11 sierpnia naszym oczom ukazała się kolejna aktualizacja jednego z najpopularniejszych CMSów na świecie. Mowa oczywiście o silniku WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress?, który zasila ponad 38% wszystkich stron w Internecie. Biorąc pod uwagę witryny oparte o jakikolwiek z rozpoznawalnych systemów CMSCMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, edycję, publikację i zarządzanie treściami na stronach internetowych bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. CMS jest szeroko stosowany przez osoby i organizacje zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych, ponieważ ułatwia zarządzanie treściami oraz umożliwia współpracę wielu użytkownikom. CMS jest kluczowym narzędziem dla osób i firm, które chcą prowadzić stronę internetową, bloga, czy sklep internetowy w sposób prosty...Czym jest CMS? udział w rynku WordPressa rośnie do niemal 64%. Swoją dużą popularność zawdzięcza m.in. prostocie, dużej ilości darmowych i płatnych motywów, całej masie wtyczek rozszerzających podstawowe lub dodających nowe funkcjonalności oraz ogromnej społeczności, gotowej pomóc w niemal każdej sytuacji.  WordPress ma jeszcze jedną istotną zaletę… dobrze się go pozycjonuje. I nie mówię tutaj o tym, że taka strona od razu wskakuje do TOP3. Jednak w porównaniu do innych CMSów optymalizacjaOptymalizacja to proces doskonalenia czegoś w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W kontekście informatyki i technologii, optymalizacja odnosi się do różnych działań mających na celu poprawę wydajności, szybkości, efektywności oraz jakości działania systemów komputerowych, oprogramowania, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych. Dlaczego optymalizacja jest ważna? Odpowiedź jest prosta. Optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji, mniejsze zużycie energii oraz lepsze doświadczenia użytkowników. Na przykład, optymalizacja strony...Czym jest Optymalizacja? witryn opartych o WordPressa to czysta przyjemność. Sprawdźmy zatem, jak poprawki funkcjonalności wprowadzone wraz w WordPress 5.5 wpłyną na działania SEOwców. 

Sitemap.xml

Wraz z wejściem w życie wersji 5.5 WordPressa pojawiła się długo wyczekiwana mapa strony XML. Jest to coś, czego zawsze brakowało mi w podstawowej wersji, a przez co musiałem posiłkować się wtyczkami takimi jak Yoast. Od teraz każdy WordPress będzie tworzył mapy strony postów, stron, kategorii, tagów czy autorów wpisów – o ile pozwolimy na indeksowanie naszej witryny. 

WordPress 5.5 automatycznie utworzy indeks map strony (pod adresem /wp-sitemap.xml), który to zawierać będzie pliki xml ze wszystkimi opublikowanymi stronami. Sam indeks pomieści do 50 000 sitemap, a każda z nich do 2000 adresów URLURL (Uniform Resource Locator) to standardowy format adresu internetowego, który pozwala na jednoznaczne określenie lokalizacji zasobu w sieci. Jest to kluczowy element, który umożliwia dostęp do stron internetowych, plików, obrazów i innych zasobów dostępnych online. URL jest powszechnie używany w przeglądarkach internetowych, aplikacjach i systemach zarządzania treścią. URL składa się z kilku elementów, które razem tworzą pełny adres. Najważniejsze z nich to: Protokół - Określa sposób komunikacji z serwerem. Najczęściej używanymi protokołami...Czym jest URL?. Dodatkowo w pliku robots.txtRobots.txt to plik tekstowy umieszczany na serwerze witryny internetowej, który zawiera dyrektywy dla robotów internetowych (takich jak Googlebot), informujące je, które części witryny powinny być przeglądane lub ignorowane. Jest to standardowy sposób komunikacji między właścicielami witryn a robotami internetowymi w celu kontrolowania indeksacji treści przez wyszukiwarki internetowe. W pliku robots.txt można wyróżnić różne instrukcje dotyczące zachowania robotów internetowych, takie jak: Disallow: Określa, które katalogi lub pliki powinny być ignorowane przez...Czym jest Robots.txt? zostanie umieszczona informacja pod jakim adresem roboty crawlujące mają szukać mapy strony. 

Indeks plików sitemap.xml w WordPress 5.5
Indeks map strony wygenerowany przez najnowszą odsłonę WordPressa 

Jaki to będzie miało wpływ na SEO?

Sama obecność mapy strony na serwerze nie poprawi pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nie poprawi też doświadczeń użytkownika (User Experience) – takie twierdzenie Pascal Birchler, inżynier Google, na Twitterze skomentował wymownym emoji.

Mapa strony przeznaczona jest dla robotów i nie jej wygląd się liczy, a to czy ułatwia pracę crawlerom. Dlatego też, używając wbudowanej sitemapy, trzeba zwracać uwagę na to, czy zawiera wszystkie adresy, które chcemy żeby były indeksowane. 

Oczywiście można tę funkcjonalność wyłączyć lub zmodyfikować poprzez odpowiednie funkcje. W mojej ocenie nadal jednak wygrywa wtyczka Yoast SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO?, która poza tworzeniem mapy strony umożliwia też ustawienie własnych metatagów, wyłączenie z indeksowania pojedynczych stron czy ustawienie znaczników Open GraphOpen Graph to protokół opracowany przez Facebook, który pozwala na integrację treści internetowych z mediami społecznościowymi. Dzięki niemu, gdy ktoś udostępnia link do strony w serwisach takich jak Facebook, LinkedIn czy X, treść ta jest prezentowana w atrakcyjny i uporządkowany sposób. Ale co to dokładnie oznacza? Protokół Open Graph umożliwia właścicielom stron internetowych kontrolowanie wyglądu ich treści w mediach społecznościowych. To oznacza, że możesz definiować, jaki tytuł, opis, obrazek i inne...Czym jest Open Graph?

Szybkość – WordPress 5.4 vs WordPress 5.5

Szybkość ładowania się strony internetowej jest uważana za jeden z czynników rankingowych decydujących o pozycji w wynikach wyszukiwania. Ma też wpływ na konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? (im dłuższy czas ładowania się strony tym konwersja niższa), ilość porzuceń strony przed jej całkowitym wczytaniem (37% użytkowników wraca na wyniki wyszukiwania w przypadku stron ładujących się dłużej niż 5s) czy ilość indeksowanych stron (im dłuższy czas pobierania zasobów z serwera tym mniej stron robot może przeskanować).

Wykres przedstawiający drastyczny skok w ilości indeksowanych stron po poprawkach w szybkości wczytywania się strony
Optymalizacja szybkości pobierania zasobów z serwera może przyczynić się do wzrostu ilości indeksowanych stron w ciągu dnia

Jak więc wypada WordPress 5.5 w porównaniu do swojego poprzednika?

Test szybkości WordPress przeprowadzonych przez Artura Pajkerta pokazuje, że nowa wersja radzi sobie różnie w zależności od narzędzia, którym przeprowadzano testy. Analizy z użyciem DevTools wskazały na delikatną przewagę wersji 5.4, z kolei GTmetrixGTmetrix to narzędzie online służące do analizy wydajności stron internetowych. Umożliwia szczegółową ocenę szybkości ładowania witryny, wskazuje, które elementy wymagają optymalizacji, oraz oferuje konkretne rekomendacje, jak poprawić wydajność. Dzięki analizie GTmetrix można zidentyfikować problemy związane z optymalizacją obrazów, skryptami JavaScript, CSS czy buforowaniem, co ma bezpośredni wpływ na lepsze doświadczenie użytkowników i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Jak działa GTmetrix? GTmetrix analizuje stronę, korzystając z dwóch głównych narzędzi: Google Lighthouse oraz...Czym jest GTmetrix? wykazał wzrost wydajności wersji 5.5 o ok 35% w stosunku do poprzednika. 

Jaki to będzie miało wpływ na SEO?

Aktualizacja do wersji 5.5 z pewnością poprawi wydajność samego rdzenia, ale na ogólną szybkość ładowania się strony ma wpływ także motyw, wtyczki, dodatkowy kod na stronie, duże zdjęcia czy konfiguracja hostingu. Dodatkowo prędkość, jako czynnik rankingowy, jest brana pod uwagę jedynie dla stron zapewniających najsłabsze doświadczenia użytkownikom Internetu. Potwierdzają to moje obserwacje – jedynie witryny wypadające bardzo słabo w teście PageSpeedGoogle PageSpeed to zestaw narzędzi i usług stworzonych przez Google, które mają na celu ocenę i optymalizację wydajności stron internetowych. Narzędzia te pomagają programistom i webmasterom w poprawie szybkości ładowania stron oraz optymalizacji doświadczenia użytkownika. Narzędzia Google PageSpeed obejmują: Ocena wydajności strony: Narzędzia PageSpeed analizują wydajność strony internetowej i oceniają jej szybkość ładowania oraz wydajność na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Sugestie optymalizacyjne: PageSpeed generuje sugestie dotyczące optymalizacji strony internetowej, takie...Czym jest PageSpeed? Insights, po optymalizacji notowały znaczny wzrost pozycji.

Nie mniej jednak warto wykorzystać każdą okazję do przyspieszenia strony WordPress, gdyż jak wspomniałem wcześniej, parametr ten wpływa także na współczynnik konwersji, ilość porzuceń czy crawl budget. 

Lazy Loading

Lazy loadingLazy loading to technika używana w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, która polega na opóźnianiu ładowania określonych zasobów lub treści na stronie internetowej do momentu, gdy są one potrzebne lub widoczne dla użytkownika. W praktyce oznacza to, że zasoby, takie jak obrazy, filmy, skrypty JavaScript lub inne elementy strony, nie są pobierane i ładowane od razu w momencie otwarcia strony, ale dopiero wtedy, gdy użytkownik zbliża się do ich obszaru...Czym jest Lazy loading? to mechanizm polegający na ładowaniu zasobów – takich jak zdjęcia – dopiero wtedy, kiedy są one potrzebne – czyli np. po pojawieniu się w widocznym obszarze przeglądarki. Zasoby takie, oznaczane są jako niekrytyczne, przez co nie blokują dalszego wczytywania i renderowania strony. Skróceniu ulega krytyczna ścieżka renderowania, a co za tym idzie użytkownik znacznie szybciej otrzymuje gotową stronę. Pozwala to ograniczyć transfer i przyspieszyć ładowanie się strony dla użytkowników korzystających z internetu mobilnego.

Do tej pory mechanizm lazy loading wykonywany był za pomocą bibliotek JavaScriptJavaScript to wysokopoziomowy, dynamiczny język programowania stosowany głównie do tworzenia interaktywnych elementów na stronach internetowych. Jest on szeroko używany zarówno po stronie klienta (w przeglądarkach internetowych), jak i po stronie serwera (za pomocą platform takich jak Node.js) do tworzenia interaktywnych stron internetowych, aplikacji internetowych, gier internetowych, aplikacji mobilnych i innych. JavaScript pozwala na dodawanie interaktywności do stron internetowych. Jest to jeden z kluczowych składników technologii webowych, obok HTML i CSS,...Czym jest JavaScript?, pozwalających dodać do aplikacji webowej taką funkcjonalność. Powodowało to konieczność albo instalacji dodatkowej wtyczki w WordPressie lub skorzystanie z pomocy programisty. 

Od ponad roku popularne przeglądarki obsługują atrybut loading, który to w prosty sposób wdraża tzw. natywny lazy loading. Atrybut przyjmować może 3 wartości:

  • auto – wartość domyślna, równoważna z sytuacją braku atrybutu loading w kodzie,
  • lazy – opóźnienie ładowanie się zasobu do czasu pojawienia się go w widocznym obszarze przeglądarki,
  • eager – wczytanie zasobu natychmiast, niezależnie od jego umiejscowienia na stronie.

Dodanie atrybutu loading=”lazy” jest rozwiązaniem prostym, aczkolwiek wiele wnoszącym, jeżeli chodzi o szybkość wczytywania się stron. Pozwala ograniczyć ilość kodu JS, który w głównej mierze jest blokerem renderowania, jest prosty w implementacji, a użytkownikom smartfonów pozwala zaoszczędzić cenny transfer.

Twórcy WordPressa postanowili jeszcze bardziej uprościć całą sytuację i od wersji 5.5 każdy obrazek w treści, zajawkach, widgetach, avatarach oraz wyświetlany za pomocą funkcji wp_get_attachment_image() otrzyma domyślnie parametr loading=”lazy”

Jak przedstawia się to w praktyce? Przeprowadziłem prosty test, który pozwolił mi określić jak natywny lazy loading wpływa na szybkość ładowania się strony. Do testu wykorzystałem dwa WordPressy w wersji 5.4 oraz 5.5. W edytorze stworzyłem dwie identyczne strony zawierające dwa akapity tekstu, po których następowały 4 zdjęcia w dużej rozdzielczości. Obie strony działają na tym samym serwerze, więc można wykluczyć wpływ hostingu na badanie. 

Good 3GWordPress 5.4WordPress 5.5
Numer testuDOM Content Loaded [ms]Load [ms]DOM Content Loaded [ms]Load [ms]
1264113702791420
2279114802661420
3281114802671400
4269114402551370
5298114502361360
6284114602681420
7286114402681410
8298114902481350
9254114202481370
10243114602541380
Średnia276114592591390
Odchylenie standardowe18501327
Tabela 1. Wyniki testu lazy loading – WordPress 5.4 vs 5.5 – Sieć Good 3G

Regular 4G / LTEWordPress
5.4
WordPress
5.5
Numer testuDOM Content Loaded [ms]Load [ms]DOM Content Loaded [ms]Load [ms]
12164460191397
22074320186408
32084370193416
42014320291394
52194360294431
61994380198412
72314390215409
82324310206421
92054320196457
102194390189407
Średnia2144372216415
Odchylenie standardowe12454118
Tabela 2. Wyniki testu lazy loading – WordPress 5.4 vs 5.5 – Sieć Regular 4G / LTE

W przypadku WordPressa z wbudowaną opcją dodawania natywnego Lazy Loading zaobserwować można znaczne skrócenie czasu ładowania się strony. Testy przeprowadzone dla sieci 3G wykazały, że czas do załadowania strony skrócił się z 11,5 sekundy do niespełna 1,4 sekundy. Dla tej samej strony uruchamianej przez sieć 4G/LTE czas spadł z 4,4 sekundy do 0,4 sekundy. W obu przypadkach różnica jest na poziomie ok. 90%.

Porównanie czasu ładowania się strony dla sieci 3G dla WordPressa w wersji 5.4 i 5.5
Porównanie czasu ładowania się strony dla sieci 4G dla WordPressa w wersji 5.4 i 5.5

Jak zatem można zauważyć wdrożenie parametru loading=”lazy” przyspieszy osiągnięcie pełnej interaktywności stronom z dużą ilością grafik poza obszarem Above the Fold. 

Jaki to będzie miało wpływ na SEO?

Choć odroczenie ładowania się grafik poza obszarem widocznym w przeglądarce potrafi skrócić czas do osiągnięcia pełnej interaktywności, nie zastąpi ono jednak innych działań mających na celu podniesienie prędkości wczytywania się naszej witryny. Dodanie natywnego lazy loading pozytywnie wpłynie na doświadczenia użytkowników korzystających z wolnych połączeń internetowych oraz pozwoli znacząco ograniczyć transfer (brak konieczności wczytywania zasobów, których użytkownik nie widzi).

Bezpieczeństwo

Pojawienie się wersji 5.5 WordPressa to także duży krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Automatyczne aktualizacje od kilku lat już goszczą w WordPressie, ale do tej pory dotyczyły jedynie mniejszych updatów samego rdzenia. Nie były nimi objęte wtyczki oraz sam motyw. Stwarzało to niebezpieczne sytuacje, gdyż nieaktualizowane wtyczki były i są częstym celem ataków hakerskich. Luki w oprogramowania pozwalają w łatwy sposób przejąć kontrolę nad stroną lub wstrzyknąć złośliwy kod.

WordPress 5.5 daje nam możliwość uruchomienia automatycznych aktualizacji wtyczek i motywu. Można to zrobić wchodząć w zakładki Wtyczki -> Zainstalowane wtyczki i kliknąć Włącz automatyczne aktualizacje. Aby włączyć automatyczną aktualizację motywu przechodzimy do zakładki Wygląd -> Motywy, następnie wybieramy motyw naszej strony i klikamy Włącz automatyczne aktualizacje.

Przycisk włącz automatyczną aktualizację dla motywu w WordPress 5.5

Jaki to będzie miało wpływ na SEO?

Automatyczne aktualizacje w WordPress 5.5 umożliwią „bycie na bieżąco” z każdą nową wersją wtyczki czy motywu. Pozwoli to na szybkie łatanie luk w oprogramowaniu i ograniczy ryzyko np. wstrzyknięcia niebezpiecznego kodu do naszej strony. Nie przełoży się to na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale pozwoli uniknąć sytuacji, gdy w wyniku ataku hakerskiego, nasza strona znika całkowicie z Internetu. 

Z drugiej jednak strony, pospiesznie wydane przez twórców „aktualizacje”, czasem przynoszą więcej szkody niż pożytku. Z pewnością wszyscy pamiętamy sytuację, kiedy to po aktualizacji wtyczki Yoast SEO, zmieniły się jej ustawienia, przez co robot Google indeksował strony załączników. Spowodowało to globalne spadki pozycji i niemałe zamieszanie na całym świecie. Nie mniej jednak nowa funkcjonalność przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa stron opartych o WordPressa. 

Aktualizować czy nie aktualizować?

Odpowiedź jest oczywista. Aktualizacja WordPressa to nie tylko nowe funkcjonalności, ale przede wszystkim likwidacja niedoskonałości i słabych, podatnych na ataki punktów. Nawet jeżeli wbudowana sitemapa, automatyczna aktualizacja wtyczek i motywów czy natywny lazy loading was nie przekonuje, moim zdaniem przejście o poziom wyżej jest jak najbardziej wskazane. 

A czy Ty przetestowałeś już nowe funkcjonalności w WordPressie? Może masz inne zdanie na temat prezentowanej tutaj nowości? Koniecznie podziel się swoimi obserwacjami w komentarzu! 

Daniel Jędrysik, specjalista cyfrowego marketingu
>
Daniel Jędrysik
Specjalizuje się w pozycjonowaniu stron w Agencji KS. Fan pracy nad najtrudniejszymi projektami SEO oraz technicznej optymalizacji witryn. Z powodzeniem realizuje projekty na rynkach polskim i anglojęzycznych. W wolnych chwilach zgłębia wiedzę z zakresu analityki oraz prowadzi osobistego bloga. Prywatnie miłośnik historii i fan fantastyki.

3 odpowiedzi do "WordPress 5.5 a SEO – wpływ na widoczność strony"

  1. Łukasz pisze:

    Niestety w moim przypadku aktualizacje więcej psuły niż poprawiały :)) zawsze uświadamiam klientów że po tym może stać się duzo rzeczy i warto to zrobić rozsądnie z backupem i sprawdzeniem co aktualizacja wnosi dla nas.

  2. Paweł pisze:

    Jak w przypadku każdej nowości w WordPress pojawiają się głosy niezadowolenia – już widziałem wiele artykułów o wpisie: „jak wyłączyć domyślną sitemapę w WordPress 5.5.”.
    Jestem za włączaniem takich absolutnych podstaw do głównego core systemu 🙂
    Choć testowałem i tak większość wtyczek nadpisuje to rozwiązanie swoim

  3. Prime pisze:

    Aktualizować, wtyczki też, tylko kto ma na to czas? 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014