Błąd 500

Błąd 500, znany również jako „500 Internal Server Error”, jest jednym z najbardziej ogólnych komunikatów błędu protokołu HTTP, który oznacza, że wystąpił nieokreślony błąd po stronie serwera. W przeciwieństwie do błędów 4xx, które są związane z błędami po stronie klienta, błąd 500 sygnalizuje problem po stronie serwera, który uniemożliwia przetworzenie żądania klienta.

Główne przyczyny błędu 500 mogą obejmować:

  • Błędy programistyczne: Niewłaściwe lub błędne skrypty, aplikacje lub konfiguracje serwera.
  • Problemy z serwerem: Awarie sprzętu, problemy z połączeniem sieciowym, ograniczenia zasobów lub inne problemy z serwerem.
  • Błędy w bazie danych: Błędy związane z bazą danych, takie jak problem z zapytaniem SQL, błąd połączenia z bazą danych lub inne problemy.

Błędy zaczynające się na 5xx oznaczają sytuację, w której użytkownik sam nie jest w stanie rozwiązać, ma na nie niewielki wpływ. Może jedynie sprawdzić, czy jest to chwilowa niedostępność, czy poważniejszy błąd. To błędy serwera, a rozwiązanie leży po stronie administratora. To on musi zdiagnozować konkretną przyczynę niedostępności witryny aby podjąć właściwe kroki naprawcze.

Błąd 500 w sklepie internetowym

Nawet chwilowa niedostępność strony internetowej, to realna strata dla Ciebie. Sytuacja jest zwłaszcza dynamiczna w e-commerce. Jeżeli Twój sklep internetowy nie działa poprawnie, strona nie może się załadować, to tracisz źródło dochodów. Klienci widząc, że strona nie działa, po prostu ją opuszczą. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że już do Ciebie nie wrócą. Ile kosztuje minuta niedostępności usług? Taką odpowiedź przygotował Gartner. Według przeprowadzonych badań, średni koszt spowodowany niedostępnością usług to strata w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw w przedziale pomiędzy 137$, a 427$. Dla dużych przedsiębiorstw taka strata waha się w przedziale pomiędzy 5 600, do nawet 9 000 $.[1].

Jak naprawić błąd 500?
Tak jak wspomnieliśmy, błąd 500 leży po stronie serwera, zatem sam użytkownik nie może sobie z nim poradzić. Może jedynie sprawdzić, czy nie jest to chwilowy błąd. Nie informuje nas on dokładnie o przyczynie błędu, a jedynie o jego rodzaju. Jego rola sprowadza się do przekazania informacji administratorowi, który zbada i ustali przyczynę błędu, aby jak najszybciej zniwelować go i przywrócić funkcjonowanie strony.
To, co może zrobić:

  • sprawdzić uprawnienia do plików i folderów. Zrobi to za pomocą FTP – sprawdź, jak połączyć się z FTP
  • sprawdzić dostępne wtyczki
  • wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki
  • sprawdź konfigurację serwera

Ze względu na to, że nie dostajemy pełnej informacji na temat źródła błędu, może zdarzyć się również, że to chwilowa niedostępność serwera, a problem zniknie w ciągu chwili. Aby to sprawdzić, możesz:

  • odświeżyć stronę;
  • wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki



Źródło:

[1] https://flyonthecloud.com/pl/blog/disaster-recovery-plan/

Od dnia 20.09.2024 nasza infolinia oraz czat są wyjątkowo niedostępne. Wszelką pomoc udzielamy za pomocą formularza kontaktowego.

Ponowna dostępność: Czat 22.09 - 8:00 Infolinia 23.09 - 8:00

Dziękujemy za wyrozumiałość.