W branży SEO techniki i wykorzystywane narzędzia co pewien czas się zmieniają. Wiąże się to z tym, że algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w skali roku, co powoduje, że odnotowanie zmian jest trudne nawet dla dobrego specjalisty SEO. Przez kilkanaście lat rozwijania się branży SEO na temat pozycjonowania narosło wiele mitów. W artykule nie tylko wskażemy najważniejsze z nich, ale również skutecznie je obalimy.

1. Korzystny link building

Jednym z głównych działań, na których skupiało się pozycjonowanie, był link building. Przynajmniej tak było do niedawna. Działanie to polegało na tym, aby budować jak największą ilość linków, które kierowałyby do danej strony (np. strony klienta). Okazuje się jednak, że praktyka ta przestała być korzystna i dziś poświęca się jej coraz mniej czasu.

Oczywiście, naturalne linki nadal są pożądane, jednak systemy wymiany linków czy linki zakotwiczone we frazach nie dają już dziś takiego samego efektu jak kiedyś. Natomiast produkowanie dużej ilości linków nienaturalnych jest równoważne z zaśmiecaniem internetu, a tym samym karane przez Google. Tendencja ta spowodowała, że zaczęto tworzyć treści, które są wartościowe z punktu widzenia użytkownika internetu, a nie działań SEO.
Takich miejsc, powinieneś unikać:

2. EMA (Exact Match Anchor) niemile widziany?

Frazy z zakotwiczonym linkiem (anchor text) miały duże znaczenie i zwiększały pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Dziś tendencja jest odwrotna na korzyść treści, która otacza anchor text. Największym uznaniem wyszukiwarki Google cieszą się linki naturalne, za to zakotwiczenie jest najczęściej efektem działań specjalisty SEO. Pozycjonowanie stron WWW w przestarzały sposób, z umieszczeniem nienaturalnych linków, może wiązać się z karami Google za to, że próbuje się sztucznie podbić stronę w wynikach wyszukiwania.

3. Wpływ mediów społecznościowych na wyniki w Google

Google oficjalnie mówi o tym, że media społecznościowe nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu stron WWW w wyszukiwarce. Dlatego umieszczanie odnośników w postach na Facebooku nie pomoże Ci w osiąganiu wysokich pozycji, chociaż skutkuje innymi korzyściami. Umieszczony na Facebooku link do Twojej strony czy wpisu na blogu może spowodować zdecydowanie większe zainteresowanie stroną w gronie użytkowników.

4. Narzędzia SEO nie zapewniają o wysokiej pozycji

Niektórzy uważają, że wykorzystywanie narzędzi SEO spowoduje natychmiast osiągnięcie wysokiej pozycji strony w Google. Nic bardziej mylnego! Wszelkie oprogramowanie służy dokładnej analizie i zaplanowaniu kampanii oraz ma na celu pomóc Ci w osiąganiu wyników. Dzięki narzędziom możesz się dowiedzieć, które działania powinieneś wykonać teraz, a które za miesiąc. Twoja przemyślana i zaplanowana z użyciem odpowiednich narzędzi SEO strategia spowoduje, że Twój klient lub strona zaczną osiągać wysokie pozycje w Google.

5. Pozycja witryny a Google AdWords

Wykupienie reklam w Google AdWords w żaden sposób nie przyczynia się do osiągania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Myślenie, że po wykupieniu reklam witryna internetowa natychmiast podniesie swoją pozycję, jest błędne. Wszystkie kampanie AdWords mają jedynie pośredni wpływ na osiągane pozycje, a wysokie wyniki i pozycje organiczne to skutek przede wszystkim przemyślanej strategii, a nie zainwestowanych pieniędzy.

6. Szybkie wypromowanie witryny

Pozycjonowanie, a co za tym idzie – wypromowanie witryny – jest procesem złożonym i długofalowym. Budowanie backlinków, zaplecza, treści, optymalizacja – na to wszystko potrzeba czasu i wcale nie jest powiedziane, że efekty tych działań widoczne będą od razu. Czasami mimo ciężkiej pracy przez dłuższy czas nie osiąga się zakładanych wyników, a pojawiają się one dopiero później. Dlatego jeśli ktoś proponuje Ci błyskawiczne wypromowanie witryny, wiedz, że nie jest to możliwe.

7. Stałość pozycji w wynikach wyszukiwania

Pozycjonować stronę i pracować nad wynikami wyszukiwania należy cały czas, a raz osiągnięta np. 5 pozycja nie oznacza, że Twoja strona będzie odnotowywała taki wynik przez długi czas. Wzrosty i spadki będą się zdarzać, ale najważniejsze jest, aby zapobiegać spadkom, a tego można dokonać jedynie wtedy, kiedy nad stroną cały czas czuwa specjalista SEO.

8. Pierwsze miejsce jest najważniejsze

Klienci często nie rozumieją, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe nie jest najważniejsze. O pierwsze miejsce w konkurencyjnych branżach trwa ogromna walka i obecność w top 10 jest już wielkim sukcesem. Pamiętaj o tym, że użytkownicy internetu nie patrzą jedynie na najwyżej umieszczony wynik, natomiast na co najmniej pierwszą stronę wyszukiwania, więc to, że jesteś na 10 miejscu, nie oznacza, że Twoja strona jest źle pozycjonowana. Niewłaściwym postępowaniem jest walka o pierwsze miejsce za wszelką cenę, gdyż na to potrzebne są ogromne nakłady finansowe, cierpliwość i ciężka praca, i co więcej, praca ta może okazać się syzyfowa.

Mamy nadzieję, że udało nam się obalić kilka mitów dotyczących pozycjonowania, co może Ci pomóc w dalszej pracy nad wysoką pozycją strony w Google. W strategii SEO, liczy się konsekwencja, pomysł i omijanie schematów. Podobnie jest z firmą. Do odniesienia sukcesu potrzebujesz cierpliwości oraz odpowiedniego zaplecza.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

5 odpowiedzi na "8 mitów dotyczących pozycjonowania"

  1. Linki gołe, tj. brand, URL, www lub też frazy rzekomo naturalne „kliknij tutaj” nie działają. Tzn. budują szeroko rozumiany autorytet domeny, ale nie wpływają bezpośrednio na SERP’y.

    A biorąc pod uwagę, że wszyscy przestraszyli się po najazdach na zaplecze przez ekipy SQT prowadzone przez Matta Cuttsa, to teraz linki exact match działają wręcz idealnie.

    Tutaj trochę więcej na ten temat: http://www.forum.optymalizacja.com/topic/203613-linki-z-anchorem-sk%C4%85d-gdzie-jak?page=10#comment-1514233

    1. Hekko.pl pisze:

      Adrian – dziękujemy za podzielenie się uwagą i głos w dyskusji. Ach, jaka to piękna dziedzina – seo! Nic nigdy nie jest oczywiste… 🙂

  2. Artur Pajkert pisze:

    Dzięki, Adrian, za głos w dyskusji. SEO to taka dziedzina, że zawsze jest o czym podyskutować 🙂

  3. Ryzykowne bardzo jest stwierdzenie dla punktu 3 i 5 – że nic nie daje 😉 Adwords – zawsze będzie konikiem i nigdy nie przestanie to jaki wpływ na serpy ma adw to tajemnica, jednak stwierdzenie, że „…nie przyczynia się do osiągania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania” to delikatne przegięcie.

  4. Marek Kowalczyk pisze:

    Super bardzo ciekawy artykuł , trochę luźniejsza forma, ale dużo można wyciągnąć. Do tej pory czytałem coś podobnego na jakimś blogi, czy w magazynie online marketing bodajże, poprosiłbym o jakieś inne rzetelne źródła wiedzy , jeśli ktoś zna oczywiscie 😉 Dzięki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?