Możesz być mistrzem perfekcyjnego cięcia i koloryzacji ombre, albo prawdziwym wirtuozem tortów, gdzie każdy element, od kolorów po symetrię zdobień, zdradza kunszt i Twoją pasję cukiernika. Jednak, aby Twoja pasja stała się również pracą potrzebujesz nie tylko poleceń. Nawet najdoskonalszy talent nie przyniesie sukcesu, jeśli nie dotrzesz do osób, które tego potrzebują.Pytanie brzmi, jak przyciągnąć klientów do małej firmy?
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) napędza polską gospodarkę, stanowiąc około 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w kraju. Jednak bycie małym nie oznacza bycia niezauważonym. Kluczem jest zaplanowanie i realizacja strategii pozwalającej krok po kroku przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zwiększać widoczność w sieci. A teraz najważniejsze pytanie – jak przyciągnąć klientów do małej firmy? W tym artykule przedstawimy kilka sprawdzonych sposobów, które możesz zastosować niezależnie od branży, w jakiej działasz.
Z tego artykułu dowiesz się:
jak wygląda mapa polskiej gospodarki?
o czym należy pamiętać, zanim zaczniesz budować strategię obecności swojej firmy?
jak przyciągnąć klientów do małej firmy?
Małe firmy napędzają gospodarkę
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), stanowią 99% przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Jak pokazują dane, w Polsce, każdego dnia przybywa około 1 000 firm.
W 2024 roku MŚP odpowiadały za generowanie blisko połowy PKB Polski i zatrudniały ponad 6,9 miliona osób. Mikroprzedsiębiorstwa, zatrudniające do 9 osób, same w sobie odpowiadają za 30% udziału w PKB, co obrazuje ich istotność nie tylko dla lokalnych społeczności, ale również dla całej gospodarki narodowej.
Małe firmy to trzon polskiej gospodarki, jednak silna konkurencja utrudnia im działanie i pozyskiwanie nowych odbiorców. Jesteś właścicielem takiego przedsiębiorstwa i zastanawiasz się, jak przyciągnąć klientów do małej firmy? Kluczem jest aktywne słuchanie swoich klientów i projektowanie oferty zgodnie z ich oczekiwaniami. Co zatem zrobić?
Poznaj swoją grupę docelową
Zanim zaczniesz budować swoją strategię komunikacji z odbiorcami, musisz wiedzieć kim oni są. Do kogo chcesz trafić i kto najczęściej korzysta z Twoich usług.
Tworzenie persony klienta – czyli profilu idealnego odbiorcy opartego na danych demograficznych, zainteresowaniach oraz wyzwaniach, z jakimi się mierzy – pozwala lepiej zrozumieć jego potrzeby, cele i motywacje, a także preferencje. Ułatwia to projektowanie oferty oraz skutecznej komunikacji.
Kim są Twoi klienci?
Zadaj sobie pytanie – kto najczęściej korzysta z Twoich usług. Załóżmy sytuację, że jesteś fryzjerem, który specjalizuje się w koloryzacji ombre.
Etap
Opis
Przykład klientki
Dane demograficzne
Zidentyfikuj podstawowe informacje: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status zawodowy, dochód.
Wiek: 25–40 lat Płeć: Kobieta Lokalizacja: Duże miasto Zawód: Artystka Dochód: Średni
Styl życia i zainteresowanie
.Zbadaj, jak klientka spędza wolny czas, co jest dla niej ważne, jakie ma hobby.
Lubi dbać o wygląd, śledzi trendy fryzjerskie na Instagramie. Często chodzi na spotkania biznesowe i towarzyskie.
Potrzeby
Określ, jakie wyzwania i problemy skłaniają ją do poszukiwania usługi ombre.
Włosy tracą blask, chce wyglądać świeżo. Zależy jej na szybkiej i subtelnej zmianie.
Motywacje
Ustal dlaczego klientka zdecyduje się na Twoją usługę.
Chce wyglądać modnie i stylowo. Szuka fryzjera, który zna najnowsze techniki i pracuje na dobrej jakości kosmetykach.
Proces zakupowy
Jak podejmuje decyzje zakupowe: na co zwraca uwagę, gdzie szuka informacji?
Polecenia znajomych, recenzje online, Portfolio – estetyczne zdjęcia przed i po koloryzacji.
Kontakt
Ustal jakie media będziesz wykorzystywać, by zdobyć uwagę klienta?
Komunikacja – kanały i styl. Podkreślenie wartości, takich jak jakość usług i dbałość o szczegóły.
Jak przyciągnąć klientów – 5 sposobów
Możesz mieć najlepszy produkt czy usługę. Jednak silna konkurencja w sektorze MŚP wymaga także zaplanowanie strategii działania, opierającej się na precyzyjnej analizie danych, zrozumieniu potrzeb klientów oraz ciągłym doskonaleniu oferty. Co może Ci w tym pomóc?
Zanim przejdziemy do omówienia metod pozyskiwania klientów, warto zacząć od fundamentu – budowania wartościowych relacji. Dla małych firm, które często dysponują ograniczonymi zasobami, relacje oparte na zaufaniu i wzajemnych korzyściach to kierunek rozwoju, który w dłuższej perspektywie czasu pozwala zdobyć również klientów.
Według badań PulsHr, rekomendacja udzielona przez innego przedsiębiorcę pozwala szybciej i skutecznej zdobywać nowych klientów i partnerów biznesowych. Średnio jedna na trzy rekomendacje kończy się zawarciem kontraktu – na dodatek przy zerowych kosztach marketingu.[1]
expert SEO, innowator, startupowiec. Prowadzi agencję SEO4.net i tworzy rozwiązania wspierające biznes – platformę Flobo.io, która rozlicza i skutecznie windykuje faktury oraz bezpłatną platformę wymiany usług BarterMarket.pl umożliwiającą firmom rozwój dzięki bezgotówkowej wymianie usług.
1. Własna strona www
Jedną z decyzji, jakie możesz podjąć na start, to zainwestowanie w budowę własnej strony internetowej. Ostatecznie jest to internetowa siedziba Twojej firmy. Potencjalni klienci szukający Twoich produktów lub usług trafią właśnie do niej chcąc dowiedzieć się więcej. Witryna stanowi punkt kontaktu z klientami, którzy często zaczynają swoje poszukiwania usług właśnie w internecie. Witryna potwierdza również Twoją wiarygodność w sieci.
75% użytkowników ocenia wiarygodność firmy na podstawie wyglądu jej strony internetowej.[2]
Ile kosztuje własna strona www?
Wydaje Ci się, że własna strona to czasochłonny i kosztowny projekt? Niekoniecznie. Jeśli zastanawiasz się ile kosztuje własna strona www. to odpowiedź oczywiście zależy od wielu czynników, takich jak wybrana platforma, złożoność projektu, a także zaangażowanie profesjonalistów. Koszt stworzenia strony internetowej może sięgać od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy, w zależności od wybranej opcji i stopnia zaawansowania. Warto zastanowić się, jaki wariant będzie najlepszy, biorąc pod uwagę zarówno budżet, jak i potrzeby Twojej firmy.
Kreator stron internetowych np. _now
Open source np. WordPress
Jak mieć tanią stronę www?
Jeśli szukasz niedrogiego rozwiązania, jedną z opcji są kreatory stron internetowych, jak np. _now, umożliwiający stworzenie strony bez potrzeby posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Dzięki niemu możesz własną stronę uruchomić już w 60 sekund, a koszty miesięczne zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych.
Kolejną z możliwości są platformy oparte na open source, takie jak WordPress czy Joomla. Wymagają one jednak pewnej znajomości technicznych aspektów (np. instalacji wtyczek czy dostosowywania szablonów), równocześnie dając ogromne możliwości rozbudowy strony w przyszłości. Koszty w tym przypadku są znacznie wyższe i potrzebujesz podstawowej wiedzy, aby uruchomić i skonfigurować swoją witrynę.
Regularne blogowanie i dodawanie nowych podstron do witryny wzmacnia obecność marki w internecie. Gdy użytkownicy wpisują odpowiednie zapytania, mogą trafić także na Twój blog. Taki proces poprawia widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a to z kolei zwiększa szanse na przyciągnięcie nowych klientów.
Dodatkowo, promując swoje posty blogowe w mediach społecznościowych, możesz dzielić się z odbiorcami istotnymi informacjami oraz nowościami o swoich produktach i usługach. Dzięki temu tworzysz efekt synergii między swoją stroną internetową a platformami social media.
Posty na blogu mogą służyć jako wartościowe treści, które przyciągną uwagę w mediach społecznościowych i zachęcają użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Z kolei social media mogą generować dodatkowy ruch na stronie, jaki możesz analizować by lepiej zrozumieć potrzeby odbiorców i planować kolejne treści blogowe.
Jak założyć własnego bloga?
W przypadku kreatora _now, moduł bloga jest dostępny od razu po utworzeniu strony, co oznacza, że nie musisz martwić się o żadne dodatkowe elementy ani konfigurację. Wystarczy, że wejdziesz w sekcję blog, zaczniesz pisać i publikować swoje artykuły. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i unikniesz konieczności korzystania z zewnętrznych narzędzi.
Strony firmowe, które posiadają dedykowaną sekcję blogową, generują o 55% więcej ruchu w porównaniu do tych, które takiej sekcji nie mają.[3]
3. Obecność w mediach społecznościowych
Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, czy prowadzisz usługi mobilne czy stacjonarne, obecność w socialach jest konieczna w obu przypadkach i pomaga skutecznie przyciągnąć Klientów.
Wykonując krok omówiony wcześniej – poznanie grupy docelowej, uzyskasz dane, które pomogą Ci w dopasowaniu komunikacji.
Po uzyskaniu tych informacji zacznij regularnie tworzyć treści i udostępniać je na tych platformach. Im bardziej konsekwentny jesteś, tym łatwiej będzie ludziom rozpoznać Twoją firmę. Gdy zdobędziesz ich zaufanie, z większym prawdopodobieństwem będą chcieli poznać Twoją ofertę. Dodatkowo, zadowoleni Klienci mogą pozostawiać feedback w postaci opinii.
Wskazówka: rozważ tworzenie treści na popularny w danym momencie temat związany z Twoją branżą. Jeśli okaże się viralem, zyskasz szansę na duży ruch na stronie. Z czasem możesz także skorzystać z pomocy influencerów i współpracować z tymi, którzy są popularni w Twojej niszy.
Strona internetowa a social media
Aby skutecznie przyciągnąć klientów i zbudować silną obecność online, warto prowadzić działania w sposób hybrydowy, łącząc różne kanały komunikacji. Nie polegaj wyłącznie na jednym narzędziu, takim jak strona internetowa czy media społecznościowe. Każdy z tych kanałów ma swoje zalety, a ich współpraca pozwoli na pełniejsze dotarcie do różnych grup odbiorców.
Zbuduj zaufanie i nawiąż długotrwałą relację z odbiorcą. Aby skutecznie pozyskiwać nowych klientów w branży usługowej, warto zaoferować coś w zamian – coś, co przyciągnie uwagę i zachęci ich do skorzystania z Twoich usług. Oto kilka sprawdzonych pomysłów, które mogą Ci w tym pomóc.
darmowa konsultacja Jeśli oferujesz usługi, które wymagają indywidualnego podejścia, np. doradztwo, usługi fryzjerskie, naprawy czy coaching, zaproponowanie darmowej konsultacji może być świetnym sposobem na przyciągnięcie nowych klientów. Klienci będą chętni, aby wypróbować Twoje usługi bez ryzyka, a Ty zyskasz okazję, by pokazać im swoją wiedzę i profesjonalizm. Tego typu oferta może działać na zasadzie ograniczonego czasu, co dodatkowo motywuje do szybszego działania.
rabat na pierwsze usługi W przypadku nowych klientów możesz zaoferować zniżkę na pierwszą usługę. Przykładowo, jeśli specjalizujesz się w masażu, możesz zaoferować 20% rabatu na pierwszy zabieg. Tego typu oferta działa na zasadzie zachęty, by klienci zaufali Twojej usłudze i powrócili kolejny raz. Rabat jest atrakcyjną opcją, bo umożliwia klientowi poczucie, że zyskuje coś ekstra, a jednocześnie daje Ci szansę na zbudowanie długoterminowej relacji.
program lojalnościowy Wyobraź sobie, że każdy klient, który odwiedza Twoją firmę, jest nagradzany. Program lojalnościowy to prosty, ale niezwykle skuteczny sposób, aby zmotywować ich do regularnych wizyt i budować długotrwałe relacje. Przykładowo, możesz wprowadzić system punktowy – za każde skorzystanie z usług klienci zbierają punkty, jakie mogą wymieniać na atrakcyjne nagrody – np. darmową wizytę.
Dlaczego to działa? Ludzie uwielbiają czuć, że ich lojalność jest doceniana. Każdy zdobyty punkt to dodatkowy powód, by wrócić właśnie do Ciebie, zamiast szukać konkurencji. Co więcej, taka inicjatywa zwiększa szanse na regularne wizyty, a to oznacza stały przepływ klientów i większe przychody dla Twojej firmy.
5. Obecność w lokalnych wynikach wyszukiwania
Jeśli działasz lokalnie w branży usługowej, warto zadbać o obecność swojej marki w lokalnych wynikach wyszukiwania, by dotrzeć do potencjalnych klientów w Twojej okolicy. Dzięki widoczności w lokalnym SEO możesz skutecznie promować swoje usługi tam, gdzie są najbardziej potrzebne – wśród osób mieszkających lub pracujących w pobliżu.
28% wyszukiwań o charakterze lokalnym kończy się zakupem.[4]
Lokalne SEO – co możesz zrobić?
Masz już swoją witrynę? Jeśli tak, świetnie się składa! Oferując usługi lub produkty skierowane do klientów z określonego regionu, skup swoje działania na optymalizacji strony pod kątem lokalnego SEO. Co możesz zrobić?
Stosuj słowa kluczowe powiązane z obszarem działania
„Sklep [nazwa dzielnicy]” (np. „sklep spożywczy Wola”)
„Firma [nazwa miasta]” (np. „drukarnia Warszawa”)
Zadbaj o responsywność swojej witryny
Coraz więcej użytkowników wyszukuje lokalne usługi przy użyciu urządzeń mobilnych. Google bierze pod uwagę wersję mobilną strony przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Upewnij się, że Twoja strona:
jest responsywna (czyli automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów);
ładuje się szybko na urządzeniach mobilnych, ponieważ prędkość ładowania ma wpływ na ranking w wynikach wyszukiwania.
Wybierając kreator _now, Twoja strona jest w pełni responsywna, niezależnie od urządzenia, w jakim ją przeglądasz.
Mobilny ruch internetowy stanowi prawie 55% całkowitego ruchu w sieci.[5]
Załóż wizytówkę Moja firma
Powyższe statystyki nie pozostawiają złudzeń. Konfigurowanie profilu Google Moja Firma powinno być Twoim priorytetem. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, przygotuj swoją wizytówkę. Oto, jak zrobić to właściwie:
Upewnij się, że masz konto Google
Przejdź do profilu Google Moja Firma Wejdź na stronę https://www.google.com/business/ a następnie kliknij przycisk Zarządzaj teraz.
Wypełnij wszystkie podstawowe informacje Uzupełnij wszystkie podstawowe dane, takie jak
Nazwa firmy – upewnij się, że jest poprawna i zgodna z oficjalną nazwą Twojej marki.
Adres fizyczny – jeśli posiadasz lokal, koniecznie dodaj dokładną lokalizację, aby klienci mogli łatwo Cię znaleźć na mapie.
Dane kontaktowe – numer telefonu, adres e-mail i inne metody kontaktu.
Strona internetowa – podaj adres swojej domeny, aby skierować potencjalnych klientów na swoją stronę WWW, gdzie mogą znaleźć więcej informacji.
Godziny otwarcia – precyzyjne określenie, kiedy Twoja firma jest czynna, to ważny element budowania zaufania.
4.Dodaj zdjęcia i multimedia Publikacja wysokiej jakości zdjęć i filmów przedstawiających Twoje produkty, usługi, lokalizację czy zespół może znacząco zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
5.Zadbaj o recenzje klientów Recenzje od klientów są jednym z podstawowych elementów wpływających na to, jak Twoja firma jest postrzegana online. Poproś swoich zadowolonych klientów o pozostawienie opinii w wizytówce. Im więcej pozytywnych recenzji zbierzesz, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy wybiorą właśnie Twoją firmę. Pamiętaj też, aby aktywnie odpowiadać na recenzje – zarówno pozytywne, jak i negatywne – co buduje wiarygodność i pokazuje, że zależy Ci na klientach.
7.Analizuj i optymalizuj profil Korzystaj z dostępnych narzędzi analitycznych, aby śledzić, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoją wizytówką. Sprawdź, ile osób znalazło Twoją firmę w wynikach wyszukiwania, ilu skorzystało z opcji „Zadzwoń” lub „Wyznacz trasę”. Na podstawie tych danych możesz wprowadzać usprawnienia w swoim profilu.
Jak przyciągnąć klientów do małej firmy – podsumowanie
Zatem jak przyciągnąć klientów do małej firmy? Działania te wymagają przemyślanej strategii, łączącej aktywności online i offline. Wszystko zaczyna się od wiedzy – kim są Twoi odbiorcy? Poznanie grupy docelowej, pozwala określić jakie oczekiwania mają użytkownicy i jak możesz na nie odpowiedzieć. Tworzenie wartościowych relacji i wymiana barterowa to skuteczne sposoby na budowanie zaufania i lojalności klientów. Podstawą działań powinna być widoczność w internecie – skonfiguruj wizytówkę Google Moja Firma, rozwijaj firmową stronę WWW oraz promuj treści w mediach społecznościowych.
Regularne publikowanie wartościowych treści na blogu firmowym i pozyskiwanie pozytywnych opinii wzmacnia wizerunek marki i buduje zaufanie. Nie zapomnij monitorować efektów za pomocą narzędzi analitycznych, aby stale ulepszać swoje działania.
Jak przyciągnąć klientów do swojej małej firmy? FAQ
Aby przyciągnąć klienta musisz przejść przez analizę jego zachowań i wykorzystać narzędzia w zależności od etapu, w jakim się znajduje. Pomoże Ci w tym model AIDA. – Świadomość – najpierw musi dowiedzieć się o Twojej ofercie. Pomagają w tym strona internetowa, SEO, wizytówka Google, reklamy i social media. – Zainteresowanie – Treści powinny angażować i odpowiadać na potrzeby odbiorców, np. poprzez poradniki czy case studies. – Pragnienie – Klient musi zobaczyć wartość Twojej oferty. Zadbaj o opinie i recenzje na swojej stronie. – Działanie – zadbaj o UX swojej strony, intuicyjna ścieżka konwersji zwiększa szansę na finalizację transakcji.
Aby skutecznie dotrzeć do klienta, warto wykorzystać wielokanałowe działania marketingowe. Po pierwsze buduj wartościowe relacje biznesowe, wykorzystaj w tym celu barter. Po drugie, zbuduj własną stronę internetową i bądź obecny w social mediach. Następnie zadbaj o swoją wizytówkę google, opinie i recenzje. Kiedy klient trafi do Ciebie zachęć go do regularnych wizyt poprzez wdrożenie programu lojalnościowego, np. każda wizyta to pieczątka. Po uzbieraniu konkretnej ilości, użytkownik wymienia ją na zniżki bądź darmową wizytę.
Jeśli działasz stacjonarnie i zależy Ci na zwiększeniu ruchu w sklepie stacjonarnym, warto połączyć działania online i offline. Działania offline to takie, które przyciągają klientów i budują zaangażowanie, np.: warsztaty, degustacje czy dni otwarte, obecny program lojalnościowy. Działania offline to np. własna strona www, kanały social media, współpraca z influencerami, content marketing.
>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.