Zarejestrowałeś domenę, strona działa i wszystko jest w porządku. Zastanawiałeś się jednak, na jak długo? Jeśli tak, to pewnie zainteresuje Cię to, że każda domena posiada konkretny okres swojej ważności, który jest równoznaczny z jej działaniem. To tzw. cykl życia domeny, który postaram Ci się przybliżyć w prosty sposób.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • czym jest rejestracja domeny,
  • kiedy domena staje się aktywna,
  • kiedy wygasa ważność domeny
  • co się stanie, jak nie odnowię swojej domeny.

Rejestracja domeny

Wybrałeś nazwę, która najbardziej pasuje do Twojego sklepu, działalności, bloga czy innego typu strony. Okazało się, że jest wolna i ją zarejestrowałeś. Podczas tego pewnie zwróciłeś uwagę, że tych domen jest wiele, bowiem do dyspozycji masz domeny globalne, krajowe, lokalne, funkcjonalne. W Polsce najczęściej korzystamy z domeny krajowej, czyli .pl

Aktywność domeny

Po zarejestrowaniu domeny rozpoczął się jej cykl życia a Ty stałeś się jej dumnym posiadaczem! Pamiętaj jednak, iż wszystko co się rozpoczęło, może się zakończyć, a domena jest w Twojej własności do końca jej okresu rozliczeniowego. Jeśli nie odnowisz jej przed jego zakończeniem, domena wygaśnie i przestanie funkcjonować. Użytkownicy stracą możliwość wyświetlenia Twojej strony, oraz przestanie docierać do Ciebie poczta na skrzynki utworzone w tej domenie.

Brzmi to groźnie? Możesz temu zapobiec. Wystarczy za każdym razem odnowić domenę na kilka dni przed jej wygaśnięciem.

Wygaśnięcie domeny

Domena wygasła i przestała być aktywna? Jeszcze nie wszystko stracone! Najczęściej trafia ona do kwarantanny. Jest to specjalny status, który pozwala na jej odnowienie i przywrócenie do działania. W czasie kwarantanny nadal pozostajesz właścicielem domeny, jednak jej dni są już policzone. Działaj szybko. Ilość dni kwarantanny jest zależna od polityki rejestru. Może to być od kilku, kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dni. Jednakże w skrajnych przypadkach, niektóre rejestry w ogóle nie przyznają okresu kwarantanny.

Cykl życia domen .pl .com i .eu

Wiesz już, że aby zostać właścicielem domeny musisz ją zarejestrować. Wtedy następuje początek cyklu życia domeny. Liczy się go od momentu zapłaty, a kończy się na ponownej aktywności nieopłaconej domeny, która wraca do puli wolnych. W tym momencie każdy użytkownik może ją zarejestrować. Jak to wygląda w poszczególnych domenach?

Domena .pl

W Polsce najczęściej rejestruje się domeny z końcówką .pl. Jej ważność trwa dokładnie rok (liczone co do sekundy) od momentu rejestracji.

PRZYKŁAD
Domena, która została zarejestrowana dzisiaj o godzinie 15:23:31, wygaśnie dokładnie za rok o tej samej godzinie.

Rejestracja liczona jest od daty płatności. Po wygaśnięciu domeny trafiają do kwarantanny, która trwa 30 dni. Jeśli w tym czasie nie zostanie odnowiona, kolejnego dnia trafia ona do puli domen wolnych. W tym momencie każdy użytkownik może ją dla siebie zarejestrować.

Domena .eu

Aktywna domena .eu liczona jest z dniem zaksięgowania opłaty rejestracyjnej. W przypadku tej domeny mamy również nieco dłuższy czas kwarantanny – bo 40 dni.

Domena .com

W domenach globalnych, czyli np. w tej z końcówką .com okres kwarantanny jest dłuższy i podzielony na trzy etapy:

  • I etap: Grace period od 1 do 45 dnia – obowiązuje cena standardowa
  • II etap: Redemption period od 46 do 75 dnia – obowiązuje dopłata do ceny standardowej
  • III etap: Pending delete od 76 do 80 dnia – domena oczekuje na usunięcie.

Jak dodatkowo chronić swoją markę?

Opłacenie domeny, po to by służyła Twojej firmie i była aktywna to najważniejsza sprawa. Równie ważną jest ochrona Twojej marki przed zagrożeniami np. typosquatting, cybersquatting czy atak homograficzny.

Na markę pracujemy latami, dlatego nic dziwnego, że większości z nas zależy na jej ochronie. To właśnie dlatego, w oparciu o badania przeprowadzone na Harvardzie, jako pierwsza firma hostingowa w Polsce, opracowaliśmy wyszukiwarkę zagrożeń dla Twojej nazwy domenowej. Wskazujemy łudząco podobne nazwy w Twojej domenie, w podziale na zagrożenia fonetyczne, typograficzne i homograficzne.

>
Adrianna Szałańska
Budowanie dobrych relacji to jej codzienność. Od 7 lat zajmuje się e-marketingiem, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, komunikacji oraz contentu. Graficzka z pasji oraz wielbicielka dobrze zaprojektowanych usług.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?