opis produktu w sklepie do swoich odbiorców. Jeśli np. sprzedajesz ubrania młodzieżowe i Twoi klienci to osoby młode. Wówczas zwracaj się do nich bezpośrednio, unikaj form „Pani, Pan, Państwo”.
Używaj języka korzyści oraz języka straty
Wartość informacyjna opisu produktu jest ważna i nie możesz jej pominąć. Cechy produktu należy podać, ale można na tym poprzestać. Zacznij od wyszczególnienia kilku cech i zalet sprzedawanej rzeczy lub usługi i przedstaw je w formie korzyści dla klienta.
Weźmy za przykład produktu lnianą koszulę:
- lniana koszula (cecha),
- dzięki materiałowi, z którego jest uszyta, zapewnia komfort podczas gorących, letnich dni (korzyść).
A kiedy dodasz do tego domieszkę języka straty np. w formie ograniczenia:
- tylko do końca lipca w specjalnej cenie,
- ostatnie sztuki, to…
… masz większą szansę na przekonanie klienta do kupna.
Pamiętaj przy tym, aby nie przesadzać z „wychwalaniem” produktu. Nie koloryzuj i nie przypisuj mu cech, których nie posiada. Takie postępowanie nie będzie Ci się opłacać. Klienci szybko zwrócą produkt, który nie spełnił oczekiwań przedstawionych w opisie. Dodatkowo taki klient zapewne już więcej u Ciebie nie kupi.
Opis produktu ma być konkretny i zrozumiały
Ułatw klientowi zapoznanie się z Twoim produktem. Podaj konkretne informacje, które pozwolą odbiorcy ocenić czy Twój produkt jest dla niego odpowiedni. Zrób to w formie wypunktowanej listy, aby komunikat był czytelny i łatwo przyswajalny. Podane informacje mają pomóc w podjęciu decyzji o zakupie.
W przypadku koszuli będą to np.:
- cena,
- rodzaj materiału,
- dostępne rozmiary,
- dostępne kolory,
- proponowane stylizacje, itp.
Pisz krótkie zdania z czasownikami w stronie czynnej. Unikaj strony biernej. W ten sposób komunikat będzie bardziej czytelny i dynamiczny. Używaj zrozumiałego słownictwa. Zrezygnuj z branżowego żargonu na rzecz wyrażeń stosowanych powszechnie. Pamiętaj, aby Twój tekst był poprawny językowo i nie zawierał błędów. Przyjmuje się, że opis tekstu powinien mieć ok. 1000-1500 znaków ze spacjami. Jeśli szukasz inspiracji i przykładów dobrze napisać opisów produktów, odwiedź stronę Moniki Kamińskiej i jej sklepu internetowego.
Nie kopiuj opisów, twórz własne
Nie kopiuj tekstów z innych stron. Po pierwsze w ten sposób łamiesz prawa autorskie. Po drugie algorytm Google szybko ustali, że Twój tekst jest duplikatem i nie będzie wyświetlał Twojej strony w wyszukiwarce. Nawet, jeśli możesz skorzystania z opisów produktów dostarczonych przez producenta, staraj się tworzyć własne. Wymaga to czasu i pracy, ale jednocześnie daje szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji. Nawet jeśli sprzedajesz to samo co inni, to dobrym opisem możesz przekonać klienta do zakupu produktu właśnie u Ciebie.
Tworzenie własnych opisów pozwala też stworzyć własny, niepowtarzalny wizerunek. Za pomocą swojego indywidualnego stylu komunikacji możesz również budować trwałe relacje z klientami. Będą wracać ze względu na Ciebie, nawet jeśli to samo mogą kupić u konkurencji.
Wróćmy na chwilę do porównania opisu produktu do sprzedawcy. Wyobraź sobie:
- dziesięć sklepów obok siebie,
- w każdym z nich sprzedaje identyczny sprzedawca,
- wygląda tak samo,
- zachowuje się tak samo,
- wie i mówi dokładnie to samo, co każdy z pozostałych,
- żaden z nich niczym się nie wyróżnia.
W którym sklepie kupisz? Obojętnie. Prawda?
Opis produktu w sklepie internetowym a SEO
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zbiór działań, mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (głównie Google). Tworząc opis produktu również należy zadbać o taką optymalizację tekstu. Dzięki temu mamy szansę, że strona z produktem wyświetli się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce na pożądane słowa kluczowe (frazy kluczowe). W ten sposób łatwiej pozyskasz bezpłatny ruch z wyszukiwarki internetowej do Twojego sklepu.
Wracając do przykładu lnianej koszuli takimi frazami kluczowymi mogą być np.:
- „lniana koszula”,
- „biała lniana koszula”,
- „lniana koszula męska”.
Pisząc opis tego produktu, należy wybrać sobie najlepiej jedną główną frazę. A potem umieścić ją w nazwie produktu (najważniejsze miejsce) oraz kilka razy (w zależności od długości tekstu) w treści opisu. W tym miejscu można umieścić również pozostałe frazy kluczowe (np. synonimy).
Z pomocą w poprawnej optymalizacji opisu pod SEO w platformie sklepu internetowego _Stores przychodzi narzędzie dostępne w panelu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Funkcje marketingowe w _Stores.
Warto też podpatrzeć strony, które na wybraną przez Ciebie frazę kluczową pokazują się w czołówce wyników Google. Sprawdź jakiej długości są to opisy, czym się wyróżniają, jak są zbudowane. Wnioski te wykorzystaj przy tworzeniu własnego opisu.
Podsumowanie
Stworzenie opisu produktu w sklepie internetowym, który będzie sprzedawał, wymaga spełnienia kilku zasad:
- Postaraj się tworzyć własne, oryginalne opisy produktów w sklepie internetowym.
- Pisz językiem jak najbardziej zbliżonym do języka, jakim posługuje się Twoja grupa docelowa. Wtedy potencjalny klient chętniej przeczyta opis, bo będzie czuł, że przygotował(a)eś ofertę dla niego.
- Myśl o opisie jak o sprzedawcy w sklepie, który udziela informacji, odpowiada na pytania klienta i doradza mu.
- Treść opisu powinna też odpowiadać na wszelkie pytania zadawane przez potencjalnych klientów oraz rozwiewać ich wątpliwości, związane z zakupem.
- Nie ograniczaj się jedynie do podawania suchych informacji i specyfikacji technicznych, ale przede wszystkim podkreślaj korzyści z zakupu i użytkowania Twojego produktu lub usługi.
- Podawaj konkretne informacje.
- Umieszczaj w tekście słowa kluczowe, po których użytkownicy szukają produktu, jaki oferujesz.
Powodzenia!
Polecane dla Ciebie
Regulamin sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Uruchamiając własny sklep internetowy, musisz zadbać o wiele kwestii prawnych dotyczących jego funkcjonowania. Jedną z nich jest obecność regulaminu sklepu internetowego. Co właściwie powinien zawierać?
Dzień Darmowej Dostawy – jak rozkręcić sprzedaż w swoim sklepie?
Dzień Darmowej Dostawy zbliża się wielkimi krokami, zapewniając zarówno klientom, jak i sklepom internetowym dodatkową szansę na maksymalizację korzyści.
Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Zdjęcia produktów w sklepie internetowym to niezbędny element, który powinien przykuwać uwagę potencjalnego klienta. Poznaj najważniejsze zasady, które pomogą Ci robić świetne zdjęcia produktowe.
Szukasz dalej?
Ponowna dostępność: Czat 22.09 - 8:00 Infolinia 23.09 - 8:00
Dziękujemy za wyrozumiałość.