Dystrybucja to nieodłączny element Content Marketingu i optymalizacji strony. Dlaczego? Posiadanie dobrego contentu, a następnie dostarczenie go odpowiedniej grupie odbiorców może spowodować, że oni sami rozreklamują Twoją markę. Staniesz się nie tylko specjalistą w danej dziedzinie i będziesz wzbudzał zaufanie, ale również możesz odnieść sukces finansowy.
1 Czym jest dystrybucja treści?
Wystarczy
zapamiętać prosty schemat działania: po etapie tworzenia treści
następuje (lub powinna być zaplanowana) dystrybucja. Jej kanały
obejmują: źródła własne, kanały opłacane oraz przekaz tworzony przez
internautów.
Dystrybucja treści to działania i zasady, którymi się
posłużysz, aby przekazać Twoim odbiorcom treść w najbardziej dogodnym
momencie. W najprostszym ujęciu dystrybucja treści jest przekazywaniem
informacji w dowolnie wybrany przez nas sposób, wstawiając post na
Facebooka czy klikając like’a. Jeśli jednak posiadasz markę, sprawa się
komplikuje, gdyż poza samym przekazaniem informacji chcesz odnieść
zamierzony skutek i cel, czyli np. zachęcić klientów do zakupu Twoich
produktów.
2 Dlaczego dystrybucja treści jest ważna?
Bez działań dystrybucji ograniczasz dostęp do swoich treści. Twój dobry tekst wciąż jest wartościowy, ale niewiele osób go przeczyta. Szkoda, prawda? Twoje produkty są dobre, stwórz więc takie warunki, dzięki którym jak największe grono odbiorców się o tym przekona!
Dlatego copywriter, poświęcając czas na stworzenie wysokiej jakości contentu, powinien przeznaczyć porównywalną ilość czasu na jego zoptymalizowanie, a następnie dystrybucję. Dzięki temu możesz być pewny, że Twoje działania odniosą zamierzony skutek.
3 Kanały dystrybucji treści
Media społecznościowe
Publikowanie
wpisów w social media to jeden z najefektywniejszych sposobów na
dystrybucję treści, a jak wiesz, możliwości jest dziś naprawdę mnóstwo –
Twitter, Facebook, Instagram, Google+, YouTube czy Pinterest. Pamiętaj
jednak, że każdy z tych portali ma swoją własną specyfikę, więc warto
dostosować tematykę treści oraz jej formę do konkretnego kanału
dystrybucji. Wtedy Twoje działania staną się jeszcze bardziej efektywne.
Oczywiście im więcej kanałów dystybucji posiadasz, tym Twój zasięg
będzie większy.
Spróbuj urozmaicać swoje działania w mediach
społecznościowych, załączaj ciekawe grafiki czy krótkie materiały wideo.
Istnieje wiele narzędzi, które ułatwią Ci zarządzanie dystrybucją
treści w mediach społecznościowych, np. Buffer, Sociomatik czy
TweetDeck.
Mailing
Prowadzisz blog np. na WordPressie lub kanał na YouTube? Wykorzystaj pocztę elektroniczną i wysyłaj odwiedzającym newsletter lub maila z informacją o nowej treści na stronie. Oczywiście nie przesadź z liczbą wiadomości, to może zrazić do Ciebie Twoich subskrybentów. Więcej o newsletterach napiszemy w osobnym artykule.
Dystrybucja na własnej witrynie internetowej – pamiętaj o SEO
Maciej Dziedzic na swoim blogu zauważa, że SEO/SEM jest – „Wiecznie najbardziej efektywne. I nie ma się co dziwić. Trafiasz tam na informacje, których wyszukujesz, więc prawdopodobieństwo kliknięcia w link, pobrania zdjęcia konkretnej marki czy obejrzenia filmów z product placementem jest większe niż w przypadku innych kanałów dystrybucji. Stąd wynika też mylne przeświadczenie, że content marketing to przede wszystkim dobrze pozycjonujące się treści.”.
Optymalizacja pod kątem SEO jest szczególnie ważna, kiedy udostępniasz treści na własnej stronie. Content, którym się dzielisz, powinien być wartościowy, oryginalny, unikalny oraz przydatny dla osób, które odwiedzają Twoje miejsce w sieci. Stosuj więc odpowiednie linkowanie wewnętrzne, trafnie dobieraj frazy kluczowe, a kod strony niech będzie przejrzysty.
Współpraca
Kontakt z ludźmi działającymi w Twojej branży jest niezwykle ważny. Zajmujesz się finansami? Dlaczego by nie zdecydować się na współpracę z blogerem, który działa w tej samej branży? Jeśli jest znanym influencerem, może osobą posiadającą sklep internetowy i poleci Twoją stronę lub wpis na autorskim blogu, zyskasz nowych odbiorców.
W swoich treściach nawiązuj do wypowiedzi kolegów, którzy działają w tej samej dziedzinie, co Ty, opieraj swój content na wypowiedziach autorytetów, pamiętaj jednak o poinformowaniu o tym osoby, które np. cytujesz.
Nie traktuj innych jak konkurencji
Nie traktuj autorów innych stron jak konkurencji. W sieci należy być aktywnym, odwiedzaj więc innych autorów, komentuj ich wpisy, lajkuj posty, dzięki temu zauważą Cię i być może chętniej będą udostępniać Twoje treści, a także nawiążesz współpracę z innymi twórcami.
Płatna promocja
Organiczne zasięgi na Facebooku to zmora każdego social ninja. Z doświadczenia wiemy, że nawet najbardziej interesujący content może nie dotrzeć do odbiorców. Wtedy pozostaje posłużyć się płatną reklamą na serwisach społecznościowych lub skorzystać z kampanii AdWords, czyli systemu reklamowego Google, który zezwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Obecnie można wyróżnić dwa sposoby tworzenia linku sponsorowanego w Google AdWords. Jednym z nich jest wybór słów kluczowych, na których będzie wyświetlała się reklama, a drugim wybór witryn internetowych. Ile zapłacisz za taką reklamę, możesz sprawdzić w Google AdWords Keyword Planner, który podaje stawkę CPC dla danego słowa kluczowego.
4 Jak tworzyć teksty dla szerokiego grona odbiorców?
- Przede
wszystkim, jeśli chcesz tworzyć teksty, które przyciągną odbiorców,
zastanów się, jaka jest Twoja grupa docelowa, do kogo chcesz dotrzeć i
jakie potrzeby mają te osoby. - Bądź ekspertem w swojej dziedzinie
i odpowiadaj na pytania, a problemy rozwiązuj. W razie szczegółowych
pytań twórz instruktaże i e-booki. - Twórz wezwania do akcji, nawiązuj dialog i dobieraj odpowiednie słowa kluczowe.
- Prezentuj w treści swoją ofertę, oczywiście w sposób naturalny i nieprzesadzony.
- Różnicuj dystrybuowane treści: infografika, poradnik, instrukcja, wideo, grafika – możliwości jest naprawdę wiele.
Pamiętaj, że sama treść bez jej odpowiedniej dystrybucji to dopiero połowa sukcesu. Podziel się swoją wiedzą i wartościowym contentem.
Polecane dla Ciebie
Firmowy blog. Liczne korzyści i… 9 pułapek!
Ponad 81% przedsiębiorstw twierdzi, że ich blogi są użyteczne oraz niezwykle ważne pod kątem marketingowym. Decydując się na prowadzenie bloga […]
Czy Yoast to dobra wtyczka do WordPress SEO? Część 2.
W drugiej części artykułu dochodzimy do tego, co chyba najbardziej ułatwia pisanie treści pod kątem SEO, czyli metaboksa z podpowiedziami […]
Copywriter nie kopiuje! Przegląd przydatnych narzędzi dla copywriterów
Treści tworzone przez copywriterów powinny nieść za sobą wartość merytoryczną, odpowiadać na konkretne zapytania, tak by w konsekwencji późniejszej dystrybucji […]
Szukasz dalej?