Zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu internetowego, szukasz informacji, które w prosty sposób wyjaśnią Ci krok po kroku jak przekuć pomysł w plan? Oprócz determinacji i dobrego pomysłu, które są niezwykle ważne, będziesz także potrzebował konkretnych informacji technicznych i wskazówek, które pomogą Ci przekształcić Twój plan w działający biznes online.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • osobach, które chcą wejść do świata e-commerce i rozważają uruchomienie własnego sklepu internetowego;
  • przedsiębiorcach, którzy chcą rozszerzyć swoją obecność na rynku poprzez otwarcie sklepu internetowego;
  • osobach zainteresowanych e-commerce poszukujących informacji na temat tego, jak rozpocząć działalność online.

Na czym polega prowadzenie sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego czyli działalności, w której oferujesz produkty lub usługi klientom za pośrednictwem internetu wiąże się z kilkoma wyzwaniami. Proces, na którego końcu klient coś od Ciebie kupuje, wymaga przemyślenia i podjęcia wielu decyzji już na początku. Z jednej strony musisz przygotować infrastrukturę umożliwiającą sprzedaż w sieci, z drugiej zaś podjąć kroki, które nowo powstały sklep uczynią bardziej efektywnym. Dzisiaj powiemy o kilku wyzwaniach, z jakimi będą musiały zmierzyć się osoby wkraczające w środowisko e-commerce.

  1. Znalezienie pomysłu na produkt lub usługę
  2. Analiza rynku i konkurencji
  3. Wybór platformy e-commerce
  4. Zarządzanie produktem
  5. SEO sklepu
  6. Marketing i rozwój
własny sklep internetowy - etapy

Pomysł na biznes

Co możesz sprzedawać w sieci? Tak naprawdę wszystko! Internet daje nieograniczone możliwości sprzedaży – pod warunkiem, że znajdziesz nabywców na swój produkt czy usługę.
Świat internetu jest pełen różnorodnych produktów i usług, w tym niektóre, jakie można określić jako dość dziwne, nietypowe lub nieoczekiwane. Jednym z ich przykładów są sklepy internetowe oferujące sprzedaż powietrza z różnych regionów świata. To nie żart! W sieci krążą produkty opatrzone nazwą Alpy, Islandia i inne. Okazuje się, że w sieci można zakupić również autentyczne kawałki meteorów i innych obiektów będących w centrum zainteresowania pasjonatów kosmosu. Tak więc, w poszukiwaniu własnego pomysłu, ogranicza Cię tylko i wyłącznie własna wyobraźnia.

Pomysł na sklep internetowy – znajdźmy go razem!

Jeśli chcesz poznać konkretne pomysły na produkty do sklepu internetowego, pobierz bezpłatnie e-book „100+ nieoczywistych pomysłów na e-sklep” , który może być doskonała inspiracją dla Ciebie.

Analiza rynku i konkurencji

Mając pomysł, musisz osadzić go w konkretnych realiach rynkowych. Analiza rynku i konkurencji pozwala na lepsze zrozumienie otoczenia biznesowego, a ta wiedza może pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji i skutecznym zarządzaniu sklepem internetowym. Pomaga zrozumieć, jak działa rynek, kim są Twoi konkurenci i jakie są szanse oraz wyzwania związane z Twoją działalnością.

Zidentyfikuj konkurencję w swojej branży. Dowiedz się, jakie produkty lub usługi oferują, jaką politykę cenową stosują, jakie są ich mocne i słabe strony oraz określ ich udział w rynku. W ten sposób możesz zastanowić się nad tym jak wyróżnić się na tle konkurencji. Może to być oferowanie unikalnych produktów, wyjątkowa obsługa klienta, atrakcyjne ceny czy marketing doświadczeń.

Wybór platformy e-commerce

Infrastruktura techniczna pozwoli rozpocząć sprzedaż w sieci. Zakładając sklep internetowy będziesz musiał wybrać platformę e-commerce. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znajdziesz: platformy SaaS, platformy open source oraz sklepy dedykowane, czyli tak zwiane rozwiązania szyte na miarę indywidualnych potrzeb biznesu.

typy platform e-commerce
  1. Platformy SaaS (Software as a Service)
    Tego typu rozwiązania pozwolą szybko i bez wiedzy technicznej uruchomić Ci swój własny sklep internetowy. Oprogramowanie SaaS jest często dostępne w modelu abonamentowym, co oznacza, że płacisz regularnie za korzystanie z pełnoprawnej, gotowej usługi. W zamian za regularną opłatę otrzymujesz kompleksowe narzędzia do prowadzenia sklepu online. Tego typu platformy są łatwe do konfiguracji i obsługi, co jest istotne zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Przykładem platformy SaaS jest rozwiązanie _Stores, na jakim swój własny sklep możesz uruchomić już w zaledwie kilkanaście minut.

  2. Platformy open source
    Kolejnym rozwiązaniem, za pomocą którego zbudujesz swój sklep internetowy jest – skorzystanie z popularnych platform open source, takich jak WooCommerce (wtyczka do WordPressa), Magento, czy PrestaShop. Te rozwiązania dają dużą elastyczność i możliwość dostosowania sklepu do własnych potrzeb. Jednak wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej.

  3. Sklepy dedykowane
    Jeśli masz szczególne potrzeby, możesz zdecydować się na stworzenie własnego, niestandardowego sklepu internetowego, korzystając z usług programistów i projektantów. To podejście jest kosztowne, ale daje pełną kontrolę nad każdym aspektem sklepu.

Jak założyć sklep internetowy – najpopularniejsze rozwiązania

Sklep internetowy stworzony na _Stores

_Stores to narzędzie, za pomocą którego szybko i sprawnie uruchomisz swój sklep internetowy. Otrzymujesz wszystko co jest potrzebne: domenę, hosting, SSL, kreator i intuicyjny panel. To także regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności – czyli dokumenty pozwalające zachować zgodność z obowiązującymi przepisami. Cztery plany cenowe pozwolą Ci wybrać ten najbardziej dopasowany do aktualnych potrzeb Twojego biznesu.

Zakładanie sklepu internetowego na _Stores

Cały proces uruchomienia sklepu trwa zaledwie kilkanaście minut, podczas którego otrzymujesz pełne wsparcie techniczne. Poprzez poszczególne kroki procesu przeprowadzi Cię nasz intuicyjny kreator.

Zakładanie sklepu internetowego na platformie _Stores

_Stores docenią osoby, które chcą samodzielnie, szybko i bez znajomości technologii rozpocząć sprzedaż w sieci. Dedykowane jest wszystkim tym, którzy chcą zacząć prowadzić sklep internetowy bez zgłębiania się w szczegóły techniczne. Dzięki tej alternatywie, nawet osoby bez doświadczenia w tworzeniu stron internetowych czy programowaniu, mogą łatwo stworzyć własny sklep online.

Zarządzanie produktem i logistyką

Projektując swój sklep, musisz zadbać o właściwą ekspozycję produktów i logistykę. Poprzez ekspozycję rozumiemy przedstawienie ich klientom w taki sposób, który przyciąga uwagę, zachęca do zakupów oraz zapewnia pełną informację i korzyści związane z ich użytkowaniem.

Zarządzanie produktem – o czym należy pamiętać?

  • Atrakcyjne zdjęcia
    Wysokiej jakości, estetyczne zdjęcia produktów są kluczowe dla pierwszego wrażenia klienta. Zdjęcia powinny prezentować produkt z różnej perspektywy i pokazywać go w codziennym użyciu.

Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

  • Karta produktu i wyczerpujące opisy
    Karta produktu w sklepie internetowym to miejsce w którym zamieszczamy wszystkie niezbędne informacje dla potencjalnych klientów. To również przestrzeń, w której możemy pokazać dodatkowe elementy zachęcające do kupienia produktu.

Dobra karta produktu, czyli jak prezentować produkty w sklepie internetowym?
Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?

  • Opinie klientów
    Opinie i recenzje innych klientów mogą pomóc potencjalnym nabywcom w podjęciu decyzji zakupowych. Dlatego warto już na początku warto zadbać o ich zbieranie i umieszczenie na stronie internetowej sklepu.

Jak budować reputację w sklepie internetowym, tak, żeby osiągać większe zyski?

Zarządzanie logistyką – o czym należy pamiętać?

  • Integracje
    Prowadząc sklep internetowy musisz zadbać o integracje, które pozwolą Ci sprawnie przygotowywać, realizować i wysyłać przesyłki dla klientów. Wybierając _Stores, otrzymujesz do dyspozycji integracje wspierające proces, to m.in. płatności online, automatyczny import i export produktów czy integracje z paczkomatami i kurierami.
  • Zarządzanie stanami magazynowymi
    Skuteczne zarządzanie stanami magazynowymi pomaga uniknąć problemów związanych z nadmiernym gromadzeniem się produktów lub brakami w dostawach. W każdym z pakietów _Stores znajdziesz integrację dla zarządzania stanami magazynowymi.

SEO sklepu – czyli jak zadbać o widoczność?

Prowadząc sklep internetowy sam produkt i infrastruktura nie wystarczą. Musisz zapewnić jego widoczność w wynikach wyszukiwarek (SEO). Jeżeli przygotujesz swój sklep zgodnie z zasadami optymalizacji, będziesz budował świadomość marki, przyciągniesz ruch organiczny na stronę, a tym samym potencjalnych klientów. Dlatego ważne, aby optymalizacja SEO była uwzględniana od samego początku budowania sklepu internetowego.

Już na etapie projektowania sklepu internetowego należy myśleć o tym, aby zadbać o jego SEO. Jakiś czas temu Google wdrożyło strategię „mobile first index”, jest to tzw. indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. To oznacza, że Google w swoich rankingach premiuje przede wszystkim mobilne wersje stron. Ma to związek ze zmieniającymi się nawykami internautów, którzy coraz częściej dokonują zakupu za pomocą smartfonów, a nie jak dawniej – komputerów stacjonarnych.

Powinniśmy projektować sklep internetowy przede wszystkim z myślą o urządzeniach mobilnych, a dopiero w drugiej kolejności uwzględniać desktop. E-commerce, który nie jest responsywny i nie zostanie dostosowany do urządzeń mobilnych, ma bardzo małe szanse na zajęcie korzystnych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei będzie miało oczywiście ogromny wpływ na niską liczbę konwersji. Drugim ważnym dla SEO aspektem, który należy wziąć pod uwagę już na etapie projektu, jest architektura serwisu. Obejmuje ona zarówno menu nawigacyjne i okruszkowe, jak i strukturę adresów URL, kategorii, nagłówki, treści czy linkowania wewnętrzne. Dobrze przemyślana architektura sklepu ma też znaczenie dla robotów Google – im bardziej intuicyjna i przyjazna dla użytkownika, tym roboty szybciej poradzą sobie z jej indeksowaniem. Warto pamiętać, aby kluczowe podstrony w serwisie miały jak najwięcej dobrze przemyślanych linków wewnętrznych z innych podstron. Co więcej, powinniśmy dobrze zastanowić się nad nazwami poszczególnych kategorii i zweryfikować je za pomocą dostępnych na rynku narzędzi. Internauci wyszukują częściej frazę „wędzarnia ogrodowa”, „wędzarnia domowa”, a może „wędzarnia elektryczna”? Wybór słów kluczowych będzie miał ogromne znaczenie w kwestii pozyskiwania ruchu organicznego. Im więcej czasu poświęcimy na właściwą optymalizację sklepu online, tym lepsze efekty osiągniemy z późniejszym czasie, kiedy sklep zacznie już na siebie zarabiać.      

Mateusz Malinowski, Dyrektor SEO w Fabryce marketingu
  1. Wybór słów kluczowych
    Przeprowadź badania słów kluczowych, aby dowiedzieć się, jakie terminy i frazy są często wyszukiwane przez osoby zainteresowane produktami lub usługami, które oferujesz. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe dla każdego produktu lub kategorii produktów. Upewnij się, że są one umieszczone w tytułach, opisach i treści na stronie.

  2. Struktura strony
    Upewnij się, że strona jest łatwa do nawigacji, a produkty są logicznie uporządkowane w kategorie i podkategorie.

  3. Optymalizacja treści
    Twórz unikalne i wartościowe treści, które dostarczają informacji o produktach oraz odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów. Pamiętaj o słowach kluczowych i optymalizacji treści pod kątem SEO.

  4. Optymalizacja prędkości strony
    Jeśli Twój sklep internetowy ładuje się długo, prawdopodobieństwo konwersji spada. Upewnij się, że strona jest szybka i ładowanie produktów odbywa się sprawnie. Możesz to zrobić online za pośrednictwem Google Speed insight.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak się do tego zabrać?

Marketing i rozwój

Skuteczna strategia marketingowa to proces, który pozwoli budować relację z obecnym klientem, a także zbudować świadomość marki i przyciągnąć nowych użytkowników. Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się nie tylko ze sprzedażą, ale jej symulacją i budowaniem świadomości brandu. Dlatego przymierzając się do tej aktywności, będziesz potrzebował potrzebował planu uwzględniającego takie kwestie jak:

  • Określenie swojej grupy docelowej
    Poznaj dokładnie swoich klientów, ich potrzeby, preferencje i nawyki zakupowe. To pozwoli zaprojektować ich customer journey (podróż klienta), dzięki czemu będziesz w stanie tworzyć skuteczną komunikację.

  • Wybór narzędzi i kanałów marketingowych
    Nie każdy kanał czy narzędzie będzie odpowiednie dla Twojego sklepu internetowego. Wybierz te, które są powiązane z Twoją grupą docelową. Obecność na social mediach, płatne reklamy w Google Ads, czy współpraca z influencerami, to tylko niektóre z opcji, które będziesz musiał rozważyć.

  • Wybór kanałów sprzedaży
    Obok sprzedaży w sklepie internetowym, warto rozważyć obecność na marketplace’ach. Jak pokazują badania, już 72% Polaków kupuje w sieci za pośrednictwem platform sprzedażowych.[1] Korzystanie z marketplace’ów otwiera drzwi do licznych zalet, które można uwzględnić w strategii e-commerce.

Jak sprzedają Polacy? Trendy dla e-commerce?

Po przeczytaniu tego artykułu już wiesz mniej więcej na czym polega prowadzenie sklepu internetowego. Z jednej strony wejście do e-commerce wymaga dobrego rozpoznania branży, a w dobie mocno nasyconego rynku również poszukiwania wartości dodanej, jaką możemy zaoferować klientom. Z drugiej zaś podjęcia decyzji o wyborze platformy e-commerce, na co wpływ będą mieć nasze cele biznesowe, możliwości i wymagania, jakie stawiamy. Kolejnym krokiem jest opracowanie długofalowej strategii budowania świadomości marki i jej rozwój. Warto także pamiętać, że e-commerce to dynamiczne środowisko, które ciągle ewoluuje. Sukces w prowadzeniu sklepu internetowego zależy od zaangażowania, kreatywności i elastyczności w podejmowaniu decyzji, a także od zdolności do dostarczania wartości dla klientów. Jednak pomimo wyzwań, e-commerce oferuje ogromny potencjał rozwoju i szansę na osiągnięcie sukcesu na globalnym rynku.

źródło:
[1] Santander Consumer

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?