W 5 części cyklu jak zbudować sklep internetowy na WooCommerce zajmiemy się optymalizacją SEO sklepu. Jest to podstawa, jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Pozornie ten proces może wydawać się skomplikowany, ale tak naprawdę podstawowa optymalizacja SEO jest naprawdę prosta i w kilku prostych krokach pokażę Ci jak się do tego zabrać.

Przedstawiam Ci 6-odcinkowy cykl, który powstał na podstawie serii wideo „Jak założyć sklep internetowy na WordPress + WooCommerce”, dostępnej na naszym kanale Youtube, który poprowadziłem.

W całej serii będziemy pracować, korzystając jedynie z darmowych narzędzi.

W części piątek tego 6 – odcinkowego cyklu:

  • dowiesz się co należy optymalizować pod SEO na stronie
  • poznasz narzędzia, które pomogą wybrać Ci słowa kluczowe
  • nauczysz się jak optymalizować strony/strony produktów oraz wpisy na blogu w Twoim sklepie internetowym dzięki darmowej wtyczce SEO Yoast
  • będziesz wiedział jak optymalizować zdjęcia w sklepie na WooCommerce
  • dowiesz się jak optymalizować kategorie w sklepie

Optymalizacja SEO sklepu – ale czego konkretnie?

W naszym sklepie na WooCommerce należy zoptymalizować pod SEO wszystkie strony w naszym serwisie (strona główna, sklep, kontakt), strony produktów, strony kategorii produktów, wpisy na blogu oraz zdjęcia produktów.

Jak wyżej zauważyłeś zachęcam również do optymalizacji wpisów na blogu. Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google zakładka „blog” w sklepie to podstawa. Twoje wpisy pisane pod SEO mają ogromny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. 

3 największe zalety prowadzenia bloga w sklepie internetowym

  • wartościowa treść buduje zaangażowaną społeczność wokół Twojego sklepu,
  • regularne wpisy to znak dla Google, że sklep „żyje”, rozwija się i warto rankować go wyżej w SERP-ach (wynikach wyszukiwania),
  • wpisy na blogu to świetne zaplecze do tzw. linków wewnętrznych; możesz np. linkować w swoich wpisach strony produktów, czy kategorii.

Wybór słów kluczowych do optymalizacji – podstawa SEO

Wybór właściwych fraz kluczowych to absolutna podstawa jeśli chodzi o optymalizację SEO i pozycjonowanie sklepu internetowego. Wszak musimy wiedzieć na jakie słowa chcemy pojawiać się w wynikach wyszukiwania (SERP-ach)

Przygotowałem dzisiaj kilka darmowych i prostych w użyciu narzędzi, które pomogą nam w wyborze odpowiednich słów kluczowych.

Pierwsze narzędzie to darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome Keyword Surfer

To narzędzie ma 2 przydatne funkcje: pierwsza pozwala wyszukać odpowiednie słowa kluczowe do optymalizacji SEO; druga natomiast pomaga optymalizacja SEO tekst strony/opis produktu czy wpis na blogu porównując m.inn optymalizowaną  przez nas stronę ze stronami z TOP 10 Google na interesującą nas frazę.

Keyword Surfer – znajdź odpowiednie słowa kluczowe

Pozwól, że posłużę się przykładem. Dajmy na to że w swoim sklepie sprzedaję kurs wordpress online

Moim celem jest zoptymalizowanie strony produktu na tę właśnie frazę, która jest dość konkurencyjna. Wpisuję w wyszukiwarce Google interesująca mnie frazę:

optymalizacja seo sklepu - słowa kluczowe

Rozszerzenie Keyword Surfer pokazuje mi obok mojej frazy miesięczną liczbę wyszukiwań oraz po prawej stronie podobne mniej konkurencyjne słowa kluczowe SEO, na które warto optymalizować naszą stronę.

Druga funkcja rozszerzenia Keyword Surfer pomaga napisać zoptymalizowany pod SEO tekst na stronę i jest świetnym uzupełnieniem darmowej wtyczki SEO Yoast, o której wspomnę w dalszej części tego wpisu.

Aby skorzystać z tej funkcji kliknij biały przycisk z napisem „Create free Content Editor”. 

W nowo otwartym oknie wklej swój tekst:

optymalizacja seo sklepu - słowa kluczowe

Ta funkcja jest częściowo darmowa i już w darmowej wersji podpowiada nam kilka ciekawych rzeczy. Po pierwsze porównuje optymalizowaną przez nas stronę/stronę produktu, czy wpis na blogu z innymi stronami z TOP 10 w Google na interesującą mnie frazę.

I tak widzę, że mój tekst to 1400 znaków, gdy strony z TOP 10 mają tych znaków w przedziale  2462-2831. Moim zadaniem jest , więc napisanie dużo dłuższego tekstu.

Poniżej widzimy „Terms to use”. Narzędzie to „wyłapuje słowa które powtarzają się na stronach z TOP 10 w Google, które warto użyć na optymalizowanej przez nas stronie.

Zaznaczona żółta ramką belka na górze grafiki pokazuje prosty edytor tekstowy, dzięki któremu możemy tworzyć nagłówki, pogrubienia itp.

Rozszerzenie do przeglądarki Keywords Everywhere

To kolejne świetne darmowe narzędzie do szukania fraz kluczowych.

I znów posłużę się przykładem, zobrazować Ci jego działanie. Dajmy na to że prowadzisz sklep z elektroniką i chcesz zoptymalizować wpis dotyczący torb na laptopa. Naturalnie więc, że do głowy przychodzi Ci do głowy fraza do optymalizacji SEO „Torba na laptopa”. Jednak czy słusznie?

Możesz to zrobić, ale będzie to bardzo trudne, bo to bardzo konkurencyjna fraza. Warto zatem sięgnąć nieco „głębiej” i znaleźć mniej konkurencyjne frazy łatwiejsze do pozycjonowania:

optymalizacja seo sklepu - słowa kluczowe
optymalizacja seo sklepu - słowa kluczowe

Rozszerzenie tej wtyczki to prawdziwa kopalnia słów kluczowych. Pokazuje jakie podobne frazy wyszukują ludzie oraz pokazuje frazy z tzw. „długiego ogona”, czyli mniej konkurencyjne.

Świetnym darmowym narzędziem sugerującym podobne frazy kluczowe jest samo Google. Wpisz interesująca cię frazę i zjedź na sam dół strony; znajdziesz tam 8 podobnych fraz:

optymalizacja seo sklepu - długi ogon

Z innych godnych polecenia darmowych narzędzi do szukania odpowiednich fraz kluczowych mogę polecić Ci:

answerthepublic.com

ubersuggest

Optymalizacja SEO sklepu dzięki wtyczce Seo Yoast

SEO Yoast to darmowa wtyczka WordPress, dzięki której w intuicyjny i obrazowy sposób zoptymalizujesz swój sklep internetowy na WordPress WooCommerce.

Po instalacji wtyczki przejdziesz przez bardzo prostą i intuicyjną konfigurację wtyczki.

Oprócz optymalizacji SEO strony, wtyczka oferuje również ciekawą funkcję wygenerowania mapy strony, którą możesz wgrać do swojego panelu Google Search Console.

Wróćmy do optymalizacji strony. Wchodząc w edycję zakładki, strony produktu, czy to wpisu na naszym blogu; mamy taki oto kokpit wtyczki SEO Yoast, który pomoże nam w optymalizacji strony:

yoast seo

Wpisujemy interesującą nas frazę kluczową i wtyczka niczym „za rękę” pokieruje nas przez proces optymalizacji SEO strony.

Pierwsze co się rzuca w oczy to tytuł oraz opis naszej strony widoczny w wynikach wyszukiwania. I tu musimy zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to aby zawrzeć zarówno w tytule jak i w opisie frazę kluczową. Ma to mniejszy jak wcześniej wpływ na pozycję w Google, ale nadal ma.

Druga ważna sprawa: tytuł oraz opis mają zachęcać do kliknięcia. Im większy współczynnik CTR, tym Google wyżej umieści Twoją stronę w wynikach wyszukiwania.

Jak pisałem wyżej, wtyczka SEO Yoast jest bardzo intuicyjna; w formie zielonych lub czerwonych kropek pokazuje nam co jest jeszcze do zrobienia pod kątem SEO na naszej stronie (kolor czerwony), a co jest w porządku (kolor zielony). Na poniższej grafice dobrze to widać dobrze:

yoast seo

Optymalizacja SEO – na co zwrócić uwagę optymalizując strony produktów?

Zawsze pisz unikalne i długie opisy. Największym grzechem sklepów internetowych jest kopiowanie opisów z innych sklepów.

Opisy mają być długie

Spójrz wyżej; mój opis zawiera 1380 słów. A to wciąż mało, strony z TOP 10 mają ich ponad 2000.

W edycji strony produktu mamy również do dyspozycji tzw. „krótki opis” – tam również należy zawrzeć słowa kluczowe.

Dziel swój tekst nagłówkami

Od H2 do H4 wystarczy. Zamieszczaj w nagłówkach frazy kluczowe.

Urozmaić swój tekst wstawiając grafiki, filmy, wykresy itp.; niech to nie będzie ściana tekstu.

Linkuj wewnętrznie

Jeśli prowadzisz bloga, linkuj ze swoich wpisów np. do stron produktów, czy stron kategorii produktów.

Optymalizacja SEO grafik na stronie

Pamiętaj o optymalizacji grafik na stronie; wstaw w tekście alternatywnym i tytule grafiki frazy kluczowe (ale żeby nie były identyczne). Dobrze jeśli wstawisz również opis grafiki. Przykład poniżej:

optymalizacja grafik

Optymalizacja SEO stron kategorii

W ten sam sposób jak optymalizujemy przy pomocy wtyczki SEO Yoast strony produktów, czy wpisy na naszym blogu należy również zoptymalizować strony kategorii produktów. W tym celu w kokpicie WordPress’a wchodzimy w zakładkę „produkty”, następnie wybieramy „kategorie”, i przy interesującej kategorii klikamy „edytuj” by przejść do optymalizacji SEO danej kategorii.

Zakończenie

Mam nadzieję, że ten wpis przybliżył nieco temat SEO sklepu internetowego na WordPress WooCommerce. Jak widzisz, nie jest to takie trudne, a mnogość darmowych narzędzi ułatwiających sprawę jest ogromna. Optymalizacja SEO wymaga jedynie od nas sporo pracy przy tworzeniu unikalnych treści.

Powyższy wpis możesz również zobaczyć w formie wideo poniżej:

>
Dariusz Pichalski
Ekspert WordPress, twórca największego w Polsce kanału na YouTube o tej tematce. Od 10 lat wierny klient cyber_Folks oraz jego Partner.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?