Mogłoby się wydawać, że social media nie są w stanie już nas zaskoczyć. Ba! Że na pewno nie powstanie nowe medium, które da nam coś, czego inne społecznościówki dać nam nie mogą. I oto pojawia się on – Clubhouse, na którym obecnie jest około 2 milionów użytkowników z całego świata (dane na 29.01.2021). Ta aplikacja jest dostępna wyłącznie dla użytkowników iPhone’ów i tylko na… zaproszenie. Jak się dostać do tego elitarnego klubu i jak się w nim później odnaleźć?

Czym jest Clubhouse?

Clubhouse to medium społecznościowe w formie aplikacji mobilnej, które jest oparte na rozmowach głosowych na żywo. Uczestnicy spotykają się w „pokojach”, by móc rozmawiać na dany temat. Tworzą również swoje kluby oraz regularne spotkania – wszystko wyłącznie w wersji audio.

Faktem jest, że powstaje już wersja na telefony z systemem Android. Pogłoski donoszą, że potrwa to około 3 do 5 miesięcy. A niektóre mówią o tym, że już w lutym. Czekamy na oficjalne stanowisko twórców aplikacji.

Jak dostać się do Clubhouse?

Po pierwsze – musisz posiadać iPhone’a w wersji systemu iOS 13.0 lub nowszej. Po drugie – konieczne będzie zaproszenie od znajomego, który już używa Clubhouse. Przed dostaniem zaproszenia możesz już zainstalować aplikacje i zarezerwować swoją nazwę użytkownika. Tylko… jak zdobyć zaproszenie?

clubhouse aplikacja

Zaproszenie do Clubhouse – jak je zdobyć?

Użytkownik, który już jest w sieci, dostaje kilka zaproszeń do rozdysponowania (mówi się o 5 lub 2 zaproszeniach – osobiście dostałam jedno do dyspozycji). Ich liczba może zależeć od tego, w jakim momencie działania aplikacji je dostajesz (teraz Clubhouse jest już popularniejszy niż dwa tygodnie temu, a jego pozycja będzie wzrastać – być może ma to wpływ na liczbę „startowych” zaproszeń) lub od rangi tego zaproszenia (dokładniej z pewnością określa to algorytm, ale o tych przypuszczeniach później). Po większej aktywności w appce dostajesz pakiet nowych zaproszeń. Osoba, która Cię zaprasza, widnieje w Twoim profilu na stałe jako „nominated by”.

Jeżeli nie masz znajomego, który może udostępnić Ci slot do appki, koniecznie poszukaj specjalnych grup na Facebooku lub postów na Instagramie czy LinkedIn (warto szukać pod #clubhouse).

Rejestracja i logowanie

Zaproszenie jest generowane z poziomu aplikacji w zakładce Invites, a żeby je wysłać, zapraszający musi posiadać Twój numer telefonu. Gdy go wpisze i przydzieli Ci zaproszenie – dostajesz wiadomość SMS:

clubhouse sms kod

Pod spodem wiadomości znajduje się link. Teraz wystarczy, że przejdziesz kilka kroków:

  • podaj swoje imię i nazwisko,
  • wybierz swoją nazwę użytkownika,
  • podaj swój numer telefonu,
  • podaj kod z SMS (który dostaniesz po podaniu numeru telefonu).

Właściwie po wykonaniu tych kroków możesz już korzystać z aplikacji. Dodatkowe kwestie to:

  • wybór zainteresowań,
  • wybór osób, które na początku będziesz obserwował,
  • podpięcie do appki maila (głównie w celu ewentualnego odzyskiwania hasła lub podwójnej weryfikacji).

Jak działa Clubhouse?

Feed aplikacji jest bardzo przejrzysty, bez żadnymi rozpraszaczy ani reklam (zapewne do czasu :)). U góry mamy proste menu składające się z:

  • Lupki – możesz szukać użytkowników, klubów czy konwersacji w danej tematyce.
  • Invites – zakładka z zaproszeniami – tutaj sprawdzasz dostępną dla Ciebie liczbę lub przydzielasz zaproszenie.
  • Kalendarz – z wydarzeniami, które czekają na Ciebie (dodałeś je do obserwowanych lub obserwujesz członków tych wydarzeń).
  • Dzwoneczek – to zakładka powiadomień oraz aktywności związanych z Twoim kontem na CH.
  • Avatar Twojego profilu, tam znajdziesz swoje statystyki oraz bio.

Kolejnym elementem jest agenda wydarzeń, które obserwujesz, a które mają określony czas rozpoczęcia się. Pod agendą są pokoje, które teraz są aktywne i do których możesz dołączyć. Na samym dole czeka na Ciebie zielony przycisk, dzięki któremu stworzysz swój pokój.

clubhouse feed

Pokoje

Cała aplikacja jest podzielona na pokoje, w których odbywają się rozmowy. Żeby do niego wejść, wystarczy kliknąć ten interesujący dla Ciebie i już możesz słuchać, a potem uczestniczyć w rozmowie. Pokój jest podzielony na dwie strefy: widownię oraz scenę, która znajduje się zaraz pod nazwą pokoju i to w niej przebywają speakerzy. Domyślnie wchodzisz do pokoju do strefy widowni. Możesz dostać się do strefy speakerów (czyli na scenę) za pomocą podniesienia „łapki w górę” – to ikonka w prawym dolnym rogu pokoju. Wtedy moderator przeważnie udzieli Ci dostępu i możesz dołączyć do dyskusji. Jeżeli chcesz tylko słuchać – nie ma problemu, po prostu nie klikasz „łapki” :). Możesz też wyjść po angielsku, nie żegnając się (nikt się nie obrazi :)), wystarczy kliknąć przycisk „leave quietly”. Według twórców aplikacji jest to wręcz wskazane, żeby migrować między pokojami.

pokój

W pokojach znajdziesz moderatora lub moderatorów. Takie osoby są oznaczone zielonym kółkiem i mają kilka praw:

  • wpuszczają osoby na scenę,
  • mogą wyciszać mikrofony innych osób,
  • mają możliwość zapraszania osób z widowni na scenę,
  • mogą przesunąć osobę ze sceny na widownię.
adrianna szałańska clubhouse

Jesteś tu nowy!
Przez pierwszy tydzień będziesz występował w pokojach jako nowy użytkownik. Stąd oznaczenie emotikoną 🎉 „party popper”. To dobrze! Moderatorzy będą wiedzieć, że jesteś nowy i chętnie nakierują Cię, jeżeli nie będziesz znał wszystkich funkcji aplikacji.

Używanie mikrofonu

Jeżeli jesteś na scenie, koniecznie wycisz mikrofon, jeżeli akurat nie zabierasz głosu. Jeżeli chcesz włączyć się do dyskusji, w dobrym tonie jest kilkukrotne włączenie i wyłączenie mikrofonu – następuje jego miganie koło Twojego avatara – wtedy moderator wie, że chcesz się wypowiedzieć. Na luźniejszych kanałach, po prostu włączasz mikrofon i próbujesz się nieco przebić :).

SIEĆ KONTAKTÓW
Jak donoszą użytkownicy oraz… plotki, Clubhouse został opatrzony algorytmem, który podobno opiera się na odpowiedzialności zbiorowej za sieć kontaktów. Idąc tym tropem można wywnioskować, że dając komuś zaproszenie do aplikacji, obdarzasz go zaufaniem i wiarą, że wniesie wartość do społeczności. Jeżeli będzie to aktywny użytkownik, Ty również zyskujesz. Co, jeżeli będzie odwrotnie? Być może będziesz współodpowiedzialny za zachowanie w swojej sieci i gdy któryś jej członek naruszy regulamin, również zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności. To tylko teoria, ale często przejawia się w dyskusjach na temat Clubhouse.

Kluby

To, co jest istotą Clubhouse to oczywiście… kluby, czyli nic innego jak kręgi zainteresowań, w których skupiają się użytkownicy. Są to grupy dyskusyjne o określonej tematyce. Klub możesz utworzyć jedynie wtedy, kiedy byłeś moderatorem przynajmniej trzech swoich pokoi. Taka forma grup „nadaje” swoje wystąpienia przeważnie w określonych godzinach danego dnia, często z agendą bądź rozwiązywaniem konkretnego problemu. Jednak są również bardziej spontaniczne kluby, które podchodzą do swoich spotkań elastycznie. Obserwując dany klub będziesz dostawał powiadomienia o spotkaniach.

Regulamin aplikacji mówi o zakazie nagrywania rozmów bez zgody uczestników. Podobno jest się karanym za takie próby (włącznie z nagrywaniem ekranu).

Kogo możesz spotkać na Clubhouse?

Jeżeli myślisz, że użytkowników z Polski jest jeszcze niewielu – masz rację. Obecnie w pokojach zaobserwowałam maksymalnie około 100-120 osób na widowni. Jednak średnia jest o wiele niższa – 30 do 50 osób w danym pokoju. Jest więc szansa się przebić i często porozmawiać z ludźmi, z którymi nie miałbyś okazji do rozmowy np. z Maciejem Orłosiem, Jarosławem Kuźniarem czy ulubionym prelegentem z konferencji branżowej.

W pokojach na tę chwilę dominują osoby zajmujące się marketingiem, sprzedażą oraz rozwojem osobistym. Ale! Przybywa coraz więcej grafików, pasjonatów, a nawet artystów barmanów, którzy zakładają swoje pokoje. Przebywając na Clubhouse możesz spotkać naprawdę wiele ciekawych osób i porozmawiać na tematy techniczne, marketingowe czy nawet o hostingu WordPress. Jednak niech nie zaskoczą Cię grupy, w których na starcie dostaniesz pytanie: „Jakie pierogi lubisz?” :).

Podsumowanie

Aplikacja w Polsce dopiero się rozwija, ale uważam, że każdy członek społeczności cyber_Folks znajdzie tam coś dla siebie. Podziel się koniecznie swoim doświadczeniem z aplikacją i zapraszam do dyskusji, gdzie początkiem może być pytanie: jak to wszystko się rozwinie?

>
Adrianna Szałańska
Budowanie dobrych relacji to jej codzienność. Od 6 lat zajmuje się e-marketingiem, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, komunikacji oraz contentu. Graficzka z pasji oraz wielbicielka dobrze zaprojektowanych usług.

4 odpowiedzi na "Clubhouse – przewodnik dla początkujących"

  1. Doro pisze:

    Czekam z niecierpliwością na Clubhouse w wersji na Androida! Nie wiedziałam, że to takie rozbudowane medium. Mam nadzieję, że będziecie jeszcze coś o tym pisać 🙂

  2. marta pisze:

    umrze szybciej niż snapchat w pl

  3. Rafał pisze:

    Ciekawa aplikacja, tylko czemu jest „zamknięta”, skoro większość tego typu portali liczy na największa liczbę użytkowników.

  4. Sitab pisze:

    marta – skąd ta pewność? Aplikacja jest nowatorska + póki co ma się dobrze (tak, została już wydana na androida)

    Rafał – W ten sposób jest wyjątkowa. Od dziecka wiemy, że to co zakazane czy ograniczone jest często atrakcyjniejsze od tego, co dostepne bez problemu. W ten sposób ludzie dostający zaproszenie z pewnością będą szanować swoją „przepustkę”.

    Bardzo dziękuję za ten materiał! Przez długi czas zastanawiałem się o co chodzi z tą aplikacją, ale nie czułem potrzeby jej sprawdzania. Na szczęście się przełamałem. Powiem jedno – było warto 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?