Projekt sklepu internetowego odgrywa ogromną rolę w jego sukcesie. Właściwie zaplanowana potrafi zatrzymać klienta na naszej stronie. W czasach, kiedy wszyscy zdają się przenosić swój biznes do sieci, to właśnie unikalność szaty graficznej decyduje o tym, czy wyróżnimy się na tle konkurencji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie platformy pozwalają na stworzenie sklepu o unikalnym wyglądzie,
- jak założyć sklep internetowy,
- jakie elementy muszą się znaleźć w każdym e-sklepie,
- jakim zasadom polega grafika sklepu internetowego.
Wybierz właściwą platformę dla siebie
Sposobów na sprzedaż internetową jest kilka i każdy, kto rozważa otwarcie sklepu internetowego, prędzej czy później stanie przed trudnym zadaniem wyboru najlepszej dla siebie platformy e-commerce. Nie ma tutaj jedynej słusznej drogi, ponieważ systemy te różnią się od siebie pod względem możliwości, łatwości administrowania, dodatkowych kosztów itp.
Na początku bardzo ważny jest rzetelny research. Warto odpowiedzieć przynajmniej na kilka podstawowych pytań:
- Jak wiele produktów chcę sprzedawać?
- Jakich funkcjonalności oczekuję od platformy sprzedażowej?
- Jaki mam budżet na grafikę, wdrożenie i utrzymanie sklepu?
Więcej na ten temat znajdziesz w poradniku – Jak założyć sklep internetowy.
Najpopularniejsze systemy, na których możesz prowadzić własny sklep i możesz decydować o tym, jak wygląda grafika, to:
- WooCommerce, który jest zintegrowany z WordPress,
- PrestaShop,
- Magento.
Lista silników jest oczywiście znacznie dłuższa i z pewnością będzie wciąż rosnąć. Najważniejsze jest, by wybór platformy był dobrze przemyślany, ponieważ od systemu zależy również to, jak podejdziesz do projektowania grafiki sklepu.
Elementy sklepu internetowego
Na początek umówmy się, że pod pojęciem „projektowania” będziemy rozważali wszystko, co pozwoli nam dobrze zaplanować sklep. Wszystko, co dotyczy projektu e-commerce, musi przeprowadzić odbiorcę przez poszczególne kroki ścieżki zakupowej. Grafika sklepu internetowego jest jednym z narzędzi, który możesz wykorzystać, by ta podróż była przyjemna i skuteczna. W uproszczonym schemacie można podzielić ścieżkę klienta na 5 kroków:
1: klient wchodzi na stronę główną sklepu lub stronę kategorii produktów (jeśli sklep posiada taki podział).
2: znajduje menu i musi zorientować się, w którym miejscu jest oraz znaleźć to, co go interesuje — rozgląda się po Twoim sklepie, przechodzi na stronę produktu.
3: skanuje opisy, informacje o przesyłce, dostępne opcje i czas realizacji na stronie produktu.
4: wybiera wariant produktu (jeśli sklep to umożliwia), dodaje produkt do koszyka.
5: finalizuje zakup.
Oczywiście, całość musi być spójna i posługiwać się tym samym „językiem” estetycznym. Ale to dopiero kolejny etap budowania całości.
Najlepszym podejściem do projektowania grafiki sklepu internetowego jest oparcie jego wyglądu na badaniach preferencji klientów. Musisz pamiętać, że nie projektujesz dla siebie. Najważniejsze, żeby sklep atrakcyjny dla grupy docelowej. Dobrze jest stworzyć tzw. buyer personę, czyli klienta idealnego, dla którego będziemy projektować.
Kiedy zgromadzisz już wszystkie potrzebne informacje, czas zająć się projektowaniem grafiki. Zacznij od rozrysowania ułożenia elementów na kartce. Możesz ułatwić sobie pracę, posługując się gotowymi notatnikami do szkicowania interfejsów (np. od UX Notes). Jeśli rysowanie nie jest Twoją najmocniejszą stroną, po prostu rozpisz zawartość poszczególnych stron.
Co musi zawierać projekt sklepu internetowego?
W zależności od tego, co będziesz sprzedawać, Twój sklep internetowy będzie zawierał mniej lub więcej podstron. W wersji minimum powinieneś zaprojektować:
- Stronę główną, na której znajdzie się menu, formularz rejestracji i logowania, promowane produkty, wyszukiwarka i stopka z danymi kontaktowymi.
- Widok kategorii, gdzie obok wszystkich dostępnych w danym dziale produktów znajdą się również filtry, pozwalające sortować widoki.
- Stronę produktu z dokładnym opisem, parametrami i przyciskiem dodania do koszyka.
- Formularz rejestracji konta i logowania dla zarejestrowanych klientów — postaw na prostotę.
- Koszyk, który będzie zawierać wszystkie informacje o kwotach brutto, netto, doliczonych podatkach, kosztach dostawy i czasie realizacji.
- Stronę „o nas”, która przedstawi Cię klientom.
- Podstrony informacyjne, np. regulamin, politykę prywatności, koszty dostawy, dane kontaktowe.
- Personalizowane maile (np. z potwierdzeniem zakupu, założenia konta, zmiany statusu zamówienia, zapisu na newsletter). Pamiętaj, by zachować w nich ten sam ton wypowiedzi, co na sklepie oraz podobną grafikę.
- Komunikat o ciasteczkach z przyciskiem akceptacji. Jjeśli w dokumencie „polityki prywatności” nie uwzględniłeś informacji o ciasteczkach, będziesz potrzebować dodatkowego dokumentu z odnośnikiem).
Zaprojektuj też elementy stałe, takie jak wygląd przycisków CTA (call to action) czy ikony, które będą powtarzały się na każdej stronie.
Szkice z kartki przenosimy do komputera i tam go dopracowujemy. Najlepsze programy do projektowania interfejsów to: Figma, Adobe XD lub Sketch. Znajdziesz w nich wszystkie narzędzia, które są potrzebne do wykonania projektu każdej strony internetowej, a layout w nich stworzony łatwo udostępnisz programiście.
Brakuje Ci pomysłu na grafikę? Zobacz, jak robią to inni i zainspiruj się najlepszymi praktykami.
5 zasad projektowania sklepu internetowego
- Minimalizm jest Twoim sprzymierzeńcem — w przypadku grafiki sklepów internetowych to właśnie proste, czytelne rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Jeśli Twoja marka posługuje się stylem flat, tym lepiej dla Ciebie! Grafiki wektorowe są lekkie, dzięki temu nie obciążają serwera, a sam sklep ładuje się szybciej.
Zasada minimalizmu obowiązuje również przy projektowaniu nawigacji. Ogranicz ilość kategorii i podkategorii. Jeśli możesz, stwórz menu, które będzie rozwijać się w miarę, jak użytkownik będzie dokonywał kolejnych wyborów, czyli przechodził od ogółu do szczegółu. Zatem upraszczaj z korzyścią dla siebie i Twoich klientów.
- Stwórz ograniczoną paletę kolorystyczną i trzymaj się jej — podstawowa paleta dla e-commerce powinna bazować na jasnych kolorach i 1-2 mocnych akcentach. Ograniczona kolorystyka pomoże Ci wyeksponować produkt, a mocne akcenty zainspirują odbiorcę do działania. Rzecz jasna, sam wybór kolorów zależeć będzie od Twojej grupy docelowej.
- Zacznij od projektu wersji mobilnej — podejście mobile first nie jest niczym nowym w projektowaniu stron www. Wersja mobilna zawsze narzuca ograniczenia, każe upraszczać i uczy dyscypliny. Zacznij więc od projektowania grafiki sklepu na smartfony. Zwłaszcza jeśli kierujesz swój produkt do konsumentów generacji „Z”, którzy oczekują takiego samego doświadczenia zakupowego na każdym urządzeniu.
- Traktuj stronę produktu jak landing page — projektowanie własnego szablonu sklepu pozwala naprawdę zatroszczyć się o prezentację produktu. Wcale nie musisz się ograniczać do kilku zdjęć i tekstu. Ciekawym pomysłem będzie zbudowanie landing page, czyli strony, która pozwoli klientowi zatracić się w historii produktu.
- Wyrzuć wszystkie rozpraszacze — mamy tendencję do tego, by stwarzać dla siebie jak najwięcej okazji. Dlatego na stronie jednego produktu próbujemy czasem wcisnąć dodatkowe banery i reklamy, informacje o promocjach, certyfikatach itd. Musisz jednak wiedzieć, że dla Twojego klienta może to być zniechęcające, albo na tyle rozpraszające, że finalnie do transakcji w ogóle nie dojdzie. Dlatego ogranicz zbędne elementy do zera.
Własny projekt zorientowany na klienta
Zdecydowaną zaletą systemów e-commerce takich jak WooCommerce czy PrestaShop jest możliwość stworzenia unikalnego projektu, który pozwoli zostawić w tyle konkurencję. Godziny spędzone na badaniu preferencji klientów, wybieraniu właściwej platformy czy wreszcie projektowaniu e-sklepu, zagwarantują jedyne w swoim rodzaju doświadczenie zakupowe. Zresztą najlepiej pokazują to takie projekty jak Sklep 366 Concept, o którym możesz przeczytać tutaj.
Prowadzisz sklep internetowy? Napisz w komentarzu, co zainspirowało wygląd Twojego e-commerce i dlaczego.
Polecane dla Ciebie
Google Looker Studio – poradnik
Google Looker Studio (dawniej Data Studio) pozwala łatwiej zrozumieć, co Twoi użytkownicy robią z treściami na Twojej stronie www. Narzędzie […]
W jaki prosty sposób Twoja strona może stać się nawet 5x szybsza?
Większość użytkowników oczekuje od swojej strony wysokiej szybkości działania, głównie dla lepszego UX oraz… dla robotów wyszukiwarki Google. Ponieważ znaczna […]
Współczesne rodzaje treści stosowanych w content marketingu
Dłuższe formy piśmiennicze wykorzystywane na blogach firmowych, czy serwisach ogólnotematycznych są szczególnie cenione przez czytelników. To właśnie dzięki nim odbiorcy […]
Szukasz dalej?