Przedstawiam Ci 6-odcinkowy cykl, który powstał na podstawie serii wideo „Jak założyć sklep internetowy na WordPress + WooCommerce”, dostępnej na naszym kanale Youtube, który poprowadziłem.

W drugiej części:

  • skonfigurujemy wtyczkę WooCommerce odpowiedzialną za silnik sklepu,
  • dostosujemy motyw Woostify,
  • dodamy zakładkę blog do naszego sklepu,
  • skonfigurujemy zakładkę sklep oraz stronę produktu.

W całej serii będziemy pracować korzystając jedynie z darmowych narzędzi.

Tak jak wspomniałem wcześniej, za funkcjonalności sklepu na stronie internetowej postawionej na WordPress odpowiada wtyczka WooCommerce

Aby zainstalować tę wtyczkę, jak każdą inną możemy to zrobić na dwa sposoby:

  • wgrać ręcznie na serwer,
  • znaleźć w repozytorium WordPress i zainstalować:
woocommerce - jak zainstalować

WooCommerce – konfiguracja, ustawienia

Po instalacji przywita nas krótki konfigurator tej wtyczki, przejście przez niego zajmie nam chwilkę. Polega on na wstępnej konfiguracji naszego sklepu: podajemy w nim informacje takie jak adres naszej firmy, rodzaj produktów (fizyczne, czy wirtualne), ilość produktów itp. Miejscami konfigurator będzie zachęcał nas do instalacji innych dodatków jak np. wtyczka Jetpack, co odradzam, bo są to dodatki zazwyczaj zbędne i obciążające strony internetowe.

Po konfiguracji wtyczki WooCommerce, w kokpicie WordPress pojawi nam się właśnie zakładka tej wtyczki, gdzie teraz sobie klikniemy, następnie proszę wybrać podstronę „ustawienia” i tu omówimy sobie krok po kroku wszystkie funkcje, jakie wtyczka WooCommerce nam oferuje:

wocommerce jak zainstalować

WooCommerce – ustawienia główne

I tak wchodząc w ustawienia pierwsza sekcja to „Ustawienia główne”. Tu uzupełniamy bądź edytujemy dane adresowe naszej firmy, waluty obowiązującej w naszym sklepie oraz stawki podatkowe. Możemy też aktywować bądź dezaktywować używanie kuponów rabatowych w naszym sklepie (aby stworzyć taki kupon należy wejść w kokpicie WordPress w zakładkę „Marketing”, następnie kupony” i skonfigurować warunki kuponu)

WooCommerce – produkty

Kolejna sekcja w ustawieniach wtyczki Woocommerce to „produkty”. Tu ciekawa opcja jest dla tych którzy sprzedają pojedynczy produkt; można zaznaczyć, aby po dodaniu produktu do koszyka, automatycznie przekierować się do zamówienia bez kontynuowania zakupów. Skraca to ścieżkę zakupu dla klienta. W tej sekcji możemy również dezaktywować wyświetlanie opinii. W sekcji tej ustawiamy również jednostki miary oraz wagi w naszym sklepie na WordPress WooCommerce.

WooCommerce – jak ustawić wysyłkę

Kolejna sekcja to wysyłki. Bardzo ważna, ponieważ to tu konfigurujemy ceny za wysyłkę naszych produktów w zależności od strefy:

elementor instrukcja

W polu „Nazwa strefy” wpisujemy naszą nazwę strefy, a w polu Region strefy ustawiamy kraje lub całe kontynenty, dla których chcemy ustawić metody i ceny wysyłek. Nasze wysyłki możemy też ograniczyć jedynie do wybranych kodów pocztowych. 

Poniżej możemy dodać „metody wysyłki”. Do wyboru mamy 3 opcje: „płaska stawka” (tę dziwną nazwę możemy edytować i zmienić np. na „wysyłka kurierem”), kolejna to „darmowa wysyłka” (i tu możemy ustawić np. minimalna wartość zamówienia) oraz „odbiór osobisty”. Dla każdej z utworzonych metod wysyłki ustalamy kwotę za wysyłkę:

sklep internetowy wysyłka

WooCommerce – jak ustawić płatności

Kolejna sekcja w ustawieniach Woocommerce to „płatności”. To tu będziemy konfigurować sposoby płatności w naszym sklepie na WordPress.

Domyślnie mamy wszystkie dostępne opcje wyłączone, tak więc należy aktywować daną metodę i ja skonfigurować:

elementor sklep internetowy

W opcji przelew bankowy należy wpisać jedynie numer rachunku by przyjmować płatności tą metodą, natomiast wybierając metodę PayPal wystarczy jedynie wpisać adres mailowy jaki mamy podpięty w naszym koncie w PayPal

Jak widzisz w metodach płatności nie ma popularnych polskich bramek płatności takich jak przelewy24 czy transferuj. Aby aktywować szybkie płatności tych operatorów należy najpierw zarejestrować nasz sklepu konkretnego oparatora braki płatniczej, przejść pozytywnie weryfikację sklepu www, a następnie zainstalować dedykowaną wtyczkę danej bramki płatności. 

Przy weryfikacji sklepu operator bierze pod uwagę regulamin naszego sklepu, i jeśli czegoś w nim zabraknie to po prostu poinformuje nas jakie informacje należy dodać.

WooCommerce – ustawienia kont i prywatności

Kolejna sekcja to „konta i prywatność”. Tu ustalamy m.in. czy klienci mogą dokonywać zakupu w naszym sklepie bez obowiązku (co polecam) rejestracji. Tu również ustawiamy tekst zgody z naszą polityką prywatności, który użytkownik widzi w procesie zakupu na stronie zamówienia.

elementor ustawienia

WooCommerce – edycja powiadomień e-mail

Sekcja kolejna to E-maile. Tu możemy edytować treść powiadomień wysyłanych automatycznie przez nasz sklep zarówno do nas jako administratorów, jak i tych wysyłanych do klientów. Wybrane powiadomienia możemy również dezaktywować jeśli chcemy:

woocomerce mail

WooCommerce – ustawienia zaawansowane

Zakładkę Integracje pomijamy i przechodzimy do ostatniej sekcji czyli „zaawansowane”

Tu możemy ustawić stronę regulaminu sklepu, która należy wcześniej utworzyć.

Sklep na WooCommerce – dostosowanie motywu

Po konfiguracji ustawień Woocommerce przechodzimy do dostosowania i personalizacji motywu, na którym tworzymy nasz sklep internetowy. W moim przypadku jest to motyw Woostify

W każdym motywie opcje personalizacji są inne, natomiast zawsze edytujemy je, wchodząc w zakładkę „wygląd”, a następnie „dostosuj”. Zobaczmy jak to wygląda w przypadku motywu Woostify, który wybrałem dla mojego sklepu:

woocommerce motyw

w sekcji „tożsamość witryny” możemy wgrac logo, favicon oraz edytować tytuł oraz opis naszego sklepu. 

W sekcji „Layout” mamy sporo podsekcji do personalizacji:

 Możemy ustawić szerokość naszej strony (Site Container).

 Mamy również opcje personalizacji nagłówka naszego sklepu. Możemy wybrać elementy które mają się w nim znaleźć (np. menu czy ikonki listy życzeń).

Personalizacja zakładki „blog” w sklepie na WooCommerce

Jest też sekcja „blog” gdzie ustawiamy wygląd strony z wpisami (którą należy wcześniej stworzyć i ustawić jako stronę z wpisami w kokpicie WordPress ustawienia-czytanie). Zobacz również czym się w WordPress wpis od strony.

Możemy również nadać wygląd strony pojedynczego wpisu na naszym blogu wchodząc w sekcję:

„blog single”

Trzeba przyznać, że jak na darmowy motyw, Woostify ma sporo opcji do personalizacji.

Decydując się na sklep z blogiem warto zainstalować wtyczkę antyspamową do fitracji spamerskich komentarzy taka jak np. Antispam Bee

Dostosowanie motywu – ustawienie paska bocznego (Sidebar)

Dalej mamy sekcje Sidebar, czyli ustawiamy pasek boczny na tych typach stron na których chcemy (np. strona sklepu, strona z wpisami) Ustawiamy również pozycję paska bocznego (prawa lub lewa), oraz szerokość (domyślnie jest to 20%)

Dostosowanie motywu – stopka

Ostatnia sekcja jaka tu omówimy to „footer”, czyli stopka. Tu możemy ustawić ilość widżetów w stopce oraz sam tekst stopki.

Kolory, przyciski, czcionki

Kolejne sekcje personalizacji, które sobie omówimy to „colors”, buttons” oraz „typography”:

Dostosowywanie motywu wordpress

Sekcja „colors” to nic innego jak personalizacja kolorów w naszym sklepie które tu ustawiamy; kolor przewodni sklepu, kolory linków itp.

Sekcja „buttons” to personalizacja wyglądy przycisków w naszym sklepie internetowym.

W sekcji „typography” ustawiamy czcionki w naszym sklepie na WordPRess Woocommerce. Jeśli nie wiesz jakie czcionki wybrać polecam Ci mój wpis Top 20 czcionek Google

Personalizacja zakładki „sklep” oraz strony produktu

Wchodząc w sekcje „WooCommerce” mamy sporo opcji do wyboru:

woocommerce

To tu spersonalizujemy wygląd naszej zakładki sklepowej. W tym celu wchodzimy w sekcje „katalog produktów” oraz „shop archive” i dostosujemy wg uznania. Możemy wybrać ilość oraz elementy które maja się wyświetlać pod miniaturą produktu.

Natomiast wchodząc w zakładkę „product single”. Personalizujemy wygląd strony produktu.

Powyższy wpis możesz również zobaczyć w formie wideo poniżej:

Zapraszamy do przetestowania naszego nowego hostingu WooCommerce!

>
Dariusz Pichalski
Ekspert WordPress, twórca największego w Polsce kanału na YouTube o tej tematce. Od 10 lat wierny klient cyber_Folks oraz jego Partner.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?