Gdy chcesz wykonać podstawowy audyt swojej strony internetowej, z pewnością zależy Ci na wysokiej jakości analizie. Teraz szybkiego audytu strony dokonasz przy pomocy naszego narzędzia https://cyberfolks.pl/audyt-strony/. Dzięki niemu dowiesz się, jaki jest aktualny stan Twojej witryny, uzyskując informacje o zagadnieniach optymalizacyjnych oraz semantycznych. Poniżej krok po kroku opiszemy, jak powinieneś analizować dane, które dostępne są w tym narzędziu.

Zewnętrzne firmy marketingowe z chęcią zajmą się pozycjonowaniem Twojej strony oraz wykonają specjalnie dla Ciebie kompletny audyt. Jeśli jednak nie dysponujesz wysokim budżetem, wiele aspektów możesz przeanalizować i poprawić samodzielnie, korzystając z naszego narzędzia. Poniżej przygotowaliśmy audyt jednej z najbardziej znanych stron o serialach w Polsce – Serialowa.pl.
Zobacz instrukcję tego, jak powinieneś analizować informacje zawarte w naszym narzędziu. A więc do dzieła:

1. Informacje ogólne

Wynik ogólny strony jest całkiem dobry. Oczywiście istnieją elementy do poprawy, ale trudno stworzyć stronę idealną, zwłaszcza mocno rozbudowaną. Nasze narzędzie do audytu strony oceniło stronę Serialowa.pl pod względem optymalizacyjnym na 73% oraz semantycznym na 70%. Powyższe informacje są bardzo ogólne, dlatego przejdziemy teraz do bardziej szczegółowych zagadnień.

Analizowana strona wyświetlana jest poprawnie przez narzędzie, a wykres przedstawia liczbę elementów, które zostały ocenione jako: dobre, z uwagą bądź do poprawy. Jak widać, większość elementów strony Serialowa.pl otrzymało ocenę OK, 5 wymaga niewielkiej poprawy, a 6 zostało oznaczone jako do poprawienia.

2. Meta tagi

Meta tagi, czyli inaczej znaczniki META, służą w języku HTML do opisu zawartości strony dla robotów wyszukiwarek.
Title
Tytuł analizowanej przez nas strony jest przyjazny pod kątem SEO, zawiera główne słowo kluczowe, które powinno nas interesować. Narzędzie do analizy title najczęściej ocenia tylko to, czy użyty tytuł jest odpowiedniej długości. Poprawny zapis prawidłowo możemy ocenić tylko my.
Description
Opis, czyli meta description, w tym przypadku jest za krótki – powinien on wynosić ok. 160 znaków. Najeżdżając na znak zapytania obok słowa Uwaga, narzędzie wyświetla porady, jak poprawić dany element. Tutaj podpowiada, że opis strony powinien być dłuższy.
Podpowiedź: Pamiętaj o tym, aby meta description zawierało tzw. call to action. Dzięki temu nawiążesz interakcję z potencjalnym odwiedzającym Twoją stronę już na etapie wyników wyszukiwania. W tym miejscu możesz go zachęcić do wejścia właśnie do Ciebie.
Keywords
Słowa kluczowe nie są już brane przez Google pod uwagę, o czym narzędzie samo nas powiadamia, dlatego ich brak nie ma większego znaczenia. Narzędzie informuje nas, że warto o nie zadbać tylko dla innych wyszukiwarek (ciekawostka – z Google korzysta 97% polskich internautów).
Kiedy używasz, np. w przypadku WordPressa, wtyczki Yoast SEO, mówi ona, iż słowa kluczowe są zbędne, a co najważniejsze, przesadzenie ze słowami kluczowymi może spowodować, że strona zostanie „przeoptymalizowana” w wyniku czego Google będzie mogło ukarać Twoją stronę za sztuczną manipulację.
Ważne pliki
Kolejnym elementem analizy są ważne pliki, które powinna zawierać Twoja strona.
Robots.txt odpowiedzialny jest za indeksowanie poszczególnych elementów na stronie. Możesz w nim wskazać części witryny, które nie powinny być dostępne dla robotów wyszukiwarek. Plik ten niczego nie narzuca, a jedynie sugeruje. Robots.txt może znajdować się tylko w jednym miejscu na stronie i jest to nazwastrony.pl/robots.txt. W przypadku witryny Serialowa.pl został umieszczony w prawidłowy sposób.
Sitemap.xml to mapa witryny, czyli plik XML, który zawiera informacje o adresach URL znajdujących się na stronie – dzięki niemu roboty indeksujące mogą w łatwy sposób poruszać się po stronie i wiedzą, co mają indeksować. Plik sitemap.xml może zostać umieszczony w różnych miejscach, nie musi to być analogicznie do robots.txt – nazwastrony.pl/sitemap.xml i ze względu na swoje ograniczenia nie wszystkie narzędzia będą w stanie go odnaleźć. W przypadku Serialowa.pl mapa strony jest dostępna, co oznacza, że ten element strony jest prawidłowy.
Struktura treści
Następnym zagadnieniem analizowanym przez narzędzie Audyt cyber_Folks jest struktura treści na stronie.
Zazwyczaj stosunek treści do kodu to ok. 7-9%, w przypadku Serialowa.pl wynosi on 18% co jest bardzo dobrym wynikiem. Im wyższy procentowo jest ten wskaźnik, tym lepiej.
Kolejno analizowane elementy to nagłówki. Jak widać, w przypadku Serialowa.pl narzędzie oznaczyło nagłówek H1 do poprawy, gdyż jego wartość powinna wynosić 1, a strona nie posiada go w ogóle. Dla stron głównych nagłówek H1 sprawia kłopoty, dlatego dobrą opcją jest nadanie treści w atrybucie alt dla logo strony.
W przypadku podstron nie jest to tak trudne, gdyż sklepy internetowe czy serwisy informacyjne, w zależności o typu, oznaczają nagłówkiem H1 nazwę produktu lub tytuł artykułu, czyli najważniejszy element na danej podstronie.
Liczba pozostałych nagłówków zależy od stopnia rozbudowania strony, należy traktować je hierarchicznie.
Narzędzie wskazuje liczbę plików graficznych na stronie, mówiąc, że na Serialowa.pl znajdują się tylko dwa, kiedy strona ta jest pełna zdjęć. Coś wydaje się tu być nie tak i po zajrzeniu do kodu strony dowiedzieliśmy się, dlaczego pliki graficzne zostały policzone w ten sposób.
Otóż narzędzie nie widzi obrazków jako plików graficznych, dlatego że nie widnieją one w kodzie strony pod rozszerzeniem img, co może wskazywać na złą optymalizację strony.
Znaczniki tekstu to nazwa nieco tajemnicza, ale kryje się pod nią jedynie liczba akapitów. Na Serialowa.pl jest ona prawidłowa: akapit powinien zawierać od 40 do 80 słów, które tworzą 5-6 zdań.
Tekst alternatywny ma wpływ na pozycję i optymalizację strony. W przypadku Serialowa.pl jeden obrazek nie posiada tagu alt i administrator portalu powinien to zmienić.

3. Analiza szybkości

Szybkość ładowania strony to jeden z czynników mających wpływ na optymalizację. Musisz pamiętać, że to, co dobre dla użytkowników strony, dobre jest też dla robotów indeksujących, a długie wczytywanie elementów strony jest najczęściej bardzo zniechęcające. Na Serialowa.pl czas odpowiedzi serwera osiąga prawidłową wartość 0.075338 sek. Portal używa najpopularniejszej formy kompresji plików – Gzip, która sprawia, że strona jest lżejsza w momencie „odpytywania” jej przez przeglądarkę. Niestety, dwa pliki graficzne znajdujące się na portalu posiadają za duży rozmiar, który wpływa na działanie strony, szczególnie jeden plik graficzny przekraczający 300 KB. Jeśli zależy Ci na szybkości strony to koniecznie przeczytaj nasz artykuł na temat optymalizacji wydajności wordpress.

4. Analiza bezpieczeństwa

Serialowa.pl dobrze przeszła analizę bezpieczeństwa wykonaną przez Audyt Cyberfolks. Warto tu jednak napisać o jednym zagadnieniu, na które narzędzie nie zwróciło uwagi. Odbiorcy portalu Serialowa.pl znajdują się w Polsce, a zaleca się, aby strona znajdowała się na serwerze w kraju, w którym przebywają jej odbiorcy, tymczasem serwer Serialowa.pl umiejscowiony jest we Francji.

Analizując bezpieczeństwo trzeba wziąć pod uwagę, że portal wolny jest od malware. Jest to szczególnie istotne z tego względu, że jeśli strona została zarażona złośliwym oprogramowaniem, to trudno jest później przywrócić ją do pierwotnego stanu. Witryna taka bardzo też spada w rankingu Google.

5. Analiza semantyczna

Słowa używane w komunikacji międzyludzkiej mają swoje konkretne znaczenie: zachęcają nas do działania, dają poczucie bezpieczeństwa, sprawiają, że coś staje się dla nas wyjątkowe bądź ciekawe. Narzędzie Audyt cyber_Folks nie tylko analizuje stronę pod kątem SEO, ale również bierze pod uwagę słowa znajdujące się na niej pod kątem znaczenia, dokonując ich analizy semantycznej w kontekście marketingowym.

Narzędzie takie to swego rodzaju ciekawostka (choćby z uwagi na to, że algorytmowi trudno jest upatrywać się znaczeń w języku), jednak może stać się ono pomocne w analizie marketingowej Twojej strony i budowaniu dalszej strategii.

Mamy nadzieję, że skorzystasz z naszego narzędzia i stworzysz podobną analizę. Coś jest dla Ciebie niejasne? Napisz do nas!

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?