W drugiej części artykułu dochodzimy do tego, co chyba najbardziej ułatwia pisanie treści pod kątem SEO, czyli metaboksa z podpowiedziami i analizą treści pod kątem interesującego nas słowa kluczowego. To jeden z tych elementów dla których wtyczkę tę pobierano już ponad milion razy. Na koniec pokazujemy ustawienia zaawansowane wtyczki – być może jeszcze nie zwróciłeś na nie uwagi, a naprawdę warto.
1 Metabox: Yoast SEO
Po włączeniu wtyczki Yoast, każda ze stron w edytorze WordPressa otrzyma nowy moduł, służący do ustawiania tytułów SEO, metaopisów i słów kluczowych. Pamiętaj, by zrobić to ręcznie, zamiast po prostu polegać na ich automatycznym wygenerowaniu na podstawie tytułu strony i pierwszego akapitu.
Koniecznie ustaw właściwe dla danego wpisu słowo kluczowe, dzięki temu zobaczysz analizę SEO danego wpisu. Czerwone kółeczka to sprawy koniecznie do naprawienia, pomarańczowe to te, którymi możesz się zająć, zielone pokazują, że o dany aspekt SEO dobrze zadbałeś.
Warto też zerknąć na zakładkę Readability. Ocenia ona łatwość czytania tekstu przez ludzi: czy stosujesz dość śródtytułów, czy akapity nie są zbyt długie, czy nie przesadzasz z długością zdań.
Nie musisz wszędzie mieć samych zielonych punktów, ale warto uwagi podane przez wtyczkę wziąć pod uwagę.
2 Ustawienia zaawansowane
Jeśli włączyłeś w zakładce Features opcję ustawień zaawansowanych, to zobaczysz w kokpicie WordPressa w menu SEO dodatkowe pozycje. Pojawią się tu dodatkowo Tytuły i Meta Tagi, Społeczności, Mapa strony XML, Zaawansowane oraz Narzędzia.
W większości wypadków domyślne ustawienia tu zastosowane są dobre dla twojej strony, warto jednak poznać, o co w nich chodzi. Pomóc to może przy dalszym rozwoju witryny.
Tytuły i Meta Tagi
W ogólnym widoku pojawiają się zakładki podstron, ustawienie separatora tytułu (to samo, co w kreatorze), oraz ustawienia, które wpłyną na pracę metaboksa, tj. analizę słów kluczowych i czytelności tekstu. Domyślnie funkcje te są włączone.
Zakładka Strona główna pozwala rozdzielić tytuły strony głównej WordPressa (statycznej) i strony z wpisami (blogowej). To przydatne jeśli w ramach jednej instalacji WordPressa prowadzisz jednocześnie np. stronę firmową i bloga firmowego, którego wpisy pojawiają się na wydzielonej podstronie.
Typy treści pozwalają ująć te różne rodzaje obiektów WordPressa, nie tylko wpisów i stron, ale też załączników, menu, wersji, mediów czy też własnych typów (np. towarów w sklepie czy rekomendacji na stronie firmowej). Tutaj można ustawić tytuły i meta-opisy dla wszystkich rodzajów treści oddzielnie. Ale uważaj: Yoast automatycznie tworzy tytuły na podstawie wielu zmiennych. Nie jest to potrzebne. Wystarczy pozostawić ciąg %%title%%. A najlepiej oczywiście ręcznie wpisywać tytuły SEO przy każdym wpisie oddzielnie.
Tutaj można też zabronić botom wyszukiwarek indeksowania strony (tagi meta dla robotów: index/noindex), włączyć pokazywanie dat w podglądzie oraz metabox dla danego typu treści.
Taksonomie robią to samo co Typy treści, ale z kategoriami, tagami i formatami. Opisy zostaną automatycznie wzięte z opisów, jakie masz dla kategorii i tagów. Jeśli nic nie wpisałeś, pozostaną puste.
Archiwa służą do ogarnięcia stron archiwów dat i autorów. Jeśli jesteś jedynym autorem bloga, to tutaj może przydać się wyłączenie indeksowania archiwów autorów, by nie doszło do duplikowania treści w indeksie wyszukiwarki.
Zakładka Inne pozwala wyłączyć indeksowanie stron paginacji (tak by w nie pojawiały się w wynikach wyszukiwania kolejne strony archiwum), włączyć znacznik słów kluczowych (meta keywords), dziś już nie mający znaczenia dla wyszukiwarek, oraz zablokowanie wykorzystania przez wyszukiwarki opisów z katalogu DMOZ dla podstron witryny. Tę pierwszą funkcję (indeksowanie podstron archiwum) warto wyłączyć.
Społeczności
Ten moduł pozwala na zaawansowaną integrację strony z serwisami społecznościowymi. Na jego głównej stronie podajesz adresy swoich stron social media, ale to nie wszystko. Zwróć uwagę na ustawienia Facebooka, z możliwością dodania domyślnego obrazka dla udostępnianych wpisów bez grafiki, oraz z możliwością podpięcia Statystyk Insights Facebooka dla wskazanego administratora.
W ustawieniach Google+ warto zaś podać prywatny adres swojej strony w tym serwisie, by połączyć wpisy z informacjami o autorze w wynikach wyszukiwania Google, może to wpłynąć na pozycję strony.
Mapa strony XML
Wyszukiwarki poradzą sobie ze zindeksowaniem strony bez mapy, ale zrobią to gorzej, nie będzie to tak szybkie, coś mogą pominąć, a tego nie chcesz. Dzięki temu modułowi Yoasta możesz łatwo zarządzać działaniem mapy strony XML i jej ustawieniami. Jej generowanie jest automatyczne, o ile opcja Funkcjonalność map XML witryny nie została wyłączona.
Zakładka Ogólne pozwala zobaczyć wygenerowaną mapę i określić jej maksymalny rozmiar, co może się przydać, jeśli serwer na którym strona działa ma mało pamięci.
Zakładka Strony autorów i użytkowników może przydać się przy prowadzeniu dużych stron czy portali z wieloma autorami. Po włączeniu funkcji Mapa witryny autorów/użytkowników Yoast będzie generował oddzielne mapy dla każdego z nich.
Zakładka Typy treści pozwala ustalić, jakiego rodzaju treści trafią do mapy. Domyślnie są to wpisy i strony, ale już nie media (zdjęcia, wideo). Jeśli prowadzisz stronę fotograficzną, możesz chcieć to zmienić.
Wykluczone wpisy pozwalają usunąć dane wpisy z mapy strony, o ile podasz tu ich identyfikator. Łatwo go znaleźć w kokpicie WordPressa. Na liście wpisów najedź wskaźnikiem myszy na tytuł, zobaczysz adres URL z parametrem post=XX, gdzie XX jest numerem wpisu.
Taksonomie działają tak samo jak Typy treści, tylko odnoszą się do kategorii, tagów i formatów używanych na stronie.
Zaawansowane
Okruszki, bezpośrednie odnośniki i kanał RSS: te trzy funkcje mają duże znaczenie dla funkcjonowania strony. Zacznijmy od okruszków (breadcrumbs).
Okruszki nie tylko ułatwiają nawigację w stronie, zapewniając jasną ścieżkę poruszania się po stronach, ale też przenoszą się do wyników wyszukiwania. Domyślne ustawienia po włączeniu tej funkcji są całkiem dobre, ale powinieneś dysponować skórką obsługującą okruszki.
Bezpośrednie odnośniki to rozszerzenie funkcji normalnych ustawień WordPressa. Tutaj wyłączysz nadmierne komplikowanie adresu przez WordPressa (który generuje linki z nazwami kategorii) i ustawisz przekierowania adresów załączników na adresy stron, na których zostały użyte. Jeśli natomiast masz problemy z ładowaniem stron oraz ich szybkością, koniecznie rozważ migrację strony internetowej na lepszy i szybszy serwer, ma to również wpływ na konwersję
Można tu też uprościć odnośniki bezpośrednie (stop words in slugs), pomijając w nich słowa pomijalne (np. spójniki) i usunąć zmienne ?replytocom z linków na stronach zawierających dużo komentarzy. W zamian stracisz możliwość zagnieżdżonego komentowania dla użytkowników z wyłączonym JavaScriptem w przeglądarce, ale przyspiesza to indeksowanie, a jedynie garstka użytkowników korzysta dziś z przeglądarek bez JavaScriptu.
Yoast pozwala tutaj też na uporządkowanie brzydkich adresów URL, gdy np. pojawią się w nich zbędne parametry, tak by trafili na właściwą stronę. To ryzykowna funkcja, często może zaburzyć działanie strony, więc lepiej niczego tu nie zmieniaj.
Kanał RSS pozwala określić, jak w czytnikach RSS będą pokazywały się wpisy z twojej strony: możesz tu dodać stałą treść, która będzie pojawiała się przed wpisem, jak i treść dodawaną na końcu wpisu. Do dyspozycji jest kilka zmiennych: nazwa autora, link wpisu, link strony i link do strony z jej opisem.
Narzędzia
Ten moduł pozwala bardzo uprościć pracę z większymi witrynami.
Edytor hurtowy pozwala na szybkie zmiany tytułów i opisów stron bez konieczności przechodzenia między nimi.
Edytor plików daje dostęp do plików .htaccess i robots.txt, ale uważaj co robisz, bo możesz swoją witrynę zablokować, uniemożliwić jej wyświetlanie lub indeksowanie.
Import i eksport pozwala na szybkie przenoszenie ustawień między witrynami korzystającymi z Yoasta, a także konwersję ustawień z innych popularnych wtyczek SEO: wpSEO, All-in-One SEO oraz HeadSpace.
3 Podsumowanie
TAK – Yoast naszym zdaniem jest bardzo dobrą i przydatną wtyczką do SEO. Jeśli tylko zależy Ci na wysokich pozycjach – stosuj ją koniecznie.Jeśli podobają ci się możliwości darmowego Yoasta, a chcesz uzyskać większe możliwości kontroli SEO swojej strony, rozważ możliwość kupienia wersji Premium. Pozwala ona m.in. na analizę wpisów pod kątem wielu słów kluczowych i zapewnia zaawansowany mechanizm przekierowań (koniec z błędami 404).
Jeśli znalazłeś w tym artykule coś inspirującego, lub coś ciekawego – skorzystaj z ikon społecznościowych na dole i podziel się tą treścią ze znajomymi. Życzymy wysokich pozycji!
Polecane dla Ciebie
Jak założyć sklep internetowy na WordPress + WooCommerce cz. 4
Przedstawiam Ci 6-odcinkowy cykl, który powstał na podstawie serii wideo „Jak założyć sklep internetowy na WordPress + WooCommerce”, dostępnej na […]
Wersje WordPress w Polsce w maju 2021
Wersja WordPress to jeden z elementów większego, cyklicznego badania. Jako jeden z wiodących operatorów hostingu stale monitorujemy ponad milion domen […]
Ważna informacja dla użytkowników WordPress/Joomla
30 września 2021 wygasł certyfikat DST Root CA X3 oferowany przez Let’s Encrypt. Jeśli posiadasz starszą wersję WordPress lub też […]
Szukasz dalej?