Szacuje się, że w Polsce funkcjonuje około 100 tysięcy sklepów internetowych (wg raportu Senuto jest to ok. 90 tys, wg naszych badań istnieje ponad 100 tys. instalacji). Są tworzone na różnych platformach abonamentowych lub darmowych. Wśród nich znajdują się sklepy na oprogramowaniu WordPress z WooCommerce (darmowe), PrestaShop, Magento, Shoper i inne. Często spotykamy pytanie: ile produktów obsłuży WooCommerce?

Ten materiał opracowałem z myślą o właścicielach i twórcach sklepów, którzy:

  • chcą lepiej zrozumieć relacje między liczbą produktów a wydajnością WooCommerce,
  • interesują się ty, co poza ilością produktów wpływa na wydajność sklepów.

Ile produktów obsłuży WooCommerce?

Na forach i grupach dyskusyjnych często spotykamy pytania w rodzaju: „Mam 5 tysięcy produktów, czy WooCommerce da radę w moim wypadku?”, „Mój WooCommerce działa wolno, mam 10 tys. produktów – czy to oznacza, że muszę przejść na inny silnik sklepu?”

Przykładowe pytanie ile produktów obsłuży WooCommerce - z grupy tematycznej na FB.
Przykładowe pytanie ile produktów obsłuży WooCommerce z grupy tematycznej na FB

Oczywiście, nie mamy tutaj do czynienia z żadnym twardym limitem. Główna obawa pytających dotyczy tak naprawdę – wydajności i szybkości działania sklepu w wypadku umieszczenia w nim większej liczby SKU (ang. stock keeping unit – czyli unikatowych produktów, jakie w ogóle występują w sklepie, bez uwzględnienia ich liczności w magazynie – ta oczywiście na wydajność wpływu nie ma).

Dlaczego szybkość sklepu na WooCommerce jest ważna?

Szybkość działania sklepu jest ważna z kilku powodów. Kluczowe wydają się obszary:

  • Doświadczenie użytkownika
  • Szybkości jako czynnika oceny strony wg Google
  • Efekty dla kampanii ruchu płatnego, głównie Google Ads
Szybkość działania strony - schemat pokazujący, dlaczego jest ona ważna i na co wpływa
Trzy obszary wpływu szybkości działania sklepu

Doświadczenie użytkownika

Doświadczenie użytkownika to fundamentalny kontekst. Wpływa m.in. na konwersje oraz odrzucenia. Jak pokazują badania Pingdom – wystarczy 10 sek. opóźnienia, aby współczynnik odrzuceń wzrósł aż 10x!

Czynnik rankingowy

Wiele mówi się o tym, że Google, kształtując wyniki wyszukiwnaia, będzie brać pod uwagę sygnały jakości strony internetowej.

Wynik jakości

Wynik jakości słowa kluczowego to ważny parametr w systemie Google Ads. Bezpośrednio determinuje on efektywność Twoich działań. Szybka strona może pomóc w uzyskaniu lepszego wskaźnika jakości – doświadczenia strony docelowej.,

Więcej analiz, wyników badań – znajdziesz w artykule o pomiarze szybkości stron www – zapraszam!

Dlaczego analizujemy, ile produktów obsłuży WooCommerce? Co z innymi silnikami?

Jako jeden z przodujących operatorów hostingu, stale monitorujemy ponad 1.5 miliona domen w Polsce. Nasz zbiór domen zawiera domeny zarejestrowane i hostowane u różnych operatorów, z dominującą końcówką domenową .pl. Identyfikowaliśmy 100 513 stron, zawierających silnik sklepu internetowego, gdzie WordPress z WooCommerce jest najpopularniejszy i stanowi ponad 54%.

sklepliczba stronudział
WooCommerce54 80254.52%
PrestaShop25 19825.07%
Shoper12 75512.69%
IdoSell3 7993.78%
Sky-Shop1 3841.38%
Shopify7610.76%
Magento7400.74%
WooCommerce i PrestaShop, stanowią dzisiaj najchętniej wybierane rozwiązania dla sklepów

Jak badaliśmy obciążenia WooCommerce względem liczby produktów?

Przeprowadziliśmy benchmarki wydajnościowe WooCommerce z wykorzystaniem narzędzia JMeter. Jest to projekt Apache, który może być używany jako narzędzie do testowania obciążenia, analizowania i mierzenia wydajności różnych usług, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji internetowych.

Nasz test polegał na 30 sekundowej symulacji obciążenia strony z sukcesywnym wzrostem ilości jednoczesnych wywołań, aż do maksymalnej wartości 500.

symulacji obciążenia strony WooCommerce

Wyjściowa przepustowość łącza internetowego, z którego realizowaliśmy test wynosiła 1Gb/s, co pozwalało uniknąć przeciążenia podczas testu. Wartość maksymalnego obciążenia strony uzyskiwaliśmy w chwili gdy przestawały być zgłaszane poprawne odpowiedzi serwera z kodem 200, a pojawiały się błędy np. 500.

Przygotowaliśmy testowe instalacje WordPress + WooCommerce, na różnych serwerach i technologiach. Sklepy posiadały 1000 produktów, ale testy prowadziliśmy również dla 10000 produktów, gdzie wyniki były zbliżone.

Porównanie wyników dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeed Cache i serwerem Redis względem liczby produktów w WooCommerce

Porównanie wyników dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeed Cache i serwerem Redis z różną ilością produktów.

Jak widzisz – liczba produktów praktycznie nie wpłynęła na wyniki tego testu!

Instalacja sklepu dla każdej z testowanej usługi hostingowej, była realizowana w konfiguracji:

  • PHP 7.4
  • WordPress 5.6
  • WooCommerce 5.0
  • Motyw Storefront 3.5

Jak widać WooCommerce osiągał wyniki od 10 do 39 poprawnych odpowiedzi, bez optymalizacji i na standardowych usługach hostingowych.

Dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym modułem LiteSpeed Cache oraz serwerem Redis, wynik przekraczał 300.

WAŻNE!
Odpowiednia usługa hostingowa, serwer i optymalizacje, pozwalają nawet 30 krotnie zwiększyć wydajność sklepu! O wiele większe znaczenie ma ruch oraz optymalizacja, niż sama liczba produktów. Zazwyczaj, przy dobrze stworzonym motywie i wtyczkach, liczba produktów ma bardzo mały wpływ na działanie sklepu.

Wyniki testów WooCommerce

Przeprowadziliśmy testy na zwykłej usłudze bez optymalizacji oraz dla usługi dedykowanej pod WordPress z włączonymi LiteSpeed Cache i serwerem Redis. Uzyskane wyniki, które zobaczysz na wykresach poniżej, dotyczą strony głównej, gdzie znajdywało się kilkanaście produktów sklepu.

Wyniki dla zwykłej usługi bez optymalizacji

WooCommerce bez optymalizacji strona główna  wykres poprawnych odpowiedzi przy rosnącym obciążeniu

Strona po kilku sekundach trwania testu zaczęła zgłaszać błędy, a poprawne odpowiedzi strony oscylowały tylko w granicach 10.

Wynik dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeed Cache i serwerem Redis

Wynik dla usługi dedykowanej pod WordPress oraz włączonym LiteSpeed Cache i serwerem Redis

Od pierwszej sekundy aplikacja uzyskiwała poprawne odpowiedzi, a błędy pojawiały się dopiero po przekroczeniu ponad 300 wywołań!

Ile osób może szukać produktu i go kupować?

Jmeter pozwala na zdefiniowanie całego scenariusza testu, który w naszym przypadku zawierał:

  • wyszukanie produktu z 3 znakami,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • wyświetlenie zawartości koszyka.

Czyli jedno wywołanie generowało 3 zapytania do sklepu.

Dla zwykłej usługi i bez optymalizacji, osiągaliśmy tylko kilka poprawnych odpowiedzi:

WooCommerce bez optymalizacji - poprawne odpowiedzi przy rosnącym obciążeniu

Usługa dedykowana WordPress z optymalizacjami znacząco poprawiała wynik. Dzięki temu uzyskiwaliśmy ponad 30 poprawnych odpowiedzi.

WooCommerce z oppymalizacją - poprawne odpowiedzi przy rosnącym obciążeniu

Podsumowanie

Technologie przyspieszające takie jak Redis czy LiteSpeed Cache potrafią znacząco zwiększyć wydajność strony. Dobrze przygotowane środowisko współdzielone z hostingiem dla WordPress, pozwala nawet 30-krotnie zwiększyć wydajność sklepu. Dzięki tym technologiom można uzyskać czasy TTFB (Time to First Byte) nawet na poziomie 20-30 ms, a to oznacza, że dane z serwera szybciej docierają do przeglądarki użytkownika.

TTFB w zależności od środowiska [ms]
TTFB w zależności od środowiska [ms]

Istnieje wiele obaw, co do zbyt agresywnego cacheowania w wypadku e-commerce. Chodzi m.in. o zawartość koszyka, która przecież powinna być spersonalizowana oraz dobrze reagować na wszystkie operacje dodawania czy usuwana elementów z koszyka.

Wtyczka LS Cache została przygotowana z myślą o przyspieszaniu WooCommerce. Porafi ona wyświetlać cache’owaną wersję sklepu osobm, które nie dokonują zakupów, a tylko oglądają sklep i „inteligentnie” zrezygnować z agresywnego cacheowania tam, gdzie może to rodzić problemy (np. koszyki).

Prawidłowe działanie zależy jednak od konkretnego motywu – tutaj najlepiej jest przygotować sobie środowisko testowe (np. korzystając z funkcji „staging” w hostingu dla WooCommerce) i sprawdzić, jak cacheowanie działa w wypadku Twojego motywu i zestawu wtyczek.

Co o tym sądzisz?

Daj znać w komentarzu, czy przytoczone wyniki badań były dla Ciebie interesujące. Jakie jest Twoje doświadczenie ze sklepem na WooCommerce? Ile produktów obsługujesz? Napotykasz z tym jakieś problemy? A może jest coś więcej, co chcesz wiedzieć o wydajności WooCommerce? Daj znać, Twój feedback będzie dla mnie ważny przy tworzeniu kolejnych artykułów.

>
Artur Wolański
Od 16 lat miłośnik zagadnień hostingowych i statystycznych. Prywatnie motocyklista.

Jedna odpowiedź do "Ile produktów obsłuży WooCommerce?"

  1. Adam pisze:

    Widząc wyniki testów nic dziwnego że WooCommerce to ponad 50% rynku 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?