Raport e-commerce powstał jako część prac nad nad wyjątkowym hostingiem dedykowanym sklepom internetowym.  Nareszcie nadszedł dzień, w którym możesz poznać wyniki naszych działań i osobiście, na własnym sklepie, sprawdzić zaskakujące efekty naszej pracy. Przy okazji – dzielimy się wynikami badań.

Raport e-commerce – próba badawcza

Aby lepiej poznać preferencje i oczekiwania użytkowników przeprowadziliśmy badania ankietowe. Grupa respondentów składała się z 287 aktywnych osób działających na rynku e-commerce, których – jak pokazały badania – ponad połowa prowadzi 2 lub więcej sklepów internetowych. Prosiliśmy o udział w badaniu zarówno właścicieli, jak i deweloperów sklepów internetowych.

Raport e-commerce – silnik sklepów

Ciekawych odpowiedzi udzielono na pytanie o silnik, na jakim działają sklepy internetowe naszych respondentów. Aż 52% użytkowników odpowiedziało, że korzysta z PrestaShopPrestaShop to popularny system zarządzania treścią (CMS) oraz platforma e-commerce, która umożliwia tworzenie i prowadzenie sklepów internetowych. Jest to oprogramowanie open-source, co oznacza, że jego kod jest dostępny publicznie i można go modyfikować według potrzeb użytkownika. PrestaShop oferuje bogatą gamę funkcji i narzędzi, które umożliwiają zarządzanie asortymentem produktów, przetwarzanie zamówień, zarządzanie klientami, monitorowanie sprzedaży oraz wiele innych. Dlaczego warto wybrać PrestaShop? PrestaShop oferuje bogatą paletę funkcji, które ułatwiają prowadzenie sklepu...Czym jest PrestaShop?, co stawiałoby ten mechanizm jako technologicznego lidera.

Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się WooCommerceChcesz dowiedzieć się, jak założyć sklep na WooCommerce? Obejrzyj kurs zamieszczony na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FoZ97ZAtxXQ&t=7s WooCommerce to oprogramowanie za pomocą którego uruchomisz sklep internetowy. Jest to dedykowana wtyczka dla WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży online. Aby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce potrzebujesz 3 rzeczy: domeny, hostingu oraz środowiska umożliwiającego uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. WooCommerce jest również znane z doskonałej integracji z innymi narzędziami marketingowymi i analitycznymi. Możesz łatwo połączyć swój...Czym jest WooCommerce? (39%), MagentoMagento jest platformą wykorzystywaną w e-commerce, udostępnianą na otwartej licencji. To sprawia, że kod może być ciągle rozwijany i dostosowywany do preferencji użytkownika. Magento to platforma, na której zbudujesz swój sklep internetowy. Szereg funkcjonalności oznacza pełną elastyczność twojego projektu. Warto zaznaczyć, że aby w pełni wykorzystać potencjał Magento, konieczne jest posiadanie odpowiedniego hostingu www. Wybór odpowiedniego dostawcy usług hostingowych ma kluczowe znaczenie dla wydajności i bezpieczeństwa sklepu internetowego. Warto również rozważyć serwery...Czym jest Magento? (8%) oraz Shoper (8%) zajmują znacznie niższe lokaty.

Na końcu pojawiła się lista mniej popularnych rozwiązań jak ShopGold czy OpenCartOpenCart to otwartoźródłowa platforma e-commerce, która umożliwia łatwe zarządzanie i prowadzenie sklepu internetowego. OpenCart został po raz pierwszy wydany w 2008 roku i od tego czasu zyskał popularność jako elastyczne rozwiązanie dla małych i średnich firm, które chcą szybko uruchomić sklep internetowy. OpenCart jest używany na całym świecie, szczególnie przez firmy, które potrzebują niezawodnej platformy e-commerce. Może być wdrożony na różnych typach hostingu, takich jak hosting WWW, serwery dedykowane, czy...Czym jest OpenCart?.

PrestaShop jest to jeden z najpopularniejszych skryptów do prowadzenia platform e-commerce. Nic dziwnego, ponieważ posiada on wiele zalet, wyraźnie wyróżniając się na tle pozostałych e-commerce’owych rozwiązań. Jest wyposażona w intuicyjny i wygodny w użytkowaniu panel administracyjny, co jest wyjątkowo ważne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-biznesem.

Równie istotne jest także to, że platforma zapewnia pomoc techniczną w języku polskim, dostępną na oficjalnej stronie www. Ponadto PrestaShop oferuje szereg wbudowanych funkcjonalności, które z pewnością spełnią oczekiwania tych poczatkujących oraz średniozaawansowanych.

Raport e-commerce – optymalizacja sklepów

Wszyscy wiemy jak ważna jest prędkość i bezpieczeństwo sklepu, dlatego zapytaliśmy o stosowane mechanizmy, poprawiające wydajność serwisu. Najczęściej poprawa wydajności polega na optymalizacji obrazków (65%) i innych podstawowych mechanizmach poprawiających wydajność, które są dostępne w ramach silnika sklepowego (55%). Na dalszych pozycjach pojawiły się: dodatkowy cache obiektowy, np. memcachedMemcached jest to otwarte oprogramowanie typu caching, które jest wykorzystywane do przechowywania danych w pamięci podręcznej w celu przyspieszenia dostępu do nich. Jest to rozwiązanie pamięci podręcznej, które jest szeroko stosowane w aplikacjach internetowych do przechowywania często używanych danych w pamięci operacyjnej, co pozwala na szybkie dostarczanie tych danych bez konieczności odwoływania się do oryginalnego źródła danych. Zalety korzystania z Memcached Przyspieszenie czasu ładowania stron – dostęp do danych z...Czym jest Memcached?, redisRedis to baza danych, która jest używana do przechowywania danych w pamięci operacyjnej komputera. Jest to rozwiązanie szybkie, wydajne i elastyczne, które umożliwia przechowywanie danych w formacie klucz-wartość. Jakie są główne zastosowania Redis? Redis jest często używany w następujących scenariuszach: Pamięć podręczna (cache): Przechowywanie często używanych danych w pamięci, co przyspiesza dostęp do nich. Sesje użytkowników: Zarządzanie sesjami w aplikacjach internetowych, co umożliwia szybkie logowanie i przechowywanie stanu użytkownika. Kolejkowanie...Czym jest Redis? (50%), minifikacja HTMLHTML (Hypertext Markup Language) to podstawowy język znaczników stosowany do tworzenia stron internetowych. Jego głównym zadaniem jest strukturyzowanie i formatowanie treści na stronach WWW, co pozwala na ich wyświetlanie w przeglądarkach internetowych. HTML definiuje, jak poszczególne elementy strony, takie jak nagłówki, akapity, obrazy czy linki, mają być wyświetlane i pozycjonowane. Jak działa HTML? HTML działa poprzez użycie znaczników (tagów), które określają strukturę i wygląd treści na stronie. Na przykład, znacznik...Czym jest HTML?, JS i CSSCSS (Cascading Style Sheets) to język stylów używany do definiowania wyglądu i formatowania stron internetowych napisanych w języku HTML (HyperText Markup Language). CSS umożliwia oddzielenie treści strony internetowej od jej prezentacji, co pozwala na bardziej elastyczne i konsekwentne zarządzanie wyglądem witryny.  CSS pozwala na definiowanie różnych stylów, takich jak kolor, czcionka, rozmiar, odstępy, tła itp., dla różnych elementów HTML, takich jak nagłówki, akapity, tabele, linki. CSS umożliwia oddzielenie treści strony...Czym jest CSS? (48%) i kompresja GZIP (41%). Najrzadziej stosowane są lazy loadingLazy loading to technika używana w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, która polega na opóźnianiu ładowania określonych zasobów lub treści na stronie internetowej do momentu, gdy są one potrzebne lub widoczne dla użytkownika. W praktyce oznacza to, że zasoby, takie jak obrazy, filmy, skrypty JavaScript lub inne elementy strony, nie są pobierane i ładowane od razu w momencie otwarcia strony, ale dopiero wtedy, gdy użytkownik zbliża się do ich obszaru...Czym jest Lazy loading? (28%) i CDNCDN (Content Delivery Network) to zdecentralizowana sieć serwerów, która umożliwia szybkie dostarczanie treści internetowych, takich jak strony internetowe, pliki multimedialne i inne zasoby, użytkownikom z różnych lokalizacji geograficznych. Głównym celem CDN jest zwiększenie wydajności i dostępności treści internetowych poprzez zminimalizowanie czasu odpowiedzi serwera i zmniejszenie opóźnień w dostarczaniu treści użytkownikom. CDN jest często stosowane przez duże witryny internetowe, platformy e-commerce, serwisy multimedialne i inne usługi online, aby poprawić wydajność, dostępność...Czym jest CDN? (13%).

Co ciekawe 17% ankietowanych przyznało, że nie zna lub nie stosuje tego typu mechanizmów. Cieszy jednak fakt, że znaczna większość użytkowników dba o optymalizację wydajności swoich serwisów, stosując przeznaczone do tego mechanizmy i jest ich świadoma.

Raport e-commerce – oczekiwania wydajnościowe.

Więcej interesujących informacji uzyskaliśmy prezentując twierdzenia i prosząc o wskazanie, w jakim stopniu respondent się z nimi zgadza. Posługiwaliśmy się skalą Likerta, zakładającą pytanie w formie „W jakim stopniu, od 1 do 5, zgadzasz się z poniższym twierdzeniem…”

I tak, ze stwierdzeniem „mój sklep jest dobrze zoptymalizowany pod kątem obciążenia i czasu ładowania” większość pytanych zgodziła się w umiarkowanym stopniu. Najmniejszą grupę stanowią osoby zadowolone ze stopnia optymalizacji swoich sklepów. Nic dziwnego, optymalizacjaOptymalizacja to proces doskonalenia czegoś w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W kontekście informatyki i technologii, optymalizacja odnosi się do różnych działań mających na celu poprawę wydajności, szybkości, efektywności oraz jakości działania systemów komputerowych, oprogramowania, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych. Dlaczego optymalizacja jest ważna? Odpowiedź jest prosta. Optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji, mniejsze zużycie energii oraz lepsze doświadczenia użytkowników. Na przykład, optymalizacja strony...Czym jest Optymalizacja? to proces ciągły, nie kończący się.


Pełna zgoda panuje z kolei ze stwierdzeniem, że „fajnie, jakby firma hostingowa wdrożyła dodatkowe mechanizmy optymalizacji/skrócenia czasu ładowania sklepu”. Ponad 80% pytanych w pełni zgodziło się z tym twierdzeniem. W końcu czas ładowania strony jest kluczowy w procesie rozwoju każdego sklepu internetowego.

Należy pamiętać, że według statystyk sklep, który ładuje się dłużej niż 3 sekundy, traci 40% konwersjiW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja?, a ponad 66% po upływie 5 sekund.

Raport e-commerce – oczekiwania co do bezpieczeństwa.

Jeszcze więcej osób „uważa, że ochrona sklepu przed atakami hackerskimi jest bardzo ważna”, bo aż 90% badanych. Nic w tym dziwnego, w miarę postępu branży ecommerce, równolegle postępuje także cyberprzestępczość.

Nie dziwi fakt, że większość respondentów „chciałaby, żeby firma hostingowa zajęła się dodatkowym zabezpieczeniem sklepu”. Jakim? To zostaje w kwestii dostawców hostingu, w Linuxpl.com stosujemy np. DNSDNS, czyli System Nazw Domenowych (Domain Name System), to system umożliwiający przypisanie nazw domen do adresów IP. Dzięki temu, zamiast pamiętać skomplikowane ciągi liczb, które stanowią adres IP danej strony, użytkownicy mogą wpisywać łatwo zapamiętywalne nazwy domen. System Nazw Domenowych został opracowany w latach 80. XX wieku, jako rozwiązanie problemu szybko rosnącej liczby adresów internetowych, co utrudniało ich zapamiętywanie i zarządzanie nimi. Zastąpił on wcześniejszą metodę, polegającą na centralnej edycji i dystrybucji pliku...Czym jest DNS? Anycast czy regularny backupBackup to kopia zapasowa danych, która jest tworzona w celu zabezpieczenia ich przed utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Regularne tworzenie backupu jest kluczowym elementem zarządzania danymi, zarówno w kontekście osobistym, jak i biznesowym. Z punktu widzenia przywrócenia funkcjonalności systemu istotnymi rzeczami są: dostępność backupów – jak szybko możemy użyć danych z backupu, wpływ wykonywania się procesu backup na ciągłość działania usług – w niektórych przypadkach w celu zachowania spójności danych konieczne...Czym jest Backup?.

Raport e-commerce – pytania otwarte.

W badaniu zadaliśmy też pytania otwarte. W pierwszym zapytaliśmy o opinię co firmy hostingowe zaniedbują w kwestii bezpieczeństwa sklepów internetowych? Najczęściej powtarzającymi się odpowiedziami były:

Akurat w wypadku Linuxpl.com przechowujemy 4 kopie dzienne i 4 kopie tygodniowe, a darmowy certyfikat LE dostępny jest w większości oferowanych planów hostingowych. Pamiętać jednak warto, że w wypadku sklepu internetowego warto jest posiadać certyfikat o większym poziomie wiarygodności – najlepiej typu EV.

Zapytaliśmy także, co firmy hostingowe zaniedbują w kwestii wydajności/szybkości działania sklepów internetowych? Tu zwrócono uwagę m.in. na brak dysków SSD i szybkość baz danych. Dlatego właśnie w wypadku hostingu dla PrestaShop oferujemy najszybszą dostępną dzisiaj technologię dyskową nośników półprzewodnikowych, podłączonych z użyciem NVMeNVMe (Non-Volatile Memory Express) to nowoczesny protokół komunikacyjny zaprojektowany specjalnie do obsługi pamięci półprzewodnikowych, takich jak dyski SSD. Celem NVMe jest maksymalizacja wydajności i szybkości przesyłania danych poprzez wykorzystanie pełnego potencjału nowoczesnych technologii pamięci masowej. Dlaczego NVMe jest tak szybkie? NVMe zostało stworzone z myślą o nowoczesnych komputerach i serwerach, gdzie tradycyjne technologie, jak SATA, ograniczają przepustowość. Protokół NVMe: Korzysta z interfejsu PCIe, który oferuje znacznie większą przepustowość niż SATA...Czym jest NVMe?. W zakresie cachowania obiektowego w celu uzyskania wysokiej wydajności bazodanowej do dyspozycji użytkowników oddajemy technologię Redis.

Ostatnie pytanie w naszej ankiecie dotyczyło czynników, które są najbardziej istotne przy wyborze pakietu hostingowego. Najważniejszy okazał się krótki czas ładowania witryny. Za tym czynnikiem opowiedziało się ponad 90% respondentów. Drugim z kolei, z 82% poparciem, okazały się automatyczne kopie zapasowe, trzecim – automatyczne kopie zapasowe (69%).

Na dalszych pozycjach znalazły się ustawienia w zakresie SEO/SEMSEM (Search Engine Marketing) to strategia marketingowa, która obejmuje płatne działania mające na celu promowanie strony internetowej poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania lub na innych platformach reklamowych. Głównym celem SEM jest zwiększenie widoczności i ruchu na stronie poprzez reklamę w wyszukiwarkach internetowych. SEM składa się głównie z płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarkach, które pozwalają na dotarcie do użytkowników w momencie, gdy szukają oni konkretnych produktów lub usług. W przeciwieństwie...Czym jest SEM? (50%), darmowy certyfikat SSLSSL (Secure Sockets Layer) to protokół kryptograficzny, który zapewnia bezpieczne połączenie między użytkownikiem a serwerem, chroniąc dane przesyłane przez internet. SSL jest najczęściej używany do zabezpieczania połączeń na stronach internetowych, zwłaszcza tych, które wymagają podania danych osobowych, takich jak loginy, hasła czy informacje o płatnościach. SSL jest niezbędny na każdej stronie internetowej, na której użytkownicy przesyłają dane wrażliwe, na przykład w sklepie internetowym czy podczas rejestracji na stronie. Aby wdrożyć...Czym jest SSL? (49%), dostęp do Memcached, Redis itp. (38%), zaawansowane narzędzia developerskie (dostęp SSHSSH - (Secure Shell) to protokół sieciowy umożliwiający bezpieczne zarządzanie i komunikację zdalną z serwerami oraz innymi urządzeniami sieciowymi. Wykorzystuje szyfrowanie, aby zapewnić poufność i integralność przesyłanych danych, co czyni go niezastąpionym narzędziem dla administratorów systemów i programistów. Jednym z głównych zastosowań SSH jest zdalne logowanie do serwerów. Dzięki niemu można zdalnie zarządzać zasobami serwera, co jest szczególnie przydatne w kontekście serwerów VPS oraz serwerów dedykowanych. SSH pozwala na wykonywanie poleceń, przesyłanie plików...Czym jest SSH?, Git/ SVN etc.) (33%), obsługa http/2 (27%) i program partnerski (9%).

Korzystając z okazji – dziękujemy wszystkim właścicielom i deweloperom sklepów za wzięcie udziału w naszym badaniu. M.in. dzięki Wam udało się stworzyć – wierzymy, że najlepszą w Polsce – usługę dla sklepów internetowych działających na PrestaShop.

Najważniejszą cechą naszego nowego hostingu dla PrestaShop jest wyjątkowa wydajność, pozwalająca na wyjątkowo szybkie ładowanie strony. W testach typu GTMetrixGTmetrix to narzędzie online służące do analizy wydajności stron internetowych. Umożliwia szczegółową ocenę szybkości ładowania witryny, wskazuje, które elementy wymagają optymalizacji, oraz oferuje konkretne rekomendacje, jak poprawić wydajność. Dzięki analizie GTmetrix można zidentyfikować problemy związane z optymalizacją obrazów, skryptami JavaScript, CSS czy buforowaniem, co ma bezpośredni wpływ na lepsze doświadczenie użytkowników i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Jak działa GTmetrix? GTmetrix analizuje stronę, korzystając z dwóch głównych narzędzi: Google Lighthouse oraz...Czym jest GTmetrix? czy PageSpeedGoogle PageSpeed to zestaw narzędzi i usług stworzonych przez Google, które mają na celu ocenę i optymalizację wydajności stron internetowych. Narzędzia te pomagają programistom i webmasterom w poprawie szybkości ładowania stron oraz optymalizacji doświadczenia użytkownika. Narzędzia Google PageSpeed obejmują: Ocena wydajności strony: Narzędzia PageSpeed analizują wydajność strony internetowej i oceniają jej szybkość ładowania oraz wydajność na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Sugestie optymalizacyjne: PageSpeed generuje sugestie dotyczące optymalizacji strony internetowej, takie...Czym jest PageSpeed? Insights sklepy przyspieszają 3-8 krotnie, a w testach obciążeniowych rozwiązanie okazuje się nawet 17-krotnie lepsze od klasycznego hostingu. Zapraszamy, hosting dla PrestaShop możesz wypróbować całkowicie bezpłatnie.

Tomasz Urbański
>
Tomasz Urbański
Pasjonat zagadnień e-commerce, administrator, developer rozwiązań przyspieszających działanie stron i sklepów.

8 odpowiedzi do "Raport e-commerce. Wyniki badań właścicieli sklepów."

  1. Kamil pisze:

    Kiedy 52,4% to mniej niż połowa 🙂

  2. Scrascom pisze:

    Czy oprócz hostingu oferujecie Państwo usługi tworzenia sklepów na platformie Presta?

  3. Mich pisze:

    Bardzo fajna ankieta, choć widać, że przeprowadzona na świadomych osobach w branży. Jakość hostingu (maszyna + konfiguracja) ma wiodące znaczenie więc fajnie, że macie ofertę dedykowaną pod preste. Optymalizacyjnie po stronie sklepu warto zawsze wykorzystać co jest dostępne ale to szału nie zwojuje zwykle.

    Znajomego może namówię na przenosiny to potestujemy, bo prezentowane w innym artykule parametry porównawcze są mega obiecujące 🙂

  4. Jakub pisze:

    Nie ma takiego silnika sklepu jak Shopper. 😉

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za wyłapanie!

  5. Marcin pisze:

    Dobry artykuł. Acz godne podkreślenia jest to, że linuxpl promował WooCommerce i obniżał wartość PrestaShop, póki miał problem z Prestashopem. Szczególnie – zwracam uwagę na artykuł oparty na nieprawdziwych informacjach porównujący te dwa produkty. Teraz nagle – robi artykuły promujące bardziej Prestashop. Hipokryzja level ekspert.

    Użytkownicy chcą bezpieczeństwa? Tak – jest ono kluczowe – a Woo ma poziom bezpieczeństwa dostosowany do blogów. Włamania na to udające sklep coś są nagminne, a każde włamanie może skończyćsię kradzieżą danych osobowych i wyrokiem „za RODO”.

    Instalowanie czegoś takiego jak Woo – jest zwyczajnie nieuczciwe wobec klienta, służy on tylko do tego, żeby poszerzyć swego bloga o prezentację produktów i do tego na świecie ludzie go używają. Stawianie na nim profesjanalnego sklepu to jak wbijanie gwoździ śrubokrętem – można, ale świadczy o tym, że pan mechanik nie potrafi obsłużyć poprawnie młotka.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Nie kojarzymy szczególnych problemów z PrestaShopem ani tego, żebyśmy go dyskredytowali. Woo i Presty w Polsce jest podobna ilość, Woo też można zrobić dobrze i bezpiecznie, ale można też – podobnie jak cokolwiek innego na popularnym CMS – położyć pod kątem bezpieczeństwa. Na naszym hostingu użytkownicy zarówno Woo w ramach hostingu WordPress, jak i Presty w ramach hostingu PrestaShop mogą liczyć na działający w tle WAF, na kopię baz co 6 godzin, dostępność backupów do 28 dni wstecz, a w wypadku WordPress’a – także na dodatkowy miniaudyt bezpieczeństwa, wykrywający popularne luki i błędy w zabezpieczeniach strony. Wśród naszych klientów nie brak zwolenników jednego i drugiego rozwiązania… To trochę tak, jak ze wszystkim na świecie – nie ma jednego najlepszego mechanizmu, wybór silnika pod sklep to decyzja wielokryterialna.

  6. Triny pisze:

    Zdecydowanie PrestaShop jest warta polecenia ze względu na możliwości jakie daje. Trzeba mieć na uwadze, że większość modułów jest płatna, ale przynajmniej możemy ingerować w każdy aspekt strony, co nie można powiedzieć o shoperze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014