B2C

B2C – to skrót pochodzący od określenia Business to Customer (B2C). Określa wszelkie relacje na rynku, które zachodzą pomiędzy firmą, a Klientem końcowym. Tym samym jest przeciwieństwem B2B, gdzie sytuacja dotyczy przedsiębiorstw.

Business to Customer oznacza sprzedaż produktów i usług oferowanych przez daną firmę klientowi detalicznemu. Relacja firma-klient odbywa się zarówno stacjonarnie (sprzedaż detaliczna) jak i online (sprzedaż w sklepach internetowych).

Zarówno w sprzedaży stacjonarnej jak i internetowej wspólnymi działaniami dla rynku są:

  • pozyskiwanie klientów i budowanie długotrwałej relacji, dużą wagę przywiązuje się obserwacji grupy docelowej, rozumieniu ich potrzeb i adekwatnym poziomie wsparcia. Widzimy to szczególnie w rozbudowanych procesach zachodzących w e-commerce,
  • utrzymywanie klientów, to np. programy lojalnościowe,
  • zapewnienie najlepszych doświadczeń zakupowych Klienta (pełna informacja, ekspozycja towaru, obsługa Klienta, sprawna i szybka strona internetowa, intuicyjny proces zakupowy).

    B2c to model w którym działania biznesowe nakierowane są na klienta końcowego. W przeciwieństwie do modelu B2B, w B2C istnieje dużo firm, których działania ukierunkowane są na sprzedaż produktów czy realizację usług dla klienta/klientów indywidualnych. Dlatego w tej relacji ważna jest wieź, którą marka nawiązuje z Klientem. W obliczu dużej konkurencji i nasycenia rynku, ważne jest eksplorowanie narzędzi, które pomogą w budowaniu przewagi konkurencyjnej podmiotu. To projektowanie doświadczeń klienta. Składają się na nie: doświadczenie procesu zakupowego (sprawny proces zakupowy, szybka i działająca strona internetowa, zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, to m.in. obecność certyfikatu SSL) i obsługa Klienta. Budowanie relacji z Klientem jest procesem długotrwałym i złożonym, ale to właśnie on podejmuje decyzję, którą firmę wybierze.

Proces zakupowy w modelu biznesowym B2C skupia się na 4 obszarach.

  • świadomość,
  • zainteresowanie
  • decyzja
  • transakcja

B2B a B2C – różnice

Pierwszą różnicą jest przede wszystkim rynek docelowy. Adresaci działań są odmienni. Działania w modelu B2B ukierunkowane są na podmioty gospodarcze. Działania w modelu B2C ukierunkowane są na klienta indywidualnego. B2C zazwyczaj charakteryzuje się większa ilością zrealizowanych transakcji, ale te opiewają na mniejsze kwoty niż w przypadku transakcji realizowanych w modelu B2B.

Kolejną z różnic jest przebieg procesu decyzyjnego i jego złożoność. Relacja B2C oznacza, że decydentem i realizatorem działań zakupowych jest ta sama osoba. W procesie nie uczestniczy kliku decydentów. Oznacza to sprawny proces zakupowy i szybszy czas realizacji – proces zakupowy i decyzyjność nie są rozbudowane. W przypadku B2B proces zakupowy bardziej złożony, a decyzyjność rozbudowana. W proces zaangażowanych jest kilku decydentów. Podjęcie finalnego zakupu wiąże się z akceptacją kilku osób na różnych polach decyzyjności.

Ważną kwestią są również produkty i towary, które stanowią przedmiot zakupu. W przypadku B2C mówimy zazwyczaj o mniej zaawansowanych produktach, nakierowanych na spełnienie określonych wymagań Klientów. Dostępnych często od ręki. W przypadku relacji B2B mówimy już o rozwiązaniach dla biznesu, które nie ograniczają się jedynie do zakupu, ale również do ich utrzymywania. Ważnym czynnikiem jest również personalizacja. Dobrym przykładem są rozwiązania hostingowe, kupując np. serwer dedykowany, klient końcowy może otrzymać także administrację i wsparcie technologiczne. Zatem relacja nie ogranicza się jedynie do zakupu, ale jest utrzymywana również po przeprowadzeniu transakcji właściwej.