Własna strona to jedna z pierwszych myśli przy zakładaniu nowego biznesu. Natomiast – jeśli pierwszą rzeczą, którą zrobisz w swojej nowej firmie, będzie strona www – to prawie na pewno będzie to niewłaściwy ruch. Jak wszystko zorganizować, żeby zaoszczędzić czas i pieniądze na kosztownych poprawkach? Zacznij od podstaw marketingowych, a dopiero wówczas myśl o stworzeniu własnej strony. W tym wpisie pokazuję, jak prostymi i darmowymi albo prawie bezpłatnymi narzędziami warto się posłużyć, aby lepiej przygotować swoją firmę do stworzenia serwisu www.
Ten wpis o własnej stronie www jest przeznaczony szczególnie dla osób, które:
- zaczynają nowy biznes i nie mają jeszcze strony,
- niedawno rozpoczęły rozmowę z potencjalnym wykonawcą strony,
- same zaczynają tworzyć swoją stronę,
- mają już stronę, ale nie widzą efektów z jej posiadania,
- mają kompetencje techniczne i chcą stworzyć stronę dla klienta, ale klient sam nie wie, co chciałby na niej mieć.
Własna strona www. Misja
Misja określana jest jako najwyższy poziom myślenia o strategii biznesu. Dobra misja nie musi być długa, czasem wystarczy jedno zdanie, czasem kilka – powinna ona jednak opisywać, czym zajmuje się Twoja firma. Dobrze, jeśli odpowiada na pytanie o to, jakie potrzeby zaspakajasz, jakie problemy rozwiązujesz lub kto jest Twoim klientem, lub też – wskazuje na unikalny sposób Twojego działania. Powinna stać się „osią” Twojej marki.
Dobrym uzupełnieniem misji są wartości, na których opierasz biznes. Dlaczego to istotne? Jeśli zdefiniujesz je na tym etapie i zapiszesz sobie w krótkim dokumencie, masz ogromną szansę na to, że cały Twój dalszy marketing będzie z tymi wartościami spójny. W końcowej części artykułu pokażę Ci solidny dowód na to, że określenie wartości na tym etapie jest konieczne, jeśli strona www ma być dobra i prawidłowo komunikować to, kim jesteś.
Weźmy, dla przykładu, biznes gastronomiczny. Jeśli Twoim biznesem ma być restauracja, masz co najmniej kilka wartości, które mogą wpisać się w Twoją misję. Oto przykłady:
- ekologia (tylko produkty naturalne, bez konserwantów)
- tradycja (dania i składniki tradycyjne, regionalne)
- szybkość (fast-food, bardzo krótki czas oczekiwania na danie)
- dobre ceny (bycie najtańszą restauracją w okolicy)
- elegancja i prestiż (wystrój „pałacowy”, bogato zdobiona zastawa, elegancko ubrana obsługa etc)
SaaS czy Open Source – jaki model wybrać do założenia strony internetowej dla firm usługowych?
Masz w tym przypadku do wyboru dwie opcje – dedykowany projekt opierający się o model Open Source (otwarty kod źródłowy) lub strona na szablonie – wykorzystasz wówczas do jej stworzenia model SaaS.
Open Source – charakterystyka
Strony www oparte na oprogramowaniu Open Source pozwalają na pełny dostęp do kodu, umożliwiający dostosowanie funkcjonalności i wyglądu do indywidualnych potrzeb.
Wyróżniamy następujące systemy zarządzania treścią (CMSy):
- WordPress,
- Joomla,
- Drupal.
Oferują one szerokie możliwości modyfikacji i rozszerzania poprzez wtyczki oraz motywy tworzone dzięki zaangażowaniu społeczności. Otwarty kod źródłowy pozwala na szybkie wdrażanie poprawek bezpieczeństwa oraz nowych funkcjonalności, zwiększając stabilność i elastyczność stron www.
Tego rodzaju podejście do tworzenia witryn sprzyja innowacyjności oraz współpracy, angażując deweloperów z całego świata do wspólnego ulepszania i rozwijania projektów.
Jeżeli zastanawiasz się, ile kosztuje utrzymanie strony Open Source w porównaniu do SaaS – tutaj niestety muszę Cię zmartwić; dedykowane witryny z otwartym kodem źródłowym są droższe w utrzymaniu niż SaaSy.
Ceny roczne przedstawiają się następująco:
- Strona od dewelopera (z dedykowanym projektem) – od 1 650 do 7 850 zł rocznie;
- Strona na WordPressie (w modelu Open Source) – od 1 250 do 5 150 zł rocznie;
- Strona z kreatora (np. strona AI w _Now) – Od 439 zł rocznie.
Jednak czy witryny dedykowane lub tworzone na WordPressie ze wsparciem wtyczki Elementor są lepsze niż serwisy z kreatorów?
A może strona na abonament to pułapka, która wabi niską ceną roczną? Nic bardziej mylnego. Szczególnie jeśli jesteś właścicielem mikro- lub małego przedsiębiorstwa.
Pozwól, że przedstawię Ci szczegóły na temat modelu SaaS.
Szczegóły na temat stron www w modelu SaaS
Strony www w modelu SaaS (ang. Software as a Service) oferują usługi dostępne przez internet bez konieczności instalacji czy zarządzania serwerami przez użytkownika. Tego typu platformy, (np. _Now, Wix, czy Squarespace), umożliwiają łatwe tworzenie i zarządzanie dzięki intuicyjnym interfejsom i narzędziom dostępnym online.
Używając SaaS zyskujesz projekt na szablonie dostosowany do Twoich wymagań, automatyczne aktualizacje i wsparcie techniczne – upraszcza to znacząco proces utrzymania witryny. Model ten eliminuje potrzebę inwestycji w infrastrukturę IT, umożliwiając skoncentrowanie się na rozwijaniu treści i funkcjonalności.
W tym przypadku nie musisz zastanawiać się, komu zlecić wykonanie strony internetowej.
Robisz to po prostu samodzielnie – bez potrzeby zatrudniania kosztownego web developera.
A co więcej – dzięki regularnym aktualizacjom i wbudowanym zabezpieczeniom, możesz być pewien stabilności oraz bezpieczeństwa swojej witryny.
Więc jeśli model SaaS będzie odpowiedni, to w takim razie, jaki kreator strony wybrać, żeby nie przepłacić i być w 100% zadowolonym z efektów?
To dobre pytanie – odpowiadaliśmy na nie dziesiątki razy w różnych artykułach blogowych, porównując konkretne rozwiązania i możemy jednoznacznie stwierdzić, że kreator _Now wypadł najlepiej z kilku względów:
- koszty – ceny _Now zaczynają się już od 49 zł netto miesięcznie (14 dni gratis);
- wydajność – czas ładowania stron w _Now wynosi 86 ms, czyli niemal 10-krotnie lepiej niż w przypadku Wix (gdzie szybkość ładowania oscyluje w granicach 955 ms);
- czas utworzenia strony – kreator stron _Now pozwala utworzyć pełnoprawną witrynę zoptymalizowaną pod SEO w ciągu 60 sekund ze względu na sporą pomoc AI (inne kreatory, np. GoDaddy, Wix czy też Squarespace umożliwiają utworzenie witryny w ciągu 45 minut).
Warto również wspomnieć, iż kreator _Now w ciągu 60 sekund wygeneruje:
- gotowe szablony i zdjęcia na start Twojego biznesu – dopasowane do konkretnej branży i misji firmy (o której wspominaliśmy na samym początku);
- wstępnie przygotowany blog – żebyś mógł bezproblemowo zacząć działania content marketingowe (wystarczy tylko dostosować odpowiednio teksty do założeń swojego biznesu);
- czytelny układ treści – sprawdzony przez naszych specjalistów, testowany dziesiątki, a nawet setki razy na realnych przykładach już działających stron internetowych);
- sekcja z mapą Google Maps i danymi kontaktowymi – dzięki temu klienci będą mogli łatwiej dotrzeć do siedziby Twojej firmy i skontaktować się z odpowiednimi osobami odpowiadającymi za świadczenie konkretnych usług.
Co ciekawe, cała strona internetowa oprócz tego, że będzie zoptymalizowana pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization), zostanie przygotowana w zakresie responsywności, dzięki czemu Twoi klienci bezproblemowo odwiedzą ją za pośrednictwem urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów czy nawet smartwatchy).
A to wszystko, o czym teraz wspomnieliśmy zajmie kreatorowi _Now zaledwie 60 sekund – czyli mniej, niż trwa przyrządzenie kawy w ekspresie.
Przejdźmy jednak do konkretów. Jak stworzyć stronę internetową dla firmy usługowej z sektora mikro- lub małych przedsiębiorstw? To nie będzie wymagające zadanie… pod warunkiem że Twój pomysł na biznes w internecie (lub poza nim) jest wstępnie przemyślany.
Własna strona www dla firmy usługowej – jak stworzyć w 4 krokach?
Na początku tego artykułu wspominałem o biznesie gastronomicznym. Takim też przykładem posłużę się tworząc stronę w kreatorze _Now.
Musisz jednak wiedzieć, że jeśli charakterystyka Twojego biznesu wpisuje się w sektor mikro- i małych przedsiębiorstw, kreatory www są jak najbardziej odpowiednie (niezależnie, czy marzy Ci się strona salonu beauty, mechanika samochodowego czy też serwisu rowerowego).
Średnie i duże organizacje skorzystają z kolei bardziej z CMS WordPress, ale na ten temat przygotowaliśmy osobny artykuł, porównując _Now vs. WordPress – i do tego wpisu Cię teraz kieruję, jeśli zarządzasz większym przedsiębiorstwem.
Mikro- oraz małych przedsiębiorców usługowych zachęcam do przeczytania poniższego poradnika na temat tworzenia własnej strony www w kreatorze _Now.
KROK 1: Wejdź na stronę _Now
Stronę _Now znajdziesz pod linkiem www.cyberfolks.pl/now/. Kolejnym krokiem jest kliknięcie przycisku startowego.
Rozpoczęcie tworzenia witryny w kreatorze _Now
KROK 2: Przedstaw swoją firmę
Na tym etapie musisz odpowiedzieć na kilka pytań:
- Czym zajmuje się Twoja firma?
- Jakie hasła do niej pasują?
- Jak nazywa się Twoja marka?
Konfiguracja strony _Now
KROK 3: Podaj adres e-mail w celu otrzymania linku do strony
Po zaakceptowaniu regulaminu musisz podać adres e-mail. Dzięki temu będziemy mogli wysłać Ci link do Twojej strony, która na tym etapie jest już prawie gotowa. Po przejściu przez wszystkie etapy kreator zacznie generować witrynę, co potrwa nie dłużej niż kilkanaście sekund.
Generowanie witryny _Now
KROK 4: Dostosuj szablon do swoich preferencji
Wygląd strony po jej wygenerowaniu nie jest żadną wyrocznią. Wybierając sekcję Dostosuj szablon, możesz zmienić kolorystykę, czcionkę, zdjęcia, szablon lub po prostu… wszystko!
Istnieje też opcja edycji strony pozwalająca na dodanie konkretnych sekcji w menu (np. portfolio) oraz edytowanie wybranych rozwiązań i zmianę treści. Będąc jednak z Tobą zupełnie szczerym – większość naszych klientów udostępnia witrynę dla swoich odbiorców w ciągu kilku minut po jej wygenerowaniu, ponieważ strony _Now są niemal perfekcyjnie dopasowane, zgodnie z założeniami podanymi w kreatorze.
Dodatkowy poradnik YouTube na temat tworzenia witryny w _Now:
Aby jeszcze lepiej dostosować swój serwis do wymagań klientów, powinieneś określić unikalną propozycję sprzedaży (USP), która przekona Twoich klientów do skorzystania z proponowanej oferty.
Określ swoje USP – Unique Selling Proposition (USP). Wykorzystasz je tworząc własną stronę www.
Być może spotkałeś się już ze skrótem USP, powtarzanym jak mantra przez marketerów od lat 40’tych XX wieku. To po prostu unikatowa wartość (korzyść), dostarczana i prezentowana Twoim klientom. Taka, która może użytkowników Twojej strony skłonić do zwrócenia na Ciebie uwagi i konwersji (rozumianej jako zostanie Twoimi klientami) – wyróżniająca Cię od konkurentów. Dobrze, jeśli jest zakomunikowana dosadnie, wiarygodnie i precyzyjnie.
Przykładem USP, dodatkowo wspartym gwarancją, dla restauracji koncentrującej się na szybkości obsługi może być:„Zamówione danie podane w 5 minut. Albo nic nie płacisz.” W tym krótkim zdaniu widać od razu, że dany lokal koncentruje się na szybkiej obsłudze i o ile w pobliżu nie ma typowej sieciówki typu KFC czy McDonalnds to masz szansę, że będzie to faktycznie unikatowa propozycja wartości. „Najtańsze tosty w mieście” – od razu pokazuje, że w tym lokalu koncentrujemy się na najbardziej atrakcyjnej cenie.
Oczywiście zagadnienie USP jest samo w sobie dość szerokie i z pewnością nie da się go wyczerpać w ramach kilku akapitów, w tym miejscu chcę Ci natomiast pokazać, że myśląc o Twoim marketingu oraz stronie od razu warto myśleć o wyróżnianiu się.
Własna strona www – żeby miała sens, przeanalizuj konkurencję.
Analiza konkurencji przed budową strony www jest stosunkowo łatwa, ale zadziwiające, jak mało osób myśli o tym tworząc lub zlecając swoją stronę www. W większości wypadków w obszarze działania Twoich potencjalnych klientów funkcjonują już alternatywne sposoby zaspokojenia ich potrzeb.
Analizując konkurencję – warto pamiętać o substytutach. Jeśli myślisz o sprzedaży tostów, to naturalnymi konkurentami mogą być budki z hot-dogami, knyszą, sieciowy fastfood albo nawet lodziarnia lub kawiarnia, bo tam też można szybko coś zjeść, a konkurencją dla siłowni będą także korty tenisowe i basen, a nawet miejski stadion i ścieżka w parku – wszystko to służy uprawnianiu sportu i zdrowego stylu życia.
Znajdowanie stron konkurencyjnych jest stosunkowo proste – wystarczy wpisać w Google frazy, jakie wpisywaliby potencjalni klienci. Na tym etapie dobrze przygotować sobie arkusz, w którym wstępnie ocenisz konkurencję pod kilkoma prostymi kryteriami, dzięki czemu już projektując stronę będziesz wiedział, jak pozycjonować ją na tle konkurencji. Jednym z pomysłów na analizę konkurencji jest przygotowanie tabeli, w której uwzględnisz następujące kryteria. Oto przykład takiej tabeli:
kryterium | Konkurent A | Konkurent B | Konkurent C |
---|---|---|---|
USP | Dostarczymy w 5 minut albo… | Najtańsze w mieście… | Wybieraj spośród 1462 wariantów… |
Główna korzyść wynikająca ze strony | Czas dostawy | Dobra cena | Szeroki wybór |
Wiodąca kolorystyka | Żółty | Czerwony | Niebieski |
Jakość grafiki (1-5) | 3 | 5 | 5 |
Jakość tekstów (1-5) | 2 | 5 | 3 |
Łatwość nawigacji (1-5) | 2 | 4 | 4 |
Blog firmowy (1-5) | 2 | 2 | 5 |
Szybkość strony (1-5) | 3 | 5 | 1 |
Aktualność strony (1-5) | 5 | 1 | 2 |
W tym przykładzie widać, że najniższą punktację uzyskał konkurent A i najłatwiej będzie Ci przygotować stronę lepszą od niego, podczas gdy pokonanie konkurenta C będzie wymagać więcej wysiłku. W tej prostej tabeli zaproponowałem przykładowe kryteria, może być ich znacznie więcej, ich wagi wcale nie muszą być takie same – celem tego prostego przykładu jest pokazanie Ci samej koncepcji porównania z konkurencją.
Kryteria, które Ci wskazuję, są przykładowe, tabelkę możesz łatwo dostosować do Twoich preferencji. Dzięki punktacji przyznawanej w każdej kategorii od razu będziesz wiedzieć, gdzie strony konkurentów są „mocne” a gdzie „słabe”. Własna strona, którą tworzysz albo zlecasz, powinna być lepsza w kategoriach, które uznasz za kluczowe.
Jakość tekstów na własnej stronie www
Wydaje mi się, że osobie bez wcześniejszego przygotowania stosunkowo łatwo jest powiedzieć, czy strona jest estetyczna i czy łatwo się po niej nawiguje. Natomiast ocena jakości tekstów może nie być wcale równie jednoznaczna. W tym miejscu polecam Ci bezpłatne narzędzie do audytu strony – przy jego pomocy możesz sprawdzić wstępnie jakość treści stron o charakterze sprzedażowym.
Wysoka jakość treści na stronie www stworzonej przez _Now
Oceniając jakość tekstów (tzw. copywritingu albo – w wypadku strony www – webwritingu) zwróć uwagę m.in. na następujące elementy:
- Wezwania do akcji
- Społeczne dowody słuszności (ile osób już skorzystało?)
- Autorytety (referencje, opinie osób uznawanych za autorytet w branży?)
- Gwarancje (okres próbny, 100% zadowolenia albo zwrot pieniędzy itp.)
- Nadmierne skupienie na sobie: (MY) witamy na NASZEJ stronie i (MY) zapraszamy do zapoznania się z NASZĄ ofertą… – a gdzie Klient?
- Nadużywanie słowa „nie” – pamiętaj, podświadomość pomija to słowo. Lepiej mówić „Dowodzimy na czas” niż „Nie spóźniamy się z dostawami”!
- Nadużywanie trybu przypuszczającego „Moglibyśmy wykonać tę przeprowadzkę…”
- Stosowanie trybu dokonanego „Przeprowadzka wykonana w 3 godziny.”
- Sformułowania pokazujące wyjątkowość: „Jedyny lokal w mieście zapewniający Ci…”
W przygotowaniu treści tekstowych bardzo istotny jest sposób ich prezentacji. Zwróć uwagę, żeby Twoja własna strona zapewniała wygodę czytania. Treści będą wówczas łatwiej przyswojone.
Oznacza to m.in. odpowiednio dużą czcionkę, stosowanie czytelnych nagłówków i pilnowanie aby akapity były zwięzłe. Rekomenduję zasadę jedna myśl – jeden akapit oddzielony od pozostałych czytelnym odstępem. Jednym z częstych błędów jest zbyt długa linia. Popularne zalecenie – moim zdaniem bardzo sensowne – mówi o rekomendowanej długości linii na poziomie ok. 80 znaków.
Twoi odbiorcy – to dla nich tworzysz własną stronę
Nawet nie próbuj tworzyć lub zlecać strony bez wcześniejszego opisania tego, kim będą jej użytkownicy. Na początek, przy niewielkim budżecie i Twojej chęci szybkiego przygotowania sensownej strony, proponuję Ci opisanie odbiorców przez pryzmat min. takich cech, jak:
- płeć
- wiek
- wykształcenie
- lokalizacja
- rola w procesie decyzyjnym dot. Twojego produktu (głównie dla B2B)
- poziom fachowej wiedzy z Twojej dziedziny
- kto stanowi autorytet, wzór do naśladowania
- specyficzny język, branżowy slang
Na tym etapie mogą pomóc Ci bezpłatne narzędzia: Facebook Audience Insights, Google Trends i Planer Kampanii Display. Twoja własna strona będzie Ci wdzięczna za czas zainwestowany w pracę z tymi narzędziami.
Audience Insights
Dane demograficzne z Audience Insights
To narzędzie, które pozwala Ci poznać lepiej grupy użytkowników FB o zadanych kryteriach. Przykładowo, jeśli myślisz o warsztacie rowerowym, to najpierw podaj lokalizację, która Cię interesuje. Następnie wybierz odpowiednie zainteresowania: sport, rekreacje, rower, kolarstwo itp. Im bardziej precyzyjnie je wypełnisz, tym lepszy profil otrzymasz.
Dzięki poznaniu wieku i płci potencjalnych odbiorców możesz łatwiej przygotować trafne teksty i grafiki na własną stronę. Przykładowo, dobierając zdjęcia prezentujące osoby w wieku zbliżonym do tych, które są w Twojej grupie docelowej.
W powyższym przykładzie wybrano lokalizację w Warszawie i zainteresowania: rowery górskie. Od razu widać, że grupa docelowa to przede wszystkim mężczyźni w wieku 25-34 lat. Kolejne zakładki pokażą Ci jakie strony na FB lubią ludzie z Twojej grupy docelowej, jakie są ich zachowania w tym medium, a nawet dodatkowe informacje, typu status w związku. Prawdziwa kopalnia wiedzy dla kogoś, kto myśli o sklepie rowerowym w Warszawie, prawda?
Narzędzie znajdziesz pod adresem. Korzystanie z niego jest bezpłatne. Musisz mieć konto założone reklamowe na Facebooku.
Google Trends
Popularność wyszukiwań frazy
Google Trends to z kolei narzędzie, pozwalające na oszacowanie, jak często są wpisywane w Google różne frazy. Dodatkowo, gdzie znajdują się użytkownicy, którzy je wpisują – z uwzględnieniem osi czasu. Narzędzie pozwala sprawdzić jaka sezonowość występuje w wyszukiwaniach danej frazy oraz jaki jest geograficzny rozkład zainteresowania daną frazą.
Przykładowo: planując portal o nauce języków będziesz w stanie od razu zbadać, że np. nauka niemieckiego jest o wiele bardziej popularna w województwach wzdłuż Odry.
Narzędzie znajdziesz pod adresem. Korzystanie z niego jest bezpłatne.
Planer kampanii displayowych Google
Planer kampanii displayowych Google z kolei pomaga w uzyskaniu wiedzy na temat tego, ile osób w zadanym wieku, płci i lokalizacji interesuje się danym zagadnieniem. To potężne narzędzie – jak sama nazwa mówi – przeznaczone głównie do planowania kampanii display, ale już na tym etapie możesz z niego skorzystać, nie musisz w tym celu uruchamiać płatnej kampanii. Wystarczy konto w systemie Google Ads.
Przy pomocy narzędzia przede wszystkim określa się potencjał dla wyświetlania reklam display, ale dzięki temu, że pokazuje on liczbę możliwych wyświetleń i użytkowników, może pomóc Ci w myśleniu o Twoim rynku docelowym.
Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych od Google
Może dać Ci dodatkowy pogląd na temat tego, jakich wyszukiwań, związanych z Twoją ofert, dokonują użytkownicy wyszukiwarki Google. To może dodatkowo nakierować Cię na frazy, o których nie pomyślałeś, a które są często wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Aby skorzystać z tego narzędzia potrzebujesz konta w systemie Google Ads, ale nie musisz wydawać jeszcze pieniędzy na kampanię reklamową – po prostu załóż sobie konto i spróbuj skorzystać z propozycji słów, podpowiadanych przez planer.
Dokładniejsze badanie odbiorców
Nawet jeśli jeszcze nie masz gotowej strony www – możesz wykonać pierwsze badania rynkowe. Skorzystaj z bezpłatnego systemu umożliwiającego tworzenie ankiet – Google Forms. Być może nie przygotujesz w ten sposób profesjonalnego kwestionariusza, ale będzie on wystarczająco dobry, żeby przykładowo uzyskać wiedzę. Dowiesz się jaką korzyść z Twojego planowanego produktu lub usługi użytkownicy uznają za najważniejszą dla siebie.
Po utworzeniu ankiety zacznij od rozesłania linków do niej znajomym, ale nie wszystkim, tylko takim, którzy są zbliżeni do Twojej grupy docelowej. Zachęcam Cię także do używania sieci społecznościowych. Nawet jeśli oznaczałoby to konieczność uruchomienia płatnej reklamy samej ankiety, to warto na tym etapie wydać 100 lub 200 zł na reklamę ankiety, bo dzięki niej zaoszczędzisz o wiele więcej. Unikniesz kosztownych błędów związanych ze złym zaprojektowaniem całej strony.
Projekt „własna strona” zadziała dobrze najczęściej dopiero wtedy, kiedy weźmiesz pod uwagę pozyskaną wiedzę na temat odbiorców, ich potrzeb, języka, oczekiwań. Kierowanie się wyłącznie własnym poczuciem estetyki do prosta droga do klęski.
Customer Journey – czyli własna strona a podróż użytkownika
Podróż użytkownika to użyteczna koncepcja marketingowa. W zależności od podejścia wyróżnia one różne etapy interakcji użytkownika z Twoją marką. To koncept znacznie szerszy niż tylko związany z tworzeniem strony – to idea, która może napędzać cały Twój marketing.
Jedno z najłatwiejszych i najbardziej czytelnych podejść proponuje moim zdaniem Avinash Kaushik, światowy autorytet w zakresie reklam Google Ads. Avinash proponuje podejście oparte o cztery fazy, które w uproszczeniu można zdefiniować jako: See – Think – Do – Care.
Mapa strony z danymi kontaktowymi sprzyjająca podróży użytkownika
Własna strona www powinna być w stanie odnosić się do użytkownika na każdej fazie lejka sprzedażowo-marketingowego. Myśląc o stronie sprawdź zatem, czy jest ona atrakcyjna z punktu widzenia każdej z faz. Najłatwiej będzie mi wyjaśnić ten pomysł na przykładzie. Wyobraź sobie, że masz do zrobienia stronę dla trenera personalnego z Gdańska. Załóżmy, że Twoi klienci to głównie mężczyźni. Myśląc o treściach na stronę na początek radziłbym Ci przemyśleć zagadnienia co umieszczenia na stronie wg tego schematu:
Faza | Opis | Użytkownik | Przykładowe treści |
---|---|---|---|
SEE | Dostrzeżenie marki. Użytkownik rzadko będzie szukał produktów. Twórz treści ukierunkowane na użytkownika choćby ogólnie, potencjalnie, zainteresowanego tym, co masz do zaoferowania, ale bez nacechowania produktowego. | Młodzi mężczyźni. | Jak dbać o zdrowie 20-latka? Jaki sport dla 30-latka? Sport po zawale Jak zrzucić wagę? Jak poprawić sylwetkę? |
THINK | Faza zainteresowania Twoim produktem, ale niekoniecznie w tym momencie. Osoby interesujące się daną kategorią. Pokaż im się jako ekspert. | Mężczyźni aktywni sportowo, szukających informacji o sporcie, o siłowni, o dbaniu o zdrowie, uprawiający sport. | Top 3 siłownie w Gdański Najlepsze miejsca do squascha Gdańsk Top 10 tras rowerowych na Pomorzu Jakie odżywki w treningu siłowym Jak budować mięśnie Trening aerobowy czy siłowy Rozważ prowadzenie webinaru |
DO | Faza zainteresowania Twoim produktem teraz. Osoby aktywnie wpisujące nazwy produktów, poszukujące porównań, opinii, cen, testów, recenzji etc. Ułatwiaj podjęcie decyzji zakupowej. | Poszukujący trenera personalnego w konkretnej miejscowości. | Jak wybrać trenera personalnego? Jak wygląda praca z trenerem personalnym? Opinie zadowolonych klientów. Ile kosztuje trener personalny? Strona do zamówienia usługi Duża rola testimoniali. |
CARE | Osoby, które już dokonały zakupu, wobec których możesz upewnić się, że w pełni docenią korzyści z zakupu. Możliwość dosprzedaży innych produktów. | Dosprzedaż planów treningowych, odżywek itp. | Najlepsze odżywki potreningowe Jak radzić sobie z bólem mięśni po treningu? |
Cele strony
Czas porozmawiać o tym, co strona ma dla Ciebie realizować. W większości wypadków początkujący przedsiębiorca myśli po prostu – strona ma pozyskiwać klientów. Ale to nie jest takie proste. Część klientów pozyskasz od razu, ale tylko wówczas, jeśli użytkownik trafi na stronę dokładnie wtedy, kiedy ma potrzebę, którą strona może zaspokoić.
Dlatego poza bezpośrednią sprzedażą przydadzą Ci się także cele. Co więcej, będą związane z rozpoznawalnością marki – po to, aby użytkownik wiedział, do kogo ma wrócić, kiedy pojawi się jego potrzeba.
Przykład:
Wyobraź sobie parking pełen samochodów. Jest na nim np. 1000 aut. Stajesz przy wjeździe z super ofertą opon. Wydaje się, że to świetny rynek docelowy – przecież wszyscy, którzy w danym momencie przechodzą przez wejście to kierowcy!
Niestety nie jest aż tak pięknie – udaje Ci się sprzedać zaledwie 1-2 komplety. A przecież potencjalnych klientów było tak wielu! Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w tej konkretnej chwili użytkownicy nie mieli potrzeby zmiany opon!
Dzięki dobrym działaniom wizerunkowym masz szansę, że wrócą do Ciebie kiedy ich obecne opony się zużyją. Aby doszło do zakupu klient musi chcieć kupić w tym samym momencie, w którym Ty jesteś gotów sprzedać. Stąd najczęściej potrzebne jest długotrwałe oddziaływanie.
Każdy cel, który sobie postawisz, powinien być MIERZALNY. To bardzo ważne – inaczej nie będziesz w stanie precyzyjne wiedzieć, czy strona cele osiąga, czy też nie. Oto przykładowe cele wraz z ich miernikami:
cel | miara |
---|---|
Sprzedaż | Liczba i wartość zamówień w danym czasie, np. miesięcznie |
Umówienie spotkania | Liczba umówionych spotkań w danym czasie, np. miesięcznie |
Dokonanie rezerwacji | Liczba dokonanych przez stronę rezerwacji w danym czasie, np. miesięcznie |
Obsługa klienta | Liczba obsłużonych zapytań, liczby odsłon FAQ, liczba przeprowadzonych na czacie rozmów, liczba pobrań dokumentacji, instrukcji itp. |
Rozpoznawalność marki | Liczba bezpośrednich wejść na stronę (tzw. direct) Liczba pobrań treści (ulotek, folderów, dokumentów) Czas spędzony na stronie Liczba oglądanych podstron Liczba zapisów na newsletter Liczba czytelników bloga |
Zdecydowaną większość zmierzysz przy pomocy bezpłatnego systemu Google Analytics.
Jeśli weźmiesz pod uwagę to, co napisałem na temat modelu SEE-THINK-DO-CARE możesz obmyśleć miary przypisane do konkretnych faz procesu zakupowego.
Wartości z misji a środki wyrazu na stronie
Pamiętasz, jak na początku wpisu nakłaniałem Cię do sformułowania misji, wartości, a potem do analizy potencjalnych klientów i konkurencji? Te elementy wykorzystasz teraz do bardziej świadomego opisania tego, co na stronie powinno się znaleźć. Dodatkowo z takim opisem znacznie łatwiej będzie Ci przygotować stronę samodzielnie albo zlecić ją freelancerowli lub agencji. Lepsi wykonawcy stron mają swoje wzory takich specyfikacji – w świecie marketingu nazywa się je często briefami.
Oto tabela pokazująca, jak przykładowe wartości wynikające z misji mogą wpisywać się w wizualną warstwę Twojej przyszłej strony www:
Wartość | Wizualizacja |
---|---|
Prostota | Wygląd tzw. flat – bez cieniowania, proste figury, niewiele kolorów na stronie. |
Szybkość działania | Skośne linie, poziome linie, elementy nawiązujące do upływu czasu, dynamiki. Intensywne kolory, zwłaszcza energetyczne, jak np. czerwony. Zdjęcia z efektami rozmycia w ruchu. Czcionki pochyłe. |
Prestiż | Kolor purpurowy i złoty, czarny lub biały. Purpura, ponieważ w dawnych czasach pozyskiwanie tego barwnika było tak drogie, że mogły sobie na niego pozwolić tylko najbogatsze warstwy społeczne: królowie i dostojnicy kościelni. |
Tradycja | Czcionki szeryfowe. Szeryfy pochodzą z czasów starożytnego Rzymu, więc kojarzą się z tradycją i historią, elegancją |
Ekologia | Brązowy, zielony i niebieski, lekkość, czcionki raczej proste. |
Atrakcyjne ceny | Bardzo duże i czytelne pokazanie cen. Czcionki pogrubione. Pola stylizowane na metki cenowe. Tło pod ceną często kojarzone z kolorem żółtym. Rozważ unikanie kolorów charakterystycznych dla prestiżu. |
Elastyczność | Zaokrąglone aple, elementy okrągłe, czcionka także względnie „wyokrąglona”, zwiększone odstępy między liniami. Dobrze mogą zadziałać barwy pastelowe. |
Wiedza ekspercka | Czcionki mogą być szeryfowe, jeśli wiedza ma mocne ugruntowanie historyczne i wiąże się z prestiżem. Jeśli wiedza ma charakter „inżynierski” – czcionki raczej bardzo proste, cienkie, jakby kreślone ołówkiem. Wykresy, liczby, porównania. |
Stabilność | Elementy z grubych bloków. Czcionka bezszeryfowa, ale z grubymi liniami. Kolory ziemi – szary, czarny, brązowy, ew. zielony. Unikaj kolorów pastelowych, lepiej postawić w tym wypadku ma mocne linie. |
Własna strona i jej elementy funkcjonalno-wizualne
W tym miejscu po prostu wylistuję Ci elementy funkcjonalno-wizualne. Samodzielnie pokombinuj, jak umieścić je na osi podróży użytkownika. Które z nich będą spójne z Twoimi wartościami i pozwolą realizować zadania, przed którymi stoi Twoja własna strona? Oto lista:
- główny baner ze sloganem i zdjęciem
- duże zdjęcie „pod spodem” strony
- zapisanie na newsletter
- dział „Aktualności”
- dział „Kontakt” z numerami telefonów, formularzem kontaktowym, adresem
- mapka dojazdowa
- opinie zadowolonych klientów
- wykresy i duże, czytelne liczby
- zapis na webinar
- blog z treściami eksperckimi
- dynamicznie „zmieniające się” liczby pokazujące skalę działania, jakieś zjawisko itp.
- osadzone filmy z YouTube lub Vimeo
- FAQ – odpowiedzi na często zadawane pytania
- cennik
- wywiady z klientami
- historia Twojej firmy
- interaktywny formularz zamówienia / umówienia spotkania / rezerwacji
- galeria zdjęć
- połączenie z serwisami społecznościowymi albo branżowymi serwisami
- nagrody, wyróżnienia, dyplomy, certyfikaty
- instrukcje, foldery, dokumenty w PDF
- zegary odmierzające czas do jakiegoś wydarzenia
Profesjonalna podstrona firmy „O nas”
Podsumowanie
Jak widzisz, własna strona to może nie jest praca, którą przeciętna osoba wykona w ciągu godziny. O ile sam proces jej stworzenia może być naprawdę krótki, o tyle etap przygotowania się, wymaga Twojej pracy. Dlatego też, jeśli Twoja strona ma naprawdę napędzić rozwój biznesu, to aspekt estetyczny jest, moim zdaniem – najmniej istotny. Znacznie ważniejsze od subiektywnego „piękna” są jasne cele, dobrze zdefiniowane grupy docelowe i przemyślane treści.
Daj znać w komentarzu, która z tych porad wydaje Ci się najciekawsza. Może jest coś, o czym nie słyszałeś wcześniej i dopiero ten wpis otworzył Ci oczy na dane zagadnienie? Jeśli uważasz, że to ciekawa treść, to mnie – jako autorowi – będzie ogromnie miło, jeśli opublikujesz linka w swoich mediach społecznościowych z informacją, komu przede wszystkim polecasz tę treść. Koniecznie oznacz w komentarzu mnie lub naszą firmę.
Własna strona www – FAQ
Własna strona www umożliwi Twojej firmie pozyskiwanie klientów z sieci bez konieczności płacenia prowizji. To również niezależność od social mediów oraz opcja na prezentowanie oferty przez 24 godziny na dobę.
Własna strona www wiąże się z kosztem rzędu 49 zł netto miesięcznie (14 dni gratis) w przypadku jednego z najpopularniejszych kreatorów stron – _Now (perfekcyjne rozwiązanie dla mikro- i małych organizacji). Decydując się natomiast na stronę w WordPressie (co jest dobrą opcją dla średnich i dużych firm), koszty wyniosą nawet powyżej kilkunastu tysięcy złotych za samo utworzenie.
Polecane dla Ciebie
Jak zabezpieczyć formularz przed spamem w 2024?
Jak zabezpieczyć formularz przed spamem w WordPress, Jooma!, PrestaShop, czy też innej, dowolnej aplikacji opartej o PHP w 2019 roku? Dowiedz się, jakie są zagrożenia i sposoby działania.
Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?
Ile kosztuje stworzenie strony internetowej? Musisz wziąć pod uwagę kilka czynników: potrzeby biznesowe, zakres pracy, projekt graficzny, funkcjonalność oraz stopień wiedzy technicznej. Dla osób, które chcą szybko stworzyć własną www, polecamy kreator stron internetowych.
Jak stworzyć zaślepkę Strona w budowie na WordPressie
Budujesz stronę na WordPressie i nie jest jeszcze gotowa na pokazanie jej światu? W tym momencie najlepiej opublikować pod główną domeną planszę z komunikatem „Strona w budowie”
Szukasz dalej?