Google AnalyticsGoogle Analytics to bezpłatne narzędzie analityczne oferowane przez Google, które umożliwia właścicielom witryn internetowych i aplikacji mobilnych monitorowanie i analizowanie ruchu na ich stronach. Pozwala ono zbierać różnorodne dane na temat użytkowników, takie jak liczba odwiedzin, źródła ruchu, demografia użytkowników, zachowania na stronie, konwersje i wiele innych. Te informacje są prezentowane w formie przejrzystych raportów i wykresów, co umożliwia łatwą interpretację danych i podejmowanie decyzji dotyczących strategii marketingowej, optymalizacji treści...Czym jest Google Analytics? to narzędzie, umożliwiające przeprowadzenie dogłębnej analizy stron internetowych. Nic zatem dziwnego, że zainteresowanie tym narzędziem rośnie, a praca na stanowisku analityka www staje się coraz bardziej popularna w portalach z ogłoszeniami. Podpowiemy, co każdy bloger i właściciel sklepu internetowego powinien wiedzieć, by korzystać z niego w sprawny i użyteczny sposób.

Nieodłącznym elementem działań SEOSEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej lub treści online w taki sposób, aby była lepiej widoczna i rankowana przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Jak działa SEO? SEO opiera się na trzech głównych filarach: Optymalizacja techniczna – Zapewnienie, że strona działa sprawnie, szybko się...Czym jest SEO? jest analiza ruchu na stronie. Dzięki niej będziesz w stanie ocenić, czy Twoje działania przynoszą oczekiwane efekty, ale również zaplanujesz kolejne kampanie. Jeśli szukasz użytecznego, bezpłatnego narzędzia, które umożliwi Ci przeanalizowanie ruchu na Twoim blogu lub stronie – Google Analytics sprawdzi się tu idealnie.

Co ciekawe, Google Analytics stanowi obecnie najpopularniejsze narzędzie wspomagające analitykę internetową – w USA korzysta z niego 70% rynku web analytics, natomiast w Wielkiej Brytanii jest to ok. 80%.

1. Jak działa Google Analytics?

W momencie, kiedy ktoś odwiedza Twoją stronę internetową lub sklep internetowy (nieważne czy robi to klikając w link, korzystając z wyszukiwarki lub wpisując adres serwisu w pasku przeglądarki), zostaje wysłane wywołanie strony do serwera, na którym się ona znajduje.
Mówiąc w dużym uproszczeniu, na tej podstawie Google Analytics zbiera informacje o pochodzeniu użytkowników, umieszczając je w tzw. ciasteczkach. Większość ciasteczek, tworzonych przez Google Analytics to zapisywane na Twoim dysku pliki trwałe. Kiedy ponownie wchodzisz na dany serwis, jesteś rozpoznany jako powracający użytkownik. Witryna odczytuje bowiem Twoje ciasteczka, które sama wcześniej utworzyła.

Analityka webowa jest jak czytanie mapy i jej konfrontacja z terenem. Nie będziesz mieć pewności, którą drogą pójść, dopóki nie poznasz swoich użytkowników lepiej niż konkurencja. Maciej Lewiński

2. Jak zainstalować Google Analytics?

Aby zainstalować Google Analytics wejdź stronę http://google.com/analytics i kliknij „Zarejestruj się teraz”. Aby dokonać rejestracji niezbędne jest posiadanie konta mailowego Google. Następnym krokiem będzie wpisanie danych dotyczących Twojej witryny, nazwy konta, państwa, strefy czasowej, danych kontaktowych oraz akceptacja regulaminu.

Klikając w przycisk „Utwórz nowe konto” zostaniesz przeniesiony do zakładki z kodem śledzącym.

3. Czym jest kod śledzący i jak go zainstalować?

Kod śledzący jest skryptem Javy, wykonywanym przy każdym ładowaniu strony. Nie zapominaj więc, by wkleić go na każdej podstronie w ramach domeny.

W pierwszej kolejności musisz wybrać co zamierzasz śledzić. Może być to:

  • pojedyncza domena np. domenacyberfolks.pl,
  • jedna domena z wieloma subdomenami np. apps.cyberfolksdomena.pl, sklep.cyberfolksdomena.pl itp.
  • wiele domen najwyższego poziomu np. cyberfolksdomena.pl, cyberfolksdomena.eu, cyberfolksdomena.com itp.
  • witryna stworzona dla telefonów komórkowych (w tym przypadku powinieneś wybrać język witryny dla telefonów np. PHP lub PERL).

Następnym krokiem, jaki powinieneś wykonać jest skopiowanie kodu i wklejenie go na każdej podstronie tuż przed znakiem w ramach domeny.
Jeśli Twoja strona została stworzona w CMS-ie prawdopodobnie możesz zautomatyzować tę czynność.
Ostatnim etapem podłączenia Analytics będzie zapisanie zmian i zakończenie procesu (Zapisz i zakończ).

Chcesz sprawdzić, czy wszystko działa bez zarzutu?
Skorzystaj z bezpłatnego narzędzia SiteScan. Dzięki niemu sprawdzisz, czy wszystkie podstrony w ramach domeny zostały otagowane.
Pamiętaj, że po zainstalowaniu śledzenia w witrynie należy poczekać ok. 24 h na zebranie danych.

4. Google Analytics – praktyczne zastosowanie

Dzięki Google Analytics będziesz mógł w szybki i niezwykle prosty sposób generować raporty (obecnie około 80 rodzajów). Raporty pomogą Ci zoptymalizować treść witryny, poprawić skuteczność kampanii reklamowych i zwiększyć konwersjęW kontekście marketingu internetowego i analizy danych, konwersja oznacza pożądaną akcję lub cel, który użytkownik podejmuje na stronie internetowej lub w aplikacji. Konwersja może przyjmować różne formy, w zależności od celów biznesowych, takich jak np.: Zakup: Przeprowadzenie transakcji, zakupu produktu w sklepie internetowym lub usługi na stronie internetowej. Rejestracja: Zapisanie się do newslettera, utworzenie konta użytkownika, wypełnienie formularza rejestracyjnego lub rejestracja na wydarzenie. Pobranie: Pobranie pliku, np. e-booka, raportu, aplikacji...Czym jest Konwersja?.

Jeśli zastanawiasz się, co w praktyce możesz zmierzyć dzięki Google Analytics, już spieszymy z odpowiedzią. To proste w obsłudze, darmowe narzędzie dla webmasterów pomoże Ci:

  • sprawdzić liczbę dziennych wizyt na stronie oraz stosunek nowych gości do powtórnych odwiedzin;
  • zbadać skąd pochodzą Twoi czytelnicy, np. ich kraj i miasto pobytu;
  • zweryfikować wysokość zarobków ze strony internetowej lub sklepu www. Google Analytics umożliwia monitorowanie np. kliknięć w reklamę AdSense (z pomocą zewnętrznego skryptu) czy złożenie zamówienia w sklepie internetowym;
  • prześledzić wpisywane w Google hasła, które skierowały czytelnika na Twoją stronę;
  • obejrzeć mapę kliknięć na stronie — w które linki na stronie najchętniej klikano.

Takie dane dadzą Ci niezwykle wartościowe informacje, które będziesz mógł wykorzystać do rozwoju swojej strony czy sklepu. Dzięki informacjom zebranym przez Google Analytics dowiesz się w jaki sposób odbiorcy dotarli do Twojej strony i co możesz zrobić, by chętnie do niej wracali.
Google Analytics pozwala także mierzyć skuteczność Twoich kampanii AdWords, kampanii w mediach społecznościowych, skuteczność reklam w sieciach społecznościowych, na telefonach komórkowych i w wyszukiwarce.

Mamy nadzieję, że już wiesz, jak podłączyć Google Analytics do swojej witryny – jeśli tak, to do dzieła!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?

Przeglądaj wg dat
  • Przeglądaj wg dat
  • luty 2025
  • styczeń 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • czerwiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • październik 2017
  • czerwiec 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • lipiec 2015
  • maj 2015
  • grudzień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • kwiecień 2014