Czy warto poświęcać czas i energię na tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym? Tak, warto! Dobrze zbudowany opis sprzedaje, tak samo jak dobry handlowiec. W sklepie internetowym nie masz fizycznego sprzedawcy, jak ma to miejsce w sklepie stacjonarnym. Jego rolę i zadania przejmuje opis produktu lub usługi. Stwórz sobie supersprzedawcę!

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego ważna jest znajomość Twojej grupy docelowej?
  • Jakiego języka używać, aby przekonać do zakupu?
  • Jak pisać, aby użytkownik chciał czytać?
  • Dlaczego warto postawić na oryginalność?
  • Jak optymalizować opis produktu pod SEO?

Jeśli wolisz oglądać zamiast czytać, zapraszam do obejrzenia tego wideo:

Opis produktu dopasuj do Twoich odbiorców

Podstawowym zadaniem opisu produktu jest nakłonienie potencjalnego klienta do zakupu. Aby tak się stało, należy pamiętać o kilku elementach, wpływających na skuteczność tworzonego tekstu. Przede wszystkim musisz znać odbiorców, do których kierujesz swoją ofertę. Wiedza o tym kim i jacy są Twoi potencjalni klienci pozwoli Ci dopasować język i styl komunikacji. Zbierz jak najwięcej informacji o grupie lub grupach docelowych, którym chcesz sprzedawać Twoje produkty lub usługi.

Dowiedz się np.:

  • jakie mają potrzeby,
  • z jakimi problemami się borykają,
  • czego się obawiają,
  • co je motywuje,
  • jakie mają aspiracje, marzenia,
  • w jaki sposób możesz im pomóc.

Zebrane dane pozwolą Ci określić styl, słownictwo i sposób komunikacji kierowanej do Twoich odbiorców.

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku sprzedaży w sklepie tradycyjnym. Dobry sprzedawca wie, jacy klienci do niego przychodzą. Na podstawie szybkiej oceny potrafi przypisać klienta do danej grupy i odpowiednio dopasować styl rozmowy i sposób argumentacji. Dzięki temu klient czuje się komfortowo, bo rozmawia „w swoim języku”, a sprzedawca skuteczniej sprzedaje.

Postaraj się tak samo dopasować opis produktu w sklepie do swoich odbiorców. Jeśli np. sprzedajesz ubrania młodzieżowe i Twoi klienci to osoby młode. Wówczas zwracaj się do nich bezpośrednio, unikaj form „Pani, Pan, Państwo”.

Używaj języka korzyści oraz języka straty

Wartość informacyjna opisu produktu jest ważna i nie możesz jej pominąć. Cechy produktu należy podać, ale można na tym poprzestać. Zacznij od wyszczególnienia kilku cech i zalet sprzedawanej rzeczy lub usługi i przedstaw je w formie korzyści dla klienta. 

Weźmy za przykład produktu lnianą koszulę:

  • lniana koszula (cecha),
  • dzięki materiałowi, z którego jest uszyta, zapewnia komfort podczas gorących, letnich dni (korzyść). 

A kiedy dodasz do tego domieszkę języka straty np. w formie ograniczenia:

  • tylko do końca lipca w specjalnej cenie,
  • ostatnie sztuki, to…
    … masz większą szansę na przekonanie klienta do kupna.

Pamiętaj przy tym, aby nie przesadzać z „wychwalaniem” produktu. Nie koloryzuj i nie przypisuj mu cech, których nie posiada. Takie postępowanie nie będzie Ci się opłacać. Klienci szybko zwrócą produkt, który nie spełnił oczekiwań przedstawionych w opisie. Dodatkowo taki klient zapewne już więcej u Ciebie nie kupi.

Opis produktu ma być konkretny i zrozumiały

Ułatw klientowi zapoznanie się z Twoim produktem. Podaj konkretne informacje, które pozwolą odbiorcy ocenić czy Twój produkt jest dla niego odpowiedni. Zrób to w formie wypunktowanej listy, aby komunikat był czytelny i łatwo przyswajalny. Podane informacje mają pomóc w podjęciu decyzji o zakupie. 

W przypadku koszuli będą to np.: 

  • cena, 
  • rodzaj materiału, 
  • dostępne rozmiary,
  • dostępne kolory, 
  • proponowane stylizacje, itp.

Pisz krótkie zdania z czasownikami w stronie czynnej. Unikaj strony biernej. W ten sposób komunikat będzie bardziej czytelny i dynamiczny. Używaj zrozumiałego słownictwa. Zrezygnuj z branżowego żargonu na rzecz wyrażeń stosowanych powszechnie. Pamiętaj, aby Twój tekst był poprawny językowo i nie zawierał błędów. Przyjmuje się, że opis tekstu powinien mieć ok. 1000-1500 znaków ze spacjami. Jeśli szukasz inspiracji i przykładów dobrze napisać opisów produktów, odwiedź stronę Moniki Kamińskiej i jej sklepu internetowego.

Nie kopiuj opisów, twórz własne

Nie kopiuj tekstów z innych stron. Po pierwsze w ten sposób łamiesz prawa autorskie. Po drugie algorytm Google szybko ustali, że Twój tekst jest duplikatem i nie będzie wyświetlał Twojej strony w wyszukiwarce. Nawet, jeśli możesz skorzystania z opisów produktów dostarczonych przez producenta, staraj się tworzyć własne. Wymaga to czasu i pracy, ale jednocześnie daje szansę na wyróżnienie się wśród konkurencji. Nawet jeśli sprzedajesz to samo co inni, to dobrym opisem możesz przekonać klienta do zakupu produktu właśnie u Ciebie.

Tworzenie własnych opisów pozwala też stworzyć własny, niepowtarzalny wizerunek. Za pomocą swojego indywidualnego stylu komunikacji możesz również budować trwałe relacje z klientami. Będą wracać ze względu na Ciebie, nawet jeśli to samo mogą kupić u konkurencji.

Wróćmy na chwilę do porównania opisu produktu do sprzedawcy. Wyobraź sobie:

  • dziesięć sklepów obok siebie,
  • w każdym z nich sprzedaje identyczny sprzedawca,
  • wygląda tak samo,
  • zachowuje się tak samo,
  • wie i mówi dokładnie to samo, co każdy z pozostałych,
  • żaden z nich niczym się nie wyróżnia. 

W którym sklepie kupisz? Obojętnie. Prawda?

Opis produktu w sklepie internetowym a SEO

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to zbiór działań, mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek (głównie Google). Tworząc opis produktu również należy zadbać o taką optymalizację tekstu. Dzięki temu mamy szansę, że strona z produktem wyświetli się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce na pożądane słowa kluczowe (frazy kluczowe). W ten sposób łatwiej pozyskasz bezpłatny ruch z wyszukiwarki internetowej do Twojego sklepu.

Wracając do przykładu lnianej koszuli takimi frazami kluczowymi mogą być np.:

  • „lniana koszula”, 
  • „biała lniana koszula”, 
  • „lniana koszula męska”. 

Pisząc opis tego produktu, należy wybrać sobie najlepiej jedną główną frazę. A potem umieścić ją w nazwie produktu (najważniejsze miejsce) oraz kilka razy (w zależności od długości tekstu) w treści opisu. W tym miejscu można umieścić również pozostałe frazy kluczowe (np. synonimy).

Z pomocą w poprawnej optymalizacji opisu pod SEO w platformie sklepu internetowego _Stores przychodzi narzędzie dostępne w panelu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Funkcje marketingowe w _Stores.

Warto też podpatrzeć strony, które na wybraną przez Ciebie frazę kluczową pokazują się w czołówce wyników Google. Sprawdź jakiej długości są to opisy, czym się wyróżniają, jak są zbudowane. Wnioski te wykorzystaj  przy tworzeniu własnego opisu.

Podsumowanie

Stworzenie opisu produktu w sklepie internetowym, który będzie sprzedawał, wymaga spełnienia kilku zasad:

  • Postaraj się tworzyć własne, oryginalne opisy produktów w sklepie internetowym.
  • Pisz językiem jak najbardziej zbliżonym do języka, jakim posługuje się Twoja grupa docelowa. Wtedy potencjalny klient chętniej przeczyta opis, bo będzie czuł, że przygotował(a)eś ofertę dla niego.
  • Myśl o opisie jak o sprzedawcy w sklepie, który udziela informacji, odpowiada na pytania klienta i doradza mu. 
  • Treść opisu powinna też odpowiadać na wszelkie pytania zadawane przez potencjalnych klientów oraz rozwiewać ich wątpliwości, związane z zakupem.
  • Nie ograniczaj się jedynie do podawania suchych informacji i specyfikacji technicznych, ale przede wszystkim podkreślaj korzyści z zakupu i użytkowania Twojego produktu lub usługi. 
  • Podawaj konkretne informacje. 
  • Umieszczaj w tekście słowa kluczowe, po których użytkownicy szukają produktu, jaki oferujesz. 

Powodzenia!

Łukasz Badziak cyber folks
>
Łukasz Badziak
Projektant treści tekstowych i graficznych, marketingowiec, PR-owiec – w zależności od potrzeby. Majsterkowicz oraz entuzjasta odnawiania starych mebli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?