Półki marketerów uginają się od lepszych i gorszych pozycji książkowych objaśniających działanie sił marketingu i podsuwających narzędzia dotarcia do klienta. Które z nich bezwzględnie warto znać, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem? W dzisiejszym wpisie podzielę się z Tobą moją listą 10 najbardziej wartościowych książek z tej dziedziny, w których każdy marketer znajdzie coś dla siebie. A ponieważ ciekawe pozycje książkowe znajdziemy zarówno na rynku polskim, jak i na całym świecie, lista zawiera 5 pozycji naszych rodzimych autorów i 5 zagranicznych. Owocnej lektury!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Po które książki sięgnąć, jeśli chcesz tworzyć viralowe treści?
- Które książki nazywane są „bibliami marketingu”?
- Dlaczego warto czytać książki, które nie są bezpośrednio związane z marketingiem?
1. „Marketing”, Philip Kotler
Książka uznawana za biblię marketingu i elementarny podręcznik marketera. Ten opasły tom powinien znać każdy, kto pracuje w marketingu lub myśli o działaniach w tym obszarze. To niekwestionowany klasyk autorstwa profesora Phillipa Kotlera – ekonomisty oraz ojca nowoczesnego marketingu. Znajduje się na liście lektur obowiązkowych w większości uczelni biznesowych świata. Dowiesz się z niej m.in., na czym polega współczesny marketing, jak budować strategię i plany marketingowe, jak mierzyć efekty działań marketingowych, budować relacje z klientami, tworzyć silne marki czy komunikować wartość. Kotler przedstawia wszystkie te zagadnienia w sposób obrazowy, pełen autentycznych przykładów z życia. Regularnie ukazują się zaktualizowane i uzupełnione o nowe informacje wydania tej książki. Gdy po nią sięgniesz, koniecznie zwróć więc uwagę na aktualność wydania.
2. „Sztuka rynkologii”, Jacek Kotarbiński
Nie jest to najnowsza książka o marketingu, ale wciąż większość tez Jacka Kotarbińskiego jest bardzo aktualna. To dobry przewodnik zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem. Autor jest znanym w Polsce autorytetem akademickim, doradzającym rodzimym firmom w zakresie innowacyjności, konkurencyjności czy właśnie marketingu. Kotarbiński krytycznym okiem opisuje rozwój tej dziedziny w Polsce i wyjaśnia, na jakich fundamentach zbudowane są jej mechanizmy. Większość książki nawiązuje do historii rynku reklamy w Polsce, osadzając ją w kontekście globalnym, a towarzyszą jej interesujące przykłady działań marketingowych polskich i zagranicznych firm. Od tego samego autora bardzo polecam również najnowszą książkę pt. „50 praw marketingu Kotarbińskiego”.
3. „To jest marketing”, Seth Godin
Seth Godin od lat prowadzi kursy, wykłady oraz blog czytany przez miliony marketerów. Napisał do tej pory 18 książek, ale to właśnie „To jest marketing” uznawany jest za najlepsze podsumowanie wiedzy i doświadczenia, którymi dzielił się do tej pory z czytelnikami i uczestnikami szkoleń. Główna myśl książki jest oparta na przekonaniu odbiorcy, że wybitni marketingowcy poprzez marketing rozwiązują problemy innych ludzi, a nie kradną ich uwagę i spamują nieistotnymi komunikatami. Znajdziecie w niej m.in. wskazówki na temat tego, jak tworzyć wartość, zaciekawić odbiorcę, umiejętnie słuchać klientów, a dzięki temu budować markę opartą na zaufaniu. Polecam ją zwłaszcza tym, którzy do tej pory nie mieli okazji zapoznać się z ideami Godina – tu znajdziecie ich esencję.
4. „Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?”, Janina Bąk
Umiejętność rozumienia i analizowania danych statystycznych to jedna z podstawowych kompetencji marketera. Jak się tego nauczyć? Zanim sięgniesz po akademickie podręczniki czy obszerne skrypty, zajrzyj do bestsellerowej książki Janiny Bąk. Śmiało można powiedzieć, że autorka jest obecnie najpopularniejszą w Polsce statystyczką. Popularyzuje tę dziedzinę nauki przede wszystkim w mediach społecznościowych – na profilu JaninaDaily, pisząc w charakterystyczny, zabawny i prosty sposób o zawiłościach bombardujących nas z każdej strony danych. Dlatego niedawno postanowiła przelać tę wiedzę na papier. Podczas lektury „Statystycznie rzecz biorąc…” poznasz najważniejsze pojęcia z dziedziny statystyki opakowane w charakterystyczny dla autorki styl, humor, anegdoty i dygresje. Dla wielu osób będzie to dobry wstęp do dalszej podróży po świecie statystyki – jeśli oczywiście przypadnie im do gustu sposób narracji stosowany przez autorkę.
5. Przyczepne historie, Chip Heath, Dan Heath
Bardzo wysoko oceniana książka, wartościowa zwłaszcza dla content managera i copywritera. Bracia Heath odpowiadają tu na pytanie: „dlaczego jedne historie zapamiętujemy na długie lata, a inne wypadają nam z głowy już po kilku minutach od ich usłyszenia czy przeczytania?”. Na pewno znacie takie opowieści. To na przykład krążące od wieków pod każdą szerokością geograficzną tzw. miejskie legendy – o czarnej wołdze, aligatorach w kanalizacji czy złodziejach nerek. Nikt nie wie, skąd pochodzą, ale każdy je zna i jest w stanie bez problemu odtworzyć je z pamięci po wielu latach nawet po jednokrotnym usłyszeniu. Autorzy ujawniają nam mechanizmy, które stoją za „przyczepnymi”, viralowymi, a więc łatwo zapamiętującymi się treściami. I pokazują, jak takie komunikaty tworzyć. Odwołują się przy tym do 6 podstawowych elementów chwytliwych opowieści. Skuteczny storytelling w najczystszej postaci.
6. „ABC marketingu B2B”, Łukasz Kosuniak
Niewiele jest na polskim rynku książek poświęconych marketingowi w odmianie B2B. A jeszcze mniej dobrych książek z tego obszaru. Łukasz Kosuniak udowadnia, że można w ciekawy i rzeczowy sposób odpowiedzieć na 460 stronach o najważniejszych obecnie koncepcjach, narzędziach i trendach marketingu B2B. Tak, aby podejmować skuteczne działania marketingowo-sprzedażowe, zbudować działającą strategię marketingu cyfrowego B2B czy pozyskiwać i utrzymywać klientów. To bardzo dobre wprowadzenie w działania B2B, dzięki któremu zobaczysz je w wielopłaszczyznowej perspektywie.
7. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”, Daniel Kahneman
To kolejna z książek, która nie traktuje bezpośrednio o zagadnieniach marketingowych, ale pozwala zrozumieć wiele mechanizmów ludzkiego umysłu. Dzięki lekturze nie tylko lepiej poznasz własny sposób myślenia, ale przede wszystkim dowiesz się, jak podejmuje decyzję większość ludzi – Twoich potencjalnych klientów. W jaki sposób Twoi klienci dokonują wyborów, osądów oraz w jakie pułapki myślenia wpadają. Obala przy okazji wiele mitów na temat ludzkiego umysłu. Książka Kahnemana (laureata Nagrody Nobla) urosła w ostatnich latach do rangi najważniejszej pozycji z pogranicza rozwoju osobistego i psychologii. Znajduje się na półkach wielu marketerów, którzy przyznają, że kompletnie zmieniła ich sposób myślenia nie tylko o marketingu i klientach, ale i o własnym życiu.
8. „Zasady wywierania wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, Robert B. Cialdini
Cialdini to obok Kotlera kolejny niekwestionowany guru współczesnego marketingowego świata. To obecnie najczęściej cytowany żyjący profesor psychologii, któremu globalną popularność przyniosła właśnie ta książka. Znajdziesz w niej 6 podstawowych i uniwersalnych zasad wywierania wpływu, będących wynikiem wieloletnich badań profesora. Większośc tych zasad stosujemy – nawet nieświadomie – w codziennym życiu. Cialdini analizuje je i w ciekawy sposób opisuje stojące za nimi mechanizmy, doprawiając całość praktycznymi przykładami z życia. Zwięzły i rzeczowy styl autora sprzyjają szybkiej lekturze i łatwemu przyswajaniu informacji. Klasyk, który warto znać.
9. „Viral. Jak szerzyć idee i tworzyć wirusowe treści”, Piotr Bucki
Ostatnia książka w zestawieniu to świetne uzupełnienie wspomnianej wyżej pozycji braci Heath. Piotr Bucki, wykładowca akademicki i wieloletni strateg działający w marketingu, także zajął się tematyką przyczepnych wirusowych treści, ale z nieco innej, równie ciekawej perspektywy. Książka pełna jest przykładów wirusowych treści z naszego polskiego podwórka opatrzonymi analizami i komentarzami autora. Może totalnie zmienić Twoje patrzenie na treści umieszczane w sieci – dzięki lekturze poznasz mechanizmy, jakie stoją za historiami, które w mgnieniu oka zdobywają tysiące lajków i setki udostępnień. A każdy z nich poparty jest naukowymi teoriami i solidną wiedzą psychologiczną. Wartościowa pozycja, którą można pochłonąć w jeden wieczór.
10. „mind_Hacked”, Artur Pajkert
Ta pozycja występująca w formie ebooka to świetne uzupełnienie „Pułapek myślenia” oraz książek o wywieraniu wpływu. Dowiesz się z niej jak zwiększać konwersję i zarabiać więcej, tylko za pomocą dobrze ułożonych treści. Niemożliwe? Warto się przekonać do technik wpływania na podświadomość użytkowników zawartych w tym ebooku. Gwarantuję, że ta pozycja podniesie skuteczność Twojego marketingu.
Podsumowanie
Dziesięć pozycji to zdecydowanie za mało, by przedstawić wszystkie wartościowe książki, które powinien znać dobry marketer. Jeśli więc do powyższej listy chcesz dorzucić swoje rekomendacje – zapraszam Cię do podzielenia się nimi w komentarzu pod artykułem.
Polecane dla Ciebie
Dlaczego nie ma mojej strony w Google – 8 częstych przyczyn
Dlaczego nie ma mojej strony w Google? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli stron, którym zależy na obecności w wynikach […]
Dropshipping w sklepie internetowym – poradnik dla początkujących
Poznaj jasne i ciemne strony dropshippingu. Klarowny obraz tego modelu ułatwi Ci podjęcie decyzji, czy warto inwestować czas i pieniądze w sklep internetowy oparty o produkty zewnętrznego dostawcy.
Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma? Niejednokrotnie szukając w internecie jakiejś firmy, natrafiamy na jej wizytówkę, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. […]
Szukasz dalej?