Projekt sklepu internetowego odgrywa ogromną rolę w jego sukcesie. Właściwie zaplanowana potrafi zatrzymać klienta na naszej stronie. W czasach, kiedy wszyscy zdają się przenosić swój biznes do sieci, to właśnie unikalność szaty graficznej decyduje o tym, czy wyróżnimy się na tle konkurencji.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie platformy pozwalają na stworzenie sklepu o unikalnym wyglądzie,
  • jak założyć sklep internetowy,
  • jakie elementy muszą się znaleźć w każdym e-sklepie,
  • jakim zasadom polega grafika sklepu internetowego. 

Wybierz właściwą platformę dla siebie

Sposobów na sprzedaż internetową jest kilka i każdy, kto rozważa otwarcie sklepu internetowego, prędzej czy później stanie przed trudnym zadaniem wyboru najlepszej dla siebie platformy e-commerce. Nie ma tutaj jedynej słusznej drogi, ponieważ systemy te różnią się od siebie pod względem możliwości, łatwości administrowania, dodatkowych kosztów itp. 

Na początku bardzo ważny jest rzetelny research. Warto odpowiedzieć przynajmniej na kilka podstawowych pytań: 

  • Jak wiele produktów chcę sprzedawać? 
  • Jakich funkcjonalności oczekuję od platformy sprzedażowej? 
  • Jaki mam budżet na grafikę, wdrożenie i utrzymanie sklepu? 

Więcej na ten temat znajdziesz w poradniku – Jak założyć sklep internetowy.

Najpopularniejsze systemy, na których możesz prowadzić własny sklep i możesz decydować o tym, jak wygląda grafika, to: 

Lista silników jest oczywiście znacznie dłuższa i z pewnością będzie wciąż rosnąć. Najważniejsze jest, by wybór platformy był dobrze przemyślany, ponieważ od systemu zależy również to, jak podejdziesz do projektowania grafiki sklepu.  

Elementy sklepu internetowego

Na początek umówmy się, że pod pojęciem „projektowania” będziemy rozważali wszystko, co pozwoli nam dobrze zaplanować sklep. Wszystko, co dotyczy projektu e-commerce, musi przeprowadzić odbiorcę przez poszczególne kroki ścieżki zakupowej. Grafika sklepu internetowego jest jednym z narzędzi, który możesz wykorzystać, by ta podróż była przyjemna i skuteczna. W uproszczonym schemacie można podzielić ścieżkę klienta na 5 kroków: 

1: klient wchodzi na stronę główną sklepu lub stronę kategorii produktów (jeśli sklep posiada taki podział).

2: znajduje menu i musi zorientować się, w którym miejscu jest oraz znaleźć to, co go interesuje — rozgląda się po Twoim sklepie, przechodzi na stronę produktu.  

3: skanuje opisy, informacje o przesyłce, dostępne opcje i czas realizacji na stronie produktu. 

4: wybiera wariant produktu (jeśli sklep to umożliwia), dodaje produkt do koszyka. 

5: finalizuje zakup. 

Projekt strony "o nas" w sklepie internetowym z odzieżą.
Strona „o nas” jest jedną z najczęściej oglądanych przez internautów

Oczywiście, całość musi być spójna i posługiwać się tym samym „językiem” estetycznym. Ale to dopiero kolejny etap budowania całości. 

Najlepszym podejściem do projektowania grafiki sklepu internetowego jest oparcie jego wyglądu na badaniach preferencji klientów. Musisz pamiętać, że nie projektujesz dla siebie. Najważniejsze, żeby sklep atrakcyjny dla grupy docelowej. Dobrze jest stworzyć tzw. buyer personę, czyli klienta idealnego, dla którego będziemy projektować. 

Kiedy zgromadzisz już wszystkie potrzebne informacje, czas zająć się projektowaniem grafiki. Zacznij od rozrysowania ułożenia elementów na kartce. Możesz ułatwić sobie pracę, posługując się gotowymi notatnikami do szkicowania interfejsów (np. od UX Notes). Jeśli rysowanie nie jest Twoją najmocniejszą stroną, po prostu rozpisz zawartość poszczególnych stron. 

Co musi zawierać projekt sklepu internetowego?

W zależności od tego, co będziesz sprzedawać, Twój sklep internetowy będzie zawierał mniej lub więcej podstron. W wersji minimum powinieneś zaprojektować:

  1. Stronę główną, na której znajdzie się menu, formularz rejestracji i logowania, promowane produkty, wyszukiwarka i stopka z danymi kontaktowymi.
  2. Widok kategorii, gdzie obok wszystkich dostępnych w danym dziale produktów znajdą się również filtry, pozwalające sortować widoki.
  3. Stronę produktu z dokładnym opisem, parametrami i przyciskiem dodania do koszyka.
  4. Formularz rejestracji konta i logowania dla zarejestrowanych klientów — postaw na prostotę.
  5. Koszyk, który będzie zawierać wszystkie informacje o kwotach brutto, netto, doliczonych podatkach, kosztach dostawy i czasie realizacji.
  6. Stronę „o nas”, która przedstawi Cię klientom.
  7. Podstrony informacyjne, np. regulamin, politykę prywatności, koszty dostawy, dane kontaktowe. 
  8. Personalizowane maile (np. z potwierdzeniem zakupu, założenia konta, zmiany statusu zamówienia, zapisu na newsletter). Pamiętaj, by zachować w nich ten sam ton wypowiedzi, co na sklepie oraz podobną grafikę. 
  9. Komunikat o ciasteczkach z przyciskiem akceptacji. Jjeśli w dokumencie „polityki prywatności” nie uwzględniłeś informacji o ciasteczkach, będziesz potrzebować dodatkowego dokumentu z odnośnikiem).

Zaprojektuj też elementy stałe, takie jak wygląd przycisków CTA (call to action) czy ikony, które będą powtarzały się na każdej stronie. 

Szkice z kartki przenosimy do komputera i tam go dopracowujemy. Najlepsze programy do projektowania interfejsów to: Figma, Adobe XD lub Sketch. Znajdziesz w nich wszystkie narzędzia, które są potrzebne do wykonania projektu każdej strony internetowej, a layoutLayout to termin używany w kontekście projektowania stron internetowych, aplikacji oraz innych interfejsów użytkownika. Oznacza on układ graficzny elementów na stronie, który ma na celu zapewnienie przejrzystości i intuicyjności w nawigacji. Layout może obejmować różne aspekty, takie jak rozmieszczenie tekstu, obrazów, przycisków oraz innych elementów interaktywnych. Jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu layoutu, jest użyteczność. Layout odgrywa fundamentalną rolę w organizacji treści na stronie, wpływając na to,...Czym jest Layout? w nich stworzony łatwo udostępnisz programiście. 

Brakuje Ci pomysłu na grafikę? Zobacz, jak robią to inni i zainspiruj się najlepszymi praktykami.  

5 zasad projektowania sklepu internetowego

  • Minimalizm jest Twoim sprzymierzeńcem — w przypadku grafiki sklepów internetowych to właśnie proste, czytelne rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Jeśli Twoja marka posługuje się stylem flat, tym lepiej dla Ciebie! Grafiki wektorowe są lekkie, dzięki temu nie obciążają serwera, a sam sklep ładuje się szybciej. 

Zasada minimalizmu obowiązuje również przy projektowaniu nawigacji. Ogranicz ilość kategorii i podkategorii. Jeśli możesz, stwórz menu, które będzie rozwijać się w miarę, jak użytkownik będzie dokonywał kolejnych wyborów, czyli przechodził od ogółu do szczegółu. Zatem upraszczaj z korzyścią dla siebie i Twoich klientów.  

Minimalistyczne menu na stronie Veoli Botanica
  • Stwórz ograniczoną paletę kolorystyczną i trzymaj się jej — podstawowa paleta dla e-commerce powinna bazować na jasnych kolorach i 1-2 mocnych akcentach. Ograniczona kolorystyka pomoże Ci wyeksponować produkt, a mocne akcenty zainspirują odbiorcę do działania. Rzecz jasna, sam wybór kolorów zależeć będzie od Twojej grupy docelowej. 
Ograniczona paleta kolorów w sklepie Gego
  • Zacznij od projektu wersji mobilnej — podejście mobile first nie jest niczym nowym w projektowaniu stron www. Wersja mobilna zawsze narzuca ograniczenia, każe upraszczać i uczy dyscypliny. Zacznij więc od projektowania grafiki sklepu na smartfony. Zwłaszcza jeśli kierujesz swój produkt do konsumentów generacji „Z”, którzy oczekują takiego samego doświadczenia zakupowego na każdym urządzeniu. 
  • Traktuj stronę produktu jak landing page — projektowanie własnego szablonu sklepu pozwala naprawdę zatroszczyć się o prezentację produktu. Wcale nie musisz się ograniczać do kilku zdjęć i tekstu. Ciekawym pomysłem będzie zbudowanie landing page, czyli strony, która  pozwoli klientowi zatracić się w historii produktu.
  • Wyrzuć wszystkie rozpraszacze — mamy tendencję do tego, by stwarzać dla siebie jak najwięcej okazji. Dlatego na stronie jednego produktu próbujemy czasem wcisnąć dodatkowe banery i reklamy, informacje o promocjach, certyfikatach itd. Musisz jednak wiedzieć, że dla Twojego klienta może to być zniechęcające, albo na tyle rozpraszające, że finalnie do transakcji w ogóle nie dojdzie. Dlatego ogranicz zbędne elementy do zera. 
Projekt graficzny koszyka w sklepie internetowym.
Projekt koszyka bez elementów rozpraszających, w którym ujęte są informacje o cenie i podatkach 

Własny projekt zorientowany na klienta

Zdecydowaną zaletą systemów e-commerce takich jak WooCommerceChcesz dowiedzieć się, jak założyć sklep na WooCommerce? Obejrzyj kurs zamieszczony na naszym kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FoZ97ZAtxXQ&t=7s WooCommerce to oprogramowanie za pomocą którego uruchomisz sklep internetowy. Jest to dedykowana wtyczka dla WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży online. Aby rozpocząć swoją przygodę z e-commerce potrzebujesz 3 rzeczy: domeny, hostingu oraz środowiska umożliwiającego uruchomienie internetowego kanału sprzedaży. WooCommerce jest również znane z doskonałej integracji z innymi narzędziami marketingowymi i analitycznymi. Możesz łatwo połączyć swój...Czym jest WooCommerce? czy PrestaShopPrestaShop to popularny system zarządzania treścią (CMS) oraz platforma e-commerce, która umożliwia tworzenie i prowadzenie sklepów internetowych. Jest to oprogramowanie open-source, co oznacza, że jego kod jest dostępny publicznie i można go modyfikować według potrzeb użytkownika. PrestaShop oferuje bogatą gamę funkcji i narzędzi, które umożliwiają zarządzanie asortymentem produktów, przetwarzanie zamówień, zarządzanie klientami, monitorowanie sprzedaży oraz wiele innych. Dlaczego warto wybrać PrestaShop? PrestaShop oferuje bogatą paletę funkcji, które ułatwiają prowadzenie sklepu...Czym jest PrestaShop? jest możliwość stworzenia unikalnego projektu, który pozwoli zostawić w tyle konkurencję. Godziny spędzone na badaniu preferencji klientów, wybieraniu właściwej platformy czy wreszcie projektowaniu e-sklepu, zagwarantują jedyne w swoim rodzaju doświadczenie zakupowe. Zresztą najlepiej pokazują to takie projekty jak Sklep 366 Concept, o którym możesz przeczytać tutaj.

Prowadzisz sklep internetowy? Napisz w komentarzu, co zainspirowało wygląd Twojego e-commerce i dlaczego. 

>
Monika Suchodolska
Od blisko 4 lat związana z czasopismem Grafmag. Projektuje, ilustruje i pisze (najczęściej o reklamie). Miłośniczka dobrej kawy, książek i kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014