Własna strona to jedna z pierwszych myśli przy zakładaniu nowego biznesu. Natomiast – jeśli pierwszą rzeczą, którą zrobisz w swojej nowej firmie, będzie strona www – to prawie na pewno będzie to niewłaściwy ruch. Jak wszystko zorganizować, żeby zaoszczędzić czas i pieniądze na kosztownych poprawkach? Zacznij od podstaw marketingowych, a dopiero wówczas myśl o stworzeniu własnej strony. W tym wpisie pokazuję, jak prostymi i darmowymi albo prawie bezpłatnymi narzędziami warto się posłużyć, aby lepiej przygotować swoją firmę do stworzenia serwisu www.

Ten wpis o własnej stronie www jest przeznaczony szczególnie dla osób, które:

  • zaczynają nowy biznes i nie mają jeszcze strony,
  • niedawno rozpoczęły rozmowę z potencjalnym wykonawcą strony,
  • same zaczynają tworzyć swoją stronę,
  • mają już stronę, ale nie widzą efektów z jej posiadania,
  • mają kompetencje techniczne i chcą stworzyć stronę dla klienta, ale klient sam nie wie, co chciałby na niej mieć.

Własna strona www. Misja

Misja określana jest jako najwyższy poziom myślenia o strategii biznesu. Dobra misja nie musi być długa, czasem wystarczy jedno zdanie, czasem kilka – powinna ona jednak opisywać, czym zajmuje się Twoja firma. Dobrze, jeśli odpowiada na pytanie o to, jakie potrzeby zaspakajasz, jakie problemy rozwiązujesz lub kto jest Twoim klientem, lub też – wskazuje na unikalny sposób Twojego działania. Powinna stać się „osią” Twojej marki.

Dobrym uzupełnieniem misji są wartości, na których opierasz biznes. Dlaczego to istotne? Jeśli zdefiniujesz je na tym etapie i zapiszesz sobie w krótkim dokumencie, masz ogromną szansę na to, że cały Twój dalszy marketing będzie z tymi wartościami spójny. W końcowej części artykułu pokażę Ci solidny dowód na to, że określenie wartości na tym etapie jest konieczne, jeśli strona www ma być dobra i prawidłowo komunikować to, kim jesteś.

Weźmy, dla przykładu, biznes gastronomiczny. Jeśli Twoim biznesem ma być restauracja, masz co najmniej kilka wartości, które mogą wpisać się w Twoją misję. Oto przykłady:

  • ekologia (tylko produkty naturalne, bez konserwantów)
  • tradycja (dania i składniki tradycyjne, regionalne)
  • szybkość (fast-food, bardzo krótki czas oczekiwania na danie)
  • dobre ceny (bycie najtańszą restauracją w okolicy)
  • elegancja i prestiż (wystrój „pałacowy”, bogato zdobiona zastawa, elegancko ubrana obsługa etc)

SaaS czy Open Source – jaki model wybrać do założenia strony internetowej dla firm usługowych?

Masz w tym przypadku do wyboru dwie opcje – dedykowany projekt opierający się o model Open Source (otwarty kod źródłowy) lub strona na szablonie – wykorzystasz wówczas do jej stworzenia model SaaS.

Open Source – charakterystyka

Strony www oparte na oprogramowaniu Open Source pozwalają na pełny dostęp do kodu, umożliwiający dostosowanie funkcjonalności i wyglądu do indywidualnych potrzeb. 

Wyróżniamy następujące systemy zarządzania treścią (CMSy):

  • WordPress,
  • Joomla,
  • Drupal.

Oferują one szerokie możliwości modyfikacji i rozszerzania poprzez wtyczki oraz motywy tworzone dzięki zaangażowaniu społeczności. Otwarty kod źródłowy pozwala na szybkie wdrażanie poprawek bezpieczeństwa oraz nowych funkcjonalności, zwiększając stabilność i elastyczność stron www. 

Tego rodzaju podejście do tworzenia witryn sprzyja innowacyjności oraz współpracy, angażując deweloperów z całego świata do wspólnego ulepszania i rozwijania projektów.

Jeżeli zastanawiasz się, ile kosztuje utrzymanie strony Open Source w porównaniu do SaaSSaaS (Software as a Service) to model dostarczania oprogramowania, w którym aplikacje są hostowane w chmurze i udostępniane użytkownikom przez internet na zasadzie subskrypcji. Jednym z najważniejszych aspektów SaaS jest to, że użytkownicy nie muszą martwić się o hosting www ani o aktualizacje oprogramowania. Wszystkie te aspekty są zarządzane przez dostawcę usług, co pozwala firmom skupić się na swojej podstawowej działalności. Dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury, aktualizacje, bezpieczeństwo i inne aspekty...Czym jest SaaS? – tutaj niestety muszę Cię zmartwić; dedykowane witryny z otwartym kodem źródłowym są droższe w utrzymaniu niż SaaSy.

Ceny roczne przedstawiają się następująco:

  • Strona od dewelopera (z dedykowanym projektem) – od 1 650 do 7 850 zł rocznie;
  • Strona na WordPressie (w modelu Open Source) – od 1 250 do 5 150 zł rocznie;
  • Strona z kreatora (np. strona AI w _now) – Od 439 zł rocznie.

Jednak czy witryny dedykowane lub tworzone na WordPressie ze wsparciem wtyczki Elementor są lepsze niż serwisy z kreatorów? 

A może strona na abonament to pułapka, która wabi niską ceną roczną? Nic bardziej mylnego. Szczególnie jeśli jesteś właścicielem mikro- lub małego przedsiębiorstwa.

Pozwól, że przedstawię Ci szczegóły na temat modelu SaaS.

Szczegóły na temat stron www w modelu SaaS

Strony www w modelu SaaS (ang. Software as a Service) oferują usługi dostępne przez internet bez konieczności instalacji czy zarządzania serwerami przez użytkownika. Tego typu platformy, (np. _now, Wix, czy Squarespace), umożliwiają łatwe tworzenie i zarządzanie dzięki intuicyjnym interfejsom i narzędziom dostępnym online. 

Używając SaaS zyskujesz projekt na szablonie dostosowany do Twoich wymagań, automatyczne aktualizacje i wsparcie techniczne – upraszcza to znacząco proces utrzymania witryny. Model ten eliminuje potrzebę inwestycji w infrastrukturę IT, umożliwiając skoncentrowanie się na rozwijaniu treści i funkcjonalności.

W tym przypadku nie musisz zastanawiać się, komu zlecić wykonanie strony internetowej.
Robisz to po prostu samodzielnie – bez potrzeby zatrudniania kosztownego web developera.

A co więcej – dzięki regularnym aktualizacjom i wbudowanym zabezpieczeniom, możesz być pewien stabilności oraz bezpieczeństwa swojej witryny.

Więc jeśli model SaaS będzie odpowiedni, to w takim razie, jaki kreator strony wybrać, żeby nie przepłacić i być w 100% zadowolonym z efektów?

To dobre pytanie – odpowiadaliśmy na nie dziesiątki razy w różnych artykułach blogowych, porównując konkretne rozwiązania i możemy jednoznacznie stwierdzić, że kreator _now wypadł najlepiej z kilku względów:

  • koszty – ceny _now zaczynają się już od 49 zł netto miesięcznie (14 dni gratis);

  • wydajność – czas ładowania stron w _now wynosi 86 ms, czyli niemal 10-krotnie lepiej niż w przypadku Wix (gdzie szybkość ładowania oscyluje w granicach 955 ms);

  • czas utworzenia strony – kreator stron _now pozwala utworzyć pełnoprawną witrynę zoptymalizowaną pod SEO w ciągu 60 sekund ze względu na sporą pomoc AI (inne kreatory, np. GoDaddy, Wix czy też Squarespace umożliwiają utworzenie witryny w ciągu 45 minut).

Warto również wspomnieć, iż kreator _now w ciągu 60 sekund wygeneruje:

  • gotowe szablony i zdjęcia na start Twojego biznesu – dopasowane do konkretnej branży i misji firmy (o której wspominaliśmy na samym początku);

  • wstępnie przygotowany blog – żebyś mógł bezproblemowo zacząć działania content marketingowe (wystarczy tylko dostosować odpowiednio teksty do założeń swojego biznesu);

  • czytelny układ treści – sprawdzony przez naszych specjalistów, testowany dziesiątki, a nawet setki razy na realnych przykładach już działających stron internetowych);

  • sekcja z mapą Google Maps i danymi kontaktowymi – dzięki temu klienci będą mogli łatwiej dotrzeć do siedziby Twojej firmy i skontaktować się z odpowiednimi osobami odpowiadającymi za świadczenie konkretnych usług.

Co ciekawe, cała strona internetowa oprócz tego, że będzie zoptymalizowana pod kątem SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? (ang. Search Engine Optimization), zostanie przygotowana w zakresie responsywności, dzięki czemu Twoi klienci bezproblemowo odwiedzą ją za pośrednictwem urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów czy nawet smartwatchy).

A to wszystko, o czym teraz wspomnieliśmy zajmie kreatorowi _now zaledwie 60 sekund – czyli mniej, niż trwa przyrządzenie kawy w ekspresie.

https://www.youtube.com/shorts/VKaKz2HuvIE

Przejdźmy jednak do konkretów. Jak stworzyć stronę internetową dla firmy usługowej z sektora mikro- lub małych przedsiębiorstw? To nie będzie wymagające zadanie… pod warunkiem że Twój pomysł na biznes w internecie (lub poza nim) jest wstępnie przemyślany.

Własna strona www dla firmy usługowej – jak stworzyć w 4 krokach?

Na początku tego artykułu wspominałem o biznesie gastronomicznym. Takim też przykładem posłużę się tworząc stronę w kreatorze _now.

Musisz jednak wiedzieć, że jeśli charakterystyka Twojego biznesu wpisuje się w sektor mikro- i małych przedsiębiorstw, kreatory www są jak najbardziej odpowiednie (niezależnie, czy marzy Ci się strona salonu beauty, mechanika samochodowego czy też serwisu rowerowego).

Średnie i duże organizacje skorzystają z kolei bardziej z CMSCMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, edycję, publikację i zarządzanie treściami na stronach internetowych bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. CMS jest szeroko stosowany przez osoby i organizacje zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych, ponieważ ułatwia zarządzanie treściami oraz umożliwia współpracę wielu użytkownikom. CMS jest kluczowym narzędziem dla osób i firm, które chcą prowadzić stronę internetową, bloga, czy sklep internetowy w sposób prosty...Czym jest CMS? WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress?, ale na ten temat przygotowaliśmy osobny artykuł, porównując _now vs. WordPress – i do tego wpisu Cię teraz kieruję, jeśli zarządzasz większym przedsiębiorstwem.

Mikro- oraz małych przedsiębiorców usługowych zachęcam do przeczytania poniższego poradnika na temat tworzenia własnej strony www w kreatorze _now.

KROK 1: Wejdź na stronę _now

Stronę _now znajdziesz pod linkiem www.cyberfolks.pl/now/. Kolejnym krokiem jest kliknięcie przycisku startowego.

kreator _now

Rozpoczęcie tworzenia witryny w kreatorze _now

KROK 2: Przedstaw swoją firmę

Na tym etapie musisz odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Czym zajmuje się Twoja firma?
  • Jakie hasła do niej pasują?
  • Jak nazywa się Twoja marka?
kreator stron _now - tworzenie strony internetowej

Konfiguracja strony _now

KROK 3: Podaj adres e-mail w celu otrzymania linku do strony

Po zaakceptowaniu regulaminu musisz podać adres e-mail. Dzięki temu będziemy mogli wysłać Ci link do Twojej strony, która na tym etapie jest już prawie gotowa. Po przejściu przez wszystkie etapy kreator zacznie generować witrynę, co potrwa nie dłużej niż kilkanaście sekund.

proces tworzenia strony w kreatorze _now

Generowanie witryny _now

KROK 4: Dostosuj szablon do swoich preferencji

Wygląd strony po jej wygenerowaniu nie jest żadną wyrocznią. Wybierając sekcję Dostosuj szablon, możesz zmienić kolorystykę, czcionkę, zdjęcia, szablonSzablon to predefiniowana struktura lub wzór, który może być używany jako podstawa do tworzenia nowych dokumentów, stron internetowych, prezentacji, czy innych materiałów. W kontekście informatycznym, szablony są niezwykle przydatne, ponieważ pozwalają na szybkie i efektywne tworzenie zawartości bez konieczności zaczynania od zera. Dzięki szablonom można zaoszczędzić czas i zapewnić spójność wizualną oraz funkcjonalną w różnych projektach. Często spotykanymi rodzajami szablonów w informatyce są szablony stron internetowych, które są gotowymi układami stron,...Czym jest Szablon? lub po prostu… wszystko!

zmiana szablonu witryny w kreatorze _Now

Istnieje też opcja edycji strony pozwalająca na dodanie konkretnych sekcji w menu (np. portfolio) oraz edytowanie wybranych rozwiązań i zmianę treści. Będąc jednak z Tobą zupełnie szczerym – większość naszych klientów udostępnia witrynę dla swoich odbiorców w ciągu kilku minut po jej wygenerowaniu, ponieważ strony _now są niemal perfekcyjnie dopasowane, zgodnie z założeniami podanymi w kreatorze.

Dodatkowy poradnik YouTube na temat tworzenia witryny w _now:

https://www.youtube.com/watch?v=K29O23gYzwUu0026t=5s

Aby jeszcze lepiej dostosować swój serwis do wymagań klientów, powinieneś określić unikalną propozycję sprzedaży (USP), która przekona Twoich klientów do skorzystania z proponowanej oferty.

Określ swoje USP – Unique Selling Proposition (USP). Wykorzystasz je tworząc własną stronę www.

Być może spotkałeś się już ze skrótem USP, powtarzanym jak mantra przez marketerów od lat 40’tych XX wieku. To po prostu unikatowa wartość (korzyść), dostarczana i prezentowana Twoim klientom. Taka, która może użytkowników Twojej strony skłonić do zwrócenia na Ciebie uwagi i konwersjiW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? (rozumianej jako zostanie Twoimi klientami) – wyróżniająca Cię od konkurentów. Dobrze, jeśli jest zakomunikowana dosadnie, wiarygodnie i precyzyjnie.

Przykładem USP, dodatkowo wspartym gwarancją, dla restauracji koncentrującej się na szybkości obsługi może być:„Zamówione danie podane w 5 minut. Albo nic nie płacisz.” W tym krótkim zdaniu widać od razu, że dany lokal koncentruje się na szybkiej obsłudze i o ile w pobliżu nie ma typowej sieciówki typu KFC czy McDonalnds to masz szansę, że będzie to faktycznie unikatowa propozycja wartości. „Najtańsze tosty w mieście” – od razu pokazuje, że w tym lokalu koncentrujemy się na najbardziej atrakcyjnej cenie.

Oczywiście zagadnienie USP jest samo w sobie dość szerokie i z pewnością nie da się go wyczerpać w ramach kilku akapitów, w tym miejscu chcę Ci natomiast pokazać, że myśląc o Twoim marketingu oraz stronie od razu warto myśleć o wyróżnianiu się.

Własna strona www - żeby miała sens, przeanalizuj konkurencję.

Analiza konkurencji przed budową strony www jest stosunkowo łatwa, ale zadziwiające, jak mało osób myśli o tym tworząc lub zlecając swoją stronę www. W większości wypadków w obszarze działania Twoich potencjalnych klientów funkcjonują już alternatywne sposoby zaspokojenia ich potrzeb.

Analizując konkurencję – warto pamiętać o substytutach. Jeśli myślisz o sprzedaży tostów, to naturalnymi konkurentami mogą być budki z hot-dogami, knyszą, sieciowy fastfood albo nawet lodziarnia lub kawiarnia, bo tam też można szybko coś zjeść, a konkurencją dla siłowni będą także korty tenisowe i basen, a nawet miejski stadion i ścieżka w parku – wszystko to służy uprawnianiu sportu i zdrowego stylu życia.

Znajdowanie stron konkurencyjnych jest stosunkowo proste – wystarczy wpisać w Google frazy, jakie wpisywaliby potencjalni klienci. Na tym etapie dobrze przygotować sobie arkusz, w którym wstępnie ocenisz konkurencję pod kilkoma prostymi kryteriami, dzięki czemu już projektując stronę będziesz wiedział, jak pozycjonować ją na tle konkurencji. Jednym z pomysłów na analizę konkurencji jest przygotowanie tabeli, w której uwzględnisz następujące kryteria. Oto przykład takiej tabeli:

kryteriumKonkurent AKonkurent BKonkurent C
USPDostarczymy w 5 minut albo…Najtańsze w mieście…Wybieraj spośród 1462 wariantów…
Główna korzyść wynikająca ze stronyCzas dostawyDobra cenaSzeroki wybór
Wiodąca kolorystykaŻółtyCzerwonyNiebieski
Jakość grafiki (1-5)355
Jakość tekstów (1-5)253
Łatwość nawigacji (1-5)244
Blog firmowy (1-5)225
Szybkość strony (1-5)351
Aktualność strony (1-5)512
Kryteria oceny konkurentów

W tym przykładzie widać, że najniższą punktację uzyskał konkurent A i najłatwiej będzie Ci przygotować stronę lepszą od niego, podczas gdy pokonanie konkurenta C będzie wymagać więcej wysiłku. W tej prostej tabeli zaproponowałem przykładowe kryteria, może być ich znacznie więcej, ich wagi wcale nie muszą być takie same - celem tego prostego przykładu jest pokazanie Ci samej koncepcji porównania z konkurencją.

Kryteria, które Ci wskazuję, są przykładowe, tabelkę możesz łatwo dostosować do Twoich preferencji. Dzięki punktacji przyznawanej w każdej kategorii od razu będziesz wiedzieć, gdzie strony konkurentów są „mocne” a gdzie „słabe”. Własna strona, którą tworzysz albo zlecasz, powinna być lepsza w kategoriach, które uznasz za kluczowe.

Jakość tekstów na własnej stronie www

Wydaje mi się, że osobie bez wcześniejszego przygotowania stosunkowo łatwo jest powiedzieć, czy strona jest estetyczna i czy łatwo się po niej nawiguje. Natomiast ocena jakości tekstów może nie być wcale równie jednoznaczna. W tym miejscu polecam Ci bezpłatne narzędzie do audytu strony – przy jego pomocy możesz sprawdzić wstępnie jakość treści stron o charakterze sprzedażowym.

wysoka jakość tekstów w kreatorze _Now

Wysoka jakość treści na stronie www stworzonej przez _now

Oceniając jakość tekstów (tzw. copywritingu albo – w wypadku strony www – webwritingu) zwróć uwagę m.in. na następujące elementy:

  • Wezwania do akcji
  • Społeczne dowody słuszności (ile osób już skorzystało?)
  • Autorytety (referencje, opinie osób uznawanych za autorytet w branży?)
  • Gwarancje (okres próbny, 100% zadowolenia albo zwrot pieniędzy itp.)
  • Nadmierne skupienie na sobie: (MY) witamy na NASZEJ stronie i (MY) zapraszamy do zapoznania się z NASZĄ ofertą… – a gdzie Klient?
  • Nadużywanie słowa „nie” – pamiętaj, podświadomość pomija to słowo. Lepiej mówić „Dowodzimy na czas” niż „Nie spóźniamy się z dostawami”!
  • Nadużywanie trybu przypuszczającego „Moglibyśmy wykonać tę przeprowadzkę…”
  • Stosowanie trybu dokonanego „Przeprowadzka wykonana w 3 godziny.”
  • Sformułowania pokazujące wyjątkowość: „Jedyny lokal w mieście zapewniający Ci…”

W przygotowaniu treści tekstowych bardzo istotny jest sposób ich prezentacji. Zwróć uwagę, żeby Twoja własna strona zapewniała wygodę czytania. Treści będą wówczas łatwiej przyswojone.

Oznacza to m.in. odpowiednio dużą czcionkę, stosowanie czytelnych nagłówków i pilnowanie aby akapity były zwięzłe. Rekomenduję zasadę jedna myśl – jeden akapit oddzielony od pozostałych czytelnym odstępem. Jednym z częstych błędów jest zbyt długa linia. Popularne zalecenie – moim zdaniem bardzo sensowne – mówi o rekomendowanej długości linii na poziomie ok. 80 znaków.

Twoi odbiorcy - to dla nich tworzysz własną stronę

Nawet nie próbuj tworzyć lub zlecać strony bez wcześniejszego opisania tego, kim będą jej użytkownicy. Na początek, przy niewielkim budżecie i Twojej chęci szybkiego przygotowania sensownej strony, proponuję Ci opisanie odbiorców przez pryzmat min. takich cech, jak:

  • płeć
  • wiek
  • wykształcenie
  • lokalizacja
  • rola w procesie decyzyjnym dot. Twojego produktu (głównie dla B2B)
  • poziom fachowej wiedzy z Twojej dziedziny
  • kto stanowi autorytet, wzór do naśladowania
  • specyficzny język, branżowy slang

Na tym etapie mogą pomóc Ci bezpłatne narzędzia: Facebook Audience Insights, Google Trends i Planer Kampanii Display. Twoja własna strona będzie Ci wdzięczna za czas zainwestowany w pracę z tymi narzędziami.

Audience Insights

Badania i analizy uławiające uruchomienie własnej strony www - pomoże Ci Audience Insights

Dane demograficzne z Audience Insights

To narzędzie, które pozwala Ci poznać lepiej grupy użytkowników FB o zadanych kryteriach. Przykładowo, jeśli myślisz o warsztacie rowerowym, to najpierw podaj lokalizację, która Cię interesuje. Następnie wybierz odpowiednie zainteresowania: sport, rekreacje, rower, kolarstwo itp. Im bardziej precyzyjnie je wypełnisz, tym lepszy profil otrzymasz.

Dzięki poznaniu wieku i płci potencjalnych odbiorców możesz łatwiej przygotować trafne teksty i grafiki na własną stronę. Przykładowo, dobierając zdjęcia prezentujące osoby w wieku zbliżonym do tych, które są w Twojej grupie docelowej.

W powyższym przykładzie wybrano lokalizację w Warszawie i zainteresowania: rowery górskie. Od razu widać, że grupa docelowa to przede wszystkim mężczyźni w wieku 25-34 lat. Kolejne zakładki pokażą Ci jakie strony na FB lubią ludzie z Twojej grupy docelowej, jakie są ich zachowania w tym medium, a nawet dodatkowe informacje, typu status w związku. Prawdziwa kopalnia wiedzy dla kogoś, kto myśli o sklepie rowerowym w Warszawie, prawda?

Narzędzie znajdziesz pod adresem. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Musisz mieć konto założone reklamowe na Facebooku.

Google Trends

Własna strona www wymaga badań - Google Trends to jedno z bezpłatnych narzędzi, z którego możesz skorzystać na początku.

Popularność wyszukiwań frazy

Google Trends to z kolei narzędzie, pozwalające na oszacowanie, jak często są wpisywane w Google różne frazy. Dodatkowo, gdzie znajdują się użytkownicy, którzy je wpisują – z uwzględnieniem osi czasu. Narzędzie pozwala sprawdzić jaka sezonowość występuje w wyszukiwaniach danej frazy oraz jaki jest geograficzny rozkład zainteresowania daną frazą.

Przykładowo: planując portal o nauce języków będziesz w stanie od razu zbadać, że np. nauka niemieckiego jest o wiele bardziej popularna w województwach wzdłuż Odry.

Narzędzie znajdziesz pod adresem. Korzystanie z niego jest bezpłatne.

Planer kampanii displayowych Google

Planer kampanii displayowych Google z kolei pomaga w uzyskaniu wiedzy na temat tego, ile osób w zadanym wieku, płci i lokalizacji interesuje się danym zagadnieniem. To potężne narzędzie – jak sama nazwa mówi – przeznaczone głównie do planowania kampanii display, ale już na tym etapie możesz z niego skorzystać, nie musisz w tym celu uruchamiać płatnej kampanii. Wystarczy konto w systemie Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma...Czym jest Google Ads?.

Przy pomocy narzędzia przede wszystkim określa się potencjał dla wyświetlania reklam display, ale dzięki temu, że pokazuje on liczbę możliwych wyświetleń i użytkowników, może pomóc Ci w myśleniu o Twoim rynku docelowym.

Planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych Google

Planer słów kluczowych od Google

Może dać Ci dodatkowy pogląd na temat tego, jakich wyszukiwań, związanych z Twoją ofert, dokonują użytkownicy wyszukiwarki Google. To może dodatkowo nakierować Cię na frazy, o których nie pomyślałeś, a które są często wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Aby skorzystać z tego narzędzia potrzebujesz konta w systemie Google Ads, ale nie musisz wydawać jeszcze pieniędzy na kampanię reklamową - po prostu załóż sobie konto i spróbuj skorzystać z propozycji słów, podpowiadanych przez planer.

Dokładniejsze badanie odbiorców

Nawet jeśli jeszcze nie masz gotowej strony www – możesz wykonać pierwsze badania rynkowe. Skorzystaj z bezpłatnego systemu umożliwiającego tworzenie ankiet – Google Forms. Być może nie przygotujesz w ten sposób profesjonalnego kwestionariusza, ale będzie on wystarczająco dobry, żeby przykładowo uzyskać wiedzę. Dowiesz się jaką korzyść z Twojego planowanego produktu lub usługi użytkownicy uznają za najważniejszą dla siebie.

Po utworzeniu ankiety zacznij od rozesłania linków do niej znajomym, ale nie wszystkim, tylko takim, którzy są zbliżeni do Twojej grupy docelowej. Zachęcam Cię także do używania sieci społecznościowych. Nawet jeśli oznaczałoby to konieczność uruchomienia płatnej reklamy samej ankiety, to warto na tym etapie wydać 100 lub 200 zł na reklamę ankiety, bo dzięki niej zaoszczędzisz o wiele więcej. Unikniesz kosztownych błędów związanych ze złym zaprojektowaniem całej strony.

Projekt "własna strona" zadziała dobrze najczęściej dopiero wtedy, kiedy weźmiesz pod uwagę pozyskaną wiedzę na temat odbiorców, ich potrzeb, języka, oczekiwań. Kierowanie się wyłącznie własnym poczuciem estetyki do prosta droga do klęski.

Customer Journey - czyli własna strona a podróż użytkownika

Podróż użytkownika to użyteczna koncepcja marketingowa. W zależności od podejścia wyróżnia one różne etapy interakcji użytkownika z Twoją marką. To koncept znacznie szerszy niż tylko związany z tworzeniem strony - to idea, która może napędzać cały Twój marketing.

Jedno z najłatwiejszych i najbardziej czytelnych podejść proponuje moim zdaniem Avinash Kaushik, światowy autorytet w zakresie reklam Google Ads. Avinash proponuje podejście oparte o cztery fazy, które w uproszczeniu można zdefiniować jako: See - Think - Do - Care.

Mapa strony z danymi kontaktowymi sprzyjająca podróży użytkownika

Mapa strony z danymi kontaktowymi sprzyjająca podróży użytkownika

Własna strona www powinna być w stanie odnosić się do użytkownika na każdej fazie lejka sprzedażowo-marketingowego. Myśląc o stronie sprawdź zatem, czy jest ona atrakcyjna z punktu widzenia każdej z faz. Najłatwiej będzie mi wyjaśnić ten pomysł na przykładzie. Wyobraź sobie, że masz do zrobienia stronę dla trenera personalnego z Gdańska. Załóżmy, że Twoi klienci to głównie mężczyźni. Myśląc o treściach na stronę na początek radziłbym Ci przemyśleć zagadnienia co umieszczenia na stronie wg tego schematu:

FazaOpisUżytkownikPrzykładowe treści
SEEDostrzeżenie marki. Użytkownik rzadko będzie szukał produktów. Twórz treści ukierunkowane na użytkownika choćby ogólnie, potencjalnie, zainteresowanego tym, co masz do zaoferowania, ale bez nacechowania produktowego.Młodzi mężczyźni.Jak dbać o zdrowie 20-latka?
Jaki sport dla 30-latka?
Sport po zawale
Jak zrzucić wagę?
Jak poprawić sylwetkę?
THINKFaza zainteresowania Twoim produktem, ale niekoniecznie w tym momencie. Osoby interesujące się daną kategorią. Pokaż im się jako ekspert.Mężczyźni aktywni sportowo, szukających informacji o sporcie, o siłowni, o dbaniu o zdrowie, uprawiający sport.Top 3 siłownie w Gdański
Najlepsze miejsca do squascha Gdańsk
Top 10 tras rowerowych na Pomorzu
Jakie odżywki w treningu siłowym
Jak budować mięśnie
Trening aerobowy czy siłowy
Rozważ prowadzenie webinaru
DOFaza zainteresowania Twoim produktem teraz. Osoby aktywnie wpisujące nazwy produktów, poszukujące porównań, opinii, cen, testów, recenzji etc. Ułatwiaj podjęcie decyzji zakupowej.Poszukujący trenera personalnego w konkretnej miejscowości.Jak wybrać trenera personalnego?
Jak wygląda praca z trenerem personalnym?
Opinie zadowolonych klientów.
Ile kosztuje trener personalny?
Strona do zamówienia usługi
Duża rola testimoniali.
CAREOsoby, które już dokonały zakupu, wobec których możesz upewnić się, że w pełni docenią korzyści z zakupu. Możliwość dosprzedaży innych produktów.Dosprzedaż planów treningowych, odżywek itp.Najlepsze odżywki potreningowe
Jak radzić sobie z bólem mięśni po treningu?

Cele strony

Czas porozmawiać o tym, co strona ma dla Ciebie realizować. W większości wypadków początkujący przedsiębiorca myśli po prostu – strona ma pozyskiwać klientów. Ale to nie jest takie proste. Część klientów pozyskasz od razu, ale tylko wówczas, jeśli użytkownik trafi na stronę dokładnie wtedy, kiedy ma potrzebę, którą strona może zaspokoić.

Dlatego poza bezpośrednią sprzedażą przydadzą Ci się także cele. Co więcej, będą związane z rozpoznawalnością marki – po to, aby użytkownik wiedział, do kogo ma wrócić, kiedy pojawi się jego potrzeba.

Przykład:
Wyobraź sobie parking pełen samochodów. Jest na nim np. 1000 aut. Stajesz przy wjeździe z super ofertą opon. Wydaje się, że to świetny rynek docelowy – przecież wszyscy, którzy w danym momencie przechodzą przez wejście to kierowcy!

Niestety nie jest aż tak pięknie – udaje Ci się sprzedać zaledwie 1-2 komplety. A przecież potencjalnych klientów było tak wielu! Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w tej konkretnej chwili użytkownicy nie mieli potrzeby zmiany opon!

Dzięki dobrym działaniom wizerunkowym masz szansę, że wrócą do Ciebie kiedy ich obecne opony się zużyją. Aby doszło do zakupu klient musi chcieć kupić w tym samym momencie, w którym Ty jesteś gotów sprzedać. Stąd najczęściej potrzebne jest długotrwałe oddziaływanie.

Każdy cel, który sobie postawisz, powinien być MIERZALNY. To bardzo ważne – inaczej nie będziesz w stanie precyzyjne wiedzieć, czy strona cele osiąga, czy też nie. Oto przykładowe cele wraz z ich miernikami:

celmiara
SprzedażLiczba i wartość zamówień w danym czasie, np. miesięcznie
Umówienie spotkaniaLiczba umówionych spotkań w danym czasie, np. miesięcznie
Dokonanie rezerwacjiLiczba dokonanych przez stronę rezerwacji w danym czasie, np. miesięcznie
Obsługa klientaLiczba obsłużonych zapytań, liczby odsłon FAQ, liczba przeprowadzonych na czacie rozmów, liczba pobrań dokumentacji, instrukcji itp.
Rozpoznawalność markiLiczba bezpośrednich wejść na stronę (tzw. direct)
Liczba pobrań treści (ulotek, folderów, dokumentów)
Czas spędzony na stronie
Liczba oglądanych podstron
Liczba zapisów na newsletter
Liczba czytelników bloga
Wybrane cele i ich miara

Zdecydowaną większość zmierzysz przy pomocy bezpłatnego systemu Google AnalyticsGoogle Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom witryn internetowych i aplikacji mobilnych monitorowanie i analizowanie ruchu na ich stronach. Pozwala ono zbierać różnorodne dane na temat użytkowników, takie jak liczba odwiedzin, źródła ruchu, demografia użytkowników, zachowania na stronie, konwersje i wiele innych. Te informacje są prezentowane w formie przejrzystych raportów i wykresów, co umożliwia łatwą interpretację danych i podejmowanie decyzji dotyczących strategii marketingowej, optymalizacji treści...Czym jest Google Analytics?.

Jeśli weźmiesz pod uwagę to, co napisałem na temat modelu SEE-THINK-DO-CARE możesz obmyśleć miary przypisane do konkretnych faz procesu zakupowego.

Wartości z misji a środki wyrazu na stronie

Pamiętasz, jak na początku wpisu nakłaniałem Cię do sformułowania misji, wartości, a potem do analizy potencjalnych klientów i konkurencji? Te elementy wykorzystasz teraz do bardziej świadomego opisania tego, co na stronie powinno się znaleźć. Dodatkowo z takim opisem znacznie łatwiej będzie Ci przygotować stronę samodzielnie albo zlecić ją freelancerowli lub agencji. Lepsi wykonawcy stron mają swoje wzory takich specyfikacji – w świecie marketingu nazywa się je często briefami.

Oto tabela pokazująca, jak przykładowe wartości wynikające z misji mogą wpisywać się w wizualną warstwę Twojej przyszłej strony www:

WartośćWizualizacja
ProstotaWygląd tzw. flat – bez cieniowania, proste figury, niewiele kolorów na stronie.
Szybkość działaniaSkośne linie, poziome linie, elementy nawiązujące do upływu czasu, dynamiki. Intensywne kolory, zwłaszcza energetyczne, jak np. czerwony. Zdjęcia z efektami rozmycia w ruchu. Czcionki pochyłe.
PrestiżKolor purpurowy i złoty, czarny lub biały. Purpura, ponieważ w dawnych czasach pozyskiwanie tego barwnika było tak drogie, że mogły sobie na niego pozwolić tylko najbogatsze warstwy społeczne: królowie i dostojnicy kościelni.
TradycjaCzcionki szeryfowe. Szeryfy pochodzą z czasów starożytnego Rzymu, więc kojarzą się z tradycją i historią, elegancją
EkologiaBrązowy, zielony i niebieski, lekkość, czcionki raczej proste.
Atrakcyjne cenyBardzo duże i czytelne pokazanie cen. Czcionki pogrubione. Pola stylizowane na metki cenowe. Tło pod ceną często kojarzone z kolorem żółtym. Rozważ unikanie kolorów charakterystycznych dla prestiżu.
ElastycznośćZaokrąglone aple, elementy okrągłe, czcionka także względnie „wyokrąglona”, zwiększone odstępy między liniami. Dobrze mogą zadziałać barwy pastelowe.
Wiedza eksperckaCzcionki mogą być szeryfowe, jeśli wiedza ma mocne ugruntowanie historyczne i wiąże się z prestiżem. Jeśli wiedza ma charakter „inżynierski” – czcionki raczej bardzo proste, cienkie, jakby kreślone ołówkiem. Wykresy, liczby, porównania.
StabilnośćElementy z grubych bloków. Czcionka bezszeryfowa, ale z grubymi liniami. Kolory ziemi – szary, czarny, brązowy, ew. zielony. Unikaj kolorów pastelowych, lepiej postawić w tym wypadku ma mocne linie.
Wartość a przekaz

Własna strona i jej elementy funkcjonalno-wizualne

W tym miejscu po prostu wylistuję Ci elementy funkcjonalno-wizualne. Samodzielnie pokombinuj, jak umieścić je na osi podróży użytkownika. Które z nich będą spójne z Twoimi wartościami i pozwolą realizować zadania, przed którymi stoi Twoja własna strona? Oto lista:

  • główny baner ze sloganem i zdjęciem
  • duże zdjęcie „pod spodem” strony
  • zapisanie na newsletter
  • dział „Aktualności”
  • dział „Kontakt” z numerami telefonów, formularzem kontaktowym, adresem
  • mapka dojazdowa
  • opinie zadowolonych klientów
  • wykresy i duże, czytelne liczby
  • zapis na webinar
  • blog z treściami eksperckimi
  • dynamicznie „zmieniające się” liczby pokazujące skalę działania, jakieś zjawisko itp.
  • osadzone filmy z YouTube lub Vimeo
  • FAQ – odpowiedzi na często zadawane pytania
  • cennik
  • wywiady z klientami
  • historia Twojej firmy
  • interaktywny formularz zamówienia / umówienia spotkania / rezerwacji
  • galeria zdjęć
  • połączenie z serwisami społecznościowymi albo branżowymi serwisami
  • nagrody, wyróżnienia, dyplomy, certyfikaty
  • instrukcje, foldery, dokumenty w PDF
  • zegary odmierzające czas do jakiegoś wydarzenia

Profesjonalna podstrona firmy "O nas"

Podsumowanie

Jak widzisz, własna strona to może nie jest praca, którą przeciętna osoba wykona w ciągu godziny. O ile sam proces jej stworzenia może być naprawdę krótki, o tyle etap przygotowania się, wymaga Twojej pracy. Dlatego też, jeśli Twoja strona ma naprawdę napędzić rozwój biznesu, to aspekt estetyczny jest, moim zdaniem – najmniej istotny. Znacznie ważniejsze od subiektywnego „piękna” są jasne cele, dobrze zdefiniowane grupy docelowe i przemyślane treści.

Daj znać w komentarzu, która z tych porad wydaje Ci się najciekawsza. Może jest coś, o czym nie słyszałeś wcześniej i dopiero ten wpis otworzył Ci oczy na dane zagadnienie? Jeśli uważasz, że to ciekawa treść, to mnie – jako autorowi – będzie ogromnie miło, jeśli opublikujesz linka w swoich mediach społecznościowych z informacją, komu przede wszystkim polecasz tę treść. Koniecznie oznacz w komentarzu mnie lub naszą firmę.

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014

Chat online

Cześć!

Zapraszamy do rozmowy, chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Jeśli dotyczą one bezpośrednio posiadanych przez Ciebie usług, zalecamy wcześniejsze zalogowanie się do swojego panelu klienta. Dzięki autoryzacji będziemy mogli zaoferować pomoc w szerszym zakresie.

Zachęcamy też do sprawdzenia naszej sekcji wsparcia na https://cyberfolks.pl/pomoc.

Aktualny stan pracy serwerów:

Autoryzacja: nieautoryzowany - Zaloguj się

W związku z przepisami o ochronie danych osobowych informujemy, kto i na jakich zasadach będzie administrować Twoimi danymi: Polityka prywatności cyber_Folks S.A.