Dzisiejszy artykuł jest początkiem niezwykle przydatnego cyklu, skierowanego przede wszystkim do osób, które chcą samodzielnie analizować i optymalizować zawartość swojej witryny. Dzięki narzędziom Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) będziesz mógł prześwietlać wewnętrzne i zewnętrzne linki do swojej strony, analizować widoczność strony w wynikach naturalnych wyszukiwarki Google, według różnych słów kluczowych, a także otrzymywać informacje o potencjalnych problemach i zagrożeniach związanych z Twoim serwisem.
Google Search Console to narzędzie, które ułatwi analizę obecnie prowadzonych działań każdemu właścicielowi strony internetowej czy sklepu www. Dzięki niemu dowiesz się w jaki sposób Google widzi Twoją witrynę oraz jak ją zoptymalizować, by osiągnęła dobrą pozycję w rankingu wyników wyszukiwania.
Warto wspomnieć tu, że jest to narzędzie całkowicie bezpłatne, co dodatkowo podnosi jego wartość i użyteczność.
1 Google Search Console – jak zacząć?
Aby rozpocząć korzystanie z Google Search Console powinieneś założyć (oczywiście jeśli go nie posiadasz) konto w Google. Następnie wejdź na https://www.google.com/webmasters/tools/ i w panelu Search Console dodaj swoją witrynę, poprzez wpisanie jej adresu w przeznaczonym do tego celu oknie. Kolejnym krokiem będzie weryfikacja właściciela witryny. Można zrobić to na kilka sposobów:
1. Metatag na stronie głównej
Jeśli masz możliwość edycji kodu HTML witryny możesz dodać wskazany przez Google metatag do kodu źródłowego strony głównej do sekcji.
2. Plik HTML
Alternatywnym sposobem może być przesłanie wskazanego przez Google pliku HTML bezpośrednio na serwer strony do katalogu głównego. Jeśli chcesz skorzystać z tej metody, powinieneś mieć możliwość przesyłania nowych plików na swój serwer.
3. Asynchroniczny kod śledzenia
Jeśli posiadasz poprawnie zainstalowany kod Analytics taka metoda może okazać się najprostszą i jednocześnie najszybszą. Aby skorzystać z tej opcji, należy być administratorem konta usługi Google Analytics, a kod śledzenia musi korzystać z nowego fragmentu asynchronicznego i być wklejony w sekcję head.
4. Rekord DNS
Istnieje też możliwość weryfikacji poprzez dostawcę domeny. Jeśli chcesz skorzystać z takiego sposobu powinieneś znać nazwę dostawcy Twojej domeny oraz posiadać niezbędne do logowania dane.
Aby sfinalizować proces, konieczne będzie dodanie tam nowego rekordu DNS. Uwaga: w zależności od dostawcy domeny rekord można dodawać w różnych miejscach. Aby mieć pewność, że wszystko powiedzie się zgodnie z planem, przed rozpoczęciem czynności skontaktuj się z dostawcą domeny.
W CyberFolks domenę w Google Search Console możesz zweryfikować dodając ją w panelu.
Klikamy Edycja strefy DNS, a następnie na dole strony dodajemy rekord.
Wpisujemy tutaj pełną nazwę domeny – ważne, by wpisać pełną nazwę domeny i zakończyć ją kropką.
Po dodaniu rekordu domeny – musimy trochę odczekać aż zmiana będzie widoczna (około godziny) i możesz ponownie spróbować zweryfikować za pomocą tej metody.
2 Google Search Console – narzędzia dla webmasterów
Dzięki Google Search Console będziesz mógł:
- wyświetlać statystyki dotyczące przejść użytkowników z Google na Twoją stronę,
- zdobywać informacje o możliwości wprowadzenia zmian, które przyczynią się do lepszego pozycjonowania strony czy bloga,
- otrzymywać informacje o potencjalnych problemach i zagrożeniach związanych z witryną.
Panel Google Search Console składa się z kilku sekcji, odpowiedzialnych za rozmaite funkcje.
Źródło: screen z widoku panelu Search Console
3 Wiadomości dla witryny
Zakładka Wiadomości dla witryny
to szczególny rodzaj skrzynki odbiorczej. Szczególny, ponieważ trafiają
do niej jedynie wiadomości od Google. O czym może poinformować Cię
Google? Np. o tym, że Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej
strony (prawdopodobnie przez problem z domeną lub serwerem). Jeśli on
nie może tego zrobić, z pewnością użytkownicy będą mieli dokładnie taki
sam problem.
W Wiadomościach dla witryny możesz znaleźć
również informacje o tym, że na stronie zostało wykryte złośliwe
oprogramowanie lub że znajdują się na niej błędy.
Podłączenie strony do panelu Search Console posiada wiele zalet. Przykładowo webmasterzy coraz częściej dowiadują się o ewentualnych problemach technicznych czy też włamaniu na stronę, właśnie dzięki komunikatom wysyłanym przez Google. Zasoby tego giganta pozwalają na bardzo szybkie wykrywanie potencjalnych zagrożeń.
W przypadku standardowych działań, Search Console pozwala nam także odkryć za pomocą jakich słów użytkownicy wyszukują nasze treści i pomaga w zrozumieniu intencji zapytań, na które możemy odpowiedzieć w przyszłości. Łukasz Trześniewski specjalista SEO – właściciel bloga http://lukaszt.pl
4 Cenne rady Google
Google Search Console podpowie Ci również jakie zmiany warto wprowadzić, aby witryna osiągnęła lepszą pozycję strony w google. W zakładce Status w wyszukiwarce, pod kartą Udoskonalenia HTML znajdziesz informacje na temat:
- Opisów meta description i stron z powtarzającymi się, zbyt długimi i zbyt krótkimi opisami.
- Tagach tytułowych (title) i stron z powtarzającymi się, zbyt długimi i zbyt krótkimi opisami.
Jako, że meta opisy oraz tytuły stron są jednymi z najistotniejszych dla Google elementów budowy serwisu, bardzo wskazane jest wyeliminowanie wszystkich wskazanych w zakładce problemów.
Jeśli chcesz wiedzieć w jaki sposób użytkownicy trafili na Twoją stronę, zajrzyj do sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem.
Źródło: zakładka pomoc w panelu Search console
5 Ruch związany z wyszukiwaniem
W zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem znajdziesz m.in. informacje na temat źródeł linków, prowadzących do Twojej strony. Dowiesz się z jakich domen prowadzą linki do Twojego serwisu i na jaką treść najczęściej wskazują.
W sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem możesz również wygenerować raport Linki wewnętrzne.
Dzięki niemu będziesz mógł kontrolować liczbę linków wewnętrznych prowadzących do poszczególnych podstron w obrębie witryny.
Optymalizując
serwis koniecznie zadbaj o to, by jak największa liczba linków
wewnętrznych wskazywała na te podstrony, które chcesz szczególnie
wyróżnić na liście wyników Google.
6 Słowa kluczowe w treści
Nie
trzeba chyba przypominać jak ważne dla pozycjonowania serwisu
internetowego są słowa kluczowe. Najważniejsze informacje na ich temat
znajdziesz w raporcie Słowa kluczowe w treści.
Raport
pokaże Ci jakie słowa kluczowe zostały odnalezione w serwisie przez
Google i które z nich w kontekście SEO są najważniejsze.
7 Dzięki Google Search Console będziesz mógł dodatkowo:
- poinformować Google o przeniesieniu strony na inną domenę,
- zdecydować, czy Twoja domena w wynikach wyszukiwania będzie posiadać www czy też nie,
- zgłosić prośbę o usunięcie wybranych stron z wyszukiwarki. Taka funkcja będzie szczególnie użyteczna jeśli zależy Ci na tym, by niektóre strony nie pokazywały się w wynikach wyszukiwania.
Więcej informacji, znajdziesz na: https://support.google.com/webmasters/answer/6258314. Warto wiedzieć więcej.
Skoro oferujecie domeny, to może zawrzecie w artykule jak ustawić weryfikację przez DNS u Was? Bo tak, to ten artykuł niczego nie wnosi.
Cześć! 🙂 Sprawdź proszę ten artykuł pomocy: https://cyberfolks.pl/pomoc/jak-zmienic-rekordy-dns/?source=lx Potem wystarczy dodać rekord, który opisany jest na stronie tego co chcesz zweryfikować 🙂
Ale co to wnosi, artykuł jest bezużyteczny dla użytkownika Cyber_Folks. Artykuł jest ogólnikowy i nie odnosi się do ustawienia w Cyber_Folks
Jeżeli te informacje nie są dla Ciebie wystarczające, skontaktuj się z naszym supportem. W prawym dolnym rogu jest czat, zachęcam do skorzystania 🙂
Ja popieram powyżej – brak jakiś bardziej ukierunkowanych informacji. Czy w domenie wpisujemy z kropką czy bez kropki na końcu? Czy może być kilka rekordów TXT dodanych?
Hej,
domena może mieć dodanych kilka różnych rekordów. Zwyczajowo podaje się domenę z kropką, ale niektóre panele hostingowe nie wymagają tego.
PS. Postaram się zaraz uzupełnić informacje jak u nas można dodać taki rekord.
Bałem się ruszać tych rekordów.
Teraz wiem domena się nie zważy.