Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około 100 tysięcy sklepów internetowych (wg raportu Senuto jest to ok. 90 tys, wg naszych badań istnieje ponad 100 tys. instalacji). Są tworzone na różnych platformach abonamentowych lub darmowych. Wśród nich znajdują się sklepy na oprogramowaniu WordPressWordPress to najczęściej wybierany CMS na świecie. W oparciu o niego powstała niemal połowa istniejących stron internetowych. WordPress jest doceniany przez użytkowników ze względu na prostotę, intuicyjność i łatwość zarządzania. Ze względu na charakter open source, WordPress może być rozwijany i udoskonalany na potrzeby konkretnych, indywidualnych projektów. Jak zacząć korzystać z WordPressa? Aby rozpocząć przygodę z WordPressem, najpierw potrzebujesz hostingu dla WordPress. Hosting zapewnia miejsce na serwerze, gdzie będą przechowywane wszystkie pliki...Czym jest WordPress? z WooCommerceChcesz dowiedzieć się, jak założyć sklep na WooCommerce? Obejrzyj kurs zamieszczony na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FoZ97ZAtxXQ&t=7s WooCommerce to oprogramowanie za pomocą którego uruchomisz sklep internetowy. Jest to dedykowana wtyczka dla WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży online. Aby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce potrzebujesz 3 rzeczy: domeny, hostingu oraz środowiska umożliwiającego uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. WooCommerce jest również znane z doskonałej integracji z innymi narzędziami marketingowymi i analitycznymi. Możesz łatwo połączyć swój...Czym jest WooCommerce? (darmowe), PrestaShopPrestaShop to popularny system zarządzania treścią (CMS) oraz platforma e-commerce, która umożliwia tworzenie i prowadzenie sklepów internetowych. Jest to oprogramowanie open-source, co oznacza, że jego kod jest dostępny publicznie i można go modyfikować według potrzeb użytkownika. PrestaShop oferuje bogatą gamę funkcji i narzędzi, które umożliwiają zarządzanie asortymentem produktów, przetwarzanie zamówień, zarządzanie klientami, monitorowanie sprzedaży oraz wiele innych. Dlaczego warto wybrać PrestaShop? PrestaShop oferuje bogatą paletę funkcji, które ułatwiają prowadzenie sklepu...Czym jest PrestaShop?, MagentoMagento jest platformą wykorzystywaną w e-commerce, udostępnianą na otwartej licencji. To sprawia, że kod może być ciągle rozwijany i dostosowywany do preferencji użytkownika. Magento to platforma, na której zbudujesz swój sklep internetowy. Szereg funkcjonalności oznacza pełną elastyczność twojego projektu. Warto zaznaczyć, że aby w pełni wykorzystać potencjał Magento, konieczne jest posiadanie odpowiedniego hostingu www. Wybór odpowiedniego dostawcy usług hostingowych ma kluczowe znaczenie dla wydajności i bezpieczeństwa sklepu internetowego. Warto również rozważyć serwery...Czym jest Magento?, Shoper i inne. Często spotykamy pytanie: ile produktów obsłuży WooCommerce?
Ten materiał opracowałem z myślą o właścicielach i twórcach sklepów, którzy:
- chcą lepiej zrozumieć relacje między liczbą produktów a wydajnością WooCommerce,
- interesują się ty, co poza ilością produktów wpływa na wydajność sklepów.
Ile produktów obsłuży WooCommerce?
Na forach i grupach dyskusyjnych często spotykamy pytania w rodzaju: "Mam 5 tysięcy produktów, czy WooCommerce da radę w moim wypadku?", "Mój WooCommerce działa wolno, mam 10 tys. produktów - czy to oznacza, że muszę przejść na inny silnik sklepu?"

Oczywiście, nie mamy tutaj do czynienia z żadnym twardym limitem. Główna obawa pytających dotyczy tak naprawdę - wydajności i szybkości działania sklepu w wypadku umieszczenia w nim większej liczby SKU (ang. stock keeping unit - czyli unikatowych produktów, jakie w ogóle występują w sklepie, bez uwzględnienia ich liczności w magazynie - ta oczywiście na wydajność wpływu nie ma).
Dlaczego szybkość sklepu na WooCommerce jest ważna?
Szybkość działania sklepu jest ważna z kilku powodów. Kluczowe wydają się obszary:
- Doświadczenie użytkownika
- Szybkości jako czynnika oceny strony wg Google
- Efekty dla kampanii ruchu płatnego, głównie Google Ads

Doświadczenie użytkownika
Doświadczenie użytkownika to fundamentalny kontekst. Wpływa m.in. na konwersjeW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja? oraz odrzucenia. Jak pokazują badania Pingdom - wystarczy 10 sek. opóźnienia, aby współczynnik odrzuceńBounce Rate czyli współczynnik odrzuceń to wskaźnik, który mierzy, jak dobrze strona internetowa angażuje odbiorców. To także wskaźnik używany w e-mail marketingu. Ocenia na ile skuteczny jest prowadzony content marketing. To jeden z ważniejszych wskaźników dla właścicieli stron internetowych informujących o jakości strony i rzeczywistym zainteresowaniu witryną, a także e-mail marketingowców, o rzeczywistym potencjale wysłanej kampanii. Wskaźnik odrzuceń służy do monitorowania atrakcyjności naszej strony, a także jest informacją na ile...Czym jest Bounce Rate? wzrósł aż 10x!
Czynnik rankingowy
Wiele mówi się o tym, że Google, kształtując wyniki wyszukiwnaia, będzie brać pod uwagę sygnały jakości strony internetowej.
Wynik jakości
Wynik jakości słowa kluczowego to ważny parametr w systemie Google AdsGoogle Ads (dawniej znany jako Google AdWords) to platforma reklamowa firmy Google, która umożliwia firmom promowanie swoich produktów i usług poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach partnerów Google, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, czy platformy wideo. Jak działa Google Ads? Google Ads opiera się na modelu płatności za kliknięcie (PPC), co oznacza, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie kliknie na ich reklamę. Platforma...Czym jest Google Ads?. Bezpośrednio determinuje on efektywność Twoich działań. Szybka strona może pomóc w uzyskaniu lepszego wskaźnika jakości - doświadczenia strony docelowej.,
Więcej analiz, wyników badań - znajdziesz w artykule o pomiarze szybkości stron www - zapraszam!
Dlaczego analizujemy, ile produktów obsłuży WooCommerce? Co z innymi silnikami?
Jako jeden z przodujących operatorów hostingu, stale monitorujemy ponad 1.5 miliona domen w Polsce. Nasz zbiór domen zawiera domeny zarejestrowane i hostowane u różnych operatorów, z dominującą końcówką domenową .pl. Identyfikowaliśmy 100 513 stron, zawierających silnik sklepu internetowego, gdzie WordPress z WooCommerce jest najpopularniejszy i stanowi ponad 54%.
sklep | liczba stron | udział |
---|---|---|
WooCommerce | 54 802 | 54.52% |
PrestaShop | 25 198 | 25.07% |
Shoper | 12 755 | 12.69% |
IdoSell | 3 799 | 3.78% |
Sky-Shop | 1 384 | 1.38% |
Shopify | 761 | 0.76% |
Magento | 740 | 0.74% |
Jak badaliśmy obciążenia WooCommerce względem liczby produktów?
Przeprowadziliśmy benchmarki wydajnościowe WooCommerce z wykorzystaniem narzędzia JMeter. Jest to projekt ApacheApache jest to popularny, otwartoźródłowy serwer HTTP, który jest szeroko wykorzystywany do dostarczania stron internetowych. Jest to jeden z najbardziej popularnych serwerów WWW na świecie i jest powszechnie stosowany przez wiele firm i organizacji do hostowania stron internetowych. Apache jest dostępny na wielu systemach operacyjnych, w tym Unix/Linux, Windows i macOS, co czyni go wszechstronnym i łatwo dostępnym dla różnych środowisk. Apache obsługuje wiele języków programowania, takich jak PHP, Python,...Czym jest Apache?, który może być używany jako narzędzie do testowania obciążenia, analizowania i mierzenia wydajności różnych usług, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji internetowych.
Nasz test polegał na 30 sekundowej symulacji obciążenia strony z sukcesywnym wzrostem ilości jednoczesnych wywołań, aż do maksymalnej wartości 500.

Wyjściowa przepustowośćPrzepustowość to maksymalna ilość danych (np. plików, wiadomości, pakietów), którą można przesłać w określonym czasie przez sieć komputerową lub łącze internetowe. Najczęściej podaje się ją w megabitach na sekundę (Mb/s) lub gigabitach na sekundę (Gb/s). Wysoka przepustowość gwarantuje szybkie działanie usług internetowych, od otwierania stron po pobieranie plików. Dlaczego przepustowość jest tak ważna?Przepustowość wpływa na komfort korzystania z internetu. Im wyższa, tym szybciej można przesyłać dane, co jest kluczowe dla...Czym jest Przepustowość? łącza internetowego, z którego realizowaliśmy test wynosiła 1Gb/s, co pozwalało uniknąć przeciążenia podczas testu. Wartość maksymalnego obciążenia strony uzyskiwaliśmy w chwili gdy przestawały być zgłaszane poprawne odpowiedzi serwera z kodem 200, a pojawiały się błędy np. 500.
Przygotowaliśmy testowe instalacje WordPress + WooCommerce, na różnych serwerach i technologiach. Sklepy posiadały 1000 produktów, ale testy prowadziliśmy również dla 10000 produktów, gdzie wyniki były zbliżone.

Porównanie wyników dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeedLiteSpeed Server (LSWS) to wysokowydajny serwer WWW, który zastępuje popularne serwery Apache lub Nginx. Jest on zaprojektowany tak, aby działać szybciej i bardziej wydajnie niż tradycyjne serwery HTTP, oferując jednocześnie zgodność z protokołami i skryptami stosowanymi w popularnych aplikacjach internetowych. Oto kilka cech LiteSpeed : Wydajność: LiteSpeed jest znacznie szybszy niż tradycyjny serwer Apache dzięki swojej zoptymalizowanej architekturze, co przekłada się na krótsze czasy odpowiedzi i szybsze ładowanie stron internetowych...Czym jest Litespeed? Cache i serwerem RedisRedis to baza danych, która jest używana do przechowywania danych w pamięci operacyjnej komputera. Jest to rozwiązanie szybkie, wydajne i elastyczne, które umożliwia przechowywanie danych w formacie klucz-wartość. Jakie są główne zastosowania Redis? Redis jest często używany w następujących scenariuszach: Pamięć podręczna (cache): Przechowywanie często używanych danych w pamięci, co przyspiesza dostęp do nich. Sesje użytkowników: Zarządzanie sesjami w aplikacjach internetowych, co umożliwia szybkie logowanie i przechowywanie stanu użytkownika. Kolejkowanie...Czym jest Redis? z różną ilością produktów.
Jak widzisz - liczba produktów praktycznie nie wpłynęła na wyniki tego testu!
Instalacja sklepu dla każdej z testowanej usługi hostingowej, była realizowana w konfiguracji:
- PHP 7.4
- WordPress 5.6
- WooCommerce 5.0
- Motyw Storefront 3.5

Jak widać WooCommerce osiągał wyniki od 10 do 39 poprawnych odpowiedzi, bez optymalizacji i na standardowych usługach hostingowych.
Dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym modułem LiteSpeed Cache oraz serwerem Redis, wynik przekraczał 300.
WAŻNE!
Odpowiednia usługa hostingowa, serwer i optymalizacje, pozwalają nawet 30 krotnie zwiększyć wydajność sklepu! O wiele większe znaczenie ma ruch oraz optymalizacja, niż sama liczba produktów. Zazwyczaj, przy dobrze stworzonym motywie i wtyczkach, liczba produktów ma bardzo mały wpływ na działanie sklepu.
Wyniki testów WooCommerce
Przeprowadziliśmy testy na zwykłej usłudze bez optymalizacji oraz dla usługi dedykowanej pod WordPress z włączonymi LiteSpeed Cache i serwerem Redis. Uzyskane wyniki, które zobaczysz na wykresach poniżej, dotyczą strony głównej, gdzie znajdywało się kilkanaście produktów sklepu.
Wyniki dla zwykłej usługi bez optymalizacji

Strona po kilku sekundach trwania testu zaczęła zgłaszać błędy, a poprawne odpowiedzi strony oscylowały tylko w granicach 10.
Wynik dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeed Cache i serwerem Redis

Od pierwszej sekundy aplikacjaAplikacja to program komputerowy lub mobilny, który wykonuje określone zadania na urządzeniu użytkownika. Aplikacje mogą być przeznaczone do różnych celów, od zarządzania dokumentami, przez gry, po obsługę transakcji w sklepie internetowym. Zrozumienie, czym jest aplikacja i jakie ma zastosowanie, jest kluczowe zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli firm. Jakie są rodzaje aplikacji? Aplikacje dzielą się na kilka kategorii: desktopowe (instalowane na komputerze), mobilne (na smartfony i tablety) oraz webowe (uruchamiane...Czym jest Aplikacja? uzyskiwała poprawne odpowiedzi, a błędy pojawiały się dopiero po przekroczeniu ponad 300 wywołań!
Ile osób może szukać produktu i go kupować?
Jmeter pozwala na zdefiniowanie całego scenariusza testu, który w naszym przypadku zawierał:
- wyszukanie produktu z 3 znakami,
- dodanie produktu do koszyka,
- wyświetlenie zawartości koszyka.
Czyli jedno wywołanie generowało 3 zapytania do sklepu.
Dla zwykłej usługi i bez optymalizacji, osiągaliśmy tylko kilka poprawnych odpowiedzi:

Usługa dedykowana WordPress z optymalizacjami znacząco poprawiała wynik. Dzięki temu uzyskiwaliśmy ponad 30 poprawnych odpowiedzi.

Podsumowanie
Technologie przyspieszające takie jak Redis czy LiteSpeed Cache potrafią znacząco zwiększyć wydajność strony. Dobrze przygotowane środowisko współdzielone z hostingiem dla WordPress, pozwala nawet 30-krotnie zwiększyć wydajność sklepu. Dzięki tym technologiom można uzyskać czasy TTFBTTFB, czyli Time To First Byte, jest miarą czasu, jaki upływa od momentu wysłania żądania HTTP do serwera, do momentu otrzymania pierwszego byte odpowiedzi z serwera. Innymi słowy, TTFB określa czas, jaki potrzebuje serwer, aby przetworzyć żądanie klienta i wysłać pierwszy bajt odpowiedzi. TTFB jest ważnym wskaźnikiem wydajności strony internetowej, ponieważ odzwierciedla on szybkość reakcji serwera na żądania użytkowników. Im krótszy czas TTFB, tym szybciej strona może zareagować na żądania...Czym jest TTFB? (Time to First Byte) nawet na poziomie 20-30 ms, a to oznacza, że dane z serwera szybciej docierają do przeglądarki użytkownika.
![TTFB w zależności od środowiska [ms]](https://cyberfolks.pl/wp-content/uploads/2021/09/jmeter_ttfb.png)
Istnieje wiele obaw, co do zbyt agresywnego cacheowania w wypadku e-commerce. Chodzi m.in. o zawartość koszyka, która przecież powinna być spersonalizowana oraz dobrze reagować na wszystkie operacje dodawania czy usuwana elementów z koszyka.
Wtyczka LS Cache została przygotowana z myślą o przyspieszaniu WooCommerce. Porafi ona wyświetlać cache'owaną wersję sklepu osobm, które nie dokonują zakupów, a tylko oglądają sklep i "inteligentnie" zrezygnować z agresywnego cacheowania tam, gdzie może to rodzić problemy (np. koszyki).
Prawidłowe działanie zależy jednak od konkretnego motywu - tutaj najlepiej jest przygotować sobie środowisko testowe (np. korzystając z funkcji "staging" w hostingu dla WooCommerce) i sprawdzić, jak cacheowanie działa w wypadku Twojego motywu i zestawu wtyczek.
Co o tym sądzisz?
Daj znać w komentarzu, czy przytoczone wyniki badań były dla Ciebie interesujące. Jakie jest Twoje doświadczenie ze sklepem na WooCommerce? Ile produktów obsługujesz? Napotykasz z tym jakieś problemy? A może jest coś więcej, co chcesz wiedzieć o wydajności WooCommerce? Daj znać, Twój feedback będzie dla mnie ważny przy tworzeniu kolejnych artykułów.
Widząc wyniki testów nic dziwnego że WooCommerce to ponad 50% rynku