Prowadzisz własny sklep internetowy, ale wyniki sprzedaży są bardzo słabe? Ruch na stronie sklepu jest znikomy? Prawdopodobnie popełniasz większość z przedstawionych w tym artykule błędów, które związane są z optymalizacją sklepu online pod kątem SEO. W internecie można znaleźć niezliczoną ilość poradników. Tematami przewodnimi są: jak sprzedawać w sieci czy jakie działania marketingowe są skuteczne. Mimo to już po wstępnym audycie SEO strony można znaleźć wiele błędów. Część z nich jest standardowa i popełnia je większość nowych właścicieli e-sklepów. Dowiedz się jakie błędy w SEO popełniasz i jak ich unikać.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak zoptymalizować grafikę i treści,
  • jak dobrać słowa kluczowe,
  • czym jest duplikacja treści,
  • dlaczego wersja kanoniczna strony jest tak istotna.

Optymalizacja treści i grafik w sklepie internetowym

Optymalizacja meta tagów oraz znaczników meta title i meta description należy do podstawowych działań SEO. Punktem wyjściowym w dopasowaniu title SEO i meta description, jak i pozostałych elementów na stronie, jest wykonanie analizy fraz. Pozwala to na ustalenie interesującego nas kierunku, który pozwala na generowanie odwiedzi i konwersji z wykorzystaniem ruchu organicznego. Niestety, ale większość nowych właścicieli sklepów internetowych zapomina o tym, co później odbija się na widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Mowa o ruchu organicznym i sprzedaży.

Optymalizacja title

Tag title jest jednym z najważniejszych elementów na stronie internetowej i zalicza się do czynników rankingowych Google. Jest to idealne miejsce do tego, abyś umieścił w nim słowa kluczowe, które będą informacją dla użytkowników oraz robotów Google, co znajdą na stronie Twojego sklepu. Musisz także pamiętać, że Title SEO nie powinien mieć więcej niż 600px, co możesz łatwo sprawdzić przy pomocy https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator.

Optymalizacja meta description

Tag meta description, który umieszczany jest w sekcji <head> każdej strony na przestrzeni kilku lat stracił już na znaczeniu w procesie pozycjonowania e-commerce i stron internetowych, ale nadal jest miejscem, w którym możesz zareklamować swoje produkty i zachęcić do kliknięcia w link. W tym przypadku długość opisu nie powinna przekraczać 960px.

Każdy właściciel sklepu internetowego dąży do maksymalizacji sprzedaży, a co za tym idzie, zysku, ze swojej strony www. Nawet bardzo duże budżety na działania marketingowe – SEO, AdSy czy też inne mogą się jednak rozbić o błędy techniczne, które wpływają na widoczność brandu w organicznych wynikach wyszukiwania bądź obniżają jakość treści reklam płatnych – co w konsekwencji powoduje niższą konwersję. Działania marketingowe należy więc poprzedzić solidnym audytem technicznym, contentowym oraz wdrożeniem zaleceń tak, aby zoptymalizować koszty i nie „przepalać” ciężko zarobionych pieniędzy.
paweł kozłowski
Paweł Kozłowski CEO rankarchitects.com

Optymalizacja atrybutów ALT

Robiąc zakupy w sklepie internetowym Twoi klienci nie mają możliwości dotknięcia, przymierzenia, czy po prostu przetestowania produktu. Dlatego też bardzo ważne jest to, aby prezentacja towaru była odpowiednio przygotowana. Optymalizacja plików graficznych jest ważnym elementem w kontekście działań SEO. Musisz więc pamiętać o tym, aby wprowadzić opisową formą zdjęcia, która będzie odzwierciedlała stan faktyczny przedmiotu. Nie możesz również zapomnieć o wprowadzeniu tekstu alternatywnego, który fachowo nazywa się atrybutem ALT i powinien zawsze zawierać słowa kluczowe. Jeśli zaczniesz dodawać zdjęcia, to musisz pamiętać o tym, aby nie były one zbyt duże. Dobrą praktyką jest przyjęcie założenia, że dodawane obrazy nie będą większe niż 100-200kb. W dużych e-commerce’ach częstą praktyką jest zaciąganie atrybutu ALT z nazwy zdjęcia. Dlatego powinieneś zwracać uwagę na to, jak nazywane są grafiki wrzucane na serwer.

Dobór słów kluczowych i zbyt mało treści

Kolejnym błędem popełnianym przez właścicieli sklepów internetowych jest brak przemyślanego rozmieszczenia fraz kluczowych w treści. Podczas audytu SEO bardzo szybko wyłapie to każdy specjalista SEO. Zanim zabierzesz się za przygotowywanie contentu na swój sklep, zaplanuj dokładnie jakie słowa kluczowe się w nim znajdą.

Narzędzia

Na początek możesz skorzystać z darmowych narzędzi, które znacznie ułatwiają skompletowanie listy odpowiednich fraz kluczowych. Możesz wybrać Planer Słów Kluczowych od Google, Answer The Public, czy też Ubersuggest. Profesjonalne narzędzia są oczywiście bardzo pomocne, ale dla niektórych wykupienie pakietów może być zbyt kosztowne. Warto, abyś wczuł się także w rolę klienta, dzięki czemu łatwiej będzie Ci zrozumieć czego szukają użytkownicy. Powinieneś dokładnie analizować każde słowo kluczowe, ponieważ fraza „buty do biegania” a „damskie treningowe buty do biegania”, to ogromna różnica. Więcej o tym możesz przeczytać na https://rankarchitects.com/pl/jak-wybrac-slowa-kluczowe-pod-seo/.

Treści na stronie

Jednym z najważniejszych niedopatrzeń właściciela sklepu internetowego jest brak dbałości o ilość treści na stronie. Szczególną bolączką są opisy produktów, które są bardzo ubogie. Sklepy internetowe bardzo często przedstawiają dwa schematy: w różnych sklepach są takie same opisy produktów. Ich nazwy lub produkty nie są wcale opisane. Jeśli więc chcesz, aby Twój sklep sprzedawał, to musisz zadbać o wyczerpujące i zawierające wszelkie dane opisy. Warto tutaj w strategii tworzenia treści szczególną uwagę przeznaczyć na tworzenie poradników, artykułów rozwiązujących problemy użytkowników. W ten sposób z wykorzystaniem zapytań z tzw. długiego ogona jest w stanie nawiązać pierwszy kontakt ze swoim potencjalnym klientem. 

Poza tym jest to bardzo dobre miejsce do umieszczenia słów kluczowych, dzięki którym poprawi się widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Brak optymalizacji tych elementów z pewnością nie przyczyni się do wzrostu ruchu na stronie internetowej.

Błędy w indeksowaniu strony

Błędy SEO w indeksowaniu w Google Search Console (GSC) pokazują problemy związane z pobraniem i indeksowaniem strony internetowej, jakie na swojej drodze napotykają roboty Google. Mogą to być problemy z przekierowaniami, błędy po stronie serwera, czy też informacje o tagach noindex. Raporty z Google Search Console pozwalają znaleźć podstrony, które nie zostały celowo wykluczone z indeksacji. To oznacza, że nie znajdziemy ich w wyszukiwarce. W przypadku bardzo dużych sklepów warto przeanalizować, czy wszystkie zasoby sklepu warto udostępniać robotom. Często z indeksowania wyklucza się podstrony filtrowania, sortowania czy wyszukiwania z powodu braku unikalnej wartości takich podstron. Dzieje się tak, ponieważ przedstawiają one content w innej, uporządkowanej formie. 

Kolejnym ważnym punktem, którego weryfikację umożliwia GSC jest to, czy robot widzi stronę w takim sam sposób, jak użytkownik. W przypadku stron opartych w dużej mierze na skryptach Java Script pojawia się ryzyko z renderowaniem i indeksowaniem strony.

Jeśli na wielu adresach URL Twojego sklepu internetowego będą występować błędy, to działania SEO z pewnością nie przyniosą oczekiwanych efektów.

Brak mapy strony i optymalizacja adresów URL

Mapa strony służy do obrazowania robotom Google jak wygląda pełna struktura witryny do zaindeksowania. Jeśli jeszcze nie stworzyłeś mapy strony i pliku robots.txt, to z pewnością spowalniasz pracę botów. Rozwiązaniem więc będzie stworzenie mapy strony i zweryfikowanie jej w Google Search Console. Plik sitemap.xml powinien na bieżąco się aktualizować wraz z wprowadzaniem nowych kategorii, produktów czy wpisów blogowych do sklepu internetowego. W pliku nie powinny znaleźć się wykluczone podstrony, np. te z dodanym parametrem noidnex czy z ustawionym adresem kanonicznym.

Adres URL w sklepie internetowym powinien jasno informować użytkownika może on znaleźć na stronie. Do częstych błędów technicznego SEO należy brak optymalizacji adresów URL po dodaniu do CMS nowej podstrony produktowej. W ten sposób powstający adres stanowi ciąg znaków, który nie informuje użytkownika i algorytmów o swojej zawartości. Musisz pamiętać, że produkt, który dostępny jest w wielu kategoriach musi mieć jeden adres URL.

Błędne przekierowania i brak wersji kanonicznej strony sklepu

Przekierowania 301 mogą nieść dużą wartość dla SEO. Jednak w przypadku, gdy nie zostaną wdrożone lub zostanie to zrobione błędnie, to z reguły sklep internetowy nie zyska wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Może nawet stracić wcześniej wypracowane efekty. Błędne przekierowania mogą także przyczynić się do spadku ruchu organicznego oraz utraty klientów. Jeśli klient szuka podstrony z sukienkami, a trafi na stronę z bokserkami męskimi, z pewnością opuści witrynę bez realizacji zamówienia.

Przekierowania sprawdzają się w sytuacjach, gdy:

  • sklep internetowy jest dostępny pod adresem www i bez www,
  • zmianie ulegnie adres domeny,
  • zostanie wprowadzony certyfikat SSL,
  • zostanie zmieniony adres URL.

W przypadku zmiany struktury adresów URL, czy zmianie nazwy domeny, warto używać przekierowań dla podstron, które posiadają zewnętrzne linki, faktycznie generowały ruch organiczny i konwersje lub stanowiły ważny punkt w architekturze strony. Zawsze działaj zgodnie z zasadą, która mówi, że strony niezoptymalizowane staramy się rozbudować lub przekierować na treści zbliżone tematycznie. Usuwanie podstron stosuj jako ostateczne rozwiązanie. Warto pamiętać, że stronę 404 także należy zoptymalizować, na przykład poprzez dodanie wyszukiwarki, bestsellerów w sklepie lub głównych kategorii produktowych.

Jeśli w swoim sklepie internetowym posiadasz podstrony z taką samą treścią pod wieloma adresami URL lub o zbliżonej treści, to algorytmy Google mogą odebrać je jako dwie różne wersje. To z kolei może skutkować duplikacją treści i aby wykluczyć taką sytuację, niezbędne jest wybranie jednego adresu URL jako kanonicznego.

Wolno ładująca się strona

Czas ładowania się strony internetowej to obecnie jeden z najważniejszych czynników rankingowych dla Google. Wpływa on nie tylko na pozycjonowanie, ale także sprzedaż w e-commerce. Jeśli prędkość ładowania się Twojego sklepu internetowego będzie zbyt niska, to potencjalny klient zapewne zrezygnuje z oczekiwania i uda się do konkurencji. Co w takim przypadku możesz zrobić? Możesz sprawdzić prędkość działania swojej strony głównej i jej podstron za pomocą narzędzia GT Metrix oraz Page Speed Insight. Poinformują Cię one nie tylko o stanie Twojego sklepu internetowego, ale także wyświetlą pomocne wskazówki do poprawy prędkości ładowania się stron. Istnieje także wtyczka LightHouse do Chrome, która wstępnie pokazuje najpoważniejsze błędy SEO na badanej stronie. Najwięcej danych uzyskasz jednak z Google Search Console, które jest niezbędnym narzędziem w przypadku analiz.

Strona sklepu nie jest dopasowana do urządzeń mobilnych

Optymalizacja strony sklepu pod urządzenia mobilne to bardzo ważny czynnik, ponieważ większość ruchu w internecie pochodzi właśnie z nich. Brak optymalizacji witryny to błąd, który może Cię kosztować bardzo dużo. Może przełożyć się na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania oraz zyski ze sprzedaży, jakie będzie generował e-sklep. Pomocne okazuje się wdrożenie responsywnej wersji strony. Wyświetla się ona prawidłowo na urządzeniach mobilnych z różnymi ekranami i dostosowuje do ich wielkości. Ponadto Google ustala pozycje strony tylko na podstawie wersji mobilnej, tzw. First Mobile Index.

Robot na żółtym tle

Zaniedbanie warstwy technicznej SEO to często spotykany błąd, zwłaszcza w nowo otwartych sklepach internetowych. Bardzo często w tym nerwowym, początkowym okresie, gdy uwaga skupiona jest m.in. na analityce i optymalizacji kanałów sprzedaży, wielu właścicieli e-sklepów zapomina o konieczności położenia solidnych fundamentów technicznych pod rozwój widoczności w wyszukiwarce. Wykonanie pełnoprawnego audytu technicznego dostosowanego pod konkretny CMS i wdrożenie zaleceń z niego wynikających pozwoli na uniknięcie potencjalnych problemów z ruchem z wyszukiwarki w przyszłości i przede wszystkim przyspieszy efekty działań SEO związanych z contentem i link-buildingiem.

Maciej Jacewicz SEO Consultant rankarchitects.com

Znaczniki Schema

Dane strukturalne to elementy kodu strony, które umożliwiają algorytmom wyszukiwarki lepiej zrozumieć to, co się na niej znajduje. Wyświetlają również niektóre informacje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Znaczniki Schema w sklepie internetowym dotyczą najczęściej produktów i obejmują ich cenę oraz nazwę i recenzję. Dzięki tym elementom kodu wyniki organiczne dla Twojej witryny będą bogatsze. Pozaa tym będą lepiej się prezentować, co z pewnością wpłynie na czynnik CTR.

Błędy SEO w linkowaniu wewnętrznym

Błędne linki wewnętrzne sprawiają, że roboty Google nie są w stanie poruszać się prawidłowo po stronie sklepu. To może przełożyć się na problemy z indeksowaniem. Powinieneś więc pamiętać o tym, aby nie umieszczać:

  • zbyt wielu linków na jednej podstronie,
  • w treści linków, które nie są powiązane z nią tematycznie,
  • różnych linków pod tym samym anchorem.

Warto jednak zadbać o te dobre praktyki, jeśli chodzi o linki wewnętrzne. Wśród nich wymienić można:

  • stosowanie różnych treści linków,
  • powiązane linki w artykułach blogowych,
  • linkowanie do podstron kategorii o wyższym poziomie struktury strony, np. do opisów produktów dodawać link do ich kategorii,
  • wprowadzenie ścieżki nawigacji (tzw. breadcrumbs) 
  • dodanie sekcji, które w naturalny sposób zaprezentują podstrony kategorii czy produktów: „Inni oglądali też”, „Nasze bestsellery” czy „Produkty podobne” 
Aleksandra Józwik, Specjalistka SEO rankarchitects.com

Dużą część mojej pracy stanowi audytowanie stron internetowych, różnego typu – wizytówek firmowych, ecommerców czy stron prezentujących usługi danej firmy. W większości przypadków powielane są najczęściej te same błędy związane z wydajnością strony (szybkość ładowania, dopasowanie do relatywnie nowych, ale znanych parametrów Core Web Vitals), strukturą adresów URL, wersjami językowymi czy niską jakością contentu. Często właściciele, skupiając się na wyglądzie strony, zapominają, że przede wszystkim musi być jednocześnie dopasowana do botów, które będą ją renderować i indeksować. Zdarza się również, że darmowe narzędzie dostarczające niesamowitej ilości informacji na temat powiązanych słów kluczowych, pozycji fraz, ich ilości czy błędów technicznych na stronie, jakim jest Google Search Console, nie jest nawet zweryfikowane. Przeszkodą mogą być również gotowe rozwiązania do zarządzania contentem czy produktami w sklepie, które obiecując łatwe rozwiązania, nie gwarantują wsparcia dla działań optymalizacyjnych. Z każdym rokiem SEO staje się bardziej złożonym, wymagającym współpracy wielu specjalistów procesem (analityków, deweloperów czy ekspertów UX), ale nadal pozostaje ono głównym źródłem generowania wartościowego ruchu i konwersji w sprzedaży online. Ilość działań związanych z optymalizacją SEO może początkowo przytłoczyć, ale jednocześnie może przynieść niesamowite efekty, stając się pierwszym krokiem w dotarciu do nowych klientów i wzmocnienia pozycji sklepu na rynkach polskich czy zagranicznych.

Struktura strony

Tworząc strukturę swojej strony pamiętaj, że strony ważne z punktu widzenia budowania ruchu organicznego nie powinny znajdować się dalej niż 2-3 kliknięcia od strony głównej. Warto również pamiętać o linkowaniu pomiędzy stronami tego samego typu oraz do stron położonych wyżej lub niżej w strukturze. 

Strony pozostawione bez wsparcia z linkowania wewnętrznego określamy mianem Orphan Page. Najczęściej są one ignorowane przez Google jako nieistotne, właśnie przez brak prowadzących do nich linków wewnętrznych. 

Przy okazji linkowania warto wspomnieć, że każdy link wychodzący z Twojej witryny i kierujący użytkownika do innej strony powinien otrzymać atrybut nofollow. W ten sposób nie przekazujesz mocy swojej strony innym domenom –  nawet jeśli obecnie bot ma dowolność w interpretacji tej komendy lepiej stosować ten znacznik.

Techniczne błędy SEO w pozycjonowaniu sklepu internetowego – podsumowanie

Techniczne błędy SEO mogą wpływać nie tylko na widoczność sklepów w wynikach wyszukiwania, ale także na ruch organiczny i poziom sprzedaży produktów, które się w nich znajdują. Jeśli zależy Ci na wzroście przychodów, powinieneś zadbać o optymalizację pod kątem technicznych aspektów SEO on-site. Skup się na elementach istotnych dla algorytmów Google oraz użytkowników. Mowa tutaj o przyjaznych adresach URL, przyjaznym menu, wdrożeniu SSL, linkowaniu wewnętrznym, czy też optymalizacji stron z 404.

Zobacz nasz wpis o hostigu SEO!

>
Aleksandra Józwik
Specjalistka SEO w rankarchitects.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?