Własna domena to jedyny, niepowtarzalny adres Twojej strony w sieci. Dobra domena powinna nie tylko pozostawać w pamięci klientów. Powinna również dawać jasne informacje o marce i branży, w której działasz. Chcesz wiedzieć w jaki sposób wybrać najlepszą dla siebie domenę? Podpowiadamy.
Każda osoba, która posiada własną stronę internetową, bloga lub sklep internetowy prędzej czy później stanie przed koniecznością wyboru własnej domeny. Dobra domena powinna nie tylko dobrze brzmieć i zapadać w pamięć, ale również sprzyjać pozycjonowaniu strony. Słowa kluczowe w nazwie domeny są szczególnie lubiane przez Google. To sprawia, że wybór dobrej nazwy ma jeszcze większe znaczenie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- na co zwrócić uwagę wybierając domenę jako osoba prywatna oraz jako firma;
- czy skracanie domeny jest dobrą praktyką?
- gdzie zarejestrować domenę?
> Czy wiesz, że 15 marca 1985 zarejestrowano pierwszy adres www? 25 lat później było ich już 180 mln!
Domena internetowa – kto rejestruje?
Domenę internetową może zostać zarejestrowana zarówno przez firmę jak i osobę prywatną. Jeśli zastanawiasz się jaki wybór będzie najkorzystniejszy w przypadku Twojej sytuacji, istnieje kilka kluczowych kwestii, które warto wziąć pod uwagę. Wybór odpowiedniej domeny może wpłynąć na rozpoznawalność marki, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, a także sukces internetowego przedsięwzięcia
Domena dla tych, którzy są już właścicielami firmy
Jeśli masz już firmę, sprawa będzie zdecydowanie prostsza. Nazwy wielu firm stają się jednocześnie nazwami domen. Większość osób będzie poszukiwać nazwy strony internetowej po nazwie danej firmy i raczej nie zapamięta nietypowego adresu.
Przykład: Firma kurierska DHL (www.dhl.com) czy firma transportowa Transpool (www.transpool.pl).
Domena jeśli nie masz firmy
Jeśli nie posiadasz jeszcze firmy, możesz wybrać nazwę domeny zgodnie z branżą, w której działasz. Tego rodzaju domeny pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony, dają również odbiorcy jasny sygnał, że ma do czynienia z firmą zajmującą się pracami budowlanymi, sprzedażą szytych na miarę sukienek lub opieką nad dziećmi.
Przykład: www.szyjemysukienki.pl, www.niania.pl
Nazwa domeny musi zapadać w pamięć
Idealnie, aby domena internetowa była jednym, czytelnym ciągiem znaków. Kropki, podkreślniki czy myślniki w nazwie utrudniają jej zapamiętanie, jednak z drugiej strony w zapisie stają się bardziej czytelne.
Przykład: www.drukulotekgdynia.pl / druk-ulotek-gdynia.pl.
Jeśli chcesz mieć pewność, że i Twoją nazwę strony wszyscy łatwo zapamiętają i z łatwością odnajdą w zasobach sieci, nie zastawiaj na nich pułapek w postaci nietypowej pisowni. Nawet wtedy, kiedy nazwa domeny z poprawnymi znakami ortograficznymi jest już zajęta.
Nazwa domeny – skracamy, czy nie?
Choć długa nazwa domeny jest z reguły niewskazana (głównie ze względu na to, że trudno ją zapamiętać), czasem dłuższy adres będzie brzmiał zdecydowanie lepiej niż krótszy. Wybranie nazwy domeny może Ci zdecydowanie ułatwić kreator nazw domen.
Przykład: Dłuższa domena perswacyzjnetekstyreklamowe.pl brzmi zdecydowanie lepiej niż ptr.pl. Krótszy adres nie budzi skojarzeń z żadną działalnością, przez co zapada w pamięć zdecydowanie gorzej niż jego dłuższy odpowiednik. Jak twierdzą eksperci, optymalną średnią jest zmieszczenie się w przedziale 5 – 25 znaków.
Polska czy angielska
Jeśli kierujesz swoją ofertę do klientów w Polsce, wybierz domenę w języku polskim. Jeśli ze względu na charakter swoich usług masz również odbiorców obcojęzycznych, możesz wybrać domenę w innym języku. Biorąc pod uwagę docelowy rynek warto pomyśleć również o wyborze rozszerzenia domeny.
Rozszerzenie domeny
Jeśli to możliwe, wybierz domenę z rozszerzeniem .pl lub – jeśli prowadzisz międzynarodową działalność – domenę z rozszerzeniem .com. Choć istnieje wiele rozszerzeń nie kojarzonych z konkretnym krajem (np. net czy info) wielu odbiorców szukając Twojej strony będzie wpisywać odruchowo właśnie rozszerzenie .pl, które jest w naszym kraju najbardziej popularne. Od niedawna sporo się w tej kwestii zmieniło – obejrzyj ten film, gdyż może stać się dla Ciebie inspiracją do stworzenia unikalnej nazwy.
Gdzie kupić domenę?
Najlepiej zakupić domenę w firmie, która dostarczy Ci również rozwiązania hostingowe. Dzięki temu szybko i sprawnie powiążesz adres swojej strony z miejscem, w którym znajduje się cała jej zawartość.
Korzystając z wyszukiwarki domen na stronie www.cyberfolks.pl możesz sprawdzić, czy wybrany przez Ciebie adres jest wolny. Jeśli okaże się, że domena, którą wybrałeś nie ma jeszcze właściciela, w ciągu kilku kroków możesz ją zakupić.
Jeśli posiadasz już własną domenę, możesz stworzyć dla niej subdomenę. Subdomena jest adresem, utworzonym w ramach domeny głównej. Najczęściej subdomeny tworzy się w celu wydzielenia podstron, konkretnych działów lub np. sklepu internetowego.
Przykład: www.cyberfolks.pl/ cyberfolks.pl/blog
> Czy wiesz, że najdrożej sprzedaną na świecie domeną jest domena www.sex.com? Została sprzedana za 13 mln dolarów!
Pamiętaj, że domena jest inwestycją na lata. Ważne więc, aby poświęcić odpowiednią ilość czasu i uwagi na wybór takiej, która najlepiej odda charakter Twojej działalności, znakomicie zapadanie w pamięć i będzie budzić pozytywne skojarzenia.
Polecane dla Ciebie
Domena a strona internetowa. Różnice
Nie każdy wie na czym polega różnica pomiędzy stroną internetową a domeną. Co więcej, niektórzy używają tych dwóch stwierdzeń zamienne co jest błędem
Co to jest Autorytet domeny – Domain Authority
Kiedy próbujesz oszacować wartość swojej domeny lub określić jakie ma szanse na wysokie wyniki w wyszukiwarkach możesz skorzystać z różnych metod. Jedną z nich jest ocena Domain Authority.
Domena a hosting
Zastanawiasz się czym się różni domena od hostingu? Aby Twoja strona mogła działać w Internecie potrzebujesz zarówno własnej domeny, pod którą będzie można znaleźć Twoją stronę, oraz hostingu – czyli miejsca, gdzie strona będzie działała.
Szukasz dalej?