Właściciele i twórcy stron i sklepów deklarują, że kluczową cechą hostingu jest wydajne otwieranie stron (91% zwraca na to uwagę). Jednocześnie ochrona przed atakami jest wskazywana jako kluczowa cecha dla 80,7% respondentów – mówią badania przeprowadzone przez H88 w marcu 2019 roku. Właśnie dlatego uruchomiliśmy system DNS Anycast. Zobacz, co dzięki niemu zyskujesz.
DNS – co to jest?
Serwery DNS – w uproszczeniu – przekształcają nazwę domenową zrozumiałą dla ludzi na adres IP, zrozumiały dla komputerów.
Kiedy użytkownik wpisuje adres Twojej strony do przeglądarki, to w pierwszej kolejności przeglądarka musi ustalić adres IP serwera, na którym jest strona – do tego właśnie służą serwery DNS, to one, na podstawie wpisanej nazwy domenowej, dostarczają jej wiedzy o tym, skąd stronę można pobrać.
Serwery DNS są zatem konieczne do działania stron i poczty. Ich działanie wpływa na szybkość i bezpieczeństwo. Powoduje to także, że są one atrakcyjnym celem do atakowania – wyłączenie lub sparaliżowanie takiego serwera oznacza bowiem poważne problemy z dostępem do stron, dla których domeny są na nim obsługiwane.
Nic dziwnego, że standardowo stosuje się dwa, a czasem i trzy serwery DNS, aby w razie awarii jednego z nich – kolejny mógł odpowiedzieć.
DNS Anycast – na czym to polega?
Aktualnie obsługujemy Cię przy użyciu kilkunastu takich serwerów, rozmieszczonych na całym świecie. Trzy są w Polsce (Kraków, Poznań, Gdańsk), pozostałe w dużych miastach Europy, Azji, Australii, Afryki i obu Ameryk.
Informacje o wszystkich domenach są odpowiednio synchronizowane w całej sieci, dzięki czemu bez względu na to, który serwer odpowie na zapytanie Twojej przeglądarki – będzie to odpowiedź właściwa.
DNS Anycast a szybkość stron
Tu kryje się właśnie korzyść, związana z szybkością działania. Odpowie Ci dokładnie ten serwer, który może to zrobić najszybciej, uwzględniając warunki sieciowe i Twoją lokalizację.
Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie. Kiedy na Twoją stronę wchodzi użytkownik np. z Leszna, to odpowie mu serwer DNS z Poznania, bo odpowiedź będzie o wiele szybsza, niż gdyby odpowiadał serwer z Kalifornii. Jeśli jednak jesteś w Los Angeles, szybciej uzyskasz odpowiedź z serwera w San Jose, na Zachodnim Wybrzeżu USA.
Zapewniamy Ci aktualnie 3 serwery DNS w Polsce i 10 na świecie.
DNS Anycast a szybość stron
DNS Anycast wpływa na szybkość odpowiedzi serwera DNS w ten sposób, że będzie odpowiadał Ci serwer położony najbliżej Ciebie. Nie chodzi o bliskość geograficzną, ale o „sieciową”, związaną z efektywnym dostarczeniem Ci odpowiedzi. To spowoduje, że przeglądarka szybciej zwróci się do właściwego serwera www o przesłanie Twojej strony.
Oczekiwanie na odpowiedź serwera DNS stanowi część czasu potrzebnego na wczytanie strony. Ma to znaczenie zwłaszcza przy pierwszym wejściu na stronę, kiedy Twój komputer nie w swoim lokalnym cache informacji o IP dla danej nazwy domenowej.
Popatrzmy, jak to wygląda na realnych przykładach serwerów DNS znajdujących się „blisko” i „daleko”. Test możesz wykonać samodzielnie, poprzez przeglądarkę Google Chrome, oglądając w narzędziach dla deweloperów zakładkę Network i obserwując czas wczytywania strony. Wybrałem dwa serwisy informacyjne: Brytyjski BBC i polski Onet.
Przed rozpoczęciem testów wyczyściłem nie tylko cache przeglądarki, ale z konsoli wykonałem polecenie ipconfig /flushdns – powoduje ono wyczyszczenie lokalnej pamięci informacji z DNS w komputerze. Dzięki temu jest pewność, że komputer będzie zachowywał się jak przy pierwszym wejściu na daną stronę. Oto wyniki z narzędzia dla deweloperów (F12) z przeglądarki Google Chrome:
Różnica wydaje się miażdżąca. Pamiętaj jednak, że po pierwszym wejściu na stronę – kolejne zapytania mogą być szybsze ze względu właśnie na mechanizm lokalnego cache, dlatego powtarzanie tego testu raz za razem nie daje miarodajnych wyników. Przed każdym sprawdzeniem musisz wyczyścić cache i – dla pewności – polecam otwarcie nowego okna przeglądarki.
Nawet 10-krotny wzrost szybkości dla jednego ze składników czasu ogólnego wczytywania strony – to ogromna różnica. Pamiętaj tylko, że tak ogromny wzrost odczuwają głównie Ci użytkownicy, którzy przed wdrożeniem Anycast są „daleko” od serwera DNS. Ci, którzy są blisko – nie odczują przyspieszenia, albo odczują je w stopniu niższym.
Z całą pewnością jednak wszyscy, na całym świecie, odczują poprawę bezpieczeństwa, a w zasadzie – niezawodności nawet w razie ataków.
DNS Anycast a bezpieczeństwo i niezawodność
Ze względu na swoją kluczową rolę serwery DNS wydają się atrakcyjnym celem do atakowania. Skuteczne doprowadzenie do awarii lub niedostępności DNS powodowałoby niedostępność wszystkich usług (stron i poczty), działających w domenach obsługiwanych na danym serwerze DNS.
DNS Anycast stanowi świetną ochronę przed takimi sytuacjami. W razie niedostępności dowolnego serwera w sieci, obojętnie, czy to ze względu na atak DDoS, czy też awarię techniczną – użytkownik otrzymuje odpowiedź z kolejnego najbliższego serwera.
Przykład: Użytkownik w Lesznie normalnie jest obsługiwany przez serwer DNS w Poznaniu. Gdyby jednak ten stał się niedostępny, np. skutkiem ataku – użytkownik zostanie obsłużony poprzez serwer w Krakowie, a gdyby ten zawiódł – w Gdańsku, Frankfurcie, Amsterdamie itd…
W ten sposób atakujący musieliby pokonać kilkanaście świetnie chronionych serwerów na całym świecie, co stanowi zadanie wielokrotnie trudniejsze niż zaatakowanie jednego lub dwóch serwerów DNS, znajdujących się w jednym centrum danych, jak ma to miejsce w wypadku większości firm hostingowych.
DNS Anycast – po co mi to?
No dobrze, technologicznie to świetne rozwiązanie, ale co tak naprawdę z tego masz? Co Ci z tego, że strona otwiera się szybciej? Cóż… to tak naprawdę o wiele ważniejsze, niż Ci się może wydawać. Szybkość otwierania stron ma ogromne znaczenie z kilku powodów.
Najważniejsze trzy grupy powodów, to moim zdaniem:
- Wpływ na użytkownika
- Wpływ na pozycje organiczne
- Wpływ na kampanie Google Ads
Anycast a użytkownicy i konwersje
Najważniejszy jest moim zdaniem wpływ na użytkownika. To, jak szybko i niezawodnie otworzy się Twoja strona bezpośrednio będzie wpływać na jego opinie o marce oraz – powiedzmy to sobie szczerze – na konwersje.
Wg badań opublikowanych na hubspocie jedna sekunda czasu otwierania strony jest „warta” aż 7% konwersji. Oznacza to, że zarobisz o 1/5 mniej, jeśli Twoja strona będzie otwierać się o 3 sekundy dłużej, choć wg innych badań po takim czasie stracisz jeszcze więcej, bo użytkownik po prostu zamknie stronę. Jak niedawno uświadomił mi Paweł Tkaczyk w rozmowie na temat związany z IT – „żyjemy w kulturze nanosekundy”…
Anycast na wyniki organiczne w Google
Jeśli chodzi o wpływ czasów otwierania na pozycje w wyszukiwarce, to znowu oznacza to dla Ciebie. w oczywisty sposób, efekty finansowe. Trywialnym jest stwierdzenie, że lepsze pozycje strony w Google to więcej konwersji, natomiast tu zwracam Twoją uwagę na dwie cechy technologii anycast, która będzie sprzyjać lepszym pozycjom i ich utrzymaniu.
Po pierwsze wydajność – roboty indeksujące Google uzyskają szybszy dostęp do Twojej strony, co zdaniem w zasadzie wszystkich specjalistów od SEO jest bardzo pożądaną cechą.
Po drugie – dzięki niezawodności minimalizujesz ryzyko sytuacji, w której robot indeksujący trafi na Twoją stronę, a z powodu niedostępności DNS – nie będzie mógł jej otworzyć. Takie sytuacje rujnują reputację domeny w oczach Google i jest to droga do obniżenia Twojej pozycji.
Anycast a koszt konwersji w Google Ads
Wreszcie – przechodząc do GoogleAds – nie sposób nie wspomnieć o wpływie szybkości otwierania stron na Quality Score, czyli wynik jakości. Wynik jakości jest obliczany w oparciu o trzy najważniejsze elementy, z których jeden to doświadczenie strony docelowej, związany m.in. z optymalizacją strony i czasem jej wczytywania. Uzyskiwane dla słów kluczowych wyniki jakości mocno wpływają na efektywność Twoich działać reklamowych. Z lepszym wynikiem jakości możesz uzyskać lepsze efekty przy zaangażowaniu niższych budżetów.
Koszt konwersji vs wynik jakości
Istnieją badania, pokazujące, jak koszt konwersji spada wraz z poprawieniem wyniku jakości. Zachęcam Cię do zapoznania się z artykułem: https://www.wordstream.com/quality-score , z którego pochodzi w/w wykres.
Jak zatem widzisz – DNS Anycast to technologia, która ma dla Ciebie konkretne przełożenia biznesowe. Poza technicznym bezpieczeństwem pozwala zwiększać ruch na stronie, poprawiać uzyskiwaną liczbę konwersji i obniżać ich koszty.
DNS Anycast – jak to włączyć?
Jeśli czytasz ten wpis i coraz bardziej podoba Ci się technologia DNS Anycast, to mam świetną wiadomość. Ochroną tą objęte są wszystkie Twoje domeny utrzymywane na naszych serwerach DNS – nie musisz podejmować żadnych dodatkowych czynności, aby korzystać z zalet tego rozwiązania.
Pamiętaj – liczy się to, że domena jest obsługiwana na naszym serwerze DNS. Jeśli Twoja domena jest gdzie indziej i tylko skierujesz ją rekordem A na Twój hosting u nas – wówczas nie będziesz korzystać ze wszystkich tych zalet technologii DNS Anycast. Właściwe serwery DNS to:
1. dns1.linuxpl.com ( 195.201.8.88 )
2. dns2.linuxpl.com ( 95.216.225.98 )
3. dns3.linuxpl.com ( 195.201.8.176 )
Każda domena obsługiwana na tych DNS jest obecnie chroniona technologią DNS Anycast w sposób w pełni zautomatyzowany.
Podsumowując – dzisiaj jeszcze lepiej dbamy o Twoje interesy. Globalnie!
Widać spore różnice w odpowiedziach od momentu gdy wdrożyłem na jednej domenie u Was 🙂 Dzięki za Anycast!
Dzięki za feedback, Mateusz, natomiast tu raczej wystarczy mieć domenę na naszych DNS, nie trzeba specjalnie wdrażać 🙂
Czy DNSy mają wpływ na SEO? Np. dużo osób poleca cloudflare, a z drugiej strony mozna trafic na zaspamowane IP/DNSy. Jak to w koncu jest?
DNS może mieć pośrednio wpływ na SEO na kilka sposobów. DNS Anycast może obniżyć czas odpowiedzi TTFB poprzez skrócenie DNS Lookup time – przy pierwszym wejściu na stronę (wynik zapytania jest wówczas jeszcze w cache). DNS Anycast może zatem przyczynić się do szybszej odpowiedzi, co pośrednio da lepszy TTFB, przez wiele osób wskazywany jako czynnik rankingowy (choć wprost Google mówi raczej o innych miarach: Core Web Vitals). Drugą zaletą jest poprawiona niezawodność. Rozwiązania DNS Anycast są często wskazywane jako rozwiązania zapewniające wyższą niezawodność i odporność systemu DNS na ataki. Jeśli googlebot próbowałby odwiedzać witrynę w czasie problemów z DNS (np. sparaliżowanych ewentualnym atakiem sieciowym) – łatwo doprowadziłoby to do obniżenia reputacji strony. Zarówno szybkość odpowiedzi DNS, jak i niezawodność, stanowią raczej grupę czynników pośrednich. Są one ważne dla konwersji i biznesowego celu strony, a do oficjalnych czynników, jak LCP czy FID – wchodzą pośrednio. Większego wpływu na LCP upatrywałbym w optymalizacji zasobów, LS Cache, REDIS, optymalizacji kodu strony, a DNS Anycast traktowałbym dodatkowo, jako „wisienkę na torcie”.
Artykuł ciekawy, powoli zaczynam się zastanawiać nad przeniesieniem domeny, jednak jedna rzecz w kwestii SEO zaczęła mnie zastanawiać podczas czytania. W jaki sposób roboty uzyskują szybszy dostęp do strony? Wydaje mi się że ta zmiana wpływa tylko na użytkowników, przy czym za pomocą CrUX google zbierze sobie dane na użytkowników, co i tak będzie na plus pod kątem SEO. Jednak nie do końca rozumiem w jaki sposób ww. zabieg ma przyspieszyć robota który nie łączy się z Polski.
Pamiętaj, ze bot to także taki (prawie) zwykły użytkownik. Też musi pobrać stronę. Mając do dyspozycji ograniczony crawl budget optymalizujemy wszystkie elementy – czas sprawdzania dns, ładowanie strony, by bot Google przeznaczył go na obejrzenie większej ilości podstron.
Jeśli dobrze zrozumiałem, Antycast działa jeśli domena jest zarejestrowana w CyberFolks i hosting jest w CyberFolks.
Jeśli domenę mam w CyberFolks, a hosting gdzie indziej Antycast nie zadziała?
Kluczowe jest to, gdzie jest przechowywana domena. Co do hostingu – zapraszamy do nas, choćby ze względu na czas przechowywania kopii zapasowych może to być dobra decyzja.
ja mam ustawione:
ns1.cyberfolks.pl
ns2.cyberfolks.pl
ns3.cyberfolks.pl
czy to jest poprawne?
Jak najbardziej, to są oficjalne adresy naszych serwerów DNS. Domeny utrzymywane na tych DNS są chronione mechanizmem DNS Anycast.
jeżeli domena jest np. w ovh to co w takiej sytuacji ?
To zapraszamy do przeniesienia domeny do nas 😉
Nie był to powód uczieczki z OVH do was, ale wiem że była to najlepsza decyzja podjęta w tym wypadku
Twoja odpowiedź trochę brzmi jak autoreklama. Posiadamy część usług w OVH oraz Cyberfolks i śmiało możemy polecić Cyberfolks jednak OVH jest dla nas nieco lepsze jeżeli chodzi o komplementarność.