Głównym powodem do przeprowadzenia audytu SEO, jest możliwość wykrycia błędów, wpływających na widoczność strony lub sklepu w wyszukiwarce, takiej jak Google. Taka analiza pozwala również na poszukiwanie szans, dzięki którym zwiększysz ruch użytkowników i  wyróżnisz się na tle konkurencji. W tym artykule wyjaśnię, co powinno wchodzić w skład audytu SEO i kiedy warto zastanowić się nad jego przeprowadzeniem.

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to analiza, która pozwoli określić kondycję Twojego serwisu internetowego, identyfikując nieprawidłowości i błędy wymagające poprawy. Zawiera ona również informacje o możliwościach, które zagwarantują rozwój widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Przeprowadzony kompleksowo audyt, uwzględniający cele biznesowe oraz wytyczne wyszukiwarki Google, stanowi podstawę w procesie pozycjonowania strony lub sklepu internetowego.

Co zawiera audyt SEO?

Kompleksowy audyt SEO zawiera szczegółową analizę strony internetowej w zakresie optymalizacji zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki. Podczas badania witryny bierze się pod uwagę czynniki rankingowe, wywierające wpływ na widoczność serwisu takie jak:

  • Frazy kluczowe i ich dopasowanie do podstron,,
  • Struktura adresów URL
  • Indeksacja,
  • Adresy kanoniczne, 
  • Plik robots.txt,
  • Mapy serwisu,
  • Przekierowania,
  • Błędy 404,
  • Linkowanie wewnętrzne,
  • Widoczność dla robotów,
  • Znaczniki <title>,
  • Meta description,
  • Nagłówki,
  • Format i waga plików,
  • Atrybuty „alt”,
  • Wydajność,
  • Wyświetlanie na urządzeniach mobilnych,
  • Wersje językowe,
  • Dane strukturalne,
  • Błędy utrudniające budowanie widoczności,
  • Potencjał do wykorzystania.

Obszerność audytu SEO zależy od typu strony internetowej oraz jej wielkości. Serwis należy dokładnie przeanalizować – wiąże się z tym weryfikacja najważniejszych podstron, a także praktycznie wszystkich adresów URL. Tylko w ten sposób uda się zaplanować optymalizację serwisu, budując przy tym skuteczną strategię SEO.

Kiedy przeprowadzić audyt SEO?

Oto, w jakich sytuacjach audyt SEO może pomóc Ci w znalezieniu odpowiedzi lub zyskaniu potwierdzenia postawionych hipotez.

Uruchomienie  nowej strony lub sklepu internetowego

Audyt SEO dopiero powstającego projektu strony w największym stopniu jest poświęcony jej prawidłowej budowie. Obejmuje sprawdzenie struktury takich elementów jak: treści, nagłówki, adresy URL, oraz czy zostały uwzględnione podstrony kluczowe właściwej prezentacji oferty w Google. Analizie podlega też rozmieszczenie i wypełnienie treścią najważniejszych podstron.

Duża aktualizacja strony internetowej

Po każdej dużej aktualizacji strony warto przeprowadzić audyt SEO. W tym przypadku jego zadaniem będzie upewnienie się, że wszystkie ważne elementy serwisu internetowego działają poprawnie i nie wdrożono zmian, które mogłyby negatywnie wpłynąć na widoczność serwisu w wyszukiwarce.

Spośród wielu badanych detali, dla SEO najistotniejsza może okazać się struktura linków (adresów URL). Może dojść do sytuacji, że zmienią one swoją konstrukcję w wyniku aktualizacji. Na domiar złego, taki problem może wystąpić wraz z brakiem przekierowań (301) starych adresów na nowe. Zanim robot Google zaktualizuje adresy w swoim indeksie, spowodują one wiele błędów typu 404 (strony nie odnaleziono) u użytkowników próbujących odwiedzić serwis z wyników wyszukiwania. Aby temu zapobiec, konieczna może okazać się szybka interwencja, aby przywrócić stare adresy URL bądź skonfigurować prawidłowe przekierowania.

Zmiana szaty graficznej strony lub sklepu 

Podobnie, jak w przypadku projektowania nowego serwisu od zera, tak i przy wprowadzaniu zmian wizualnych lub funkcjonalnych, osoba bez wiedzy na temat SEO może nieumyślnie sprawić, że w wyniku aktualizacji pojawią się spadki widoczności oraz ruchu.

Co mogło tutaj pójść nie tak? I najważniejsze – jak to naprawić? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w audycie SEO. Wnikliwie przeprowadzona analiza wskaże Ci precyzyjnie miejsca, w których konieczne są pilne poprawki. Dowiesz się, co zrobić, aby ponownie świecić przykładem innym, konkurencyjnym stronom w TOP10 wyników wyszukiwań.

W wyniku zmian designu strony bądź sklepu może pojawić się wiele problemów natury SEO – od modyfikacji istniejących adresów URL, przez brak uwzględniania treści w nowym designie lub długi czas wczytywania witryny, aż po źle skonfigurowany plik robots.txt.

Zmiana hostingu bądź migracja na nowy serwer

Jakość hostingu i otoczenie Twojej strony w sieci także są analizowane podczas audytu SEO. Zatem zlecając go przed rozpoczęciem migracji otrzymasz rzetelny raport o jakości nowego hostingodawcy. Z kolei przeprowadzając taką analizę po migracji, zyskasz pewność, że cała migracja przebiegła prawidłowo i nie wpłynie negatywnie na dotychczasowe pozycje strony w Google.

Przywrócenie działania strony czy sklepu po infekcji złośliwym oprogramowaniem

Zadaniem audytu SEO w tym przypadku będzie określenie szkód i wpływu ataku na widoczność strony. Analizie poddane zostaną wszelkie wahania w pozycjach strony, ich zakres oraz możliwości powrotu. Warto również przeanalizować, czy w wyniku ataku nie ucierpiały techniczne elementy strony, jak struktura linków, jakość i ilość treści, czy dostępność poszczególnych podstron.

Gruntowne przeredagowanie dotychczasowych treści

Zlecając audyt SEO w tej sytuacji, koniecznie zaznacz zamiar zmiany treści. Wówczas analiza, poza standardowymi elementami, może zostać uzupełniona o szczegółowy brief dla copywritera, który zajmie się przygotowaniem nowych treści. Takie wytyczne mogą zawierać rekomendacje dotyczące długości poszczególnych tekstów, rodzaju fraz kluczowych, ich nasycenia i rozmieszczenia w tekście, struktury nagłówków, zastosowanych zdjęć itp.

Wprowadzenie nowych podstron lub bloków tekstu

Audyt SEO obejmuje, poza wspomnianymi wcześniej wytycznymi do stworzenia czy przeredagowania treści, także kontrolę unikalności treści występujących na stronie oraz analizę problemu duplikacji wewnętrznej. Zatem zlecając audyt, otrzymasz także kompleksowy raport dotyczący jakości treści umieszczonych na Twojej stronie internetowej.

Zakup lub przejęcie strony www albo sklepu po innym właścicielu

Poznasz nie tylko faktyczną wartość biznesu, ale także zauważysz obszary wymagające zaplanowania inwestycji. Na podstawie audytu będziesz mógł także sprawdzić efektywność dotychczasowych działań SEO. Być może warto będzie zrewidować założenia strategii realizowanej przez agencję lub zatrudnić dodatkową osobę na stanowisko specjalisty SEO.

Dodanie nowej kategorii produktów lub nowej usługi

Audyt SEO poprzedzający wprowadzenie do asortymentu nowego towaru, czy wdrożenie nowej usługi, pomoże ustalić właściwy sposób jej promowania w Google. Kompleksowa analiza SEO obejmie wówczas wytyczne dotyczące zmian w architekturze strony, poprawnego skomponowania treści promujących, a także rodzajów i sposobu podejmowania działań pozycjonujących.

Usunięcie kategorii produktów lub usługi

Audyt SEO towarzyszący decyzji o rezygnacji z usługi czy grupy produktowej pozwoli uniknąć sytuacji, w której klienci poszukujący na stronie usuniętego towaru napotykają stronę błędu 404. Określone zostaną m.in. adresy URL, których dotkną zmiany organizacyjne oraz konieczne do wykonania przekierowania. Jednym z tematów audytu będzie także analiza, czy powstały wskutek zmian ubytek treści będzie miał wpływ na ogólną sytuację strony. Jeśli okaże się, że usuwane treści są dla strony kluczowe, w audycie zostaną wskazane rozwiązania pozwalające uniknąć spadków widoczności.

Zmiana organizacji struktury treści (nawigacji)

Wszelkie duże zmiany organizacyjne w obrębie sklepu lub strony internetowej należy poprzedzić zleceniem audytu SEO. Zyskasz wówczas pewność, że wszelkie działania zostaną wykonane w odpowiedni sposób, a wprowadzone modyfikacje nie odbiją się negatywnym echem na tak sumiennie wypracowanej wartości SEO Twojego serwisu.

Zauważenie znacznych spadków ruchu organicznego

Audyt SEO przeprowadzony w takim momencie może pomóc w precyzyjnym zdiagnozowaniu problemu. W tej sytuacji szczególnie wnikliwie zostaną przeanalizowane wszelkie zmiany, jakie zostały wprowadzone w obrębie strony oraz ewentualne modyfikacje strategii SEO w czasie poprzedzającym spadki. Zbadana zostanie możliwość negatywnego wpływu tych zmian na kondycję strony w Google. Kolejnymi parametrami do weryfikacji będą: sezonowość występująca w reprezentowanej przez Ciebie branży oraz wpływ działań konkurencji na pozycję Twojej strony. 

Brak zmian w widoczności przez dłuższy czas

Problem pojawia się w momencie, gdy mimo ciągłego inwestowania w realizację strategii SEO, efekty w postaci jakichkolwiek wzrostów nie są widoczne przez dłuższy czas. Kompleksowy zakres audytu pozwoli Ci na holistyczne spojrzenie na całą sytuację. Otrzymasz precyzyjną dawkę informacji o faktycznym stanie Twojej strony, o jej dostosowaniu do wymagań i rekomendacji Google oraz widoczności i jakości prowadzonych działań pozycjonujących.

Aktualizacje algorytmów Google

W jaki sposób można zyskać pewność, że odnotowany spadek widoczności faktycznie miał związek z aktualizacją algorytmu, a nie jest wynikiem błędów występujących w serwisie?

Na te pytania również znajdziesz odpowiedź w audycie SEO. Podobnie jak w poprzednich sytuacjach, tak i tym razem kluczowa jest kompleksowość i szczegółowość analizy. Zbadanie wielu czynników pozwoli na precyzyjne dotarcie do źródła problemu. Jeśli faktycznie wynika on z aktualizacji algorytmu Google, z dużą dozą pewności można określić dalszy rozwój wydarzeń. Dowiesz się, jaki jest prognozowany czas potrzebny na ustabilizowanie widoczności oraz czy konieczne jest podjęcie działań redukujących potencjalne straty w dotychczasowych pozycjach.

Dlaczego warto wykonać audyt SEO?

Audyt SEO Twojej strony internetowej pozwali zweryfikować optymalizację serwisu pod kątem wytycznych wyszukiwarki. To szczegółowa analiza zawierająca spis błędów i niedociągnięć, a także informacje o szansach i potencjale, które warto wykorzystać do budowania widoczności witryny w Google.

Co zyskasz dzięki audytowi strony internetowej?

  • Poprawę pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania,
  • Zwiększenie wartościowego ruchu organicznego,
  • Poprawę doświadczenia użytkownika,
  • Wzrost konwersji,
  • Konkurencyjność na rynku.

Przeprowadzony audyt SEO to pewność, że wszystkie podejmowane działania – niezależnie czy realizowane samodzielnie, czy poprzez zewnętrznych podwykonawców – idą w dobrym kierunku. Wskazówki zawarte w audycie to nie tylko błędy, ale także propozycje wdrożenia ulepszeń, które poprawią efektywność przyjętej strategii SEO! 

>
Wojciech Mazur
Założyciel i CEO agencji marketingowej Elephate, specjalizującej się w zwiększaniu ruchu organicznego za pomocą synergii SEO, content marketingu i Digital PR-u. Współpracował z jednymi z największych marek w Polsce z obszarów e-commerce, SaaS, marketplace czy b2b.Obecny w branży SEO od 2011 roku, zarówno na rynku polskim, jak i na anglojęzycznych rynkach międzynarodowych. Zwolennik pogłębionych analiz, przemyślanych strategii, pragmatycznego podejścia i wszystkiego, co „ma sens”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?