Zastanawiasz się, jak wykorzystać możliwości pozyskiwania  o użytkownikach takich informacji, które pozwolą na poprawę skuteczności aplikacji, strony internetowej, sklepu, a nawet kampanii reklamowej? Odpowiedzią jest analityka produktowa.

W tej dziedzinie istnieje szereg pożytecznych narzędzi metrycznych, których skrypty można wdrożyć w kod strony. Dostarczane informacje dotyczą interakcji użytkowników z produktami w przestrzeni interfejsu i w kanałach reklamowych. Analiza tych wyników pomaga dopasowywać ścieżkę rozwoju produktu do potrzeb rynku. 

Czego dowiesz się z artykułu? 

  • Jakie obszary w firmie można usprawnić dzięki analityce produktowej? 
  • Jak analityka produktowa wpływa na sprzedaż i marketing w firmie?
  • Jak dzięki analityce internetowej poprawić User Experience strony? 
  • Z jakich narzędzi do analityki produktowej korzystać? 

Co można poprawić z pomocą analityki produktowej?

Sprzedaż i marketing 

Analityka na poziomie produktu pomaga optymalizować kampanie reklamowe i zarządzać ich budżetem. Analizować skuteczność reklam produktowych pod kątem konwersji, przychodów i kosztów.   

Dane pozwalają porównać skuteczność przekazów dla danych produktów w poszczególnych miejscach sieci i podejmować decyzje, które zwiększą rentowność kampanii. 

Na podstawie wyników analizy można dla każdego medium zbudować hierarchię najlepiej sprzedających się produktów. Samą górę listy zajmą bestsellery, które być może zasługują na dedykowane kampanie i zwiększenie budżetu. 

Produkty z dołu listy (low-sellery) można przekierować gdzie indziej lub wykluczyć z kampanii, sprawnie ograniczając koszty. Wielu sprzedawców internetowych praktykuje w tym miejscu przywracanie usuniętych produktów co pewien czas, aby testować ich skuteczność na nowo i badać czynniki powodujące słabą konwersję. 

Ostatecznie, cykliczna optymalizacja pozwala na dynamiczne zarządzanie kampaniami. Najbardziej efektywne oferty są zawsze lepiej promowane, a najsłabsze systematycznie usuwane. Jeśli są to produkty sezonowe, analiza danych z narzędzi do analityki internetowej pomaga sprawniej planować rotację.

User Experience i User Interface

Informacje zbierane w ramach analityki internetowej mogą dotyczyć interakcji użytkowników z produktami cyfrowymi, np. sklepem. Narzędzia pomagają prześledzić każdą ścieżkę wizyty na stronie. Odkryć między innymi:

  • kolejność poruszania się po formularzach i podstronach,
  • najbardziej i najmniej przykuwające uwagę elementy,
  • najsłabiej rozumiane punkty w interfejsie,
  • stopień zainteresowania poszczególnymi elementami,
  • najczęstsze miejsca rezygnacji z zakupów,
  • inne czynniki, które zaburzają user flow – czyli naturalny proces interakcji prowadzącej do określonego celu.

Analiza tych informacji dostarcza wskazówek o użyteczności całego interfejsu i czynnikach wpływających na konwersję. Podpowiada, nad którymi elementami witryny trzeba popracować, aby zwiększyć skuteczność sprzedaży. Ogranicza poszukiwania błędów i pomaga sprawniej dobrać metody optymalizacji interfejsu. Tym samym stanowi doskonały punkt wyjścia do właściwych badań UX, które z kolei pomogą odnaleźć przyczyny zaobserwowanych zdarzeń. (Badania UX pozwolą uzyskać odpowiedzi na pytania “dlaczego użytkownicy zachowują się w ten sposób?”) 

Jakich narzędzi użyć do analityki produktowej?

Przykładem sprawdzonego narzędzia jest usługa Google Analytics, której wiele organizacji używa niemal od początku działalności w internecie. Jej odpowiednia konfiguracja i analiza zbieranych danych często jest wystarczająca do większości celów małych i średnich organizacji. 

Oprócz narzędzia od Google, warto porównać możliwości takich produktów, jak HotJar (analityka wizualna) czy Cux.io (analityka zachowań).

Jak dane z narzędzi są prezentowane?

Oprócz szczegółowych wykresów, dotyczących użytkowników i parametrów ich zdarzeń, analizy można przeprowadzać na podstawie:

  • map przewijania – które ujawnią wzory zapoznawania się z treścią na pojedynczym ekranie czy podstronie. Często pokazują słabo zagospodarowane miejsca, w których można umieścić elementy prowadzące do konwersji.
  • map kliknięć – pozwalających prześledzić kolejność odwiedzanych stron i przeglądanych elementów. A przy tym dowiedzieć się, ile kroków potrzebuje statystyczny użytkownik, zanim dotrze do oferty lub dokona konwersji.
  • nagrań całych sesji użytkownika – dzięki czemu da się zaobserwować powtarzające się nawyki i zoptymalizować pod nie user experience.  

UWAGA!
W każdym przypadku należy wiedzieć dokładnie, czego się szuka (mieć realistyczny, przydatny z punktu widzenia biznesu i realny do mierzenia cel analityczny). Nikt nie będzie przecież analizował setek godzin nagrań czy tysiące map ciepła. 

Ponieważ cały proces gromadzenia dzieje się w tle, użytkownicy nie są obciążeni aktywnym uczestnictwem w badaniach. 

Podsumowanie

Analityka produktowa to dziedzina niezbędna w skutecznym wypracowywaniu i utrzymywaniu pozycji rynkowej produktów online. Zarówno witryn jak i aplikacji, które służą do sprzedaży, oraz samych produktów sprzedawanych w ramach oferty sklepu internetowego. 

Kluczem do rozwoju produktu są dziś informacje o użytkownikach. Im są pełniejsze, bardziej aktualne oraz obejmujące dłuższy wycinek czasu, tym łatwiej podejmować skuteczne decyzje w zakresie optymalizacji konwersji, marketingu i sprzedaży. Tym sposobem wdrożenie analityki internetowe pozwala sprawnie poruszać się na rynku nawet w obliczu rosnących kosztów kampanii reklamowych i rozwoju konkurencji.

Chcesz poznać potrzeby swoich klientów jeszcze szybciej? Zleć nam badanie UX!

>
Wojciech Popiela
Specjalista UX i optymalizacji konwersji metodami badawczymi. Co-Founder Webmetric, wykładowca Collegium Da Vinci. Ze swoim zespołem dostarcza wartość dla biznesu, zwiększając użyteczność i współczynnik konwersji stron www, sklepów oraz aplikacji. W swoim ponad 10-letnim doświadczeniu współpracował z markami takimi jak Bauer Media, Komputronik, Neonail i Eurocash.

Jedna odpowiedź do "Jak analityka produktowa wpływa na Twój biznes?"

  1. Michalina pisze:

    Dobra analityka to podstawa wszelkich działań marketingowych według mnie. Tak naprawdę sporo przydatnych informacji można pozyskać samemu i momentalnie czerpać z nich korzyści

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?