Google Analytics to narzędzie, umożliwiające przeprowadzenie dogłębnej analizy stron internetowych. Nic zatem dziwnego, że zainteresowanie tym narzędziem rośnie, a praca na stanowisku analityka www staje się coraz bardziej popularna w portalach z ogłoszeniami. Podpowiemy, co każdy bloger i właściciel sklepu internetowego powinien wiedzieć, by korzystać z niego w sprawny i użyteczny sposób.

Nieodłącznym elementem działań SEO jest analiza ruchu na stronie. Dzięki niej będziesz w stanie ocenić, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane efekty, ale również zaplanujesz kolejne kampanie. Jeśli szukasz użytecznego, bezpłatnego narzędzia, które umożliwi Ci przeanalizowanie ruchu na Twoim blogu lub stronie – Google Analytics sprawdzi się tu idealnie.

Co ciekawe, Google Analytics stanowi obecnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające analitykę internetową – w USA korzysta z niego 70% rynku web analytics, natomiast w Wielkiej Brytanii jest to ok. 80%.

1. Jak działa Google Analytics?

W momencie, kiedy ktoś odwiedza Twoją stronę internetową lub sklep internetowy (nieważne czy robi to klikając w link, korzystając z wyszukiwarki lub wpisując adres serwisu w pasku przeglądarki), zostaje wysłane wywołanie strony do serwera, na którym się ona znajduje.
Mówiąc w dużym uproszczeniu, na tej podstawie Google Analytics zbiera informacje o pochodzeniu użytkowników, umieszczając je w tzw. ciasteczkach. Większość ciasteczek, tworzonych przez Google Analytics to zapisywane na Twoim dysku pliki trwałe. Kiedy ponownie wchodzisz na dany serwis, jesteś rozpoznany jako powracający użytkownik. Witryna odczytuje bowiem Twoje ciasteczka, które sama wcześniej utworzyła.

Analityka webowa jest jak czytanie mapy i jej konfrontacja z terenem. Nie będziesz mieć pewności, którą drogą pójść, dopóki nie poznasz swoich użytkowników lepiej niż konkurencja. Maciej Lewiński

2. Jak zainstalować Google Analytics?

Aby zainstalować Google Analytics wejdź stronę http://google.com/analytics i kliknij „Zarejestruj się teraz”. Aby dokonać rejestracji niezbędne jest posiadanie konta mailowego Google. Następnym krokiem będzie wpisanie danych dotyczących Twojej witryny, nazwy konta, państwa, strefy czasowej, danych kontaktowych oraz akceptacja regulaminu.

Klikając w przycisk „Utwórz nowe konto” zostaniesz przeniesiony do zakładki z kodem śledzącym.

3. Czym jest kod śledzący i jak go zainstalować?

Kod śledzący jest skryptem Javy, wykonywanym przy każdym ładowaniu strony. Nie zapominaj więc, by wkleić go na każdej podstronie w ramach domeny.

W pierwszej kolejności musisz wybrać co zamierzasz śledzić. Może być to:

  • pojedyncza domena np. domenacyberfolks.pl,
  • jedna domena z wieloma subdomenami np. apps.cyberfolksdomena.pl, sklep.cyberfolksdomena.pl itp.
  • wiele domen najwyższego poziomu np. cyberfolksdomena.pl, cyberfolksdomena.eu, cyberfolksdomena.com itp.
  • witryna stworzona dla telefonów komórkowych (w tym przypadku powinieneś wybrać język witryny dla telefonów np. PHP lub PERL).

Następnym krokiem, jaki powinieneś wykonać jest skopiowanie kodu i wklejenie go na każdej podstronie tuż przed znakiem w ramach domeny.
Jeśli Twoja strona została stworzona w CMS-ie prawdopodobnie możesz zautomatyzować tę czynność.
Ostatnim etapem podłączenia Analytics będzie zapisanie zmian i zakończenie procesu (Zapisz i zakończ).

Chcesz sprawdzić, czy wszystko działa bez zarzutu?
Skorzystaj z bezpłatnego narzędzia SiteScan. Dzięki niemu sprawdzisz, czy wszystkie podstrony w ramach domeny zostały otagowane.
Pamiętaj, że po zainstalowaniu śledzenia w witrynie należy poczekać ok. 24 h na zebranie danych.

4. Google Analytics – praktyczne zastosowanie

Dzięki Google Analytics będziesz mógł w szybki i niezwykle prosty sposób generować raporty (obecnie około 80 rodzajów). Raporty pomogą Ci zoptymalizować treść witryny, poprawić skuteczność kampanii reklamowych i zwiększyć konwersję.

Jeśli zastanawiasz się, co w praktyce możesz zmierzyć dzięki Google Analytics, już spieszymy z odpowiedzią. To proste w obsłudze, darmowe narzędzie dla webmasterów pomoże Ci:

  • sprawdzić liczbę dziennych wizyt na stronie oraz stosunek nowych gości do powtórnych odwiedzin;
  • zbadać skąd pochodzą Twoi czytelnicy, np. ich kraj i miasto pobytu;
  • zweryfikować wysokość zarobków ze strony internetowej lub sklepu www. Google Analytics umożliwia monitorowanie np. kliknięć w reklamę AdSense (z pomocą zewnętrznego skryptu) czy złożenie zamówienia w sklepie internetowym;
  • prześledzić wpisywane w Google hasła, które skierowały czytelnika na Twoją stronę;
  • obejrzeć mapę kliknięć na stronie — w które linki na stronie najchętniej klikano.

Takie dane dadzą Ci niezwykle wartościowe informacje, które będziesz mógł wykorzystać do rozwoju swojej strony czy sklepu. Dzięki informacjom zebranym przez Google Analytics dowiesz się w jaki sposób odbiorcy dotarli do Twojej strony i co możesz zrobić, by chętnie do niej wracali.
Google Analytics pozwala także mierzyć skuteczność Twoich kampanii AdWords, kampanii w mediach społecznościowych, skuteczność reklam w sieciach społecznościowych, na telefonach komórkowych i w wyszukiwarce.

Mamy nadzieję, że już wiesz, jak podłączyć Google Analytics do swojej witryny – jeśli tak, to do dzieła!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?