Odpowiedź na pytanie jak założyć sklep internetowy zależy od technologii, na jakiej zamierzasz go zbudować. Wybór ten wpłynie przede wszystkim na czas potrzebny do uruchomienia sklepu oraz jego koszty. W artykule przeczytasz o dwóch najpopularniejszych rozwiązaniach: sklepie na platformie SaaS oraz sklepie na oprogramowaniu open source. Pierwsze jest najprostsze i najszybsze, drugie zapewnia większą elastyczność, ale wymaga większych kompetencji technicznych i środków na start.
Z tekstu dowiesz się:
- Jakie są najpopularniejsze platformy do sprzedaży online.
- Jak otworzyć sklep internetowy na platformie SaaS i na open source.
- Czym się kierować przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego.
- Jakie są koszty założenia i prowadzenia sklepu internetowego.
Jak stworzyć sklep internetowy SaaS
Dzięki rozwojowi technologii dziś możesz założyć sklep internetowy nie posiadając kompetencji technicznych ani graficznych. Wystarczy, że potrafisz obsługiwać komputer podłączony do internetu. Możliwe jest to za sprawą narzędzi SaaS (ang. Software as a Service, oprogramowanie jako usługa). W tym modelu otrzymujesz od dostawcy gotowe, wdrożone oprogramowanie sklepu internetowego, za które płacisz abonament. Po prostej konfiguracji i dodaniu produktów możesz zacząć sprzedawać.
Jest to rozwiązanie szczególnie dobre dla przedsiębiorców chcących sprawdzić, czy produkty, które chcą sprzedawać znajdą swoich nabywców. Bez inwestowania dużych środków finansowych mogą się przekonać, czy prowadzenie sklepu internetowego może być ich źródłem utrzymania.
Wybór dostawcy platformy sklepowej
W porządku, ten SaaS brzmi sensownie i chcesz stworzyć w nim swój sklep internetowy. Co trzeba teraz po kolei zrobić? Otóż zacznij od wyboru dostawcy oprogramowania dla Twojego sklepu. Ja polecam Ci poznanie oferty naszej platformy sklepu internetowego _Stores, którą niedawno wypuściliśmy na rynek. Dzięki prostemu kreatorowi swój sklep wyklikasz w mniej niż 15 minut, a przez pierwsze 14 dni możesz z niego korzystać bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań.
W _Stores masz do wyboru cztery plany abonamentowe sklepu. W momencie zakładania sklepu nie musisz jeszcze decydować, który wybierasz, możesz to zrobić później. Tym niemniej zobacz, co w każdym z nich otrzymujesz i zastanów się nad pakietem najbardziej odpowiednim dla Ciebie. Istotnym plusem jest to, że nie musisz inwestować dużych środków na start, a cena najtańszego abonamentu kosztuje miesięcznie mniej niż pizza.
Kreator sklepu, czyli jak zrobić sklep internetowy krok po kroku
U różnych dostawców platform e-commerce może to wyglądać różnie. Tutaj pokażę Ci jak założyć sklep internetowy w _Stores w kilku prostych krokach. Naszą podróż zaczynamy od strony Kreatora sklepu, gdzie wyświetli się strona powitalna. Po przejściu dalej pojawi się prosty formularz. Podajesz w nim podstawowe dane, czyli adres e-mail oraz numer telefonu. W trzecim polu ustawiasz hasło do konta swojego sklepu. Za jego pomocą będziesz logować się do panelu sklepu, aby nim zarządzać. Po zaznaczeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przechodzisz dalej.
Pierwszą decyzją jaką przyjdzie Ci podjąć jest wybór branży, w której działasz. Do każdej z nich przypisane są szablony graficzne, stworzone z myślą o jak najlepszej prezentacji produktów charakterystycznych dla danej branży. Oczywiście jest to tylko nasza sugestia i nie musisz się jej kurczowo trzymać. Równie dobrze na szablonie modowym możesz sprzedawać kawę, a na kosmetycznym książki. Wszystko zależy od Twojej decyzji.
Po wyborze branży i szablonu decydujesz o jego stylu, czyli palecie kolorystycznej oraz kroju pisma (foncie), z których będzie składał się wygląd Twojego sklepu. W kolejnych krokach dobierasz układ, w jakim będą prezentowały się poszczególne sekcje Twojego sklepu oraz podstrony, z których będzie się składał. Potem pozostaje już tylko wpisanie nazwy (możesz ją później zmienić w panelu) i Twój sklep się zakłada, co trwa dosłownie kilka chwil.
Po utworzeniu sklepu zyskasz dostęp do panelu zarządzania nim. Tam krótki przewodnik przeprowadzi Cię po najważniejszych miejscach i funkcjach. Od teraz masz 14 dni na bezpłatne testowanie sklepu. Zyskujesz również wsparcie naszego zespołu, który chętnie pomoże i odpowie na Twoje pytania.
Dobrze przygotowana i zaprezentowana oferta
Produkty to podstawowa kwestia w sklepie, bo to ich sprzedaż pozwoli Ci osiągać przychody i zarabiać. Aby się tak stało musisz wprowadzić je do sklepu i odpowiednio zaprezentować, by zyskały zainteresowanie potencjalnych klientów.
Jeśli zamierzasz sprzedawać wiele różnych produktów, zaplanuj swoją ofertę. W tym celu dobrze jest pogrupować cały asortyment w kategorie, co ułatwi klientom zapoznanie się z ofertą i znalezienie czegoś dla siebie. Takie działanie będzie miało też pozytywny wpływ na widoczność oferty w wyszukiwarce internetowej. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Równie ważnym aspektem przy wprowadzaniu produktów do sklepu jest ich odpowiednie opisanie oraz zaprezentowanie na zdjęciach. Polecam Ci lekturę tekstów, z których dowiesz się jak to dobrze zrobić:
- Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?
- Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Znajdziesz w nich najlepsze praktyki dotyczące tworzenia opisów oraz zdjęć produktów w sklepie online.
Metody płatności i sposoby dostawy
Kolejnym krokiem, który prowadzi do rozpoczęcia sprzedaży jest umożliwienie klientom szybkich i łatwych metod płatności oraz sposobów wysyłki zakupionych produktów. W _Stores zadbaliśmy o Twoją wygodę, dlatego nawiązaliśmy współpracę z operatorem płatności Tpay oraz brokerem usług kurierskich – Apaczka.
Dzięki integracji z operatorem Tpay klienci będą mogli płacić za zakupy w Twoim sklepie w wygodny dla nich sposób, w tym przelewami błyskawicznymi oraz popularnym systemem BLIK, a także za pomocą coraz popularniejszych płatności odroczonych.
Z kolei integracja sklepów założonych w _Stores z Apaczką umożliwia zarządzanie wysyłką produktów bezpośrednio z panelu sklepu. Dzięki zawarciu jednej umowy z tym operatorem zyskujesz dostęp do usług najpopularniejszych przewoźników, jak np. Poczta Polska, DHL, UPS, DPD, InPost, Allegro i wielu innych.
Skonfigurowanie i uruchomienie metod płatności oraz przesyłek oznacza w zasadzie gotowość na otwarcie sklepu internetowego.
Jak założyć sklep internetowy na open source
Jeśli nie SaaS to może open source? W Polsce dwoma najpopularniejszymi tego typu rozwiązaniami do zakładania i prowadzenia sklepów internetowych są WooCommerce oraz PrestaShop. WooCommerce nie jest samodzielną platformą, a jedynie rozszerzeniem (wtyczką) do platformy WordPress, które pozwala na utworzenie i prowadzenie sklepu internetowego. Z kolei PrestaShop to samodzielne oprogramowanie, pełnoprawna platforma e-commerce przeznaczona stricte do prowadzenie sklepów.
WooCommerce i PrestaShop – instalacja
Oba rozwiązania jako takie są darmowe. Ich pobranie i użytkowanie nie wymaga opłat licencyjnych. W przeciwieństwie do platform SaaS-owych trzeba jej jednak zainstalować, aby móc z nich korzystać. W związku z tym przed instalacją konieczny jest zakup hostingu. Możesz to zrobić np. w cyber_Folks, gdzie oferujemy hosting dedykowany sklepom na WooCommerce oraz PrestaShop.
Sama instalacja na zakupionym u nas hostingu jest prosta. Użytkownicy mają do dyspozycji autoinstalatory, za pomocą których mogą zainstalować WordPress z wtyczką WooCommerce lub PrestaShop w kilka minut.
Jakie są koszty sklepu na open source
Tak jak wspomniałem oprogramowanie WooCommerce i PrestaShop są z zasady bezpłatne i łatwe do zainstalowania na serwerze. Jak widzisz pierwsze koszty, jakie się pojawiły to właśnie koszty usługi hostingowej. To niestety nie wszystko.
W tym miejscu dużo zależy od tego jakie są Twoje kompetencje techniczne i czy będziesz w stanie samodzielnie skonfigurować, czyli wdrożyć swój sklep. Jeśli nie, to trzeba będzie zlecić to zewnętrznej firmie, a to oczywiście kosztuje – średnio od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Poza tym czekają Cię wydatki na zakup płatnych motywów, wtyczek lub modułów, bez których nie zbudujesz pełnowartościowego sklepu. Jak widzisz, fakt że oprogramowanie open source jest darmowe, nie oznacza, że sklep można zbudować bezkosztowo.
Założenie sklepu internetowego na WooCommerce uchodzi na łatwiejsze niż na PrestaShop i oczywiście możesz spróbować swoich sił. Jeśli chcesz samodzielnie postawić sklep na WooCommerce, zobacz kurs wideo o zakładaniu sklepu na WordPress WooCommerce.
Elastyczność, ale też odpowiedzialność
Jednym z powodów, dla którego platformy WooCommerce oraz PrestaShop są tak popularne jest ich większa elastyczność i możliwość rozbudowy. Możesz instalować nowe motywy, wtyczki czy moduły w swoim sklepie i tym samym go rozwijać. Kij ma jednak dwa końce i z tą elastycznością wiąże się również odpowiedzialność.
Sklep działa na Twoim hostingu, którym musisz zarządzać. Samo oprogramowanie sklepu oraz wszystkie jego rozszerzenia (wtyczki czy moduły) trzeba na bieżąco aktualizować, aby zachować bezpieczeństwo sklepu. Przy aktualizacjach należy zadbać, aby nic „się nie wysypało”. Nad tym wszystkim albo będziesz trzymał pieczę osobiście, albo zlecisz to zewnętrznej firmie, a to znowu kosztuje.
Od Twojej decyzji oraz wizji rozwoju Twojego sklepu zależy jakiego rozwiązania będziesz potrzebować. Czy takiego, które jest bardziej elastyczne jak WooCommerce czy PrestaShop, ale może generować dodatkowe koszty. Czy prostszego i mniej elastycznego, którego koszt będzie stały.
Co składa się na koszt sklepu internetowego?
Z pytaniem jak założyć sklep internetowy najczęściej łączy się to ile kosztuje sklep internetowy? Aby kompleksowo na nie odpowiedzieć trzeba wziąć pod uwagę koszty na różnych etapach tworzenia sklepu. W poniższej tabeli znajdziesz wyszczególnienie tych nakładów:
Rodzaj kosztu | Platforma open source (WooCommerce/PrestaShop) | Platforma Saas (na przykładzie _Stores) |
Oprogramowanie (koszt platformy) | Darmowe | Opłata abonamentowa W _Stores: – pierwszy rok od 19 zł/m-c (od 228 zł/rok) – przedłużenie od 49 zł/m-c (od 588 zł/rok) |
Hosting | Konieczny zakup hostingu W cyber_Folks: Hosting WooCommerce – pierwszy rok od 29 zł/rok – przedłużenie od 249 zł/rok Hosting PrestaShop – pierwszy rok od 99 zł/rok – przedłużenie od 399 zł/rok | Wliczony w cenę abonamentu |
Wdrożenie platformy | Przy zleceniu specjaliście od kilku do kilkunastu tysięcy złotych | Platforma wdrożona, gotowa do samodzielnej, prostej konfiguracja |
Szablony graficzne | Darmowe lub płatne | Wliczone w cenę abonamentu |
Wtyczki, moduły, integracje | Od kilkuset złotych | Najważniejsze integracje wliczone w cenę abonamentu |
Administrowanie (aktualizacje oprogramowania i zainstalowanych rozszerzeń) | Samodzielnie lub zlecenie specjaliście Kilkaset złotych rocznie | Wliczone w cenę abonamentu. Dodatkowo wsparcie techniczne wliczone w cenę abonamentu |
Jak widać, przy określeniu całkowitego kosztu sklepu internetowego trzeba wziąć pod uwagę różne aspekty. Niezaprzeczalną wygodą przy platformie SaaS jest stała cena abonamentowa, która pozwala planować budżet.
Więcej informacji na ten temat kosztów sklepu znajdziesz w artykule Ile kosztuje sklep internetowy w 2024 roku?
Dla kogo sklep na platformie SaaS
Sklep na platformie SaaS będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą:
- szybko założyć mały lub średni sklep i zacząć sprzedawać,
- mieć wszystko wszystko w jednym miejscu (platformę, hosting, a w przypadku _Stores również domenę) i w stałej cenie,
- samodzielnie zarządzać swoim sklepem i mogą to zrobić bez posiadania kompetencji technicznych,
- mieć wsparcie techniczne wliczone w koszt abonamentu.
Sklep na platformie SaaS będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą:
- ponosić dużych kosztów na inwestowanie w zbudowanie sklepu,
- samodzielnie zajmować sprawami technicznymi (ani zlecać ich); takimi jak aktualizacja oprogramowania sklepu oraz jego rozszerzeń,
- odpowiadać za zapewnienie prawidłowego działania i bezpieczeństwa sklepu.
Dla kogo sklep na open source
Sklep na platformie open source będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą:
- stworzyć co najmniej średni sklep, który w przyszłości będą rozbudowywać,
- mieć większą kontrolę i elastyczność w odniesieniu do wyglądu oraz funkcjonalności w swoim sklepie,
- dostosować swój sklep do indywidualnych potrzeb swojego biznesu,
- sporo zainwestować od początku w budowę sklepu,
- samodzielnie lub za pośrednictwem outsourcingu administrować swoim sklepem.
Sklep na platformie open source będzie dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą:
- płacić abonamentu za korzystanie z platformy, ale mieć w pełni własny sklep internetowy,
- wiązać się z jednym dostawcą usługi.
Mam nadzieję, że znasz już co najmniej dwa sposoby na to jak założyć sklep internetowy. Do tego można jeszcze dołożyć trzeci, czyli sklep dedykowany. Koszt tego rozwiązania jest jednak bardzo wysoki i liczony w grubych dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych. Zakładam, że na razie nie szukasz takiej opcji. Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz sprawdzić swój pomysł na sklep, to najwygodniej, najszybciej i najbezpieczniej zacząć od platformy SaaS. Otwarcie sklepu internetowego prawdopodobnie nigdy nie było prostsze, więc warto sprawdzić czy to jest droga dla Ciebie.
Polecane dla Ciebie
Newsletter o e-commerce od Artura Kurasińskiego
Jak lepiej prowadzić swój biznes e-commerce i zarabiać na nim więcej? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w nowym newsletterze Ekomersowo, […]
Dzień Darmowej Dostawy – jak rozkręcić sprzedaż w swoim sklepie?
Dzień Darmowej Dostawy zbliża się wielkimi krokami, zapewniając zarówno klientom, jak i sklepom internetowym dodatkową szansę na maksymalizację korzyści.
Wydajność sklepu internetowego
Wydajność sklepu internetowego to zagadnienie, nad którym warto zastanowić się nie tylko w kontekście Black Friday. Ten pojawił się w […]
Szukasz dalej?