Zapewne widziałeś filmy czy artykuły w stylu „Strona na WordPressie w 5 minut”. Często jest tam pokazana instalacja samego WordPressa, wgranie motywu, zainstalowanie page buildera oraz zaimportowanie pierwszej lepszej strony startowej. Zazwyczaj na tym poradnik się kończy. Jednak jeśli chcesz działać prawidłowo, to należy zacząć od ustawienia WordPressa pod siebie. Zapraszam Cię do zapoznania się z tym artykułem, a podzielę się z Tobą najważniejszymi opcjami, które należy wdrożyć od razu po instalacji WordPressa na każdej stronie internetowej tworzonej z wykorzystaniem tego CMS.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak zalogować się do panelu administracyjnego WordPressa,
- jak ustawić stronę główną jako blog albo jako zwykłą stronę statyczną,
- jakie kroki wykonać przy rozpoczynaniu pracy z każdą witryną na WordPress.
Logowanie do panelu administracyjnego
Żeby zacząć pracować na WordPressie, musisz najpierw dostać się do swojego panelu administracyjnego. Jeśli jesteś świeżo po instalacji CMSa na hostingu dla WordPress to powinieneś zostać automatycznie przekierowany do panelu logowania albo być już zalogowanym.
Jeśli jednak tak się nie stało lub po prostu z innego powodu chcesz się dostać do panelu administracyjnego, wpisz w pasku adresu URL przeglądarki jeden z poniższych adresów:
– www.nazwadomeny.pl/login
– www.nazwadomeny.pl/admin
– www.nazwadomeny.pl/wp-admin
– www.nazwadomeny.pl/wp-login.php
Teraz wprowadź te same dane, które podałeś przy instalacji WordPressa i powinieneś zostać zalogowany. Wszystkie opcje, o których Ci opowiem, znajdziesz w lewym pasku bocznym panelu. Pamiętaj, żeby za każdym razem gdy przechodzisz do nowej sekcji ustawień dokonywać zapisu poprzez kliknięcie przycisku „Zapisz zmiany”.
Tytuł i opis witryny
Na początek wydawałoby się, że jest to oczywista sprawa, jednak wiele osób zaniedbuje ten aspekt, w związku z czym w wynikach wyszukiwania pojawia się domyślny opis „Kolejna witryna oparta na WordPressie”, zamiast konkretnego, opisującego daną witrynę zawierającego słowa kluczowe. Skoro już jesteś świadomy tej zmiany, wejdź w Ustawienia -> Ogólne i zmień te dwa pola według własnych potrzeb. Tytuł powinien zawierać ok. 50 – 60 znaków, a opis 120 – 160.
Rejestrowanie nowych użytkowników
Domyślnie ten checkbox powinien być odhaczony. Jeśli jednak tak nie jest, zmień to, tak jak w poniższym przykładzie. Ustawienia WordPressa znajdziesz w zakładce Ustawienia -> Ogólne
Format daty i godziny
Będąc w sekcji Ogólne wybierz odpowiednią strefę czasową i format daty. To już ostatnia rzecz, którą powinieneś zrobić w tej sekcji.
Ustawienia WordPressa – strona główna
Zazwyczaj motywy są tak stworzone, że po kliknięciu logo w nagłówku przekierowuje Cię do strony głównej. To od Ciebie zależy, która będzie za nią uznawana. Możesz wybrać stronę statyczną (jedną spośród wszystkich utworzonych przez nas stron) albo stronę z wpisami, czyli Twojego bloga. Żeby to zrobić, wejdź w Ustawienia -> Czytanie i skonfiguruj pod siebie.
Dodatkowo wybierając opcję „Statyczną stronę”, można ustawić osobną stronę tylko dla wpisów (która nie będzie stroną główną).
Widoczność dla wyszukiwarek internetowych
Jeśli tworzysz witrynę na wykupionym serwerze, to ta opcja jest bardzo ważna. Wiadomo, że nie od razu ma się gotowe teksty czy zdjęcia do umieszczenia na stronie, tylko wrzuca się jakieś przykładowe. Nie odznaczając tego checkboxa roboty wyszukiwarek będą wchodziły na naszą stronę i zapamiętywały cały content, a następnie wyświetlały w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Wyobraź sobie, że budujesz bloga kulinarnego, ale nie masz jeszcze wszystkich przepisów, więc dodajesz standardowe lorem ipsum. Ktoś, wyszukując Cię na przykład po nazwie w Google, widzi takie przepisy i wiadomo, co sobie pomyśli… No więc na początku prosimy wyszukiwarki o nieindeksowanie witryny, a gdy już zakończymy całkowicie pracę, odhaczamy tę prośbę, co jest BARDZO WAŻNE. Checkboxa znajdziesz w Ustawienia -> Czytanie.
Ręczne zatwierdzanie komentarzy
Jeśli nie chcesz zostać zasypany setkami komentarzy pisanymi przez boty, wejdź w Ustawienia -> Dyskusja i zaznacz opcję „Komentarze muszą zostać zatwierdzone ręcznie”.
Bezpośrednie odnośniki
Wchodząc w Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki możesz ustawić, w jaki sposób mają wyświetlać się adresy URL w pasku adresu przeglądarki internetowej. Warto zadbać o to, gdyż nie tylko lepiej to po prostu wygląda, ale ma znaczenie dla SEO witryny. Ja zazwyczaj wybieram opcję „Nazwa wpisu”, ale możesz również utworzyć własny format w zależności od potrzeb.
Zmiana domyślnej kategorii
Dodając wpisy blogowe, każdy z nich musi zostać przydzielony do jakiejś kategorii. Nie ma takiej możliwości, żeby nie istniała żadna kategoria. Domyślna nazwa od razu po instalacji to „Bez kategorii”. Warto to zmienić na jakąś spójną z tematyką Twojego bloga. Aby to zrobić, przejdź do Wpisy -> Kategorie i kliknij „Edytuj”. W moim przypadku zmieniłem nazwę na „Przepisy”.
Usunięcie przykładowych stron i komentarzy
Tu nie ma co za dużo mówić. Świeżo zainstalowany WordPress dodaje przykładowe strony i komentarz. Warto to usunąć, bo i tak utworzysz swoje, a tych nie będziesz wykorzystywać. Zrobisz to, przechodząc odpowiednio dla stron w Strony -> Wszystkie strony, a dla komentarzy w zakładkę Komentarze.
Ustawienia WordPressa – motywy i wtyczki
Podobnie jak ze stronami i komentarzami ma się sprawa z motywami i wtyczkami. Domyślnie są jakieś zainstalowane, ale zapewne i tak wybierzesz inne. Warto więc usunąć te nieużywane, gdyż mogą stanowić potencjalne zagrożenie zainfekowania instancji Twojego WordPressa. O ile wtyczki można usunąć wszystkie, o tyle motyw musi pozostać (przynajmniej jeden aktywny). Żeby usunąć motywy, przejdź do Wygląd -> Motywy, kliknij miniaturkę motywu i w prawym dolnym rogu znajdziesz przycisk „Usuń”. Natomiast do wtyczek dostaniesz się poprzez Wtyczki -> Zainstalowane wtyczki.
Aktualizacje
Gdy udało Ci się już przejść przez powyższe kroki, powinieneś zaktualizować (oczywiście jeśli jest to możliwe) wtyczki, motywy i samego WordPressa. Jeśli masz coś do zaktualizowania, to wyświetli Ci się dymek w pasku bocznym panelu administracyjnego lub przejdź do zakładki Kokpit i tam sprawdź, czy nie ma odpowiednich komunikatów.
Ustawienia WordPressa – instalacja podstawowych wtyczek
Mając tak skonfigurowanego WordPressa, możesz zaczynać prace nad nową witryną. Zanim jednak do tego przejdziesz, to proponuję zainstalować 2 podstawowe wtyczki, które i tak prędzej czy później byłyby potrzebne.
Pierwsza to wtyczka do tworzenia kopii zapasowej (jest wiele darmowych, wystarczy w zakładce Wtyczki -> Dodaj nową wpisać „backup” i pokaże nam się kilka pozycji, z których należy wybrać jedną). Gdy już uda się ją pobrać, najlepiej od razu zrobić kopię zapasową plików WP oraz bazy danych i pobrać na dysk albo przechowywać gdzieś w chmurze. Gdyby coś się później popsuło i chciałbyś wrócić do bazowej wersji, to zrobisz to paroma kliknięciami bez potrzeby reinstalacji WordPressa.
Drugą wtyczką będzie wtyczka do SEO. Postępować należy analogicznie jak w poprzednim przypadku. Zamiast „backup” wpisz „seo” i wybierz jedną z wielu.
Jako początkującemu polecam stworzyć sobie wersję testową WordPressa w oddzielnym katalogu i porównać działanie różnych pluginów, ponieważ mimo tego samego przeznaczenia każdy z nich posiada inne, mniej lub bardziej zaawansowane opcje.
Podsumowanie
Jeśli dotarłeś do końca tego artykułu, to już znasz wszystkie podstawowe opcje konfiguracyjne WordPressa na start i jesteś przygotowany do tworzenia witryny internetowej. Na koniec dodam jeszcze, że im mniej wtyczek tym lepiej. Jeśli możesz zrobić coś kawałkiem kodu zamiast wtyczką, to wybierz kod. Każdy kolejny plugin zwiększa ryzyko zainfekowania WordPressa i wpływa na szybkość ładowania strony. Dodatkowo należy dbać o porządek, tj. usuwanie niepotrzebnych wtyczek/motywów oraz bieżące aktualizacje.
Zobacz jak możemy jeszcze Ci pomóc z Twoim WordPressem – sprawdź WP_Assist
Więcej o WordPressie na blogu cyber_Folks i stronie autora wpisu.
Ja zaczynam zawsze od zainstalowania SSLa i wtyczki Yoast SEO 🙂
Ja jeszcze instaluję wtyczkę Elementor i tworzę stronę coming soon, aby poinformować że coś robię ale nie pokazywać co.