Słownik IT - litera C
Zobacz nasze hasła w słowniku IT na literę C
C2C to skrót od angielskiego terminu "Consumer to Consumer". Oznacza on model biznesowy, w którym klienci sprzedają towary lub usługi bezpośrednio innym [...]
Przeczytaj cały wpis dot. C2C
CAC (ang. Customer Acquisition Cost) to koszt pozyskania klienta. Jest to wskaźnik używany w e-commerce, pozwalający zweryfikować zasadność prowadzonych działań. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CAC
Cache (pamięć podręczna) to technika używana w informatyce do przechowywania kopii danych w celu przyspieszenia dostępu do nich w przyszłości. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cache i microcache
CakePHP to otwarte oprogramowanie do tworzenia aplikacji internetowych napisane w języku programowania PHP, które korzysta z wzorca architektonicznego Model-View-Controller (MVC). Framework [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CakePHP
Canva to popularne narzędzie online służące do tworzenia grafiki i projektów wizualnych. Jest szczególnie cenione za swoją prostotę i intuicyjność, co [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Canva
Captcha to rodzaj testu weryfikacyjnego, który jest wykorzystywany w internecie do rozróżniania ludzi od automatycznych botów. Nazwa "Captcha" jest skrótem [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Captcha
Case Study (studium przypadku) to szczegółowa analiza konkretnego problemu, projektu lub sytuacji, która miała miejsce w przeszłości. W informatyce i [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Case Study
CDN (Content Delivery Network) to zdecentralizowana sieć serwerów, która umożliwia szybkie dostarczanie treści internetowych, takich jak strony internetowe, pliki multimedialne [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CDN
Cesja domeny - przeniesienie praw i obowiązków dotyczących konkretnej domeny. Abonentem jest firma lub osoba upoważniona do zarządzania daną domeną. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cesja domeny
Chamilo to platforma do zarządzania nauczaniem (LMS) typu open-source, która umożliwia tworzenie, zarządzanie i dystrybucję kursów e-learningowych. Jest szczególnie ceniona [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Chamilo
CI/CD to skrót od Continuous Integration (Ciągła Integracja) i Continuous Delivery/Deployment (Ciągłe Dostarczanie/Wdrażanie), które są kluczowymi praktykami w nowoczesnym procesie [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CI/CD
Cisco to globalna firma technologiczna specjalizująca się w produkcji sprzętu sieciowego, oprogramowania oraz usług związanych z infrastrukturą IT. Cisco jest [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cisco
Citation Flow to wskaźnik opracowany przez Majestic SEO, który mierzy autorytet strony internetowej na podstawie liczby linków prowadzących do danej [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Citation Flow
CLI to skrót od "Command Line Interface" (interfejs wiersza poleceń). Jest to sposób interakcji użytkownika z komputerem poprzez wprowadzanie poleceń [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CLI
Clickbait to treść lub tytuł, którego celem jest przyciągnięcie uwagi użytkowników i zachęcenie ich do kliknięcia, zwykle poprzez wykorzystanie atrakcyjnych, [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Clickbait
Cloaking to technika stosowana w świecie SEO (Search Engine Optimization), polegająca na pokazywaniu różnej zawartości użytkownikom oraz wyszukiwarkom internetowym. Głównym celem [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cloaking
Cloud, czyli chmura obliczeniowa, to technologia, która umożliwia przechowywanie i przetwarzanie danych na zewnętrznych serwerach dostępnych przez Internet. Dzięki temu [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cloud
CLS (ang. Cumulative Layout Shift) to wskaźnik używany w analizie wydajności stron internetowych, który mierzy stabilność wizualną strony. W kontekście optymalizacji SEO i [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CLS
CMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, edycję, publikację i zarządzanie treściami na stronach [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CMS
CodeIgniter to popularny framework PHP, który jest używany do tworzenia dynamicznych aplikacji internetowych. Jest znany ze swojej prostoty, elastyczności oraz niskich [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CodeIgniter
Concrete5 to otwartoźródłowy system zarządzania treścią (CMS), który jest zaprojektowany z myślą o prostocie użycia i elastyczności. Dzięki temu narzędziu, użytkownicy [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Concrete5
Contao to zaawansowany system zarządzania treścią (CMS), który jest szczególnie ceniony za swoją elastyczność, bezpieczeństwo oraz łatwość obsługi. Został stworzony z [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Contao
Content marketing, to inaczej marketing treści. Jest opracowaną strategią marketingową, wykorzystującą takie narzędzia jak: filmy, tekst, grafika, materiały dźwiękowe mające [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Content marketing
Pliki cookies (czasem nazywane po prostu „ciasteczkami”) są małymi plikami tekstowymi przechowywanymi przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. Są one [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cookies
Coppermine Photo Gallery to zaawansowane narzędzie do zarządzania i prezentacji zdjęć w Internecie. Jest to oprogramowanie typu open-source, co oznacza, że [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Coppermine Photo Gallery
CPA (z ang. Cost Per Action) to model rozliczeń w marketingu internetowym, w którym reklamodawca płaci za określone działanie wykonane przez [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CPA
CPC (Cost Per Click) – to model rozliczania reklam internetowych, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w swoją reklamę. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CPC
CPL (Cost Per Lead) – to model rozliczania kampanii marketingowych, w którym reklamodawca płaci za każdy wygenerowany „lead”, czyli za [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CPL
CPM (Cost Per Mille) to jedna z najpopularniejszych metryk używanych w reklamie internetowej - oznacza ona koszt za tysiąc wyświetleń reklamy. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CPM
CPV (Cost Per View) to model rozliczeń w reklamie internetowej, w którym reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy. Jest to jedna [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CPV
Crawler (znany również jako bot indeksujący lub robot wyszukiwarek) to program komputerowy używany przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google czy [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Crawler
Cross-browser compatibility to termin odnoszący się do zdolności strony internetowej lub aplikacji webowej do poprawnego funkcjonowania we wszystkich przeglądarkach internetowych, niezależnie [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cross-browser compatibility
Cross-Selling to strategia sprzedażowa polegająca na oferowaniu klientom dodatkowych produktów lub usług, które są komplementarne do już zakupionych lub rozważanych przez [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Cross-Selling
Wskaźnik CSAT (Customer satisfaction score) jest jednym ze wskaźników badających Customer Experience. CSAT mierzy poziom zadowolenia klienta, bazując na podstawie [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CSAT
CSRF (Cross-Site Request Forgery) to rodzaj ataku, w którym osoba atakująca nakłania użytkownika do wykonania nieautoryzowanego żądania do serwisu, na [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CSRF
CSS (Cascading Style Sheets) to język stylów używany do definiowania wyglądu i formatowania stron internetowych napisanych w języku HTML (HyperText [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CSS
CTA – inaczej wezwanie do działania. To forma używana w komunikacji marketingowej, mająca na celu skłonienie użytkownika do określonej czynności, [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CTA
CTR (ang. Click-Through Rate) to wskaźnik, który mierzy efektywność kampanii reklamowych w internecie oraz skuteczność linków umieszczonych na stronach internetowych. Jest [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CTR
Customer Experience (CX), znane także jako doświadczenie klienta, to suma wszystkich doświadczeń i wrażeń, które klient zdobywa podczas interakcji z [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Customer experience
Customer Insight, znany również jako wgląd w potrzeby klienta, odnosi się do pogłębionego zrozumienia zachowań, preferencji, potrzeb i motywacji klientów, [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Customer Insight
CWV (Core Web Vitals) to zestaw wskaźników opracowanych przez Google, mających na celu ocenę jakości doświadczenia użytkownika na stronach internetowych. Wskaźniki [...]
Przeczytaj cały wpis dot. CWV
Czynniki rankingowe to elementy, które algorytmy wyszukiwarek internetowych, takie jak Google, uwzględniają przy ustalaniu pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. [...]
Przeczytaj cały wpis dot. Czynniki rankingowe