Dystrybucja to nieodłączny element Content Marketingu i optymalizacji strony. Dlaczego? Posiadanie dobrego contentu, a następnie dostarczenie go odpowiedniej grupie odbiorców może spowodować, że oni sami rozreklamują Twoją markę. Staniesz się nie tylko specjalistą w danej dziedzinie i będziesz wzbudzał zaufanie, ale również możesz odnieść sukces finansowy.


1 Czym jest dystrybucja treści?

Wystarczy zapamiętać prosty schemat działania: po etapie tworzenia treści następuje (lub powinna być zaplanowana) dystrybucja. Jej kanały obejmują: źródła własne, kanały opłacane oraz przekaz tworzony przez internautów.

Dystrybucja treści to działania i zasady, którymi się posłużysz, aby przekazać Twoim odbiorcom treść w najbardziej dogodnym momencie. W najprostszym ujęciu dystrybucja treści jest przekazywaniem informacji w dowolnie wybrany przez nas sposób, wstawiając post na Facebooka czy klikając like’a. Jeśli jednak posiadasz markę, sprawa się komplikuje, gdyż poza samym przekazaniem informacji chcesz odnieść zamierzony skutek i cel, czyli np. zachęcić klientów do zakupu Twoich produktów.

2 Dlaczego dystrybucja treści jest ważna?

Bez działań dystrybucji ograniczasz dostęp do swoich treści. Twój dobry tekst wciąż jest wartościowy, ale niewiele osób go przeczyta. Szkoda, prawda? Twoje produkty są dobre, stwórz więc takie warunki, dzięki którym jak największe grono odbiorców się o tym przekona!
Dlatego copywriter, poświęcając czas na stworzenie wysokiej jakości contentu, powinien przeznaczyć porównywalną ilość czasu na jego zoptymalizowanie, a następnie dystrybucję. Dzięki temu możesz być pewny, że Twoje działania odniosą zamierzony skutek.

3 Kanały dystrybucji treści

Media społecznościowe

Publikowanie wpisów w social media to jeden z najefektywniejszych sposobów na dystrybucję treści, a jak wiesz, możliwości jest dziś naprawdę mnóstwo – Twitter, Facebook, Instagram, Google+, YouTube czy Pinterest. Pamiętaj jednak, że każdy z tych portali ma swoją własną specyfikę, więc warto dostosować tematykę treści oraz jej formę do konkretnego kanału dystrybucji. Wtedy Twoje działania staną się jeszcze bardziej efektywne. Oczywiście im więcej kanałów dystybucji posiadasz, tym Twój zasięg będzie większy.

Spróbuj urozmaicać swoje działania w mediach społecznościowych, załączaj ciekawe grafiki czy krótkie materiały wideo. Istnieje wiele narzędzi, które ułatwią Ci zarządzanie dystrybucją treści w mediach społecznościowych, np. Buffer, Sociomatik czy TweetDeck.

dystrybucja-1

Mailing
Prowadzisz blog np. na WordPressie lub kanał na YouTube? Wykorzystaj pocztę elektroniczną i wysyłaj odwiedzającym newsletter lub maila z informacją o nowej treści na stronie. Oczywiście nie przesadź z liczbą wiadomości, to może zrazić do Ciebie Twoich subskrybentów. Więcej o newsletterach napiszemy w osobnym artykule.

Dystrybucja na własnej witrynie internetowej – pamiętaj o SEO
Maciej Dziedzic na swoim blogu zauważa, że SEO/SEM jest – „Wiecznie najbardziej efektywne. I nie ma się co dziwić. Trafiasz tam na informacje, których wyszukujesz, więc prawdopodobieństwo kliknięcia w link, pobrania zdjęcia konkretnej marki czy obejrzenia filmów z product placementem jest większe niż w przypadku innych kanałów dystrybucji. Stąd wynika też mylne przeświadczenie, że content marketing to przede wszystkim dobrze pozycjonujące się treści.”.

Optymalizacja pod kątem SEO jest szczególnie ważna, kiedy udostępniasz treści na własnej stronie. Content, którym się dzielisz, powinien być wartościowy, oryginalny, unikalny oraz przydatny dla osób, które odwiedzają Twoje miejsce w sieci. Stosuj więc odpowiednie linkowanie wewnętrzne, trafnie dobieraj frazy kluczowe, a kod strony niech będzie przejrzysty.

Współpraca
Kontakt z ludźmi działającymi w Twojej branży jest niezwykle ważny. Zajmujesz się finansami? Dlaczego by nie zdecydować się na współpracę z blogerem, który działa w tej samej branży? Jeśli jest znanym influencerem, może osobą posiadającą sklep internetowy i poleci Twoją stronę lub wpis na autorskim blogu, zyskasz nowych odbiorców.
W swoich treściach nawiązuj do wypowiedzi kolegów, którzy działają w tej samej dziedzinie, co Ty, opieraj swój content na wypowiedziach autorytetów, pamiętaj jednak o poinformowaniu o tym osoby, które np. cytujesz.

dystrybucja2

Nie traktuj innych jak konkurencji
Nie traktuj autorów innych stron jak konkurencji. W sieci należy być aktywnym, odwiedzaj więc innych autorów, komentuj ich wpisy, lajkuj posty, dzięki temu zauważą Cię i być może chętniej będą udostępniać Twoje treści, a także nawiążesz współpracę z innymi twórcami.

Płatna promocja
Organiczne zasięgi na Facebooku to zmora każdego social ninja. Z doświadczenia wiemy, że nawet najbardziej interesujący content może nie dotrzeć do odbiorców. Wtedy pozostaje posłużyć się płatną reklamą na serwisach społecznościowych lub skorzystać z kampanii AdWords, czyli systemu reklamowego Google, który zezwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Obecnie można wyróżnić dwa sposoby tworzenia linku sponsorowanego w Google AdWords. Jednym z nich jest wybór słów kluczowych, na których będzie wyświetlała się reklama, a drugim wybór witryn internetowych. Ile zapłacisz za taką reklamę, możesz sprawdzić w Google AdWords Keyword Planner, który podaje stawkę CPC dla danego słowa kluczowego.

4 Jak tworzyć teksty dla szerokiego grona odbiorców?

  • Przede wszystkim, jeśli chcesz tworzyć teksty, które przyciągną odbiorców, zastanów się, jaka jest Twoja grupa docelowa, do kogo chcesz dotrzeć i jakie potrzeby mają te osoby.
  • Bądź ekspertem w swojej dziedzinie i odpowiadaj na pytania, a problemy rozwiązuj. W razie szczegółowych pytań twórz instruktaże i e-booki.
  • Twórz wezwania do akcji, nawiązuj dialog i dobieraj odpowiednie słowa kluczowe.
  • Prezentuj w treści swoją ofertę, oczywiście w sposób naturalny i nieprzesadzony.
  • Różnicuj dystrybuowane treści: infografika, poradnik, instrukcja, wideo, grafika – możliwości jest naprawdę wiele.

Pamiętaj, że sama treść bez jej odpowiedniej dystrybucji to dopiero połowa sukcesu. Podziel się swoją wiedzą i wartościowym contentem.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?