Czym jest Customer Insight?
Przeczytaj czym jest Customer Insight w naszym słowniku.
Pomoże Ci to lepiej zrozumieć, czym dokładnie jest Customer Insight i jakie ma dla Ciebie znaczenie w codziennym użytkowaniu.
Customer Insight
Customer Insight, znany również jako wgląd w potrzeby klienta, odnosi się do pogłębionego zrozumienia zachowań, preferencji, potrzeb i motywacji klientów, które są uzyskiwane przez analizę danych. Jest to proces badawczy, który pozwala firmom oraz organizacjom lepiej zrozumieć, co napędza decyzje zakupowe ich klientów, jakimi kanałami najchętniej się komunikują, co cenią sobie w ofercie oraz jakie mają oczekiwania wobec marki.
Zrozumienie klientów na głębszym poziomie pozwala na tworzenie skuteczniejszych kampanii marketingowych, dopasowanych do konkretnych potrzeb i preferencji odbiorców. To z kolei prowadzi do zwiększenia satysfakcji klientów, lojalności oraz, co najważniejsze, wzrostu sprzedaży. Insighty klienta umożliwiają także lepsze zrozumienie rynku, identyfikację nowych możliwości oraz minimalizację ryzyka biznesowego.
Kluczowe korzyści korzystania z Customer Insights:
- Lepsze dopasowanie produktów i usług do potrzeb klientów,
- Szybsze identyfikowanie nowych trendów i możliwości rynkowych,
- Skuteczniejsze planowanie kampanii marketingowych,
- Wzrost lojalności klientów,
- Zwiększenie konkurencyjności firmy.
Customer Insight. Narzędzia
Pozyskiwanie Customer Insight może odbywać się na różne sposoby, w tym przez analizę danych z sklepu internetowego, śledzenie aktywności na stronie internetowej, czy prowadzenie badań rynkowych. Kluczowe jest zbieranie i analizowanie danych z różnych źródeł, takich jak media społecznościowe, ankiety, dane z oprogramowania sklepu internetowego oraz analityka stron internetowych.
Im więcej danych zdobędziesz o swoich klientach, tym większą wiedzę będziesz posiadał. Zasada wydaje się prosta. Aby poznać nawyki zakupowe, motywacje do podjęcia działania zakupu, możesz wykorzystywać tak naprawdę kilka narzędzi. Ich zestawienie ze sobą pozwoli Ci pogłębić zdobytą wiedzę.
- Dział handlowy
Bezpośrednie rozmowy, które są prowadzone miedzy Klientem, a osobą zajmująca się sprzedażą, bądź odpowiedzialną za kontakt są cennym źródłem informacji o kliencie i jego procesie zakupowym. Zapoznaj się z pytaniami, które padają. Sprawdź wiadomości e-mail. Zapoznaj się z danymi sprzedażowymi. - Strona internetowa
Jeżeli na swojej stronie masz aktywny czat z klientami, to właśnie to jest jedno z głównych narzędzi, które mogą wybierać użytkownicy do kontaktu z Twoją marką. Prześledź zagadnienia, o które pytają. - Google Analytics
To kopalnia wiedzy na temat zachowań twoich Klientów. Google Analytics monitoruje zachowanie na Twojej witrynie. Dostarcza takich informacji jak czas spędzony na niej, skąd trafiają na Twoją stronę (jakie jest źródło).
GA pozwala zbadać dane demograficzne użytkowników (m.in. skąd pochodzą, jaka jest płeć, w jakim są wieku), z jakich urządzeń korzystają, ile spędzają czasu w witrynie. - Google Trends
Jak internauci eksplorują dane hasło, Czy dany temat jest popularny? Takich narzędzi dostarczy Ci google trend. Narzędzie pozwala zbadać popularność danej frazy. Wpisując określone hasło, sprawdzisz jak dużym zainteresowaniem cieszył się temat, a także zobaczysz powiązane hasła, na które użytkowcy wyszukiwali temat. Co więcej, możesz zbadać popularność haseł ze względu na kraj. - Answer the Public
Narzędzie ma na celu odkryć hasła, na które użytkownicy wyszukują temat. Wystarczy, że wpiszesz hasło, które chcesz eksplorować, a w postaci graficznej otrzymujesz mapę myśli. Mechanika narzędzia jest podobna do tego omówionego wyżej googlowskiego, natomiast Answer the Public uwzględnia jeszcze aspekt SEO. - Media społecznościowe
Twoi Klienci są obecni w grupach tematycznych, zadają konkretne pytania poprzez komunikator. To kopalnia wiedzy na temat ich preferencji i zachowań. Śledząc zadawane pytania, a także wykazując aktywną postawę, poprzez otwarte pytania w grupach tematycznych zyskujesz pokaźną dawkę informacji. - Opinie
Sprawdź opinie o produkcie w sieci. Jakie najczęściej padają pytania. Co budzi obawę i na co Klienci zwracają uwagę?
Kluczem jest gromadzenie i analizowanie danych w sposób ciągły, co pozwala na aktualizację wglądów i dostosowywanie strategii biznesowej oraz marketingowej do zmieniających się preferencji i zachowań klientów.
E-mail marketing, a customer insight
Customer insight możesz wykorzystać miedzy innymi w e-mail marketingu. Posiadając wiedzę na temat odbiorców, ich nawyków i oczekiwań będziesz w stanie lepiej odpowiadać na ich wymagania. W komunikacji e-mail marketingowej możesz to zrobić poprzez dobór treści, tworzenia scenariuszy marketingowych, które mają na celu poprawę skuteczności Twoich kampanii.
Operując zebranymi danymi o klientach, możesz przygotować listę tematów i dopasować je do poszczególnych segmentów Klientów. Dla przykładu, jeżeli prowadzisz internetowy sklep zoologiczny, a w Twoim asortymencie są produkty i akcesoria zarówno dla miłośników wędkarstwa jak i dla wielbicieli psów to właśnie customer insight w e-mail marketingu da Ci wiedze na temat ich preferencji i pozwoli lepiej zaplanować działania e-mail marketingowe. Miłośnik psów doceni kupon rabatowy na karmę, którą kupuje regularnie w Twoim sklepie i będzie to dla niego wartościowe, podczas gdy wędkarz, otrzymując maila z kodem rabatowym może uznać to zwyczajnie za spam.
Twórz segmentację baz klientów, co kupują, jakimi treściami i rozwiązaniami byliby zainteresowani, jak wchodzą w interakcję z Twoją ofertę.