Dobra karta produktu to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego, ponieważ to właśnie na niej zamieszczane są szczegółowe informacje o produkcie, takie jak: cena, opis, parametry, zdjęcia, dostępność i inne. Jej zadaniem jest umożliwienie klientowi dokonanie świadomego wyboru i zakupu produktu. Jak przygotować wzorcową kartę, która będzie wspierała konwersję?
Czym jest karta produktowa?
Karta produktu to najważniejszy aspekt przy zakupach online. Kupując w sieci, mamy ograniczone możliwości poznawcze. W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnych, gdzie możemy dotknąć i zobaczyć, a nawet – w przypadku branży fashion – przymierzyć produkt na żywo, kupując online bazujemy na informacjach, które podaje sprzedawca.
W raporcie e-commerce 2022, przygotowanym przez Gemius, czytamy, że ponad połowa użytkowników (51%) kupiło produkty na podstawie treści publikowanych w internecie.[1]
Oznacza to, że co drugi zakup w sieci uzależniony jest od tego, czego może dowiedzieć się o nim użytkownik. To wystarczająca przesłanka do tego, aby zaprojektować treści, które są użyteczne, wartościowe i wyczerpujące dla odbiorcy. Nie chodzi tylko o podanie podstawowych parametrów, takich jak wymiar, waga, kolor etc., ale również tych dotyczących przeznaczenia, sposobu działania, użytkowania i wszystkich dodatkowych informacji, jakie mogą go przekonać do zakupu. W świecie online tym miejscem jest karta produktu.
Dlaczego to takie ważne?
Karta produktu to miejsce, gdzie użytkownicy mogą zapoznać się z produktem. Powinna przyciągać wzrok i natychmiast dostarczać użytkownikowi wszystkich niezbędnych informacji których potrzebuje, aby podjąć decyzję. Jeżeli jej struktura będzie niekompletna, niefunkcjonalna bądź mało atrakcyjna wizualnie to prosta droga do utraty klienta. Dobra karta produktu powinna sprzedawać, aby tak się stało ważna jest treść i przygotowanie w duchu User Experience.
Jak przygotować kartę produktu?
Karta produktu zawiera najważniejsze informacje o tym, czym produkt jest, jakie ma zastosowanie i dlaczego potencjalny użytkownik powinien go kupić. Zazwyczaj znajduje się ona na stronie produktu. W zależności od branży i asortymentu w sklepie internetowym, jej wygląd może się nieco różnić. W tym miejscu, skupmy się na wskazówkach, jakie elementy powinny się znaleźć, niezależnie od specyfiki działania.
Poznaj kilka wskazówek, które ułatwią Ci przygotowanie karty produktu:
- Zbierz wszystkie niezbędne informacje o produktach w swoim asortymencie: parametry, specyfikacja techniczna, dostępność (stany magazynowe).
- Przygotuj dobrej jakości zdjęcia produktowe, przedstawiające zarówno produkt, jego możliwości jak i codzienny użytek. Po wskazówki, jak to zrobić sięgnij do artykułu Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
- Przygotuj dobrej jakości opis. Więcej o tym jak przygotować opis na stronę produktową znajdziesz w w artykule Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?
- Zastosuj wezwanie do działania (CTA, call to action), aby klient wiedział co może zrobić dalej. Przykładowe CTA: Dodaj do koszyka, Kup teraz.
- Jeżeli sprzedałeś już wcześniej dany produkt, dodaj opinie klientów, które pomogą Ci zbudować wiarygodność oferty.
- Przygotuj narzędzie umożliwiające porównanie produktów o podobnym zastosowaniu, ale odmiennych parametrach.
- Zadbaj o łatwą nawigację w swoim sklepie.
Upewnij się, że formularz zamówienia działa poprawnie i umożliwia szybkie i sprawne zakupy (bez zakładania konta).
Karta produktu a wpływ na SEO
Karta produktu jest również ważnym elementem SEO, wspierającym pozycjonowanie Twoich produktów w wynikach organicznych. Dlatego już na etapie jej projektowania, uwzględnij kilka elementów. Przygotowanie karty produktu zgodnie z SEO może w prosty sposób poprawić widoczność w sieci i uzyskać większy ruch organiczny.
Karta produktu dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO przyniesie nam same korzyści. Nazwa produktu, jaką uzupełniamy na karcie, powinna być jak najbardziej precyzyjna, pomoże nam to w pozycjonowaniu na tzw. frazy długiego ogona (long tail). Dokładne frazy produktowe generują dużo więcej wartościowego ruchu organicznego niż frazy generyczne. Oznacza to, że w e-commerce mamy większe prawdopodobieństwo konwersji, kiedy produkt ma wyczerpującą nazwę, np. „grill gazowy Enders Monroe PRO 3 SIK Turbo z palnikiem rożna infrared, 83763”. Warto dodawać kody EAN i numery seryjne do nazw produktów, ponieważ wielu klientów szuka konkretnych modeli właśnie w ten sposób. Na karcie produktu powinniśmy także wdrożyć odpowiednie nagłówki: H1, H2, H3, co pomoże nam posegregować treści w karcie produktu oraz nadać im priorytety. Koniecznie uzupełnijmy także meta title i meta description – dzięki temu roboty Google będą w stanie lepiej zrozumieć, co użytkownik może znaleźć na danej podstronie. Projektując widok produktu, warto uwzględnić także rich snippets, pomogą one sklepowi wyróżnić się w wynikach organicznych. Rating stars, czyli popularne gwiazdki, przekonują klienta już na poziomie wyników wyszukiwania, że produkt jest wartościowy i zyskuje wysoką ocenę konsumentów.
Mateusz Malinowski, Dyrektor SEO w Fabryce marketingu
- Tytuł strony powinien zawierać frazę kluczową, czyli odpowiadać na to, w jaki sposób użytkownicy wyszukują dany produkt.
- Opis produktu powinien być unikalny (nie możesz go skopiować ze strony producenta), powinien zawierać słowa kluczowe i zawierać hierarchię treści.
- Zdjęcia, których użyjesz powinny być wysokiej jakości, zoptymalizowane pod kątem SEO: każdy z nich powinien mieć uzupełniony atrybut alt, który pozwala zrozumieć wyszukiwarkom, co znajduje się na zdjęciu.
- Zastosuj linki wewnętrzne, jeżeli oferujesz produkty komplementarne, czyli takie, które dopełniają produkt podstawowy.
Jak sprzedawać więcej w sklepie internetowym z pomocą SEO? Wysłuchaj naszej rozmowy z Marcinem Kamińskim, CEO & Head of SEO w Top Online.
Co zawiera dobra karta produktu?
Karta produktu powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje, w tym cechy, właściwości, zastosowanie i sposób użytkowania produktu. To dobre miejsce, aby zamieścić opis, który będzie zbudowany w oparciu o język korzyści, a cechy produktu przekute w realną wartość dla użytkownika. Ciekawym pomysłem jest wzbogacenie karty produktu o dodatkowe elementy, które wspierają konwersję. To na przykład zdjęcia 360, materiał video, czy w przypadku sklepów meblowych – możliwość aranżacji swojego wnętrza online.
Nazwa produktu
Podstawowa informacja dotycząca tego, co sprzedajesz. To pierwszy element, na podstawie którego klient może do Ciebie trafić i poznać szerzej produkt. Nazwę produktu wyeksponuj i umieść w widocznym miejscu dla użytkownika.
Dobra nazwa produktu pomaga w przyciągnięciu uwagi klientów i zwiększa szanse na jego sprzedaż. Aby ułatwić użytkownikowi znalezienie tego, czego potrzebuje, umieść obok nazwy model i kolor produktu.
Opis produktu
Opis produktu, to jeden z ważniejszych elementów karty produktowej. Właśnie w tym miejscu możesz zawrzeć informacje, które pokażą jaką rolę spełnia Twój produkt – jakie jest jego przeznaczenie, w jaki sposób można go stosować i jak działa. Dzięki tym informacjom klienci mają pełen obraz produktu, mogą go lepiej zrozumieć i ocenić czy odpowiada on ich oczekiwaniom.
W przypadku produktów elektronicznych czy sprzętu AGD opis produktu powinien zawierać również informacje o jego parametrach technicznych oraz możliwościach obsługi.
W przypadku produktów spożywczych niezbędne będą natomiast informacje o składzie oraz sposobie przechowywania.
Opis produktu jest również ważnym elementem marketingowym. W głównej mierze, obok zdjęcia i ceny, to na jego podstawie użytkownik decyduje się na zakup. Dlatego zadbaj również o jego atrakcyjność wizualną. Skup się na jego możliwościach i wykorzystaj język korzyści. Wymieniając cechy produktu, pokaż jaka zaleta płynie z niej dla użytkownika.
Przykład:
Sprzedajesz buty sportowe z miękką wkładką.
Cecha | miękka wkładka |
Korzyść | Dzięki wypełnieniu obuwia miękką wkładką, zapewniasz komfort stopom przez wiele godzin i ograniczasz ryzyko wystąpienia bólu i odcisków. |
Dowiedz się więcej jak stworzyć dobry opis produktowy:
Zdjęcia
Nic tak nie przyciąga uwagi, jak dobrej jakości zdjęcia produktowe. W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, w których użytkownik ma możliwość zobaczenia produktu na żywo i zapoznania się z jego możliwościami, tak w przypadku sklepów online, jego wybór bazuje na tym, co może zobaczyć i przeczytać. Posiadanie zdjęć produktowych jest obowiązkowe.
Wyeksponuj swoje produkty za pomocą dobrej jakości zdjęć. Dobrym pomysłem jest pokazanie produktu z różnych stron. Pokaż również go w naturalnym środowisku, podczas użytkowania. Jeżeli prezentujesz buty, obok zdjęcia samego produktu, pokaż je na modelu. Podobnie, gdy sprzedajesz meble, ich odbiór będzie pełniejszy, gdy zaprezentujesz je w pełnej aranżacji. Pokaż cechy charakterystyczne i to czym produkt się wyróżnia.
Dobrą praktyką jest także pokazanie detali na zdjęciu. Dowiedz się więcej, jak zrobić dobre zdjęcia produktowe:
Wezwanie do działania (Call to action)
Elementem każdej dobrze zaprojektowane karty produktowej jest zamieszczenie wezwania do działania CTA. Najczęstszym CTA w sklepie internetowym jest po prostu przejście do zakupu. Dlatego CTA, takie jak „Dodaj do koszyka”, „Kup teraz” powinny być wyróżnione i umieszczone w widocznym miejscu, aby umożliwić użytkownikowi zakup.
Jak przygotować skuteczne CTA?
- Określ działania, jakiego oczekujesz – czy ma to być np. zakup produktu czy dodanie do koszyka.
- Wybierz formę, w jakiej chcesz zamieścić CTA – czy to ma być przycisk, odnośnik tekstowy, czy ikona.
- Przygotuj krótki i zrozumiały tekst na CTA – taki, który zachęci użytkowników do interakcji.
- Zmieść CTA w widocznym miejscu swojej strony – w tak zwanym polu above the fold.
- Przygotuj kilka wariantów i przeprowadź testy A/B – tak, aby wybrać najskuteczniejszy wariant.
Opinie Klientów
Nic tak nie podnosi wiarygodności w oczach kupujących, jak pozytywne rekomendacje osób, które już zakupiły produkt. Z 10. edycji Raportu Ecommerce w Polsce 2022, dowiadujemy się, że opinie o sklepie są najważniejszym czynnikiem potwierdzającym wiarygodność sklepu w oczach użytkowników. Takie przekonanie deklaruje 43% badanych.[2]
Umieść opinie w widocznym miejscu na karcie swojego produktu. Możesz zastosować kilka na przemian pojawiających się opinii lub zastosować widget. Dobrym sposobem jest wykorzystanie gwiazdek, które odzwierciedlają średnią ocenę użytkowników, którzy już wcześniej zakupili produkt.
Tabela porównawcza
Tabele porównawcze to funkcja, którą możesz umieścić na karcie produktu. Jej zadaniem jest przedstawienie właściwości, parametrów lub cech kilku produktów jednocześnie, umożliwiając łatwe porównywanie ich między sobą.
W sytuacji gdy użytkownik znalazł w Twoim sklepie internetowym co najmniej 2 produkty, które wstępnie są zgodne z jego preferencjami, może je zestawić ze sobą, aby sprawdzić, który finalnie wypada lepiej. Tabela porównawcza to narzędzie, które wspiera sprzedaż.
Tabelę porównawczą możesz umieścić obok specyfikacji produktu, to pozwoli użytkownikom łatwo porównać właściwości różnych modeli bądź wersji produktu. Możesz także umieścić ją w pobliżu CTA, takiego jak Dodaj do koszyka lub Kup teraz, aby dać użytkownikom możliwość łatwego porównywania parametrów produktu, przed podjęciem decyzji zakupowej.
Sprawna nawigacja okruszkowa, czyli breadcrumbs
Nawigacja okruszkowa, zwana również jako breadcrumbs to rozwiązanie pozwalające użytkownikowi na sprawne przemieszczanie się po różnych sekcjach witryny sklepu internetowego. Ten sposób nawigacji pokazuje mu, gdzie obecnie znajduje się na stronie oraz pozwala, bez przechodzenia całego procesu od nowa, cofnąć się do wcześniejszego poziomu w hierarchii strony.
Breadcrumbs umieść w widocznym miejscu na karcie produktu, jak na przykład sekcja nagłówka. W ten sposób, użytkownik może łatwo przejść z kategorii produktów do jego szczegółów, a także cofnąć się w swojej ścieżce podróży po witrynie.
Jakie elementy możesz dodać do swojej karty?
Wzorcowa karta produktu może zostać wzbogacona o dodatkowe elementy, które przełożą się na doświadczenia użytkownika i zwiększą szansę na sprzedaż produktu.
Widok produktu powinien uwzględniać także cross-selling i upselling, czyli dwie strategie zwiększania sprzedaży. To nie tylko wzmocnienie struktury serwisu za pomocą dodatkowych wewnętrznych linków do produktów komplementarnych, ale także realna szansa na wyższą konwersję. Możesz to wykonać, dodając boxy z innymi dostępnymi wariantami produktu – w tej części powinny znaleźć się produkty podobne np. w innym kolorze oraz sekcję z dodatkowym wyposażeniem. Zawiera ona akcesoria, które mogą być przydatne dla klienta, kiedy decyduje się na dany produkt. Jeśli kupuje grilla gazowego, to warto zaproponować mu akcesoria do grillowania, pokrowiec na urządzenie albo części zamienne. Pamiętaj, że dobrze zaprojektowana karta produktu będzie miała ogromny wpływ na SEO każdego sklepu z sektora e-commerce.
Mateusz Malinowski, Dyrektor SEO w Fabryce marketingu
Zobacz kilka podpowiedzi:
- Zdjęcia 360
Zdjęcia 360 pozwalają zaprezentować produkt z różnej perspektywy i pozwalają klientowi lepiej zrozumieć jego funkcje i charakterystykę przed jego zakupem.
W przypadku produktów trudnych do zobrazowania, jak np. elektronika czy sprzęt sportowy, zdjęcia 360 są lepszym rozwiązaniem niż zdjęcia statyczne.
- Materiały video
Video może pokazywać Twój produkt w codziennym użytku, w przypadku sprzętu i elektroniki może przedstawić proces montażu i użytkowania. Pamiętaj, że wideo jest bardziej angażujące niż tekst i zdjęcia, więc może przyciągnąć więcej uwagi potencjalnych klientów.
- Proponowanie produktów komplementarnych
Pokazywanie na karcie produktów komplementarnych, na przykład w elektronice, pozwoli klientom lepiej zrozumieć, jak produkt może być użytkowany oraz czego potrzebuje do pełnego wykorzystania potencjału produktu podstawowego. To także pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż, poprzez sugerowanie kolejnych zakupów. - Zamieszczenie sekcji FAQ
Na karcie produktowej możesz również zamieścić najczęściej zadawane pytania (FAQ). Ten zabieg może zwiększyć zaufanie do marki i skrócić czas potrzebny na znalezienie odpowiedzi przez klienta. Dodatkowo, FAQ może zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu poprzez szybką informację zwrotną. Co więcej, strona produktu zawierająca FAQ może także pomóc w redukcji liczby pytań do działu obsługi klienta, co pozwala skupić się na innych działaniach.
Dobrze zaprojektowana karta produktu to kluczowy element każdego serwisu e-commerce. Powinna zawierać wszystkie istotne informacje o produkcie w uporządkowany i przyjazny dla użytkownika sposób. Strona produktowa, w tym projekt karty produktu jest jednym z kluczowych czynników wpływających na współczynniki konwersji w witrynach e-commerce.
Źródło:
[1] Raport E-commerce w Polsce 2022
[2} Tamże
Polecane dla Ciebie
Pani Eteryczna – dobra energia płynąca z ziół
W erze masowej produkcji i syntetycznych zapachów, sklep panieteryczna.pl jest oazą autentyczności i powrotu do natury. Oferuje wyjątkowe, ręcznie robione […]
Co sprzedawać w internecie w 2024 roku?
Zakupy w sieci to nasza codzienność. Czytamy, że już 8 na 10 internautów kupuje w Internecie. To jasny sygnał dla przedsiębiorców, że własny sklep internetowy to świetny kierunek. Co sprzedawać w 2023 roku?
Motki Dobromirki – chcę stać się silnym graczem w branży
W świecie e-commerce pojawiają się postaci, które stają się inspiracją dla przyszłych przedsiębiorców online. To ludzie, którzy odważnie wkraczają na […]
Szukasz dalej?