Zastanawiasz się, jak wykorzystać możliwości pozyskiwania  o użytkownikach takich informacji, które pozwolą na poprawę skuteczności aplikacji, strony internetowej, sklepu, a nawet kampanii reklamowej? Odpowiedzią jest analityka produktowa.

W tej dziedzinie istnieje szereg pożytecznych narzędzi metrycznych, których skrypty można wdrożyć w kod strony. Dostarczane informacje dotyczą interakcji użytkowników z produktami w przestrzeni interfejsu i w kanałach reklamowych. Analiza tych wyników pomaga dopasowywać ścieżkę rozwoju produktu do potrzeb rynku. 

Czego dowiesz się z artykułu? 

  • Jakie obszary w firmie można usprawnić dzięki analityce produktowej? 
  • Jak analityka produktowa wpływa na sprzedaż i marketing w firmie?
  • Jak dzięki analityce internetowej poprawić User Experience strony? 
  • Z jakich narzędzi do analityki produktowej korzystać? 

Co można poprawić z pomocą analityki produktowej?

Sprzedaż i marketing 

Analityka na poziomie produktu pomaga optymalizować kampanie reklamowe i zarządzać ich budżetem. Analizować skuteczność reklam produktowych pod kątem konwersjiW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja?, przychodów i kosztów.   

Dane pozwalają porównać skuteczność przekazów dla danych produktów w poszczególnych miejscach sieci i podejmować decyzje, które zwiększą rentowność kampanii. 

Na podstawie wyników analizy można dla każdego medium zbudować hierarchię najlepiej sprzedających się produktów. Samą górę listy zajmą bestsellery, które być może zasługują na dedykowane kampanie i zwiększenie budżetu. 

Produkty z dołu listy (low-sellery) można przekierować gdzie indziej lub wykluczyć z kampanii, sprawnie ograniczając koszty. Wielu sprzedawców internetowych praktykuje w tym miejscu przywracanie usuniętych produktów co pewien czas, aby testować ich skuteczność na nowo i badać czynniki powodujące słabą konwersję. 

Ostatecznie, cykliczna optymalizacjaOptymalizacja to proces doskonalenia czegoś w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W kontekście informatyki i technologii, optymalizacja odnosi się do różnych działań mających na celu poprawę wydajności, szybkości, efektywności oraz jakości działania systemów komputerowych, oprogramowania, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych. Dlaczego optymalizacja jest ważna? Odpowiedź jest prosta. Optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji, mniejsze zużycie energii oraz lepsze doświadczenia użytkowników. Na przykład, optymalizacja strony...Czym jest Optymalizacja? pozwala na dynamiczne zarządzanie kampaniami. Najbardziej efektywne oferty są zawsze lepiej promowane, a najsłabsze systematycznie usuwane. Jeśli są to produkty sezonowe, analiza danych z narzędzi do analityki internetowej pomaga sprawniej planować rotację.

User ExperienceUX, czyli User Experience, to całościowe doświadczenie użytkownika podczas interakcji z produktem, usługą lub stroną internetową. Obejmuje to zarówno aspekty funkcjonalne, jak i emocjonalne związane z użytkowaniem danego rozwiązania, takie jak łatwość obsługi, intuicyjność, estetyka oraz zadowolenie z korzystania. UX kształtuje się poprzez projektowanie interfejsu i nawigacji w taki sposób, aby użytkownik mógł łatwo i przyjemnie osiągnąć swoje cele. W praktyce oznacza to dostosowanie struktury, wyglądu oraz funkcjonalności strony lub...Czym jest UX? i User Interface

Informacje zbierane w ramach analityki internetowej mogą dotyczyć interakcji użytkowników z produktami cyfrowymi, np. sklepem. Narzędzia pomagają prześledzić każdą ścieżkę wizyty na stronie. Odkryć między innymi:

  • kolejność poruszania się po formularzach i podstronach,
  • najbardziej i najmniej przykuwające uwagę elementy,
  • najsłabiej rozumiane punkty w interfejsie,
  • stopień zainteresowania poszczególnymi elementami,
  • najczęstsze miejsca rezygnacji z zakupów,
  • inne czynniki, które zaburzają user flow – czyli naturalny proces interakcji prowadzącej do określonego celu.

Analiza tych informacji dostarcza wskazówek o użyteczności całego interfejsu i czynnikach wpływających na konwersję. Podpowiada, nad którymi elementami witryny trzeba popracować, aby zwiększyć skuteczność sprzedaży. Ogranicza poszukiwania błędów i pomaga sprawniej dobrać metody optymalizacji interfejsu. Tym samym stanowi doskonały punkt wyjścia do właściwych badań UX, które z kolei pomogą odnaleźć przyczyny zaobserwowanych zdarzeń. (Badania UX pozwolą uzyskać odpowiedzi na pytania “dlaczego użytkownicy zachowują się w ten sposób?”) 

Jakich narzędzi użyć do analityki produktowej?

Przykładem sprawdzonego narzędzia jest usługa Google Analytics, której wiele organizacji używa niemal od początku działalności w internecie. Jej odpowiednia konfiguracja i analiza zbieranych danych często jest wystarczająca do większości celów małych i średnich organizacji. 

Oprócz narzędzia od Google, warto porównać możliwości takich produktów, jak HotJar (analityka wizualna) czy Cux.io (analityka zachowań).

Jak dane z narzędzi są prezentowane?

Oprócz szczegółowych wykresów, dotyczących użytkowników i parametrów ich zdarzeń, analizy można przeprowadzać na podstawie:

  • map przewijania – które ujawnią wzory zapoznawania się z treścią na pojedynczym ekranie czy podstronie. Często pokazują słabo zagospodarowane miejsca, w których można umieścić elementy prowadzące do konwersji.
  • map kliknięć – pozwalających prześledzić kolejność odwiedzanych stron i przeglądanych elementów. A przy tym dowiedzieć się, ile kroków potrzebuje statystyczny użytkownik, zanim dotrze do oferty lub dokona konwersji.
  • nagrań całych sesji użytkownika – dzięki czemu da się zaobserwować powtarzające się nawyki i zoptymalizować pod nie user experience.  

UWAGA!
W każdym przypadku należy wiedzieć dokładnie, czego się szuka (mieć realistyczny, przydatny z punktu widzenia biznesu i realny do mierzenia cel analityczny). Nikt nie będzie przecież analizował setek godzin nagrań czy tysiące map ciepła. 

Ponieważ cały proces gromadzenia dzieje się w tle, użytkownicy nie są obciążeni aktywnym uczestnictwem w badaniach. 

Podsumowanie

Analityka produktowa to dziedzina niezbędna w skutecznym wypracowywaniu i utrzymywaniu pozycji rynkowej produktów online. Zarówno witryn jak i aplikacji, które służą do sprzedaży, oraz samych produktów sprzedawanych w ramach oferty sklepu internetowego. 

Kluczem do rozwoju produktu są dziś informacje o użytkownikach. Im są pełniejsze, bardziej aktualne oraz obejmujące dłuższy wycinek czasu, tym łatwiej podejmować skuteczne decyzje w zakresie optymalizacji konwersji, marketingu i sprzedaży. Tym sposobem wdrożenie analityki internetowe pozwala sprawnie poruszać się na rynku nawet w obliczu rosnących kosztów kampanii reklamowych i rozwoju konkurencji.

Chcesz poznać potrzeby swoich klientów jeszcze szybciej? Zleć nam badanie UX!

>
Wojciech Popiela
Specjalista UX i optymalizacji konwersji metodami badawczymi. Co-Founder Webmetric, wykładowca Collegium Da Vinci. Ze swoim zespołem dostarcza wartość dla biznesu, zwiększając użyteczność i współczynnik konwersji stron www, sklepów oraz aplikacji. W swoim ponad 10-letnim doświadczeniu współpracował z markami takimi jak Bauer Media, Komputronik, Neonail i Eurocash.

Jedna odpowiedź do "Jak analityka produktowa wpływa na Twój biznes?"

  1. Michalina pisze:

    Dobra analityka to podstawa wszelkich działań marketingowych według mnie. Tak naprawdę sporo przydatnych informacji można pozyskać samemu i momentalnie czerpać z nich korzyści

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • kwiecień 2025
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014