Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest sprzedaż. W dobie wysokiej konkurencyjności e-commerce, przedsiębiorcy muszą zadbać nie tylko o świetny produkt, ale także o jego widoczność. Możesz mieć najlepszy towar, jednak w sytuacji, gdy klienci o nim się nie dowiedzą, nie odniesiesz swojego celu. Znaczenia nabiera pozycjonowanie sklepu internetowego. Czym właściwie jest i jak się do tego zabrać?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?
  • na czym właściwie polega proces pozycjonowania?
  • dlaczego SEO nie oznacza tego samego, co pozycjonowanie?
  • co możesz zrobić samodzielnie, a w czym może pomóc Ci agencja?
  • ile to kosztuje?

Pozycjonowanie sklepu. Co to jest?

Pozycjonowanie sklepu to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Oznacza podejmowanie działań, jakie przekładają się na wyższą pozycję witryny w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonych słów kluczowych. Przede wszystkim musisz pamiętać, że jest to proces ciągły, a jego efektem jest umożliwienie potencjalnym klientom łatwiejsze znalezienie danego produktu. Co to oznacza? Wzrost sprzedaży i zwiększenie konkurencyjności marki na rynku.  

Celem pozycjonowania jest poprawienie pozycji strony sklepu dla określonych fraz kluczowych. Mówiąc inaczej, zależy nam aby użytkownicy trafiali na naszą stronę zaraz po tym jak wpiszą określone słowa/frazy. Dzięki tej wiedzy „co wpisują” możemy podjąć działania, jakie pozwolą pozycjonować naszą stronę wyżej. To z kolei przekłada się na większą ilość organicznego ruchu na stronie sklepu i zwiększenie sprzedaży.

Zaniedbanie warstwy technicznej SEO to często spotykany błąd, zwłaszcza w nowo otwartych sklepach internetowych. Bardzo często w tym nerwowym, początkowym okresie, gdy uwaga skupiona jest m.in. na analityce i optymalizacji kanałów sprzedaży, wielu właścicieli e-sklepów zapomina o konieczności położenia solidnych fundamentów technicznych pod rozwój widoczności w wyszukiwarce. Wykonanie pełnoprawnego audytu technicznego dostosowanego pod konkretny CMS i wdrożenie zaleceń z niego wynikających pozwoli na uniknięcie potencjalnych problemów z ruchem z wyszukiwarki w przyszłości i przede wszystkim przyspieszy efekty działań SEO związanych z contentem i link-buildingiem.

Maciej Jacewicz, SEO Consultant w rankarchitects.com

Pozycjonowanie a SEO

Pozycjonowanie sklepu często traktowane jest zamiennie jako SEO. Przeglądając wpisy blogowe, często możemy trafić na takie porównanie. To błąd. Pozycjonowanie jest szerszym pojęciem znaczeniowym, zawierającym w swoich działaniach również SEO.

pozycjonowanie to nie to samo co SEO

Mówiąc o SEO, czyli części procesu pozycjonowania, mówimy o optymalizacji strony internetowej pod kątem algorytmów wyszukiwarek, w celu poprawy jej widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to podejmowanie działań, jakie następnie pozwolą naszej witrynie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Zasada jest prosta: Im wyżej znajduję się nasza strona, tym większa szansa na przyciągnięcie ruchu i zwiększenie sprzedaży.

Pozycjonowanie sklepu internetowego. Zakres znaczeniowy

Proces pozycjonowania. Elementy

  1. Analiza słów kluczowych
    Chcesz, aby strona internetowa Twojego sklepu pokazywała się wysoko. Aby tak się stało, musisz poznać słowa kluczowe, jakie klienci wpisują w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć dany produkt czy usługę, jaką posiadasz w ofercie. Słowa kluczowe pomagają określić tematykę i kierunek działań SEO.

  2. SEO: Optymalizacja treści
    To działania dotyczące architektury, struktury i treści naszej strony.
    Odnoszą się do optymalizacji treści, nagłówków, meta tagów, opisów produktów i innych elementów, aby były one bardziej przyjazne dla wyszukiwarek internetowych i użytkowników.

  3. SEO: Optymalizacja techniczna strony
    To proces wprowadzania zmian w kodzie strony internetowej, w celu poprawienia jej jakości i dostosowania do wymagań wyszukiwarek. W ramach optymalizacji technicznej wykonuje się m.in. analizę prędkości ładowania strony, dostosowanie strony do urządzeń mobilnych oraz poprawę struktury URL i innych elementów technicznych witryny.

  4. Link building
    To działania polegające na zdobywaniu linków do sklepu internetowego z innych witryn. Linki z innych stron internetowych są ważnym sygnałem dla wyszukiwarek, że nasza strona jest wartościowa i wiarygodna.

  5. Analiza konkurencji
    To proces badania działań i pozycji konkurencji w wyszukiwarkach internetowych. Analiza konkurencji pomaga określić słabe punkty naszej strony oraz znaleźć sposoby na poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

  6. SEO content marketing
    SEO content marketing to działania, jakie wspierają pozycjonowanie strony internetowej. Koncentrują się na tworzeniu wartościowych treści, przyciągających i angażujących użytkowników. To z kolei może przyczynić się do poprawy wielu czynników, jakie wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

  7. Bezpieczeństwo serwisu
    Uwzględniliśmy w naszym procesie również bezpieczeństwo strony internetowej. Chociaż nie jest ono bezpośrednim elementem procesu pozycjonowania, jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jej widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, jeśli strona internetowa nie jest bezpieczna, może mieć negatywny wpływ na proces pozycjonowania i pozycję w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego jak się do tego zabrać?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces, do przeprowadzenia jakiego, będziemy potrzebować zarówno umiejętności technicznych, jak i dobrej znajomości rynku i działań marketingowych. Czy taki proces można wykonać samodzielnie? Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, jakie kompetencje posiadamy w naszej firmie. Oczywiście, istnieje wiele elementów, jakie można wykonać samodzielnie, a ponadto także wiele działań, jakie warto zlecić agencji zajmującej się SEO.

Co mogę zrobić samodzielnie?

  1. Wybór słów kluczowych
    Budujesz swoją ofertę. Warto na początku określić słowa kluczowe najlepiej opisujące produkty w Twoim sklepie. Po drugie należy sprawdzić ich popularność i konkurencję. Na przykład do analizy słów kluczowych możesz wykorzystać narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush lub Ubersuggest. Chcesz sprawdzić pozycje słów kluczowych? Skorzystaj z naszego narzędzia do monitoringu strony w Google.

  2. Optymalizacja treści na stronie
    Określając słowa kluczowe i budując witrynę, możesz samodzielnie zadbać o optymalizację treści. Pamiętaj, aby treści na stronie były zarówno unikalne jak i angażujące i zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych. W tym celu warto przeprowadzić audyt witryny.

  3. Optymalizacja meta tagów
    Zadbaj o to, aby każda z podstron Twojego sklepu, każdy wpis blogowy posiadał meta tytuły i opisy. Innymi słowy, powinny być zoptymalizowane pod frazę, na jakiej nam zależy, zawierać słowa kluczowe i być unikalne dla każdej strony. Jeżeli korzystasz z WordPressa pomoże Ci w tym wtyczka Yoast Seo.

  4. Tworzenie wartościowych treści
    Warto stworzyć wartościowe treści, takie jak artykuły lub poradniki, które zainteresują potencjalnych klientów i przyciągną ich na stronę. Pamiętaj aby budować w ich obrębie wewnętrzne linkowanie.

Co może zrobić Agencja?

  1. Analiza konkurencji
    Agencja może wykonać analizę konkurencji. Zbadać nasze otoczenie i określić strategię pozycjonowania dla naszego sklepu internetowego.

  2. Audyt techniczny
    Stan wyjściowy naszej witryny. W przypadku gdy nasza strona już istnieje, audyt wykonuje się na początku współpracy, w celu sprawdzenia, czy strona internetowa działa prawidłowo i nie ma błędów technicznych, mogących wpłynąć na jej widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania. Na jego podstawie dostajemy szereg wytycznych, jakich implementacja pozwoli nam zoptymalizować witrynę.

  3. Kampanie link buildingowe
    To rodzaj działań polegający na zdobywaniu wartościowych linków do naszej witryny. Zlecając pozycjonowanie naszego sklepu agencji, jednym z elementów jej pracy jest prowadzenie kampanii link buildingowych, pomagających zdobyć wartościowe linki do strony i budować jej autorytet.

  4. Badanie i monitorowanie słów kluczowych
    Obierając dane słowa kluczowe dla naszych podstron, agencja monitoruje ich pozycję w sposób ciągły. W przypadku obserwowanych anomalii dostosowuje strategię pozycjonowania. Pozycje słów kluczowych możesz również monitorować samodzielnie, korzystając z naszego narzędzia do monitoringu pozycji w Google.

Pozycjonowanie. Ile to kosztuje?

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego może być zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, wielkość strony, ilość słów kluczowych i poziom trudności w pozycjonowaniu.

Łukasz Bielawski

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego zależy od wielu indywidualnych czynników. Ważne jest również, aby pamiętać, że nie wszystkie czynności związane z SEO muszą być wykonywane przez agencję – wiele z nich możemy zrobić samodzielnie wewnętrznie w naszym sklepie. Kluczem do sukcesu jest tu odpowiednie dopasowanie strategii i wykorzystanie właściwych narzędzi, jakie przyniosą najlepsze efekty w konkretnej branży i dla danej strony internetowej. Co ważne, koszt pozycjonowania może drastycznie spaść, gdy właściciel strony o nią dba – przygotowuje rzeczowe opisy kategorii, interesujące opisy produktów oraz ciekawe artykuły na blogu.

Łukasz Bielawski, Head od SEO cyber_Folks

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Budżet, na jaki powinieneś być gotowy, zlecając ten proces agencji będzie się różnił w zależności od wielu czynników. Z jednej strony to zakres prowadzonych prac, wielkość sklepu, rodzaj produktów. Z drugiej strony to konkurencyjność rynku, trudność branży itp. Poniższa tabela przedstawia przybliżone koszty dla podstawowych etapów i czynności pozycjonowania sklepu internetowego.

CzynnośćKoszt
Audyt SEO1 000 – 5 000 zł
Analiza słów kluczowych500 – 1500 zł
Optymalizacja techniczna2000 – 6000 zł
Content500-5000 zł
Link building300 – 800 zł (msc)
Monitorowanie500 – 1500 zł (msc)
PRZYKŁADOWA CENA4 800 zł
przegląd ofert agencji

Jak widać, koszty pozycjonowania sklepu internetowego są uzależnione od zakresu prac, jakie trzeba przeprowadzić. Dlatego też w celu uzyskania dokładnej wyceny pozycjonowania sklepu internetowego warto skonsultować się z doświadczoną agencją SEO lub specjalistą ds. pozycjonowania, którzy będą mogli uwzględnić wszystkie czynniki wpływające na koszt i zakres prac.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to kluczowy element strategii marketingowej, jaki może pomóc w zwiększeniu widoczności serwisu, a tym samym pozyskaniu nowych klientów. Aby skutecznie pozycjonować sklep internetowy, należy przeprowadzić szereg działań, jakie omówiliśmy wyżej. Co więcej, warto pamiętać, że pozycjonowanie sklepu internetowego to proces długofalowy – wymaga ciągłego monitorowania i modyfikowania strategii w zależności od zmieniających się warunków rynkowych.

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

4 odpowiedzi do "Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak się do tego zabrać?"

  1. Maciej pisze:

    Powiem tak: próbowaliśmy to robić samodzielnie, ale nie przynosiło efektów. W końcu wzięliśmy magika od SEO i w sumie w miesiąc widać poprawę. Mimo chęci i czasu poświęconego nadal widać, że są pewne „sztuczki”, które działają i w naszym przypadku nie obyło się bez zatrudnienia specjalistów.

    1. Katarzyna Węgiel pisze:

      Panie Macieju, dziękujemy za komentarz. Życzymy owocnych działań SEO, aby domena pozycjonowała się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania 🙂

  2. Najlpeiej nie powielać startegii, którą ma konkurnet bo to do niczego nie prowadzi. Trzeba poszukać szybkiej alternatywy dla SEO aby w miare szybko pozyskac środki, które można reinwestować.

  3. Wojtek pisze:

    Wszystko pięknie, tylko ten budżet na link building moim zdaniem lekko niedoszacowany 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?