Jednym z powodów, dla których tak chętnie jako użytkownicy kupujemy w sieci to wygoda. Oznacza, że możemy szybko i łatwo bez wychodzenia z domu znaleźć interesujący nas produkt i sfinalizować zakup. Dlatego też drzewo kategorii produktów, to pierwsza rzecz, na jaką uwagę skierują użytkownicy w Twoim sklepie. Czym właściwie ono jest i jaką rolę odgrywa w e-commerce?

Drzewo kategorii w sklepie internetowym

Drzewo kategorii zakupowych jest uporządkowaną strukturą klasyfikacji produktów w e-commerce. To niezbędny sposób strukturyzowania i nawigacji w środowisku sklepu internetowego. Drzewo kategorii witryny porządkuje cały sklep w przyjazne dla użytkownika kategorie. Organizuje ofertę w sposób szczegółowy, ułatwiając im znalezienie tego, czego szukają.

Prawidłowa struktura drzewa kategorii w sklepie internetowym

Dlaczego warto posiadać drzewo kategorii zakupowych?

Drzewo kategorii to prosty schemat organizacyjny, który pomaga pogrupować podobne elementy w zbiory. Używa go większość sklepów internetowych. Pomaga zarówno w nawigacji, jak i wspiera SEO

Drzewo kategorii, znane również jako hierarchia kategorii, to skuteczny sposób przedstawiania oferty produktów. Umieszczane jest zazwyczaj w głównym menu sklepu. Użytkownik może przeskanować elementy najwyższego poziomu (kategorie) i zobaczyć, jakie podkategorie zawiera. Gdy zagłębia się w strukturę drzewa, może dowiedzieć się więcej o dostępnych produktach. Ta hierarchiczna struktura może ułatwić podejmowanie decyzji zakupowych.

Tworząc kategorie w sklepie internetowym:

  • umożliwiasz klientom sprawną nawigację po swoim asortymencie;
  • klasyfikujesz ofertę w przyjazne dla użytkownika kategorie;
  • wspierasz widoczność produktów w wyszukiwarkach.

Jak zbudować drzewo kategorii?

Drzewo kategorii to ustrukturyzowany schemat, porządkujący ofertę. Tworzone jest stopniowo. W pierwszej kolejności wyróżniamy kategorie, stosując najszerszy zakres klasyfikacji, przechodząc stopniowo do szczegółów.

Jeżeli działasz w branży fashion, przykładowym podziałem kategorii mogą być: odzież, obuwie i akcesoria. Takie drzewo kategorii stosuje marka DeeZee. Następnie dla każdej z kategorii tworzysz podkategorie, charakteryzujące się większą szczegółowością. Dla każdej podkategorii możesz utworzyć kolejne podkategorie, które jeszcze bardziej zawężą Twój asortyment. Ostatnim elementem drzewa kategorii jest pokazanie produktów.

Przykładowe drzewo kategorii produktów
źródło: Dezee.pl

Drzewo kategorii służy do organizowania listy produktów z podkategoriami, odmianami różnych kategorii, które są ze sobą powiązane. Sprawdźmy, jak je zbudować.

Wyodrębnij kategorie produktowe

Kategorie produktowe to punkt wyjścia dla budowania drzewa kategorii. Stanowią bazę, od której zaczynamy klasyfikację produktów. Ułatwiają użytkownikom znalezienie, tego czego potrzebują, a zarazem wspierają nawigację po Twoim sklepie. 

Tworząc kategorię produktów, zacznij od przeglądania asortymentu i grupowania produktów w zbiory, które pomogą Ci następnie wyodrębnić kategorie produktowe.
Kategorie powinny być czytelne i zgodne z tym, co przedstawia oferta. Powinieneś mieć bardzo jasną hierarchię, aby maksymalnie ułatwić klientom znalezienie tego, czego szukają.

Jak napisać opis kategorii?

Wyodrębniając kategorie produktowe, do każdej z nich, będziesz potrzebować opisu.
Opisy kategorii w sklepie internetowym są używane, aby pomóc klientom zrozumieć, czego mogą się spodziewać, przeglądając witrynę.

Opis kategorii to informacja dla użytkownika o jej zawartości. Przedstawia ogólny zarys, tego co prezentuje i jaką spełnia rolę. Innymi słowy, jakie korzyści płyną dla użytkownika z posiadania danego typu produktu. Może dotyczyć także bezpośrednio produktów, które są do niej przyporządkowane.

Jak przygotować taki opis na stronę www?

  1. Użyj słów kluczowych, jakich może używać użytkownik szukając danego produktu.
  2. Opisz wspólne cechy dla produktów tworzących tę kategorię. Może to być na przykład zastosowanie, czy materiał z którego zostały wykonane.
  3. Wymień kilka produktów z kategorii, aby użytkownik mógł na wstępie ocenić, co zawiera dana kategoria.
  4. Użyj języka korzyści, aby dostarczyć użytkownikowi jak najwięcej argumentów za dalszym poznawaniem oferty.
  5. Stosuj hierarchię treści, która uporządkuje jej zawartość i pomoże w optymalizacji sklepu.

Sprawdź jak szukają użytkownicy

Masz już swoje typy kategorii? Sprawdź, czy ich nazewnictwo jest zgodne z tym, co wyszukują użytkownicy. Nazwy kategorii są kluczowe dla optymalizacji Twojego serwisu. Możesz to zrobić, wykorzystując potencjał planera słów kluczowych. Takim narzędziem jest np. planer słów kluczowych Google. Pozwala ocenić potencjał wybranych słów kluczowych, sprawdzić ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, a także pokazuje jaka jest konkurencja na daną frazę i ile musiałbyś zainwestować uruchamiając kampanię Google Ads PPC (pay per click).

Planer słów kluczowych Google jest bezpłatnym narzędziem, możesz z niego korzystać mając konto Google Ads. Planer słów kluczowych z jednej strony pozwala poznać nowe frazy, z drugiej zaś pozwala zbadać liczbę wyszukiwań i prognozy dotyczące konkretnych słów.
W naszym przykładzie poniżej porównaliśmy, które słowo określające obuwie sportowe jest częściej wyszukiwane. Okazało się, że trafniejszą frazą są „buty sportowe” – tak właśnie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, chcąc zobaczyć tego typu produkty.

źródło: Planer słów kluczowych Google

Zaplanuj podkategorie

Kolejnym elementem drzewa kategorii są podkategorie. Sprawdzą się gdy posiadasz bogatą ofertę. Umożliwiają wyodrębnienie kolejnych grup, które charakteryzują się większą szczegółowością. Podążając naszym przykładem, marka DeeZee w swojej ofercie ma kategorię: odzież. W jej podkategoriach znajdziemy warianty, jak np. bluzy, dresy, garnitury itd. 

Wyodrębniając podkategorie pozwalasz użytkownikom zapoznać się z ofertę, a także, szybko zlokalizować produkt, którego poszukują.

Zastosuj filtry produktowe

Budując drzewo kategorii, nie zapominaj o dodaniu filtrów produktowych.
Filtry produktowe pomagają użytkownikom uprościć proces wyszukiwania produktów, zawężając wybór według wybranych parametrów, mogą nimi być: cena, kolor, rozmiar itp. Filtry skracają etap podejmowania decyzji przez klientów, dzięki czemu mogą znacznie szybciej i łatwiej znaleźć to, czego potrzebują, spośród wielu produktów dostępnych w ofercie.

Omawiając nasz przykład marki DeeZee, wchodząc na daną kategorię, u samej góry witryny, widzimy filtry, według których możemy zawęzić wyniki wyszukiwania, zgodnie z preferencjami..

źródło: Dezee.pl

Używanie filtrów kategorii to również ważne zagadnienie z punktu widzenia SEO, do którego zaraz przejdziemy,

Drzewo kategorii wspiera SEO

Przyjazna struktura Twojego serwisu ma znaczenie nie tylko dla użytkowników, ale również dla SEO. Dobrze przygotowane drzewo kategorii  to pewność, że Twój sklep zajmie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. 

OKIEM EKSPERTA

Łukasz Bielawski

Łukasz Bielawski, cyber_Folks

Drzewo kategorii może pomóc w SEO Twojego sklepu poprzez umożliwienie wyszukiwarkom lepszego zrozumienia struktury Twojej strony internetowej i umożliwienie odwiedzającym łatwiejszego znalezienia interesujących ich treści. Kluczowym elementem jest jasna i przemyślana struktura serwisu. Dzięki niej roboty indeksujące będą w stanie zrozumieć jakie treści zawiera Twój sklep i jak są one ze sobą skorelowane, co z kolei może przyczynić się do lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

Zadbaj o unikalne treści w opisach

Według badań Instytutu Baymarda średni wskaźnik porzuceń koszyka wynosi 69,99%.[1] Klienci opuszczają witrynę z różnych powodów. Z jednej strony to konsekwencja porównywania ofert w sklepach internetowych, brak dostatecznej informacji o produktach i logistyce, z drugiej zaś mogą to być obawy związane z bezpieczeństwem transakcji. 

Treść, którą tworzysz w swoim sklepie może zatrzymać klienta przy ofercie, a z drugiej strony wpływać na optymalizację SEO Twojego sklepu. Przy dużej liczbie produktów, opis każdego z nich wymaga dużo pracy, ale to niezbędna droga, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Pamiętaj, że unikalne opisy to szansa na zajęcie wyższej pozycji w wyszukiwarce Google, a tym samym ściągnięcie ruchu do Twojego sklepu i zwiększenia konwersji.

O tym jak napisać dobry opis produktowy, który przyczyni się do optymalizacji SEO sklepu, przeczytasz w poniższym wpisie blogowym, także w artykule: Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?

Zastosuj nawigację breadcrumb

Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa) to tak zwane okruszki nawigacyjne, ważne z punktu widzenia User Experience, ale także ważne dla SEO, ponieważ wspomagają roboty indeksujące przeglądarki internetowe, zrozumieć strukturę strony. Najczęściej znajdują się na górze strony i wspierają nawigację i lokalizację użytkownika w strukturze witryny.
Przykładowo szukając słuchawek do telefonu, przechodzimy kolejno przez kategorie, aby dotrzeć do produktów. Gdy będziemy chcieli dobrać jeszcze akcesoria dla telefonu, wystarczy, że za pomocą okruszków cofniemy się, zamiast przechodzić cały proces od nowa.

Źrodło: mediaexpert.pl

Z jednej strony Breadcrumbs pomagają użytkownikom odnaleźć się na stronie i w każdej chwili powrócić do wcześniejszego kroku, wpływając na użyteczność witryny i wygodę dla użytkownika. Z drugiej zaś pomagają wyszukiwarkom zrozumieć związki między poszczególnymi podstronami sklepu oraz umożliwiają lepsze indeksowanie każdej z nich. W rezultacie może to prowadzić do lepszego rankingu strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Stwórz rich content

Kolejnym elementem, który pomoże Ci przyciągnąć ruch dla Twojej strony jest zastosowanie rich content. To treść wzbogacona o elementy interaktywne, które sprawią, że Twój przekaz stanie się bardziej atrakcyjny dla użytkowników. Korzystaj w opisie kategorii produktowych i samych produktów z dodatkowych środków przekazu, jak obraz, video, ikony. Taka czynność przełoży się na zaangażowanie użytkownika, a tym samym czas spędzony na danej podstronie. 

rich content
Źródło: mediaexpert.pl

Podsumowanie

Przykładowa karta produktu słuchawek przedstawiona powyżej korzysta zarówno ze zdjęć, ikon, porównawczej tabeli, zróżnicowanej kolorystyki, co sprawia, że użytkownik ma pełną informację o produkcie, a jednocześnie jej forma jest wizualnie atrakcyjna.

Drzewo kategorii w e-commerce służy do organizowania oferty w przyjazną dla użytkownika strukturę. Umożliwia sprawną nawigację dla klienta, pozwalając mu szybko znaleźć interesujący produkt. Drzewo kategorii używane jest także dla określenia struktury sklepu, ułatwiając robotom indeksującym zrozumienie, jakie treści znajdują się na stronie oraz jak są ze sobą skorelowane. W rezultacie może wspierać poprawę widoczności sklepu internetowego oraz zwiększać ruch na stronie.

Źródło:
[1] Instytut Baymarda

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

4 odpowiedzi do "Drzewo kategorii produktów i opis kategorii – jak je przygotować?"

  1. Maurycy pisze:

    Bardzo przydatny artykuł. O ile breadcrumbsy pod kątem SEO swoje chwile chwały mają już trochę za sobą, to jednak rich content i snippety pozwalają czasem na konkretne sztuczki magiczki.

    1. Katarzyna Węgiel pisze:

      Dziękujemy! Nic tak nie cieszy, jak podejmowanie tych działań i widzenie realnych efektów. Czy masz może jakąś sztuczkę, która szczególnie działa u Ciebie?

  2. Deko pisze:

    Ogólnie bardzo konkretny artykuł. Moje 2 grosze do tematu – moim zdaniem coraz mniejszą wagę mają opisy kategorii. Być może to kwestia ich jakości, ale kiedyś rzeczywiście można było opisem nakierować na konkretną intencję. W tej chwili wydaje się, że wyszukiwarka bardziej patrzy na domenę jako całość i jakość innego contentu.

    1. Katarzyna Węgiel pisze:

      Dziękujemy za głos w dyskusji 🙂 To prawda, Google oceniając naszą stronę bierze pod uwagę kilka elementów. Co wydaje się szczególnie ważne, o części z nich nie mówi oficjalnie, możemy dowiedzieć się nieco więcej o tym w kuluarach wydarzeń czy testów osób na co dzień zajmujących się SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?