Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy zegarek sportowy, więc włączasz przeglądarkę internetową i wpisujesz konkretne zapytanie. W odpowiedzi wyszukiwarka wyświetla listę stron internetowych, na których znajdziesz to, czego szukasz. Jedne witryny pojawiają się wyżej, a inne niżej lub też zupełnie na dalszych stronach wyników wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Result Page). Właścicielom tych witryn zależy na tym, aby ich strony wyświetlały się jako pierwsze (lub chociaż były w TOP 3), bo wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo wejścia przez Ciebie właśnie do ich strony/sklepu i dokonania transakcji. Jak sprawić, żeby dana witryna wyświetlała się wyżej niż do tej pory? Odpowiedź jest prosta: zadbać o odpowiednią optymalizację SEO.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest SEO i jak się dzieli,
  • jakie działania SEO podjąć podczas budowy własnej strony internetowej,
  • o korzyściach wynikających z pozycjonowania strony internetowej,
  • o narzędziu do darmowego audytu SEO od cyber_Folks! 

Wyniki wyszukiwania dla zapytania „zegarek sportowy”

Czym jest SEO i jak się dzieli?

SEO (Search Optimization Engine) jest to proces optymalizacji stron internetowych pod algorytmy wyszukiwarek internetowych. W Polsce największy udział wśród wszystkich wyszukiwarek ma Google (aż 97%, na drugim miejscu znajduje się Bing). Jak już wcześniej wspomniałem, optymalizacja SEO jest procesem, a to ze względu na stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek internetowych. Zakres działań SEO jest bardzo szeroki, zaczynając od określenia odpowiedniej struktury strony poprzez wartościowe treści, kończąc na pozyskiwaniu linków odsyłających z innych witryn. W związku z tym zastosowano podział SEO na 2 rodzaje: SEO on-site (na stronie) i SEO off-site (poza stroną).

Udział poszczególnych wyszukiwarek internetowych w Polsce w lipcu 2021 wg. www.gs.statcounter.com

Na czym polega SEO on-site

Działania SEO on-site to wszystkie te związane bezpośrednio ze stroną internetową, na które Ty, jako właściciel witryny masz największy wpływ. Skupiają się na aspektach technicznych strony  jak i pracą nad publikowanymi treściami. W zakres tych działań wchodzą m.in.: stosowanie semantycznej struktury HTML, dbanie o szybkość ładowania witryny, wdrożenie przyjaznych adresów, linkowanie wewnętrzne. Ten rodzaj pozycjonowania powinien być wdrożony jako pierwszy.

Czym jest z kolei SEO off-site?

Działania SEO off-site to wszystkie te, które odbywają się na zewnątrz witryny i nie są z nią bezpośrednio związane. W połączeniu z SEO on-site dają największe efekty. Głównym czynnikiem odpowiedzialnym za ten rodzaj pozycjonowania jest zdecydowanie link building, czyli zdobywanie wartościowych linków kierujących do Twojej strony. Chodzi tutaj nie o ilość odnośników, a o ich jakość. Warto się w tym wypadku postarać o linki pochodzące z portali branżowych zawierające wysoko merytoryczną wartość. Dodatkowo obecność w social media również z czasem przyniesie Ci wymierne korzyści.

Podstawowe działania SEO on-site w 8 krokach

Meta dane 

Meta title i description to jedne z kluczowych elementów SEO on-site. Powinny być zwięzłe, naturalne i unikalne dla każdej podstrony oraz zawierać słowo kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę. Aktualnie meta title ma największy wpływ na pozycjonowanie, a description wpływa na niego pośrednio. Oba te elementy mają wpływ na współczynnik klikalności (CTR), czyli jak często osoby, którym wyświetliła się Twoja strona, wchodzą na nią. 

Meta dane dla https://cyberfolks.pl

Optymalizacja adresów URL

Adresy URL Twojej strony powinny być przyjazne. Pewnie zastanawiasz się co to znaczy. Przyjazny link to prosty i czytelny adres, który zawiera w sobie słowo kluczowe. Użytkownik powinien być w stanie łatwo go zapamiętać i wpisać „z palca”, dodatkowo od razu po wyświetleniu się go powinien wiedzieć czego będzie dotyczyła dana podstrona. 

Przykład przyjaznego adresu URL:

www.mojastrona.pl/blog/seo/przyjazne-adresy-url

Przykład nieprzyjaznego adresu URL:

www.mojastrona.pl/index.php?action=blog&p=123&title=przyjazne-adresy-url

Optymalizacja szybkości witryny

Szybkość ładowania się strony wpływa wprost proporcjonalnie na wyniki SEO. Dobierz odpowiedni hosting, rozważ zastosowanie takich rozwiązań jak minifikacja plików, kompresję tekstu, lokalne hostowanie fontów, uruchomienie protokołu HTTP/3 czy włączenie cache. Sprawdź, czy na pewno potrzebujesz wszystkich zainstalowanych wtyczek, jeśli nie to odinstaluj. Tak samo przejrzyj bibliotekę mediów i usuń niepotrzebne zdjęcia/filmy, które zaśmiecają Twój serwer. 

Jeśli zastanawiasz się nad hostingiem, sprawdź naszą ofertę, gdzie znajdziesz dedykowane serwery skonfigurowane specjalnie dla środowiska WordPress! 

Odpowiednia hierarchia nagłówków

Tutaj powinieneś pamiętać, aby w każdym nagłówku umieścić słowo kluczowe. Ponadto najważniejszy nagłówek oznacza się jako h1 i zalecam stosować jeden na daną podstronę, mimo iż eksperci twierdzą, że stosowanie kilku nie jest błędem. Poza h1 mamy do dyspozycji nagłówki h2-h6, których możemy stosować dowolną ilość, ale nie zapominając o odpowiedniej hierarchii. Z dobrych praktyk, o których warto pamiętać to: nie pomijać poziomów nagłówków (np. wstawiając h3 od razu po h1), h5 i h6 używaj na długich i skomplikowanych stronach oraz dbaj o spójność ich stylu (rodzaj fontu i jego rozmiar).

Źródło: https://bighack.org/how-to-heading-structure-accessibility/

Treści

Kiedyś pisano pod algorytmy wyszukiwarek i wyglądało to czasami komicznie (np. „Tworzymy strony internetowe dla firm Toruń”). Te czasy minęły i teraz jest trudniej. Należy pisać i pod algorytmy i pod odbiorcę. Aktualnie pisząc tekst, powinieneś stawiać jego wartość merytoryczną na pierwszym miejscu, a później zastanowić się jak wkomponować w to frazy kluczowe.

Teksty powinny być odpowiedniej długości, oryginalne (szczególnie w przypadku sklepów internetowych, gdzie opisy produktów są często kopiowane z hurtowni) i wyczerpywać dany temat.  Ponadto dbaj o poprawne formatowanie, tj. dzielenie długich bloków tekstu na akapity, stosowanie pogrubień, punktorów.  Staraj się także zwrócić uwagę użytkownika poprzez wstawienie zdjęć pomiędzy akapity nawiązujące do tematu wpisu. Ważna z punktu widzenia algorytmów jest również regularność publikacji, dlatego najlepiej mieć bloga na swojej stronie. Dzięki niemu nie dość, że zyskamy w oczach klientów ze względu na chęć dzielenia się wiedzą z swoimi odbiorcami to i wyszukiwarki docenią to i wynagrodzą lepszymi pozycjami w SERPach.

Optymalizacja grafik 

W przypadku zdjęć ważne jest aby wybrać odpowiedni format (.jpg, .png lub .webp) i rozmiar, pozwoli Ci to zaoszczędzić czas ładowania strony, a jak wiesz –  im szybciej się strona ładuje, tym lepsze osiąga pozycje. Frazy kluczowe. W tym przypadku również je powinieneś stosować. Gdzie? W nazwie pliku, tytule oraz w atrybucie alt. Jeśli kiedyś zdarzyło Ci się, że obrazek nie został załadowany, a zamiast niego pojawił się opis tego co na nim jest, to to jest właśnie atrybut alt, czyli opis alternatywny. Natomiast tytuł wyświetla się użytkownikowi po najechaniu na zdjęcie kursorem myszki i również powinien zawierać słowo kluczowe. Co ważne, nie stosuj takiego samego tytułu, opisu alt i nazwy pliku. Takie działania roboty wyszukiwarek mogą odebrać negatywnie i pogorszyć Twoją pozycję.

Przykład złej nazwy zdjęcia: 2020_07_21_984.jpg

Poprawna nazwa zdjęcia: biurko-narozne-czarne

Linkowanie wewnętrzne

Oznacza to nic innego jak przekierowywanie z jednej podstrony na inną w obrębie tej samej witryny. Możesz to zrealizować na różne sposoby, np. w menu głównym, menu stopki, wtrącenia fraz w tekście, okruszki chleba (breadcrumbs) w sklepach internetowych i większych serwisach lub jako przyciski. Pamiętaj, aby nie przesadzać z ich ilością (szczególnie kierujących do tych samych miejsc), ponieważ może zostać to odebrane jako spam. Celem takiego linkowania jest ułatwienie poruszania się po stronie użytkownikom, ale też robotom wyszukiwarek. Odnośniki te są domyślnie oznaczone jako dofollow, więc roboty automatycznie za nimi podążają i tym samym szybciej indeksują poszczególne podstrony.

Mapa witryny

Ostatnim już punktem na tej liście jest mapa witryny. Jeśli nie wiesz co to takiego, to już tłumaczę. Najprościej mówiąc jest to zbiór adresów URL danej witryny przedstawiony w formie przypominającej spis treści. Jej zadaniem jest ułatwienie dotarcia robotom wyszukiwarek do wszystkich zakamarków Twojej witryny i zaindeksowania ich, aby później można było z łatwością je wyszukać, np. w Google. Zazwyczaj format pliku z mapą witryny to .xml, a utworzyć ją można w WordPressie za pomocą wielu znanych wtyczek do SEO.

Przykład mapy witryny https://cyberfolks.pl

Ciekawostka: W CyberFolks stworzyliśmy narzędzie, dzięki któremu zrobisz darmowy audyt swojej strony internetowej. Popraw działanie strony i docieraj do nowych odbiorców już teraz!

Podsumowanie

Optymalizacja SEO witryny to długotrwały proces wymagający ogromnej wiedzy, dużych nakładów czasu i dbania o najmniejsze szczegóły. W przypadku SEO on-site są pewne elementy, które wdrożysz raz i możesz o nich zapomnieć na dłuższy okres, jednak są to w większości mało znaczące zmiany, aby utrzymywać dotychczas wypracowane pozycje, nie mówiąc już o pięciu się w górę w dobie stale usprawnianych algorytmów wyszukiwarek internetowych.

Więcej o WordPressie na blogu cyber_Folks i stronie autora wpisu.

>
Bartek Sitek
Fan WordPressa i świata e-commerce. Tworząc strony internetowe łączy minimalistyczny design z maksymalną funkcjonalnością. W czasie wolnym aktywnie spędza czas w górach i na rowerze.

4 odpowiedzi do "SEO on-site i off-site. Różnice i podstawowa konfiguracja"

  1. Boosted pisze:

    Napisano: „Tutaj powinieneś pamiętać, aby w każdym nagłówku umieścić słowo kluczowe.”. To nie jest do końca prawda. Fakt, że nagłówki (a przede wszystkim h1) powinny zawierać słowa kluczowe, jednak nie można ich też przeoptymalizować. Jeśli artykuł chcemy zoptymalizować pod powiedzmy 3 słowa kluczowe, a zawiera on kilka, czy nawet kilkanaście nagłówków (h1-h4) to upychanie fraz na siłę podchodzi pod keyword stuffing i może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Nagłówki twórzmy z głową – naturalne tak jak treści, pisane dla ludzi, a nie roboty.

  2. Jarek pisze:

    Artykuł bardzo dobrze przekazał tematykę seo. Czytelny

  3. Dawid pisze:

    Jak właściwie włączyć HTTP/3 na serwerze cyberfolksa?

  4. Norbert pisze:

    Ciekawy artykuł. Moim zdaniem kluczowe jest jednak pisanie wartościowych treści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?