Jak wybrać domenę, kiedy robisz to pierwszy raz? Masz pełne prawo jeszcze nie wiedzieć, czym się kierować przy jej tworzeniu. Mimo, że dla wielu może się to wydawać prostą czynnością to jest kilka kwestii, które warto rozważyć zanim zarejestruje się przypadkowy adres www.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Jak wybrać domenę i być zadowolonym?
- Ile liter powinna mieć nazwa domenowa?
- Gdzie sprawdzić, czy domena nie narazi Cię na konflikt prawny?
- Co to jest domena generyczna, jakie ma wady i zalety?
- Co, jeśli dobra domena jest już zajęta?
Rodzaje nazw domen
Po pierwsze cel. Aby stworzyć odpowiednią nazwę dla swojej domeny musisz ustalić po co ją tworzysz. Do czego jest Ci potrzebna domena? Pomyśl o niej jako o elemencie Twojego marketingu w sieci. Odpowiedz sobie na pytania czy ma ona przede wszystkim:
- budować Twoją markę;
- wspomagać pozycjonowanie i ruch na stronie;
- służyć do promocji kampanii;
- chronić markę?
Dla każdej z odpowiedzi znajdziesz odpowiedni typ nazwy domeny.
Jak wybrać domenę? Grupa docelowa a końcówka domenowa.
Internet to nieograniczone możliwości dotarcia do grupy docelowej. Podstawą obecności w sieci jest własna strona internetowa. Jak wybrać właściwą domenę? Aktualnie w naszej ofercie znajdują się setki końcówek domenowych. Na świecie jest ich około tysiąca. Moim zdaniem wybór odpowiedniej domeny powinien następować w oparciu o określenie Twojej grupy docelowej.
Gdzie są Twoi klienci?
Domena może powiedzieć wprost Twoim potencjalnym klientom, że działasz w ich mieście, województwie czy kraju. To podnosi poziom zaufania, a przez to zwiększa szanse na kliknięcie danego adresu. Prowadząc lokalną piekarnię i ograniczając się tylko do danego obszaru geograficznego, z pewnością to domena regionalna wesprze Twoją internetową odsłonę. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, a specjalizujesz się w sprzedaży sprzętu rowerowego ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Możesz zarejestrować domenę .PL, a możesz także skorzystać z dedykowanego rozszerzenia, jakim jest .bike.
Końcówka domenowa PL
Czy rozszerzenie ma znaczenie dla odbiorców Twojej strony? Tak! Jeśli Twoja strona jest w języku polskim to najtrafniejszym wyborem będzie oczywiście domena .PL. Taka końcówka jasno sugeruje użytkownikom, że treści na danej stronie będą właśnie po polsku. Od lat my, Polacy, jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że końcówka domenowa to po prostu „pl”. Każda inna opcja zmusza nas do myślenia, zmusza nas do zastanowienia się. Końcówka domenowa pl to najczęściej najlepszy możliwy wybór w wypadku polskich blogów, stron i sklepów internetowych.
Końcówki regionalne lub funkcjonalne
Końcówki regionalne wydają się odpowiednie przede wszystkim wtedy kiedy Twój zakres działania jest ściśle związany z daną lokalizacją, z danym regionem. Jednak – nawet wówczas klienci w Twojej okolicy mogą chcieć skorzystać z łatwiejszej końcówki domenowej, wpisując po prostu: pl zamiast, na przykład, kalisz.pl.
Jeśli działasz na terenie pojedynczego miasta lub województwa możesz skorzystać z dedykowanej domeny jak .warszawa.pl czy .slask.pl. Osoby widzące nazwę z taką domeną mogą być bardziej skłonne kliknąć link, by poznać Twoją ofertę. Plusem tych domen jest także cena.
W moim przekonaniu domeny regionalne są uzasadnione głównie wtedy kiedy Twoja strona jest poświęcona czemuś absolutnie unikatowemu, czemuś – co występuje wyłącznie w danym regionie. Sam musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy większą zaletą jest dla Ciebie przywiązanie Twojej nazwy domenowej do konkretnego regionu i pokazanie odbiorcom, że jesteś w tym konkretnym miejscu – czy też raczej łatwość wpisywania tej domeny na przykład na urządzeniu mobilnym.
Moim zdaniem w większości wypadków korzyści z łatwiejszego wpisywania nazwy często przeważają nad korzyściami, wynikającymi z przywiązania regionalnego.
Domeny globalne i europejskie – com i eu
Jeśli z kolei planujesz rozszerzać swoją działalność na rynki zagraniczne to odpowiednia będzie domena .COM,. NET lub .EU. Tego typu końcówka zakomunikuje Twoim użytkownikom Twoje globalne aspiracje.
Domena .eu czy .com może być dobrym pomysłem dla firm eksportujących swoje towary czy usługi do dalekich zakątków świata. Po drugiej stronie globu mało kto wie, gdzie leży Polska, natomiast każdy wie, gdzie znajduje się Europa. Warto też pamiętać o dobrych skojarzeniach jakie budzą domeny globalne.
Domen tych nie polecam, kiedy kierujesz ofertę na rynek polski, ponieważ Twoi klienci – zwłaszcza nowi, którzy jeszcze nie „obyli się” z Twoim adresem, mogą wpisywać odruchowo końcówkę .pl
Nowe TLD
Warto tutaj także wspomnieć o rozszerzeniach z grupy nowych domen. Dzięki nim w atrakcyjny i nowoczesny sposób można podkreślić nazwę strony internetowej, sugerując przy okazji charakter prezentowanej działalności. Do tych domen należą np. .expert, .pro, .club, .online czy .site.
Jak wybrać domenę – ceny końcówek domenowych
Różne końcówki domenowe mają różne cenny. To, ile kosztuje domena, zależy od tego, jaką ma końcówkę. Cena domeny, którą płacisz w pierwszym okresie, to tzw. cena rejestracji domeny – zazwyczaj jest ona znacznie niższa, niż cena odnowienia domeny w kolejnym okresie.
Jak wybrać domenę? Domena generyczna czy może nazwa własna?
Domena internetowa to nieodłączna część każdej witryny. Stanowi swego rodzaju wizytówkę, która sugeruje odbiorcy co może znaleźć na danej stronie. Po wybraniu końcówki domenowej przychodzi czas na wybranie zasadniczej części nazwy. Przed Tobą decyzja, czy mierzysz w nazwę generyczną, czy może własną.
nazwa generyczna | nazwa własna |
---|---|
Stanowi brzmienie naturalnego słowa lub zwrotu. Przykłady: tanie-soczewki.pl, najtanszedomeny.pl | Nie oznacza żadnego słowa z języka naturalnego: Przykłady: olx.pl, inteligo.pl |
Łatwo zrozumieć, jakiej kategorii tematycznej dotyczy strona. Nie potrzeba szerszego kontekstu, nazwa jest od razu wyjasnieniem. | Tematyczna kategoria strony pozostaje nieznana do chwili wejścia na nią lub uzyskania wiedzy o stronie z innego kontekstu, np. reklamy. |
Trudno wyróżnić się od konkurentów w branży, stosujących nazwy generyczne. Przykładowo czesci-rowerowe.pl oraz czesci-do-rowerow.pl brzmią bardzo podobnie. | Jest unikatowa, zazwyczaj trudna do pomylenia z adresami serwisów konkurencyjnych. |
Trudno zmieć profil działalności w razie potrzeby. | Łatwiej zmienić profil działalności w razie potrzeby. |
Atrakcyjna domena już jest zajęta – co robić?
Istnieje podejście, pozwalające na połączenie zalet nazw domen własnych i generycznych. Dzięki niemu możesz łatwiej namierzyć wolne i atrakcyjne nazwy domenowe. Proponuję podejście oparte o takie zabiegi, jak:
- synonimizacja,
- tłumaczenie na język angielski, niemiecki, hiszpański itp. –
- tłumaczenie na łacinę, grekę,
- dodanie czasownika lub przymiotnika.
Bierzesz zatem słowo języka polskiego, naturalne, występujące w słowniku, rozpoznawalne – po prostu generyczne. Przykładowo: perfumy. Niestety domeny perfumy.pl jest już zajęta w chwili pisania tego wpisu.
Na podstawie tłumaczeń powiązanych znaczeniowo odnajdujemy interesujące słowo: fragrance, czyli „zapach” – dalsza analiza wskazuje, że frangrance.pl – jest wolna. Bez wątpienia większości osób skojarzy się z asortymentem perfumerii, prawda?
Innym zabiegiem może być dodanie do słowa generycznego czytelnego czasownika. W ten sposób możesz utworzyć warianty typu:
- pokochaj perfumy
- wybierz perfumy
- wybieramy perfumy
- kupujemy perfumy
Innym wariantem jest dodanie przymiotnika:
- wspaniałe perfumy
- cudowne perfumy
- uwodzicielskie perfumy
- wyjątkowe perfumy
- najdroższe perfumy
- najtańsze perfumy
Zwróć jednak uwagę, że takie złożone nazwy, mimo, że semantycznie atrakcyjne – wszak opowiadają o Twojej marce znacznie więcej niż tylko jedno słowo – są o wiele trudniejsze do wpisania na klawiaturze, zwłaszcza urządzenia mobilnego.
Warianty z tłumaczeniami możesz przetestować samodzielnie, korzystając z innowacyjnego kreatora nazw domen. Śmiało – kliknij w przycisk i wypróbuj nasz generator, podając mu „na wejściu” rzeczownik. Najlepiej sprawdzają się rzeczowniki w mianowniku w liczbie mnogiej.
Czy domena powinna zawierać myślnik?
W Polsce ok. 16.5% domen zawiera myślnik. Myślnik ułatwia przeczytanie nazwy domenowej, kiedy widzimy zapisaną nazwę. Porównaj:
tanierowery.pl vs tanie-rowery.pl
Druga nazwa jest o wiele łatwiejsza do przeczytania i zrozumienia. Jednakże – jednocześnie jest o wiele trudniejsza do wpisania. Znaczna część ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, a tam użycie myślnika jest trudniejsze niż napisanie jednego słowa ciągiem, choćby stanowiło ono zlepek dwóch słów.
Nazwę z myślnikiem trudniej też przedyktować – o wiele łatwiej dyktuje się nazwę bez myślnika.
Co jeśli domena bez myślnika już jest zajęta?
To pytanie można odwrócić… – co, jeśli nazwa z myślnikiem już jest zajęta? W żadnym razie nie mogę polecić rejestrowania nazwy, której „drugi wariant” należy do kogoś innego. Takie postępowanie będzie prowadzić do tego, że użytkownikom będzie bardzo trudno rozróżnić, na którą stronę weszli.
Domena z myślnikiem – moja rekomendacja
Jeśli Twoja domena służy celom komercyjnym i zawiera ona dwa słowa – polecam rejestrację obu wariantów, to jest wersji z myślnikiem i bez myślnika. W przeciwnym wypadku narażasz się zawsze na to, że konkurencja – albo po prostu, ktoś złośliwy – zarejestruje wariant odrzucony przez Ciebie. Roczny koszt utrzymania jednej domeny .pl to ok. sto zł netto – więc dla większości biznesów jest to kwota znacznie niższa, niż wartość czasu, jaki poświęcisz na mierzenie się ze skutkami takiej sytuacji w przyszłości.
Jak wybrać domenę – ile powinna mieć znaków?
Powinna być krótka i prosta
Nazwa przede wszystkim powinna być stosunkowo krótka i prosta – takie url-e posiadają najwięcej zalet. Przyciągają uwagę, są zrozumiałe i co istotne można je szybko zapisać, minimalizując ryzyko popełnienia pomyłki.
Zbadaliśmy średnią liczbę znaków w polskich nazwach domenowych i okazuje się, że jest to od 6 do 11 znaków. Najwięcej domen jest 8-literowych. Około 10% krajowych nazw domenowych zawiera myślnik.
Krótkie domeny łatwiej wpisać, korzystając z urządzenia mobilnego.
Łatwa do zapamiętania
Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę to to, aby nazwa była łatwa do zapamiętania. Na pierwszy rzut oka długie i wymyślne adresy mogą być ciekawe, jednak istnieje spore prawdopodobieństwo, że nie zapadną na długo w pamięć.
Domeny generyczne, czyli oparte o słownictwo powszechne, jak np. taniesoczewki.pl – od razu sugeruje, jaka tematyka kryje się za daną domeną. Wydaje się to dość atrakcyjne na początku, kiedy chcemy zaistnieć na rynku i powiązać markę z daną kategorią, jednak w długim terminie pojawiają się dwie wady tego postępowania:
Atrakcyjna i oryginalna
Niebanalna nazwa witryny przekłuje uwagę i zainteresuje odbiorcę. Chwytliwy adres wyróżni stronę na tle konkurencji i zachęci użytkownika do jej odwiedzenia. A dzięki dużemu wyborowi domen każdy jest w stanie skomponować idealną nazwę na miarę sukcesu.
Rozważ trik domenowy
Do kwestii wyboru rozszerzenia możesz też podejść z większym dystansem i postawić na kreatywność. Wiele osób i firm tworzy tzw. domain hacks. Polega on na takim doborze nazwy i końcówki, że powstaje spójna całość – pełna nazwa bądź wyrażenie. Przykładem może być lubie.to, tok.fm, sprawny.marketing czy goo.gl. W każdym z tych wypadków zastosowano domenę krajową (.to, .fm, .gl) lub nową (.marketing) by stworzyć unikalny, ciekawy adres internetowy.
Jak domena przejdzie test telefoniczny?
Test telefoniczny, albo słuchowy, polega na tym, że dyktujesz komuś przez telefon Twoją nazwę domenową i po jednokrotnym usłyszeniu rozmówca ma za zadanie zapisać jej brzmienie na kartce. Jeśli kilka osób zapisze nazwę domenową prawidłowo – to dobra prognoza!
To, co utrudnia rozumienie ze słuchu, to przede wszystkim zbitki podobnych głosek oraz nawiązania do obcych języków z nieoczywistą pisownią. Proste słowa angielskie: „yes”, „go” itp – powinny zdawać test dość dobrze, zwłaszcza u ludzi młodszych. Fragmenty oparte o grekę czy łacinę także – zwłaszcza, kiedy są one już dobrze „osadzone” w polskim języku. „teleporada” – to porada na odległość, a przecież „tele” to po grecku: „daleko”.
Domena a znak towarowy
Zanim zarejestrujesz domenę, radzimy sprawdzić, czy nie jest to część chronionego znaku towarowego. Jeśli tak by się stało, a zakres Twojej działalności pokrywałby się z zakresem ochrony znaku, będzie Ci bardzo trudno podtrzymać prawo do domeny w razie sporu sądowego z podmiotem, na rzecz którego taki znak został zarejestrowany.
Sprawdzenia możesz dokonać na stronach:
- Urzędu Patentowego RP ( https://www.uprp.pl )
- Europejskiego Urzędu ds Własności Intelektualnej ( https://euipo.europa.eu/ )
- Międzynarodowej Organizacji Własności Intelektualnej ( https://www.wipo.int )
Jak bezpiecznie wybrać domenę? Możliwe pułapki
Wybierając domenę pamiętaj, że nie wszyscy na rynku mają uczciwe zamiary. Dobrze mieć świadomość takich praktyk, jak cybersquatting, typosquatting czy atak homograficzny.
Cybesquatting – to praktyka wyszukiwania nazw, które są łudząco podobne do Twojej, różnią się jedynie końcówką.
Typosquatting – polega na wykorzystaniu pomyłek podczas pisania na klawiaturze. Atakujący rejestruje, przykładowo, domenę „onat.pl” i zgarnia ruch osób, które zamiast wpisać „onet.pl” – pomyliły się. To celowe działania oszustów, rejestrowane są adresy łudząco podobne do tych prawdziwych. Wchodząc na taką stronę, która jest podobna do tej głównej, użytkownik celowo wprowadzany jest w błąd. Przechwytywany jest ruch, a w konsekwencji dane użytkownika mogą być w niebezpieczeństwie.
Atak homograficzny – polega na rejestracji domeny w oparciu o inne alfabety, najczęściej cyrylicę. Przecież rosyjski wygląd litery „es” jest identyczny jak łacińskiego „ce” – a mimo identycznego wyglądu dla komputera to dwa całkiem różne znaki.
Więcej o tego rodzaju zagrożeniach napisałem w osobnym wpisie o zagrożeniach dla nazw domenowych.
Jak wybrać domenę – dobra wyszukiwarka domen
Adres WWW dość istotnie wpływa na wartość strony internetowej. Dlatego też nie może on być dziełem przypadku. Musi być przemyślany, zgodny z ideą i co najważniejsze trafiać do grupy docelowej. Pamiętaj że zawsze możesz wykonać transfer domeny.
Aby ułatwić Ci szybkie znalezienie wolnych nazw, przygotowaliśmy wyjątkową wyszukiwarkę domen, która błyskawicznie sprawdza różne kombinacje z wieloma końcówkami domenowymi, a także znajduje liczne podpowiedzi wśród dostępnych nazw generycznych.
Dla najlepszego rezultatu wyszukiwania możesz podać kilka słów po przecinku, by uzyskać bogaty zestaw wyników zawierających wolne domeny. Powodzenia!
Witam,
dodałbym jeszcze kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze domeny:
– zawierającą lokalizację (jeżeli jet to rynek lokalny)
– ze słowem ściśle kojarzącym się z branżą (który może być dość często wyszukiwanym)
– który nie będzie kojarzony z innym brandem
– który nie jest nazwą chronioną
Witam. Ciekawy artykul. Sadze rowniez, ze przy zakupie domeny warto miec na uwadze slowa kluczowe i seo. Czasem warto jest umiescic jakies slowo kluczowe w nazwie domeny.
Pozdrawiam
Dla naszej działalności wybraliśmy domenę długą, ze względu m.in. na dwuczłonową nazwę miejscowości. Ale powiem szczerze, że dało to swój efekt na plus, jeśli chodzi o pozycję w Google.
Witam,
bardzo wiele zależy również od specyfiki branży i brandu danej firmy. Jeżeli jesteśmy sklep internetowym sprzedającym miliony rzeczy za 1zł – to nie będzie dla nas kluczowe, aby budować brand. Inaczej ma się sytuacja ze spacjalistami w danych dziedzinach (lekarzach, nauczycielach etc)
Pozdrawiam
Dobre rady odnośnie wyboru domeny. Kiedyś zastanawiałem się jeszcze czy myślnik w domenie nie jest czynnikiem, który źle wpływa na SEO. Ostatecznie jednak po wielu latach pracy nie zaobserwowałem czegoś takiego, a niektóre artykuły branżowe sugerowały, aby rezygnować z myślników.
Bardzo fajny i rzeczowy artykuł. Dziękuje akurat takich informacji szukałem.
Przydatny artykuł, szczególnie dla mniej doświadczonych w temacie osób.