Sklepy internetowe w ostatniej dekadzie przeżywają prawdziwy boom! Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii w 2024 roku sprzedaż online przejmie co czwartą sprzedaż detaliczną. Tylko w Polsce, jej wartość zbliży się do 139 mld zł. Widząc tak ogromny potencjał w e-commerce, sprawdźmy ile kosztuje założenie własnego sklepu internetowego w 2023 roku.
Czy założenie i prowadzenie sklepu internetowego jest drogim przedsięwzięciem? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy rozważyć kilka kwestii, począwszy od naszych umiejętności, poprzez dostępny budżet, aż po założenia biznesowe naszego przedsięwzięcia.
Rozmawiając o kosztach uruchomienia własnego sklepu, możemy mówić zarówno o budżecie sięgającym zwykle od 15 do 17 tysięcy złotych, ale także z drugiej strony, jego założenie jest realne, przy kwocie oscylującej wokół tysiąca złotych.
Tomasz Urbański, cyber_Folks
Idea robienia zakupów online nie jest już nowością, a pytanie, jak przetrwać jako przedsiębiorca w cyfrowym świecie, zawsze pozostanie aktualne. Dlatego już na wstępie należy zrobić szeroki rekonesans. Osoby, które chcą sprzedawać swoje produkty lub usługi online, w pierwszej kolejności szukają odpowiedzi na pytanie, jaką platformę wybrać? Odpowiedź jest prosta: przeprowadź dokładne badanie dostępnych rozwiązań, aby móc podjąć najlepszą decyzję dla swojej firmy, równoważąc wszystkie aspekty funkcjonowania w sieci.
Wybór platformy e-commerce
Rodzaje platform dla e-commerce
Na rynku znajdziesz kilka dostępnych rozwiązań do założenia własnego e-sklepu. Oprogramowanie typu SaaS, open source, sklep dedykowany. Odpowiedź na pytanie: ile kosztuje sklep internetowy zależy od tego, które z nich wybierzesz. To, co je różni, to sposób działania, funkcjonalność i dostępne możliwości. Rozwiązania typu SaaS, to gotowa infrastruktura udostępniana w wersji abonamentowej. Platformy open source umożliwiają założenie sklepu, po samodzielnym zainstalowaniu i konfiguracji na serwerze. Z kolei sklep dedykowany (na zamówienie) to indywidualny, od początku, do końca, pisany kod pod konkretny e-commerce.
Oprogramowanie SaaS
Najprostszą, z punktu widzenia potrzebnych umiejętności, a także najtańszą opcją założenia sklepu internetowego jest wybór platformy SaaS, która odnosi się do modelu oprogramowania jako usługi (Software as a Service). Z założenia SaaS to projekt służący do dostarczania systemów oprogramowania w formie usługi, a nie do licencjonowania lub bezpośredniej sprzedaży infrastruktury. Oznacza to, że wybierając SaaS jako platformę dla e-commerce, twórca oprogramowania udostępnia ją użytkownikom w wersji abonamentowej na określony czas.
Otrzymujemy wszystko, co jest potrzebne do uruchomienia własnego sklepu. Infrastruktura, zaplecze, utrzymywanie sklepu i bezpieczeństwa należy do usługodawcy. Przykładem gotowego rozwiązania, za pomocą którego uruchomisz własny sklep jest oprogramowanie sklepu internetowego _Stores.
SaaS to gotowe rozwiązanie, które zawiera wszystkie potrzebne narzędzia do rozpoczęcia sprzedaży online. Sprawdzi się dla wszystkich, którzy chcą praktycznie od zaraz wejść do świata e-commerce, bez przygotowania technicznego.
Sklep internetowy oparty na oprogramowaniu SaaS charakteryzuje się prostotą i intuicyjnością oraz niskimi kosztami uruchomienia i utrzymywania. Korzystają z niego zarówno startupy, małe jak i średnie firmy. Ten rodzaj sklepów e-commerce ułatwia zarządzanie złożoną infrastrukturą IT i sprawami produkcyjno-logistycznymi. Co więcej, tego typu rozwiązania są przygotowane do współpracy z zewnętrznymi operatorami, jak systemy księgowe czy systemy płatności. W tym przypadku nie potrzebujesz konkretnych umiejętności deweloperskich, bowiem większość integracji możesz wykonać samodzielnie za pomocą API.
ZALETY
WADY
Niskie koszty wejścia
Ograniczone możliwości ingerowania w funkcjonalność
Gotowe rozwiązanie do uruchomienia sklepu
Nie wymaga posiadania wiedzy programistycznej
Gotowe integracje do prowadzenia sprzedaży i realizacji wysyłek
Ile kosztuje sklep internetowy w modelu SaaS?
Wybierając gotowy sklep internetowy otrzymujesz wszystko co potrzebne, aby wejść do świata online. W przypadku platformy sklepu internetowego _Stores, domenę, hosting, niezbędne dokumenty i integracje znajdziesz w cenie pakietu. Ten zaczyna się już od 19 zł netto miesięcznie.
Na tę kwotę składają się także koszty związane z: infrastrukturą, oprogramowaniem, przygotowaniem i utrzymaniem sklepu.
Kolejnym sposobem na zrobienie sklepu internetowego jest wybranie modelu open source. Oznacza to, że korzystasz z rozwiązania opartego na otwartym kodzie i możesz dostosowywać jego wygląd i mechanizm do własnych potrzeb. Co więcej, możesz budować, rozwijać i zmieniać swój sklep niemal bez żadnych ograniczeń. Wybór tego typu platformy, w przeciwieństwie do rozwiązań SaaS, oznacza równocześnie, że konfiguracja, przygotowanie i utrzymywanie infrastruktury należy do użytkownika. Do popularnych rozwiązań open source dla e-commerce należą m.in. WooCommerce i PrestaShop.
Niewątpliwą zaletą budowy sklepu internetowego na open source jest otwarty kod źródłowy, który można modyfikować i rozbudowywać o konkretne funkcje. Oprogramowanie jest bezpłatne, ale musisz posiadać odpowiednie umiejętności techniczne, aby taką instalację sklepu przeprowadzić. Co warto zaznaczyć, pomimo, że sklep na open source jest bezpłatny, to jednak im bardziej chcesz dostosować platformę do indywidualnych preferencji, tym większe koszty musisz ponieść. Wynika to z tego, że poszczególne moduły rozszerzające jej funkcje są płatne. Utrzymanie sklepu internetowego, a więc przedłużenie domeny, hostingu również znajduje się po stronie użytkownika.
Dla kogo sklep na open source?
Sklep na open source jest rozwiązaniem dla osób, które posiadają wiedzę techniczną, znają HTML i umieją poruszać się w CSS, bądź dysponują odpowiednim budżetem, aby uruchomienie i utrzymywanie sklepu powierzyć w ręce specjalistów. W przeciwieństwie do rozwiązań typu SaaS, musisz zadbać zarówno o infrastrukturę, jak i instalację, utrzymywanie i rozwój samodzielnie.
ZALETA
WADA
Otwarty kod źródłowy zapewniający elastyczność rozwiązania
Niezbędne posiadanie wiedzy z zakresu HTML i CSS
Ile kosztuje sklep internetowy na open source?
Za samą licencje open source nie zapłacisz nic. Koszty poniesiesz na rozwój swojego e-sklepu, a także przygotowanie infrastruktury pod jego wdrożenie. Zapłacisz nie tylko za hosting i domenę. Rozbudowa i dodatkowe funkcje, jak chociażby optymalizacjaSEO czy integracja z systemami logistycznymi wymagają płatnych rozwiązań.
Rodzaj kosztów
Cena
potrzebna infrastruktura (domena, hosting)
od 228 zł
przygotowanie i wdrożenie infrastruktury
instalacja i konfiguracja platformy
od 1 000 zł
indywidualne dostosowanie szablonu
od 3 000 zł
personalizacja sklepu
od 5 000 zł
Integracja z systemami płatności
od 2 000 zł
optymalizacja SEO
od 1 500 zł
integracja z systemami logistycznymi
od 2 000 zł
wsparcie techniczne
od 1 000 zł
Przykładowe wdrożenie sklepu internetowego, koszt
od 14 778 zł
Przykładowy cennik wdrożenia sklepu na open source
Sklep dedykowany
Najbardziej niezależnym rozwiązaniem jest postawienie sklepu internetowego na własnej infrastrukturze. Jest to jednocześnie najdroższa opcja. Tworzone jest od podstaw, dlatego też charakteryzuje się dużą elastycznością i swobodą Często możemy spotkać się z nazwą sklepu na zamówienie.
Dedykowane oprogramowanie, to pisany indywidualnie kod dostosowany pod konkretne wymagania biznesu, a więc zsynchronizowany z systemami księgowymi, crm-em, narzędziami, którymi operujesz na co dzień.
Dla kogo sklep dedykowany?
Dedykowany sklep internetowy to elastyczne rozwiązanie pisane pod konkretny e-commerce. Jest dopasowanym rozwiązaniem, „szytym na miarę” Twoich potrzeb biznesowych. Znajduje uzasadnienie w przypadku nietypowych sklepów internetowych działających w tak zwanej niszy, a także w przypadku biznesów, które dążą do pełnej kontroli nad swoją platformą i synchronizacji potrzeb. Pamiętaj jednak, że indywidualny kod źródłowy to tym samym wysoka cena, która zwłaszcza dla początkującego ekommersiaka może stanowić barierę nie do przejścia. W tym modelu, również pozycjonowanie sklepu internetowego wiąże się z kosztami zaczynającymi się od 1500 zł.
ZALETA
WADA
Duża elastyczność działania
Wysokie koszty wdrożenia i utrzymania sklepu
Ile kosztuje sklep internetowy dedykowany?
Ten typ omawianej platformy pod sklep internetowy jest najdroższy jeżeli chodzi o koszty uruchomienia i utrzymywania sklepu.
E-commerce zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę zaczyna się od kilkunastu tysięcy złotych. Jego cena uzależniona jest od wielkości sklepu, stopnia rozbudowania (złożoność projektu, potrzebne funkcjonalności), wykorzystanej technologii, napisanych integracji (systemy płatności, firmy kurierskie), a także personalizacji szablonu i usług dodatkowych, jak chociażby optymalizacja pod kątem SEO. Do ceny oprogramowania należy dodać koszty związane z rejestracją domeny internetowej i wykupieniem hostingu, na którym sklep będzie utrzymywany. Co więcej, każdorazowa zmiana, bądź dodanie nowej funkcjonalności to dopisanie kodu, który również będzie generował czas i koszty dla Twojego biznesu. Oczywiście, jak już wcześniej wspomniano cena może się różnić także w zależności od zakresu usług i doświadczenia agencji. Warto skontaktować się z kilkoma agencjami i porównać oferty, aby znaleźć najlepszą ofertę dla swoich potrzeb i budżetu. Zobacz przykładową kalkulację kosztów założenie sklepu internetowego na dedykowanej platformie.
Rodzaj kosztów
Cena
potrzebna infrastruktura
od 228 zł
indywidualne przygotowanie i wdrożenie infrastruktury, w tym:
od 25 800 zł
– projekt szablonu
– personalizacja sklepu
– instalacja i konfiguracja sklepu
– niezbędne integracje (CRM, systemy płatności, systemy wysyłkowe)
wsparcie techniczne
od 1 500 zł
Przykładowe wdrożenie sklepu internetowego, koszt
od 27 528 zł
przykładowy cennik wdrożenia sklepu na platformie dedykowanej
Podsumowanie
Decyzja podjęta, chcesz wejść do świata e-commerce i zacząć sprzedawać. Strona internetowa ze sklepem to pierwszy krok do budowania obecności marki. O tym, ile kosztuje sklep internetowy, jak widzisz, decyduje wiele czynników. Z jednej strony to Twoje umiejętności i budżet, którym dysponujesz, z drugiej zaś wybór oprogramowania, na którym uruchomisz sklep. Wybór platformy e-commerce to trudna decyzja dla wielu sprzedawców. Platforma, którą wybierzesz, powinna zależeć od rodzaju Twojej firmy, złożoności projektu i tego, w jaki sposób chcesz rozwijać swój sklep.
Polecane dla Ciebie
Szablon sklepu internetowego – jak wybrać i dopasować do własnego biznesu?
Strona internetowa stała się podstawowym elementem budowania strategii obecności firmy. To nie tylko wirtualna wizytówka naszej firmy, ale narzędzie do budowania przewagi konkurencyjnej. Zwłaszcza w e-commerce, gdzie konkurencja jest ogromna. Jak wybrać i dopasować szablon graficzny dla własnego biznesu?
Bankietówka i jej przepis na biznes, czyli słodkie DIY online
Poznaj historię sklepu bankietowka.pl, dzięki któremu wspaniałe słodkości niczym z renomowanych cukierni możesz zrobić w własnej kuchni. A wszystko to bez wychodzenia z domu.
Prosty sklep internetowy, czyli _Stores i jego możliwości
_Stores to nowa usługa cyber_Folks, to kreator sklepu internetowego, dzięki któremu w kilku szybkich krokach założysz prosty sklep internetowy i […]
Szukasz dalej?