Facebook to potężne narzędzie, które warto wykorzystywać nie tylko do zabawy. Wiedzą to już wszystkie wielkie marki i większość tych średnich oraz zupełnie małych – popularne jest powiedzenie, że jeśli nie ma Cię na fejsbuku, to nie istniejesz. Jednak w Social Media również trzeba umieć być, a prowadzenie fanpage’a (choć może wydawać się niczym trudnym), wcale nie należy do najłatwiejszych.

Szczególnie, jeśli planujesz lub już prowadzisz na Facebooku konto firmowe, powinieneś poznać podstawy mechanizmów rządzących Social Media
i zapobiec kryzysom od podszewki. Wiadomo, że nic tak nie uczy, jak
własne błędy, może jednak wolisz nauczyć się na czyichś? Oto przykłady
złych praktyk. Dowiesz się na ich podstawie, co publikować na swoich
fanpage’u, a czego zdecydowanie nie.

1 Klient nasz pan – czy w Internecie też obowiązuje ta zasada?

Jak wiadomo, prowadzenie sklepu w realu w znacznej mierze różni się od tego, jak zarządza się nim w internecie. Firmowe konto na Facebooku
skupia wokół siebie pewną społeczność – grupę ludzi, która krok po
kroku będzie angażować się w Twoją działalność (jednak nie polegającą
stricte i wyłącznie na akcji kupna produktu czy usług), poszerzać krąg
„fanów” i wreszcie stawać się potencjalnymi klientami. Czy należy
obchodzić się z nimi, jak z ludźmi, którzy przychodzą do Twojego lokalu,
będąc niejako bliżej realnego skorzystania z tego, co im oferujesz?

Ostatni kryzys, który wybuchł na facebookowym profilu T-mobile
(nie trzeba podkreślać wielkości tej marki) pokazuje, że nawet
profesjonalnie prowadzone fanpage’e mogą narażać firmę na zalew czarnego
pr-u. To właśnie dlatego warto, abyś nauczył się pewnych zasad
poruszania się po Social Media. Co się mianowicie wydarzyło? Dziennikarz
Łukasz Warzecha napisał na profilu T-Mobile (szczegóły znajdziesz tutaj) i zaznaczył na samym końcu swojej wypowiedzi, że nie życzy sobie, aby zwracano się do niego per „ty”. Co zrobiłbyś Ty?

Jak
widać marka nie zastosowała się. Nie zrobiono tego jednak ze względu na
chęć wszczęcia ogólnopolskiej dyskusji – osoba obsadzona na stanowisku
„gościa od Facebook’a” nie doczytała postu Warzechy. Później marka
starała się wybrnąć z sytuacji, powołując się na Nietykietę. Wybuchł kryzys, a cały polski Internet podzielił się na pół. Na temat tego, czy powinno się stosować formę grzecznościową, została nawet zapytana guru social media – Czaplicka, która nota bene jest właśnie specjalistką od facebookowych kryzysów. Jak to się skończyło?

Jak
to określił sam Warzecha „obudził się ktoś starszy stopniem” i marka
przyznała się do błędu. Jednak z powodu zasięgu, jakie miały post i
późniejsza dyskusja, wielu ludzi dowiedziało się o praktykach T-mobile i
może nie wybrać w przyszłości tego operatora.

2 Prowadzenie fanpage’a z głową, czyli jakie?

Konto
firmowe na Facebooku powinno być przez Ciebie całkowicie odseparowane
od Twojego wirtualnego świata prywatnego. Nawet, jeśli z założenia,
komunikacja, którą tworzysz z fanami ma być luźna, uważaj na słowa,
wyrażanie własnych opinii czy podejmowanie grząskich tematów.

Twoje posty powinny być uniwersalne i poprawne politycznie. Postaraj się operować również językiem pozbawionym rażących błędów gramatycznych, składniowych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Jeśli chcesz żartować upewnij się, że Twoja publika odpowiednio odbierze dany dowcip (zrozumie go i również będzie się śmiała). Zawsze dbaj o to, aby pytania fanów nie pozostawały zbyt długo bez odpowiedzi. Czytaj uważnie ich wiadomości. Jeśli organizujesz konkurs, bezwzględnie trzymaj się jego zasad. Zajrzyj do naszego artykułu Jak dobrze pisać teksty?

Oto przykład tego, jak można strzelić sobie w kolano za pomocą Facebooka:

Źródło: https://www.facebook.com/socialmediakryzys/

To nie jedyna wpadka Fly4free (cały komplet znajdziesz tutaj), pokazująca, że nie warto ryzykować.

3 Facebook – konto firmowe a konto prywatne

Jeśli
myślisz, że możesz być sobą przynajmniej na swoim koncie prywatnym, to
się mylisz. Internet dowie się wszystkiego. Poznaj wszelkie ustawienia
prywatności, na które pozwala Facebook i chroń swój wizerunek, szczególnie, jeśli widniejesz w sieci, jako właściciel firmy.

Jeśli
Twoje konto prywatne jest opatrzone Twoim prawdziwym imieniem i
nazwiskiem, zadbaj o to, aby Twoje zdjęcie profilowe było profesjonalne –
przynajmniej neutralne, a z pewnością nie pokazujące, czegoś co mogłoby
obrócić się przeciwko Tobie. Również to, co publikujesz na swoim
Facebooku może mieć realny wpływ na to, jak użytkownicy będą oceniać
Twoją działalność. Kryzys w social media to nie
wszystko i nie zawsze musi oznaczać dramatu (równie łatwo, jak powstaje
możesz go zażegnać), jednak w obliczu szumu, który w takich chwilach
powstaje wokół danej marki, warto być „czystym”. Przezorny=ubezpieczony.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • marzec 2025
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014