Raport e-commerce powstał jako część prac nad nad wyjątkowym hostingiem dedykowanym sklepom internetowym.  Nareszcie nadszedł dzień, w którym możesz poznać wyniki naszych działań i osobiście, na własnym sklepie, sprawdzić zaskakujące efekty naszej pracy. Przy okazji – dzielimy się wynikami badań.

Raport e-commerce – próba badawcza

Aby lepiej poznać preferencje i oczekiwania użytkowników przeprowadziliśmy badania ankietowe. Grupa respondentów składała się z 287 aktywnych osób działających na rynku e-commerce, których – jak pokazały badania – ponad połowa prowadzi 2 lub więcej sklepów internetowych. Prosiliśmy o udział w badaniu zarówno właścicieli, jak i deweloperów sklepów internetowych.

Raport e-commerce – silnik sklepów

Ciekawych odpowiedzi udzielono na pytanie o silnik, na jakim działają sklepy internetowe naszych respondentów. Aż 52% użytkowników odpowiedziało, że korzysta z PrestaShop, co stawiałoby ten mechanizm jako technologicznego lidera.

Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się WooCommerce (39%), Magento (8%) oraz Shoper (8%) zajmują znacznie niższe lokaty.

Na końcu pojawiła się lista mniej popularnych rozwiązań jak ShopGold czy OpenCart.

PrestaShop jest to jeden z najpopularniejszych skryptów do prowadzenia platform e-commerce. Nic dziwnego, ponieważ posiada on wiele zalet, wyraźnie wyróżniając się na tle pozostałych e-commerce’owych rozwiązań. Jest wyposażona w intuicyjny i wygodny w użytkowaniu panel administracyjny, co jest wyjątkowo ważne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-biznesem.

Równie istotne jest także to, że platforma zapewnia pomoc techniczną w języku polskim, dostępną na oficjalnej stronie www. Ponadto PrestaShop oferuje szereg wbudowanych funkcjonalności, które z pewnością spełnią oczekiwania tych poczatkujących oraz średniozaawansowanych.

Raport e-commerce – optymalizacja sklepów

Wszyscy wiemy jak ważna jest prędkość i bezpieczeństwo sklepu, dlatego zapytaliśmy o stosowane mechanizmy, poprawiające wydajność serwisu. Najczęściej poprawa wydajności polega na optymalizacji obrazków (65%) i innych podstawowych mechanizmach poprawiających wydajność, które są dostępne w ramach silnika sklepowego (55%). Na dalszych pozycjach pojawiły się: dodatkowy cache obiektowy, np. memcached, redis (50%), minifikacja HTML, JS i CSS (48%) i kompresja GZIP (41%). Najrzadziej stosowane są lazy loading (28%) i CDN (13%).

Co ciekawe 17% ankietowanych przyznało, że nie zna lub nie stosuje tego typu mechanizmów. Cieszy jednak fakt, że znaczna większość użytkowników dba o optymalizację wydajności swoich serwisów, stosując przeznaczone do tego mechanizmy i jest ich świadoma.

Raport e-commerce – oczekiwania wydajnościowe.

Więcej interesujących informacji uzyskaliśmy prezentując twierdzenia i prosząc o wskazanie, w jakim stopniu respondent się z nimi zgadza. Posługiwaliśmy się skalą Likerta, zakładającą pytanie w formie „W jakim stopniu, od 1 do 5, zgadzasz się z poniższym twierdzeniem…”

I tak, ze stwierdzeniem „mój sklep jest dobrze zoptymalizowany pod kątem obciążenia i czasu ładowania” większość pytanych zgodziła się w umiarkowanym stopniu. Najmniejszą grupę stanowią osoby zadowolone ze stopnia optymalizacji swoich sklepów. Nic dziwnego, optymalizacja to proces ciągły, nie kończący się.


Pełna zgoda panuje z kolei ze stwierdzeniem, że „fajnie, jakby firma hostingowa wdrożyła dodatkowe mechanizmy optymalizacji/skrócenia czasu ładowania sklepu”. Ponad 80% pytanych w pełni zgodziło się z tym twierdzeniem. W końcu czas ładowania strony jest kluczowy w procesie rozwoju każdego sklepu internetowego.

Należy pamiętać, że według statystyk sklep, który ładuje się dłużej niż 3 sekundy, traci 40% konwersji, a ponad 66% po upływie 5 sekund.

Raport e-commerce – oczekiwania co do bezpieczeństwa.

Jeszcze więcej osób „uważa, że ochrona sklepu przed atakami hackerskimi jest bardzo ważna”, bo aż 90% badanych. Nic w tym dziwnego, w miarę postępu branży ecommerce, równolegle postępuje także cyberprzestępczość.

Nie dziwi fakt, że większość respondentów „chciałaby, żeby firma hostingowa zajęła się dodatkowym zabezpieczeniem sklepu”. Jakim? To zostaje w kwestii dostawców hostingu, w Linuxpl.com stosujemy np. DNS Anycast czy regularny backup.

Raport e-commerce – pytania otwarte.

W badaniu zadaliśmy też pytania otwarte. W pierwszym zapytaliśmy o opinię co firmy hostingowe zaniedbują w kwestii bezpieczeństwa sklepów internetowych? Najczęściej powtarzającymi się odpowiedziami były:

Akurat w wypadku Linuxpl.com przechowujemy 4 kopie dzienne i 4 kopie tygodniowe, a darmowy certyfikat LE dostępny jest w większości oferowanych planów hostingowych. Pamiętać jednak warto, że w wypadku sklepu internetowego warto jest posiadać certyfikat o większym poziomie wiarygodności – najlepiej typu EV.

Zapytaliśmy także, co firmy hostingowe zaniedbują w kwestii wydajności/szybkości działania sklepów internetowych? Tu zwrócono uwagę m.in. na brak dysków SSD i szybkość baz danych. Dlatego właśnie w wypadku hostingu PrestaShop oferujemy najszybszą dostępną dzisiaj technologię dyskową nośników półprzewodnikowych, podłączonych z użyciem NVMe. W zakresie cachowania obiektowego w celu uzyskania wysokiej wydajności bazodanowej do dyspozycji użytkowników oddajemy technologię Redis.

Ostatnie pytanie w naszej ankiecie dotyczyło czynników, które są najbardziej istotne przy wyborze pakietu hostingowego. Najważniejszy okazał się krótki czas ładowania witryny. Za tym czynnikiem opowiedziało się ponad 90% respondentów. Drugim z kolei, z 82% poparciem, okazały się automatyczne kopie zapasowe, trzecim – automatyczne kopie zapasowe (69%).

Na dalszych pozycjach znalazły się ustawienia w zakresie SEO/SEM (50%), darmowy certyfikat SSL (49%), dostęp do Memcached, Redis itp. (38%), zaawansowane narzędzia developerskie (dostęp SSH, Git/ SVN etc.) (33%), obsługa http/2 (27%) i program partnerski (9%).

Korzystając z okazji – dziękujemy wszystkim właścicielom i deweloperom sklepów za wzięcie udziału w naszym badaniu. M.in. dzięki Wam udało się stworzyć – wierzymy, że najlepszą w Polsce – usługę dla sklepów internetowych działających na PrestaShop.

Najważniejszą cechą naszego nowego hostingu dla PrestaShop jest wyjątkowa wydajność, pozwalająca na wyjątkowo szybkie ładowanie strony. W testach typu GTMetrix czy PageSpeed Insights sklepy przyspieszają 3-8 krotnie, a w testach obciążeniowych rozwiązanie okazuje się nawet 17-krotnie lepsze od klasycznego hostingu. Zapraszamy, hosting PrestaShop możesz wypróbować całkowicie bezpłatnie.

Tomasz Urbański
>
Tomasz Urbański
Pasjonat zagadnień e-commerce, administrator, developer rozwiązań przyspieszających działanie stron i sklepów.

8 odpowiedzi do "Raport e-commerce. Wyniki badań właścicieli sklepów."

  1. Kamil pisze:

    Kiedy 52,4% to mniej niż połowa 🙂

  2. Scrascom pisze:

    Czy oprócz hostingu oferujecie Państwo usługi tworzenia sklepów na platformie Presta?

  3. Mich pisze:

    Bardzo fajna ankieta, choć widać, że przeprowadzona na świadomych osobach w branży. Jakość hostingu (maszyna + konfiguracja) ma wiodące znaczenie więc fajnie, że macie ofertę dedykowaną pod preste. Optymalizacyjnie po stronie sklepu warto zawsze wykorzystać co jest dostępne ale to szału nie zwojuje zwykle.

    Znajomego może namówię na przenosiny to potestujemy, bo prezentowane w innym artykule parametry porównawcze są mega obiecujące 🙂

  4. Jakub pisze:

    Nie ma takiego silnika sklepu jak Shopper. 😉

    1. Artur Pajkert pisze:

      Dzięki za wyłapanie!

  5. Marcin pisze:

    Dobry artykuł. Acz godne podkreślenia jest to, że linuxpl promował WooCommerce i obniżał wartość PrestaShop, póki miał problem z Prestashopem. Szczególnie – zwracam uwagę na artykuł oparty na nieprawdziwych informacjach porównujący te dwa produkty. Teraz nagle – robi artykuły promujące bardziej Prestashop. Hipokryzja level ekspert.

    Użytkownicy chcą bezpieczeństwa? Tak – jest ono kluczowe – a Woo ma poziom bezpieczeństwa dostosowany do blogów. Włamania na to udające sklep coś są nagminne, a każde włamanie może skończyćsię kradzieżą danych osobowych i wyrokiem „za RODO”.

    Instalowanie czegoś takiego jak Woo – jest zwyczajnie nieuczciwe wobec klienta, służy on tylko do tego, żeby poszerzyć swego bloga o prezentację produktów i do tego na świecie ludzie go używają. Stawianie na nim profesjanalnego sklepu to jak wbijanie gwoździ śrubokrętem – można, ale świadczy o tym, że pan mechanik nie potrafi obsłużyć poprawnie młotka.

    1. Artur Pajkert pisze:

      Nie kojarzymy szczególnych problemów z PrestaShopem ani tego, żebyśmy go dyskredytowali. Woo i Presty w Polsce jest podobna ilość, Woo też można zrobić dobrze i bezpiecznie, ale można też – podobnie jak cokolwiek innego na popularnym CMS – położyć pod kątem bezpieczeństwa. Na naszym hostingu użytkownicy zarówno Woo w ramach hostingu WordPress, jak i Presty w ramach hostingu PrestaShop mogą liczyć na działający w tle WAF, na kopię baz co 6 godzin, dostępność backupów do 28 dni wstecz, a w wypadku WordPress’a – także na dodatkowy miniaudyt bezpieczeństwa, wykrywający popularne luki i błędy w zabezpieczeniach strony. Wśród naszych klientów nie brak zwolenników jednego i drugiego rozwiązania… To trochę tak, jak ze wszystkim na świecie – nie ma jednego najlepszego mechanizmu, wybór silnika pod sklep to decyzja wielokryterialna.

  6. Triny pisze:

    Zdecydowanie PrestaShop jest warta polecenia ze względu na możliwości jakie daje. Trzeba mieć na uwadze, że większość modułów jest płatna, ale przynajmniej możemy ingerować w każdy aspekt strony, co nie można powiedzieć o shoperze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?