CTA

Call to action

CTA – inaczej wezwanie do działania. To forma używana w komunikacji marketingowej, mająca na celu skłonienie użytkownika do określonej czynności, może być to na przykład wejście na witrynę, pobranie aplikacji czy pobranie e-booka (content marketing). Skuteczne CTA to jasny komunikat stosowany w różnego typu treściach – określasz co ma zrobić użytkownik po zetknięciu się z taką treścią.

CTA – gdzie można go użyć?

Wezwanie do działania stosowane jest w wielu narzędziach komunikacyjnych. Zobaczmy te najważniejsze:

  • strona internetowa
    Własna witryna to doskonały przykład tego, jak możemy wykorzystać CTA. Wezwanie do działania stosowane są choćby w formularzach kontaktowych czy zapisów do newslettera. CTA używane jest nie po to, aby przyciągnąć Klientów, bo wchodząc na Twoją stronę taki zabieg został już zrealizowany, ale po to, aby zgłębić dany temat i zaangażować użytkownika do większej interakcji z Twoim produktem/usługą.
  • mailingi
    E-mail marketing to przestrzeń, która zwykle kończy się określoną czynnością. Zachęcasz w nim użytkownika do skorzystania z oferty, odebrania kuponu rabatowego czy skorzystania z danej promocji. Wysyłając treści marketingowe, Twoim celem jest zachęcenie odbiorcy do pojęcia danej czynności. Taki przycisk umieszczony w treści, to komunikat dla użytkownika. Wezwanie do działania (CTA) jest najczęściej używane jako wyróżniony przycisk. Może również przybierać formę graficzną. W przypadku przycisków jest to krótkie wezwanie typu: „Pobierz”, „Zapisz się”, „Sprawdź”.
  • reklamy internetowe
    Krótkie formy prezentacji Twojej firmy również zawierają CTA. Reklamy internetowe, czyli np. reklamy publikowane w mediach społecznościowych (na Facebooku, Linkedinie, Instagramie), reklamy publikowane w wynikach wyszukiwania (Google Ads), to określona przestrzeń reklamowa, w tych kilkudziesięciu znakach musisz zachęcić do interakcji z Twoją marką i zawrzeć to, co najważniejsze. W reklamach używane są CTA, to klikany element na grafice bądź wyróżniony w tekście, np., w formie przycisku sugerujący aktywność, którą może wykazać odbiorca. Używane są przy tym hasło, takie jak „Zobacz”, „Sprawdź”, „Pobierz”, „Zarejestruj” etc.
  • media społecznościowe
    Prowadząc profil firmowy w mediach społecznościowych możesz zastosować Call to Action tak na etapie tworzenia postów, jak i reklam w nich emitowanych. Gdy na przykład udostępniasz informację o nowym wpisie na blogu, tworzysz post, w którym dzielisz się informacją, zachęcasz użytkownika do lektury artykułu. Można powiedzieć, że sprzedajesz mu pewną zajawkę. Chcesz maksymalnie zyskać jego uwagę i zaangażowanie, a następnie przenieść do na właściwy wpis na Twoim firmowym blogu. W poście stosować możesz takie wezwania jak: „Sprawdź więcej”, „Dowiedz się więcej”. Umieszczasz je zwykle na końcu, bądź w przewidzianym na to miejscu.
  • meta description
    Meta description to informacja, którą uzupełniasz podczas tworzenia strony, czy dodawaniu nowej podstrony. Jest krótkim opisem, według którego chcemy, aby nasza podstrona pokazywała się w wynikach wyszukiwania Google. Jest to krótka treść, którą zobaczy użytkownik pod url twojej strony w wynikach wyszukiwarki. W meta description chcesz zawrzeć główną informację, czego dotyczy dana strona, ale także możesz użyć wezwania do działania, aby zachęcić do interakcji. Może to być zachęta do sprawdzenia oferty czy skontaktowania się z Twoją firmą.
  • wiadomości push
    To krótkie wiadomości powiadomienia, które często stosowane są w urządzeniach mobilnych, za zgodą użytkownika. Mają formę okienek, które pojawiają się np. po wejściu na daną stronę. Może to być zachęta do wyrażenia zgody, aby otrzymywać nowe informacje jako powiadomienie na swoje urządzenie. Komunikat wysyłany do użytkownika jest opatrzony CTA. Wezwanie do działania ma skłonić do przejścia w określone miejsce strony.
  • content marketing
    Blog to doskonały przykład, w którym wzywasz do danej aktywności. Firmy coraz częściej w swojej komunikacji wykorzystują blog. To z jednej strony walor edukacyjny, gdzie możesz dzielić się wiedzą i nowinkami z branży. Z drugiej zaś, możesz więcej opowiedzieć o swojej ofercie. Pokazać zastosowanie, korzyści i zachęcić do jego poznania. W przypadku Cyberfolks.pl, używamy CTA mówiąc o nowinkach technologicznych. Poruszając temat hostingu, zachęcamy do zapoznania się z nasza ofertą. W tym celu stosujemy takie CTA jak: „Sprawdź ofertę”, czy „Dowiedz się więcej”.

CTA – jak używać?

Projektując komunikację z CTA, czy to w formie tekstu na bloga firmowego, wypuszczając reklamę Google Ads, czy wysyłając mailing musisz przestrzegać kilku uniwersalnych zasad:

  • używaj zrozumiałych komunikatów, wezwanie do działania powinno być krótkim, zwięzłym i zrozumiałym hasłem. Musi jednoznacznie dostarczyć użytkownikowi wiedzy, jaką aktywność ma podjąć.
  • wyeksponuj wezwanie do działania z całej umieszczonej treści. Twoi odbiorcy muszą je zauważyć. W tym celu możesz dodać przycisk w formie koloru, dodać emotki, które przykują uwagę, a także powiększyć go w obrębie całego komunikatu.
  • zadbaj o dobrą ekspozycję, CTA musi być widoczne w treści, dlatego nie będzie dobrym pomysłem zestawianie go wśród grafik. Zastosuj kontrast.

CTA. Jak weryfikować jego skuteczność?

Skuteczne CTA czyli jakie? W zależności od tego, gdzie umieścisz CTA, masz wiele narzędzi, za pomocą których ocenisz jego skuteczność.
W przypadku stron internetowych, sprawdzisz to choćby w Google Anlytics. Jeżeli umieszczasz CTA jako przycisk, który rozpoczyna ścieżkę zakupową, zobaczysz to w liście zdarzeń. Kolejnym z narzędzi jest stosowanie map ciepła. Przykładem jest tu Hootsuite. W ten sposób możesz prześledzić wędrówkę użytkownika po Twojej witrynie i zweryfikować, czy miał trudności w poruszaniu się na niej oraz czy zamieszczone wezwanie do działania było dla niego zrozumiałe.

Umieszczając wezwanie do działania w e-mailu, najprostszym sposobem jest prześledzenie statystyk. Zbadaj współczynnik klikalności CTR. Testy A/B pozwolą na porównywanie przygotowanych kreacji i użytych haseł. Możesz sprawdzić, która treść przyciągnęła zainteresowanie użytkownika.