Dystrybucja to nieodłączny element Content MarketinguContent marketing, to inaczej marketing treści. Jest opracowaną strategią marketingową, wykorzystującą takie narzędzia jak: filmy, tekst, grafika, materiały dźwiękowe mające na celu utrzymać relację marka-klient. Celem content marketingu jest skłonienie ludzi, aby poprzez przeczytanie tekstu, obejrzenie materiału, kojarzyli naszą markę, a w konsekwencji stali się lojalnymi klientami marki. Działania content marketingowe ukierunkowywane są na konkretne grupy odbiorców. Poprzez dostarczanie wartościowych treści, zgodnie z potrzebami i charakterystyką osób zainteresowanych Twoim produktem...Czym jest Content marketing? i optymalizacji strony. Dlaczego? Posiadanie dobrego contentu, a następnie dostarczenie go odpowiedniej grupie odbiorców może spowodować, że oni sami rozreklamują Twoją markę. Staniesz się nie tylko specjalistą w danej dziedzinie i będziesz wzbudzał zaufanie, ale również możesz odnieść sukces finansowy.
1 Czym jest dystrybucja treści?
Wystarczy zapamiętać prosty schemat działania: po etapie tworzenia treści następuje (lub powinna być zaplanowana) dystrybucja. Jej kanały obejmują: źródła własne, kanały opłacane oraz przekaz tworzony przez internautów.
Dystrybucja treści to działania i zasady, którymi się
posłużysz, aby przekazać Twoim odbiorcom treść w najbardziej dogodnym
momencie. W najprostszym ujęciu dystrybucja treści jest przekazywaniem
informacji w dowolnie wybrany przez nas sposób, wstawiając post na
Facebooka czy klikając like’a. Jeśli jednak posiadasz markę, sprawa się
komplikuje, gdyż poza samym przekazaniem informacji chcesz odnieść
zamierzony skutek i cel, czyli np. zachęcić klientów do zakupu Twoich
produktów.
2 Dlaczego dystrybucja treści jest ważna?
Bez działań dystrybucji ograniczasz dostęp do swoich treści. Twój dobry tekst wciąż jest wartościowy, ale niewiele osób go przeczyta. Szkoda, prawda? Twoje produkty są dobre, stwórz więc takie warunki, dzięki którym jak największe grono odbiorców się o tym przekona!
Dlatego copywriter, poświęcając czas na stworzenie wysokiej jakości contentu, powinien przeznaczyć porównywalną ilość czasu na jego zoptymalizowanie, a następnie dystrybucję. Dzięki temu możesz być pewny, że Twoje działania odniosą zamierzony skutek.
3 Kanały dystrybucji treści
Media społecznościowe
Publikowanie wpisów w social media to jeden z najefektywniejszych sposobów na dystrybucję treści, a jak wiesz, możliwości jest dziś naprawdę mnóstwo – Twitter, Facebook, InstagramInstagram to platforma społecznościowa umożliwiająca dzielenie się zdjęciami, filmami oraz treściami wizualnymi, stworzona w 2010 roku i należąca obecnie do Meta (dawniej Facebook). Instagram szybko zyskał popularność dzięki intuicyjnemu interfejsowi i różnorodnym funkcjom, takim jak filtry do zdjęć, relacje (Insta story) oraz materiały wideo w formie reels. Jest jedną z najważniejszych platform dla marek, sklepów internetowych oraz influencerów, którzy wykorzystują Instagram do promowania produktów, komunikacji z klientami oraz budowania społeczności...Czym jest Instagram?, Google+, YouTube czy Pinterest. Pamiętaj jednak, że każdy z tych portali ma swoją własną specyfikę, więc warto dostosować tematykę treści oraz jej formę do konkretnego kanału dystrybucji. Wtedy Twoje działania staną się jeszcze bardziej efektywne. Oczywiście im więcej kanałów dystybucji posiadasz, tym Twój zasięg będzie większy.
Spróbuj urozmaicać swoje działania w mediach społecznościowych, załączaj ciekawe grafiki czy krótkie materiały wideo. Istnieje wiele narzędzi, które ułatwią Ci zarządzanie dystrybucją treści w mediach społecznościowych, np. Buffer, Sociomatik czy TweetDeck.
Mailing
Prowadzisz blog np. na WordPressie lub kanał na YouTube? Wykorzystaj pocztę elektroniczną i wysyłaj odwiedzającym newsletter lub maila z informacją o nowej treści na stronie. Oczywiście nie przesadź z liczbą wiadomości, to może zrazić do Ciebie Twoich subskrybentów. Więcej o newsletterach napiszemy w osobnym artykule.
Dystrybucja na własnej witrynie internetowej – pamiętaj o SEO
Maciej Dziedzic na swoim blogu zauważa, że SEO/SEMSEM (Search Engine Marketing) to strategia marketingowa, która obejmuje płatne działania mające na celu promowanie strony internetowej poprzez wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania lub na innych platformach reklamowych. Głównym celem SEM jest zwiększenie widoczności i ruchu na stronie poprzez reklamę w wyszukiwarkach internetowych. SEM składa się głównie z płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarkach, które pozwalają na dotarcie do użytkowników w momencie, gdy szukają oni konkretnych produktów lub usług. W przeciwieństwie...Czym jest SEM? jest – „Wiecznie najbardziej efektywne. I nie ma się co dziwić. Trafiasz tam na informacje, których wyszukujesz, więc prawdopodobieństwo kliknięcia w link, pobrania zdjęcia konkretnej marki czy obejrzenia filmów z product placementem jest większe niż w przypadku innych kanałów dystrybucji. Stąd wynika też mylne przeświadczenie, że content marketing to przede wszystkim dobrze pozycjonujące się treści.”.
OptymalizacjaOptymalizacja to proces doskonalenia czegoś w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. W kontekście informatyki i technologii, optymalizacja odnosi się do różnych działań mających na celu poprawę wydajności, szybkości, efektywności oraz jakości działania systemów komputerowych, oprogramowania, stron internetowych i innych zasobów cyfrowych. Dlaczego optymalizacja jest ważna? Odpowiedź jest prosta. Optymalizacja pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów, co przekłada się na szybsze działanie aplikacji, mniejsze zużycie energii oraz lepsze doświadczenia użytkowników. Na przykład, optymalizacja strony...Czym jest Optymalizacja? pod kątem SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? jest szczególnie ważna, kiedy udostępniasz treści na własnej stronie. Content, którym się dzielisz, powinien być wartościowy, oryginalny, unikalny oraz przydatny dla osób, które odwiedzają Twoje miejsce w sieci. Stosuj więc odpowiednie linkowanie wewnętrzneLinkowanie wewnętrzne na stronie internetowej polega na tworzeniu hiperłączy między różnymi stronami w obrębie tej samej witryny. Oznacza to, że linki prowadzące z jednej strony do innej znajdują się w ramach tej samej domeny internetowej. Jak działa linkowanie wewnętrzne? Linkowanie wewnętrzne wykorzystuje hiperłącza, które łączą jedną stronę z drugą w tej samej domenie. Może to być link z jednego artykułu blogowego do innego, z menu głównego do podstron lub z...Czym jest Linkowanie wewnętrzne?, trafnie dobieraj frazy kluczowe, a kod strony niech będzie przejrzysty.
Współpraca
Kontakt z ludźmi działającymi w Twojej branży jest niezwykle ważny. Zajmujesz się finansami? Dlaczego by nie zdecydować się na współpracę z blogerem, który działa w tej samej branży? Jeśli jest znanym influencerem, może osobą posiadającą sklep internetowy i poleci Twoją stronę lub wpis na autorskim blogu, zyskasz nowych odbiorców.
W swoich treściach nawiązuj do wypowiedzi kolegów, którzy działają w tej samej dziedzinie, co Ty, opieraj swój content na wypowiedziach autorytetów, pamiętaj jednak o poinformowaniu o tym osoby, które np. cytujesz.
Nie traktuj innych jak konkurencji
Nie traktuj autorów innych stron jak konkurencji. W sieci należy być aktywnym, odwiedzaj więc innych autorów, komentuj ich wpisy, lajkuj posty, dzięki temu zauważą Cię i być może chętniej będą udostępniać Twoje treści, a także nawiążesz współpracę z innymi twórcami.
Płatna promocja
Organiczne zasięgi na Facebooku to zmora każdego social ninja. Z doświadczenia wiemy, że nawet najbardziej interesujący content może nie dotrzeć do odbiorców. Wtedy pozostaje posłużyć się płatną reklamą na serwisach społecznościowych lub skorzystać z kampanii AdWords, czyli systemu reklamowego Google, który zezwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Obecnie można wyróżnić dwa sposoby tworzenia linku sponsorowanego w Google AdWords. Jednym z nich jest wybór słów kluczowych, na których będzie wyświetlała się reklama, a drugim wybór witryn internetowych. Ile zapłacisz za taką reklamę, możesz sprawdzić w Google AdWords Keyword Planner, który podaje stawkę CPCCPC (Cost Per Click) – to model rozliczania reklam internetowych, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w swoją reklamę. Jest to jedna z najczęściej stosowanych form opłat w kampaniach reklamowych, zwłaszcza w reklamach w wyszukiwarkach, takich jak Google Ads. Jak działa CPC? W modelu CPC reklamodawca ustala maksymalną kwotę, jaką jest gotowy zapłacić za kliknięcie. Gdy użytkownik kliknie w reklamę, reklamodawca zostaje obciążony opłatą, której wysokość zależy od konkurencji...Czym jest CPC? dla danego słowa kluczowego.
4 Jak tworzyć teksty dla szerokiego grona odbiorców?
- Przede wszystkim, jeśli chcesz tworzyć teksty, które przyciągną odbiorców, zastanów się, jaka jest Twoja grupa docelowa, do kogo chcesz dotrzeć i jakie potrzeby mają te osoby.
- Bądź ekspertem w swojej dziedzinie i odpowiadaj na pytania, a problemy rozwiązuj. W razie szczegółowych pytań twórz instruktaże i e-booki.
- Twórz wezwania do akcji, nawiązuj dialog i dobieraj odpowiednie słowa kluczowe.
- Prezentuj w treści swoją ofertę, oczywiście w sposób naturalny i nieprzesadzony.
- Różnicuj dystrybuowane treści: infografika, poradnik, instrukcja, wideo, grafika – możliwości jest naprawdę wiele.
Pamiętaj, że sama treść bez jej odpowiedniej dystrybucji to dopiero połowa sukcesu. Podziel się swoją wiedzą i wartościowym contentem.