Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Zdjęcia produktów w sklepie internetowym są pierwszym elementem przykuwającym uwagę potencjalnego klienta. Aby skutecznie spełniły swoje zadanie, powinny być atrakcyjne i wysokiej jakości, a najlepiej oryginalne i wyróżniające się spośród konkurencji. Jak osiągnąć taki efekt?

Klient w sklepie internetowym nie może obejrzeć produktu na żywo, a tym bardziej go dotknąć czy przymierzyć. To doświadczenie musisz zrekompensować mu dobrymi zdjęciami. To one w połączeniu ze skutecznym opisem produktu sprzedadzą Twój produkt.

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego zdjęcia w sklepie są tak istotne?
  • Jakie są sposoby na pozyskiwanie zdjęć do sklepu internetowego?
  • Dlaczego warto mieć własne zdjęcia produktów?
  • Ile zdjęć produktu dodawać do karty produktu?
  • Jak zrobić dobre jakościowo zdjęcia?
  • Jak zadbać o optymalizację zdjęcia pod SEO?

Zdjęcia produktów budują zaufanie

Pierwszym zadaniem zdjęcia produktu w sklepie internetowym jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Na tym się jednak nie kończy. Wtedy zaczyna się kolejne wyzwanie – zbudowanie zaufania do Twojego produktu i do Ciebie jako sprzedawcy.   

Brak fizycznej interakcji pomiędzy sprzedającym a kupującym wiąże się ze stanem zawahania u tego drugiego. Wynika on z niepewności w stosunku do produktu, a także samego sprzedawcy. W sprzedaży przez internet sukces buduje się na zaufaniu i to o nie musisz zadbać. 

Informacje i komunikacja pomiędzy stronami transakcji online są w większości ograniczone do komunikacji tekstowej, co może wywoływać poczucie niepokoju wśród kupujących. Z pomocą w tej sytuacji przychodzą zdjęcia produktów (lub inny format multimedialny), które stanowią ważny kanał przekazywania dużej porcji informacji w formie wizualnej. Fotografie produktu pozwalają kupującemu, który przecież ryzykuje swoimi pieniędzmi, obejrzeć przedmiot przed podjęciem decyzji i w pewnym stopniu upewnić się co do niego. W ten sposób zdjęcia zmniejszają niepewność i stają się podstawą budowania zaufania do produktu, a także samego sprzedawcy oraz sklepu.

Skąd wziąć zdjęcia produktów do sklepu?

Zdjęcia produktów do sklepów internetowych pozyskuje się głównie na trzy sposoby.

  1. Wykonanie własnych zdjęć – samodzielnie lub poprzez zlecenie tego zadania fotografowi.
  2. Wykorzystanie zdjęć udostępnionych przez producenta lub hurtownię.
  3. Użycie zdjęć z banków zdjęć (tzw. zdjęcia stockowe) – głównie na potrzeby zilustrowania tekstu np. artykułu na blogu. 

Najlepiej, aby były to Twoje zdjęcia – zrobione przez Ciebie lub fotografa na Twoje zlecenie, kiedy to Ty masz do nich prawa. Oryginalność pozwoli Ci się wyróżnić spośród innych sklepów, które mogą oferować ten sam produkt. Możesz przecież sprzedawać to, co inni, ale prezentować produkty w niepowtarzalny sposób i dostarczyć klientom dodatkowych informacji wizualnych.

Sprzedając produkty innych firm możesz oczywiście skorzystać ze zdjęć producenta lub dystrybutora. Pamiętaj przy tym, aby posiadać zgodę na wykorzystanie tych zdjęć. Ta może być np. zawarta w umowie o współpracy. Jeśli jej nie ma, to dla pewności zwróć się do właściciela tych zdjęć (producenta lub dystrybutora), aby Ci jej udzielił.

Korzystanie z dostarczonych zdjęć jest na pewno wygodne, ale posiada jedną główną wadę – inne sklepy, czyli Twoja konkurencja może zrobić dokładnie to samo.

W sytuacjach, kiedy potrzebować będziesz ogólnych zdjęć o charakterze ilustracyjnym, a nie będziesz mieć własnych, możesz skorzystać z banków zdjęć – płatnych lub nieodpłatnych. Pamiętaj, aby sprawdzić licencję, na jakiej możesz korzystać z danego zdjęcia. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat. Banki zdjęć z darmowymi fotografiami i grafikami to np. Freepik, Pexels, Unsplash.

Co daje posiadanie własnych zdjęć produktów

Wykonywanie własnych zdjęć produktów do sklepu internetowego jest inwestycją. Zainwestować trzeba albo czas i stosunkowo niewielkie pieniądze – kiedy zdecydujesz się samodzielnie wykonać fotografie, albo same większe pieniądze – kiedy zlecisz wykonanie sesji fotografowi. Jak każda inwestycja, również i tak może przynieść Ci wymierne zyski w postaci wzrostu sprzedaży.

Dlaczego warto robić/posiadać własne zdjęcia produktów w sklepie internetowym?

  • Wyróżniasz się spośród konkurencji, która nie posiada własnych materiałów fotograficznych i korzysta z tych dostarczonych przez producenta lub dystrybutora. A kopii tych zdjęć w internecie mogą być dziesiątki, a nawet setki. 
  • Budujesz przeświadczenie, że skoro zrobiłeś produktowi zdjęcie, to znaczy, że miałeś go w rękach, sprawdziłeś. W ten sposób uwiarygadniasz także opis produktu.
  • Możesz pokazać detale i kluczowe elementy produktu, co pomoże w przedstawieniu najważniejszych cech produktu i dostarczy klientowi więcej informacji.
  • SEO – unikatowe, oryginalne zdjęcia w Twoim sklepie mają dużo większą szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google nie tylko w zakładce Grafika, ale również w domyślnych wynikach wyszukiwania. Jest to cenne źródło ruchu zwłaszcza, kiedy sprzedajesz produkty, które klienci wybierają ze względu na ich wygląd.
  • Własne zdjęcia możesz wykorzystać również poza samą kartą produktu, np. na blogu lub w social mediach. 

Ile zdjęć produktu zamieścić?

Badania1) przeprowadzone przez eBay Research Labs, w eBay Inc. pokazują, że zwiększenie liczby zdjęć produktu z jednego do dwóch, powoduje niemal dwukrotny wzrost współczynnika konwersji. Dalsze zwiększanie tej liczby (aż do 6 zdjęć) ma już niewielki wpływ.

Liczba zdjęć produktów a współczynnik konwersji. Korelacja.

Powyższe badanie, a także inne wytyczne dostępne w sieci wskazują, że optymalna liczba zdjęć produktu w sklepie wynosi od 6 do 8 zdjęć. Przy tym największy efekt daje zwiększenie liczby zdjęć z jednego do dwóch. Dawanie kupującym pełniejszych informacji na temat produktu oraz różnych spojrzeń na niego, zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu sprzedażowego. 

Jakość obrazu ma znaczenie

Inny wniosek, jaki płynie z ww. badania to stwierdzenie, że jakość zdjęć produktów w sklepie internetowym istotnie wpływa na podejmowanie decyzji przez klienta. Wysokiej jakości zdjęcia są ważne, ponieważ niosą za sobą dużą porcję informacji, których klient poszukuje. Jednocześnie dają wizualny dowód jakości prawdziwego produktu. Kupujący oczekują wyraźnych, czystych, przyjemnych dla oka obrazów. Profesjonalnie sfotografowany produkt pomaga przyciągnąć uwagę kupującego. Z kolei zdjęcia słabej jakości mogą zadziałać odwrotnie – zniechęcić do zakupu.

Jak zrobić dobre zdjęcia produktów?

Jeśli zdecydujesz się na samodzielne robienie zdjęć produktowych, to mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Packshoty, czyli zdjęcia na jasnym tle

To podstawowy rodzaj zdjęć w fotografii produktowej. Pozwala klientowi skupić uwagę na samym produkcie i jego wyglądzie, a nie na otoczeniu. Ustaw przedmiot na zwykłym białym lub jasnym neutralnym tle. Dobrze sprawdzi się zwykła biała kartka papieru, a przy większych przedmiotach karton w większym formacie. 

Poprawne zdjęcia produktów - lampa błyskowa na białym tle. Packshot.
Zdjęcie poprawne – wykonane na jednolitym, białym tle.
Niepoprawne zdjęcia produktów - lampa błyskowa na rozpraszającym tle.
Zdjęcie niepoprawne – wykonane na rozpraszającym tle.

W przypadku odblaskowych, błyszczących produktów, takich jak jasna biżuteria, lepsze od białego, będzie czarne tło.

Poprawne zdjęcia produktów - biżuteria na czarnym tle.
Zdjęcie poprawne – biżuteria na czarnym tle.
Poprawne zdjęcia produktów - pudełko ze spinkami do mankietów na czarnym tle.
Zdjęcie poprawne – spinki do mankietów w pudełku na czarnym tle.

Oświetlenie i cienie

Cienie, odbicia i szarości zmniejszają atrakcyjność Twoich zdjęć. Jeśli to możliwe, unikaj używania lampy błyskowej. Korzystaj z więcej niż jednego źródła rozproszonego światła.

Istnieje kilka sposobów na uzyskania rozproszonego oświetlenia:

  1. Umieść czysty biały ekran, prześcieradło, gazę, matowe szkło itp. przed źródłem światła
  2. Odsuń światło od przedmiotu i odbij je od sufitu lub ściany
  3. Użyj namiotu bezcieniowego lub lightboxa, który równomiernie oświetli Twój przedmiot

Wyłącz lampę błyskową i używaj miękkiego, rozproszonego oświetlenia, aby zapobiec powstawaniu cieni.

Poprawne zdjęcia produktów - zegarek na białym tle. Packshot.
Zdjęcie poprawne – brak cieni.
Niepoprawne zdjęcia produktów - zegarek na białym tle z widocznymi cieniami.
Zdjęcie niepoprawne – widoczne cienie.

Wierne oddanie kolorów (balans bieli)

Jeszcze jedną rzeczą dotyczącą oświetlenia jest zabarwienie zdjęcia. Różne rodzaje światła nadają zdjęciom różną temperaturę kolorów. Żarówki tradycyjne nadają zdjęciom żółty odcień. Żarówki fluorescencyjne sprawiają, że zdjęcia wydają się niebieskie. Zazwyczaj aparaty cyfrowe mają ustawienie zwane automatycznym balansem bieli (AWB), które kompensuje te różnice. Ustaw w aparacie ustawienia balansu bieli na tryb auto, aby uzyskać najbardziej realistyczne kolory na zdjęciach.

Poprawne zdjęcia produktów - zegarek na białym tle. Packshot.
Zdjęcie poprawne – prawidłowy balans bieli, wierne odzwierciedlenie kolorów.
Niepoprawne zdjęcia produktów - zegarek na białym tle z niepoprawnym balansem bieli.
Zdjęcie niepoprawne – zaburzony balans bieli, zbyt „zimne” kolory.

Odpowiedni rozmiar i waga zdjęć

Im większe zdjęcie, tym więcej szczegółów produktu możesz na nim pokazać. Trzeba jednak uważać, żeby nie przedobrzyć. Zasada jest prosta: im większy rozmiar zdjęcia, tym większa waga. A idąc dalej: im większa waga, tym dłużej zdjęcie będzie wczytywało się na stronie. Fotografia powinna być na tyle duża, aby przedstawiać dokładnie produkt, ale też możliwie lekkie, aby szybko się wczytać.

Poprawne zdjęcie produktu - kubek na białym tle. Packshot.
Zdjęcie poprawne – odpowiednio duży rozmiar, zdjęcie jest wyraźne.
Kubek na białym tle w zbyt małym rozmiarze. Widoczne piksele na zdjęciu.
Zdjęcie niepoprawne – zbyt mały rozmiar, zdjęcie jest niewyraźne, widać pojedyncze piksele.

Najlepiej wgrywać zdjęcia nie większe niż 1920 pikseli (dłuższy bok) na 1080 pikseli (krótszy bok). Zdjęcia zgrane z aparatu lub telefonu na pewno będą większe. Ich docelowy kadr oraz rozmiar możesz zmniejszyć edytując je za pomocą domyślnego narzędzia na Twoim komputerze lub korzystając z programów online, takich jak np. Photopea (w przeglądarce Chrome działa z języku angielskim, w przeglądarkach: Firefox, Opera i Edge w języku polskim).

Kiedy mamy już zdjęcia w odpowiednim rozmiarze, to przed dodaniem ich do sklepu, warto je skompresować np. używając narzędzi online takich jak TinyPNG. W ten sposób jeszcze bardziej zmniejszymy wagę zdjęcia bez zauważalnej dla oka straty jakości.

Kompozycja

Wykorzystaj maksymalnie kadr zdjęcia do zaprezentowania Twojej produktu. Umieść go w centralnej części, tak aby zajmował 80%-90% kadru. Nie zostawiaj zbyt dużo wolnej przestrzeni wokół fotografowanego przedmiotu. Wszystkie ujęcia produktu przygotuj w ten sam sposób.

Kubek na białym tle. Packshot.
Zdjęcie poprawne – produkt zajmuje odpowiednio dużą cześć kadru i jest odpowiednio wyeksponowany.
Kubek na białym tle w niepoprawnej kompozycji. Nie wykorzystano całego kadru do wyeksponowania produktu.
Zdjęcie niepoprawne – za dużo wolnej przestrzeni, produkt nie znajduje się w centralnej części kadru.

Pokaż produkt z różnych stron

Sfotografuj swój przedmiot pod różnym kątem z góry, z dołu, z boków. Uchwyć jego szczegóły i detale. Użyj trybu makro, aby zrobić zdjęcia ważnych fragmentów. np. łączeń, przeszyć, itp. 

Zdjęcie lampy błyskowej - widok z przodu i boku.
Zdjęcie poprawne – widok z przodu i z boku.
Zdjęcie lampy błyskowej - widok z przodu i boku.
Zdjęcie poprawne – widok z przodu.
Zdjęcie lampy błyskowej - widok z przodu i boku.
Zdjęcie poprawne – widok z tyłu.

Utwórz prawidłowe nazwy plików

Nazwij swoje pliki tak, aby odzwierciedlały tematykę i zawierały inne ważne szczegóły. Dołącz numerację do nazwy pliku, pomoże to zachować odpowiednią kolejność, w jakiej mają się pojawić na karcie produktu.

Zdjęcia produktów w aranżacji lub użyciu

W przypadku packshotów zaleca się, aby unikać wprowadzania do kompozycji dodatkowych przedmiotów jako rekwizytów np. dołączenie torebki przy wykonywaniu zdjęcia sukienki. Zupełnie inaczej sytuacja ma się, gdy zdjęcia na jasnym tle mamy już gotowe. Wówczas można wzbogacić ten zbiór o fotografie przedstawiające produkt w aranżacji lub użyciu. Na przykład świeca zapachowa sfotografowana na stole w sąsiedztwie otwartej książki i filiżanki herbaty. Takie zdjęcia budują pozytywny nastrój wokół produktu i wyzwalają chęć zakupu. Jeśli sprzedajesz np. ubrania, to najlepiej pokaż, jak wyglądają one na modelce lub modelu. To też pomoże klientowi w podjęciu decyzji zakupowej.

Spinek do mankietów pokazane w użyciu.
Zdjęcie poprawne – pokazanie produktu w użyciu.

Zdjęcia produktów zoptymalizowane pod SEO

O pozytywnym wpływie zamieszczania w sklepie własnych zdjęć produktów była już mowa. Aby robot Google odnalazł Twoje zdjęcia, musisz mu w tym pomóc, opisując je za pomocą tzw. opisów ALT. Możesz to zrobić w momencie dodawania zdjęcia lub później, gdy zdjęcie już zostało umieszczone w plikach sklepu.  

Opis ten wyświetli się użytkownikowi w sytuacji, gdy przeglądarka nie będzie w stanie (np. przez zbyt wolny internet) wyświetlić zdjęcia. Ma on za zadanie opowiedzieć użytkownikowi, co znajduje się na zdjęciu, którego nie widać. 

Opisy ALT „czytane są” przez:

  • roboty wyszukiwarek internetowych, a następnie zdjęcia z opisami odpowiadającymi zapytaniom użytkowników są wyświetlane w wynikach wyszukiwania,
  • programy asystujące dla osób niedowidzących lub niewidomych.

Poprawnie wprowadzone opisy ALT, które zawierają frazy kluczowe dają dwie korzyści, ponieważ sprawiają, że strona Twojego sklepu jest:

  • lepiej widoczna w wyszukiwarce – a to przekłada się na pozyskanie ruchu w sklepie,
  • bardziej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami wzrostu lub gorzej widzących.

Dlatego warto dodawać je do zdjęć w sklepie, wplatając w nie frazy kluczowe dotyczące poszczególnych produktu ze zdjęcia.

Podsumowanie

Zdjęcia produktów w sklepie internetowym to podstawa. Bez nich Twój sklep po prostu nie będzie sprzedawał.

  1. Dobrej jakości zdjęcia przyciągają wzrok i uwagę klienta, a potem budują zaufanie do produktu i do Twojego sklepu.
  2. Istnieją trzy główne sposoby na pozyskanie zdjęć, a tym, który daje największe możliwości marketingowe jest posiadanie własnych zdjęć.
  3. Jedno zdjęcie produktu w sklepie to za mało. Optymalna ich liczba to między 6 a 8.
  4. Zdjęcia produktowe można zrobić samodzielnie i istnieje kilka zasad, które pomogą Ci to zrobić dobrze.
  5. Dobrze opisane zdjęcia pomogą Ci pozyskać ruch z wyszukiwarki internetowej.


Źródła:
1) „Is a Picture Really Worth a Thousand Words? On the Role of Images in E-commerce”, Wei Di, Neel Sundaresan, Robinson Piramuthu, Anurag Bhardwaj, eBay Research Labs, eBay Inc. (www.citeseerx.ist.psu.edu)

Łukasz Badziak cyber folks
>
Łukasz Badziak
Projektant treści tekstowych i graficznych, marketingowiec, PR-owiec –w zależności od potrzeby. Majsterkowicz oraz entuzjasta odnawiania starych mebli.
Search
Generic filters