10 sposobów na marketing sklepu internetowego

Masz już swój sklep internetowy. Produkty dodane, wszystko ustawione i skonfigurowane. Gratulacje! Teraz czas zadbać o to, aby do Twojego sklepu przyszli klienci. Odpowiada za to skuteczny marketing sklepu internetowego. A jest na niego kilka sposobów. Poznaj naszą dziesiątkę!

Z artykułu dowiesz się jakie są metody na prowadzenie działań marketingowych w sklepie internetowym:

  1. E-mail marketing
  2. Media społecznościowe 
  3. Content marketing
  4. Optymalizacja sklepu pod SEO
  5. Reklamy na Facebooku
  6. Reklamy w Google
  7. Udział w wydarzeniach i dyskusjach online
  8. Współpraca z innymi firmami 
  9. Zastosowanie influencer marketingu
  10. Wykorzystanie sklepu stacjonarnego

1) Buduj i wykorzystuj własną listę mailingową 

Jak tylko uruchomisz sklep, zacznij zbierać adresy mailowe ze zgodami na komunikację marketingową od osób, które odwiedzą Twoją stronę. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł utrzymać z nimi kontakt, przypominać o swoich sklepie i zachęcać do zakupów. 

E-mail marketing jest nadal jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na marketing sklepu internetowego i jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Jego ogromną zaletą tego kanału komunikacji jest fakt, że nie zależy od algorytmów, jak ma to miejsce w przypadku mediów społecznościowych. Lista kontaktowa i dobry pomysł na prowadzenie komunikacji mailowej z Twoimi odbiorcami może skutecznie zwiększyć sprzedaż w Twoimi sklepie.

Jak zachęcić ludzi do zapisania się na listę? Sposoby mogą być różne. Te najczęściej stosowane to podarowanie czegoś w zamian za zapis, np.:

  • kuponu rabatowego na pierwsze zakupy,
  • ciekawej lub przydatnej treści (m.in. PDF-a, wideo),
  • specjalnej oferty tylko dla odbiorców newslettera.
Marketing sklepu internetowego - zapis na newsletter.
Sklep balonik-centrum.pl za zapisanie się na newsletter proponuje obrazki do druku dla dzieci oraz 5 pomysłów na ich wykorzystanie.

Aby uzyskać jak największą korzyść z e-mail marketingu, zaplanuj komunikację, jaką będziesz prowadzić ze swoimi odbiorcami:

  • określ regularną częstotliwość e-maili – mierz siły na zamiary,
  • oferuj w mailach realną wartość, np. poprzez oferty promocyjne, nowe treści, informacje o premierach produktów i inne wiadomości, które mogą zachęcić klientów do odwiedzenia Twojej witryny.
  • analizuj skuteczność wysyłanych wiadomości i wyciągaj wnioski.

2) Zwiększaj swoją obecność w mediach społecznościowych

Aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, trzeba być tam, gdzie oni są obecni. Dziś takim miejscem jest internet, w tym przede wszystkim media społecznościowe. Według danych z raportu Digital 2022 Poland [1] przygotowanego przez firmę Kepios Pte. Ltd. w lutym 2022 r. z internetu korzystało 87 proc. mieszkańców Polski, a z mediów społecznościowych 72 proc. całej populacji naszego kraju. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko osoby powyżej 13. roku życia, to odsetek użytkowników mediów społecznościowych wzrośnie do 83 proc. Takiej licznej grupy nie możesz lekceważyć.

Dane dotyczące korzystania w Polsce z internetu. Źródło: Digital 2022 Poland, Kepios Pte. Ltd. (https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland)

Najpopularniejsze serwisy w grupie wiekowej 16-64 lata to:

  • Facebook (88,1 proc.)
  • Instagram (59,6 proc.)
  • Tik-Tok (34,1 proc.)
  • Twitter (26,2 proc.)
  • Snapchat (25,2 proc.)
  • Pinterest 24,5 proc.)
  • LinkedIn (16,8 proc,)

Do tego dochodzi jeszcze YouTube, z którego według ww. raportu na początku 2022 r. korzystało 72 proc. całej populacji mieszkańców Polski. Ten serwis to świetny wybór, jeśli chcesz postawić na produkcje wideo.

Oczywiście nie musisz być obecna lub obecny na wszystkich tych platformach. Zastanów się, z których serwisów w największym stopniu korzystają Twoi potencjalni klienci. Tam skoncentruj swoją aktywnością publikując ciekawe, angażujące treści.

Czasy dużych zasięgów organicznych już minęły, dlatego przemyśl czy nie warto wspomóc swoich postów poprzez płatne promowanie. 

Zobacz jak założyć fanpage na Facebooku.

3) Twórz ciekawe i przydatne treści dla odbiorców

Treści wartościowe dla Twoich odbiorców, to takie które pomogą im rozwiązać jakiś problem, dostarczą nowych informacji lub po prostu zapewnią rozrywkę. Pamiętaj przy tym, żeby odnosić je zawsze do swojego biznesu, czyli np. produktów, które oferujesz w swoim sklepie. Marketing sklepu internetowego za pomocą tej metody staje się coraz częściej stosowany.

Tworzenie i publikowanie autorskich treści może przynieść Twojemu sklepowi wiele korzyści, np. 

  • zwiększenie ruchu na stronie sklepu (w połączeniu z optymalizacją pod SEO, o czym przeczytasz poniżej),
  • możliwość zaprezentowania produktu w użyciu, bez nachalnego namawiania do zakupu,
  • zbudowanie autorytetu i pozycji eksperta w danej branży czy temacie,
  • nawiązanie długotrwałych relacji z użytkownikami.

Pomysły na treści możesz czerpać od swoich odbiorców. Notuj pytania jakie najczęściej zadają Tobie lub w grupach tematycznych. Sama lub sam też możesz ich zapytać, o czym chcieliby przeczytać artykuł, zobaczyć wideo czy posłuchać odcinka podcastu. Wykorzystaj do tego swoje profile w mediach społecznościowych.

Zobacz też: dlaczego warto posiadać blog w e-commerce.

4) Zoptymalizuj swoją stronę internetową pod kątem SEO

Niestety nawet najlepsza treść sama się nie obroni. Musisz zadbać o to, aby dało się ją odnaleźć, np. poprzez wyszukiwarkę Google. Mowa tutaj zarówno o treściach ofertowych, jak i tych uzupełniających, czyli poradnikowych najczęściej umieszczanych na sklepowym blogu.

W części ofertowej prezentujesz swoje produkty w postaci zdjęć i opisów. Podstawą są oczywiście strony poszczególnych produktów, czyli tzw. karty produktów. Do każdej z nich powinno się dobrać frazę kluczową, opisującą dany produkt, np. koszula lniana marki XYX i umieścić ją w tytule oraz 2-3 razy w opisie produktu.

Jeśli w swoim sklepie masz więcej podobnych produktów, np. koszul, wówczas możesz utworzyć dla nich kategorie i podkategorie. Może to wyglądać np. w ten sposób: kategoria – koszule męskie, podkategoria – koszule lniane. Dla nich również tworzyć osobne strony i umieszczasz na nich opisy zawierające frazy kluczowe. W ten sposób tworzysz kilka sposobów (różnych fraz kluczowych), po których użytkownik może odnaleźć produkt, który oferujesz.

W części uzupełniającej np. na blogu Twojego sklepu możesz z kolei stworzyć treści powiązane z Twoimi produktami, które będą pomocne dla użytkowników. Pozostając przy powyższym przykładzie, możesz np. napisać artykuł na temat: Koszule na lato – co nosisz, aby nie dać się upałom. W ten sposób masz kolejną ścieżkę, po której do Twojego sklepu może trafić użytkownik, szukający informacji o koszulach na lato.

Zobacz też: jak unikać podstawowych błędów w SEO.

5) Reklamuj się na platformach społecznościowych

Najpopularniejszym sposobem promowania się w mediach społecznościowych są reklamy na Facebooku i Instagramie, czyli w dwóch najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Dobra wiadomość jest taka, że reklamami w obu tych miejscach możesz zarządzać z jednego panelu administracyjnego – Menedżera reklam Facebooka.

Reklama na Facebooku i Instagramie pozwala za dość szczegółowe i dokładne targetowanie i dotarcie do osób, które mogą być Twoimi klientami. Może też realizować różne cele – od typowo zasięgowych poprzez zwiększenie ruchu na stronie internetowej, na sprzedaży kończąc. Pozwala również na kontrolowanie budżetu i dopasowanie go do możliwości reklamodawcy. 

6) Reklamuj się w Google Ads

Innych sposobem na marketing sklepu internetowego jest reklama w wyszukiwarce Google. Tutaj sposób dotarcia do potencjalnych klientów jest inny niż w przypadku reklamy na Facebooku. Opiera się on na zapytaniach, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Tworząc kampanię Google określasz frazy kluczowe, na które chcesz, aby wyświetlała się Twoja reklama. Koszt reklamy zależny będzie m.in. od tego jak wielu chętnych będzie chciało się reklamować na te same frazy, co Ty. 

Jeśli chcesz samodzielnie rozpocząć tworzenie kampanii Google Ads, możesz skorzystać z darmowego szkolenia od Google na ten temat. 

7) Bierz udział w wydarzeniach i dyskusjach online

Twoja obecność w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych nie powinna się ograniczać jedynie do publikowania treści na własnych profilach. Znajdź miejsca, gdzie obecni mogą być Twoi potencjalni klienci i zacznij się tak udzielać. Mogą to być grupy tematyczne na Facebooku lub fora internetowe.

Takie podejście ma kilka korzyści:

  • poznasz problemy i wyzwania Twojej grupy docelowej, na które możesz odpowiedzieć – albo bezpośrednio pod postem z pytaniem, albo rozwijając temat we wpisie np. na własnym blogu,
  • dasz się poznać osobom, które jeszcze o Tobie nie słyszały,
  • zbudujesz autorytet specjalisty w danym temacie.

8) Współpracuj z inną firmą z komplementarnymi produktami lub usługami

Nawiązanie współpracy z taką firmą czy marką może przynieść obustronną korzyść. Istotne jest to, abyście trafiali do tej samej grupy docelowej, ale z uzupełniającą się ofertą. Na przykład jeśli sprzedajesz artykuły dekoracji wnętrz, doskonałym pomysłem będzie współpraca z firmą projektującą wnętrza albo sklepem meblowym. 

Podpatrywanie jak inne formy zdobywają klientów też może przynieść Ci niestandardowe pomysły na marketing sklepu internetowego.

9) Zastanów się nad wykorzystaniem influencer marketingu

Influencerzy to nie tylko osoby mające setki tysięcy fanów i ogromne konta w mediach społecznościowych. Często są to osoby z mniejszą, ale bardziej lojalną i aktywną publicznością. Jeśli w Twojej branży znajdziesz osobę, której grupa docelowa oraz wartości pokrywają się z Twoimi, to zastanów się nad współpracą z nią. 

Pamiętaj przy tym, że to ona najlepiej zna swoich odbiorców i wie jak do nich dotrzeć. Bądź otwarta lub otwarty na współpracę i nie próbuj na siłę forsować pomysłów, które tylko Tobie wydają się świetne. Dobrze przemyślana i przeprowadzona kampania z influencerem potrafi przynieść spore korzyści. Współpraca z odpowiednią osobą może sprawić, że Twój produkt trafi do dużej liczby potencjalnych klientów, zwiększając świadomość Twojej marki i sprzedaż produktów. 

10) Wykorzystaj swoje sklepy stacjonarne

Jeśli oprócz sklepu internetowego posiadasz również sklep stacjonarny, możesz wykorzystać go w działaniach marketingowych. Możesz użyć różnych sposobów, aby klienci po opuszczeniu go byli w kontakcie z Tobą. 

Możesz np. zachęcić klienta do:

  • zapisania się do newslettera,
  • polubienia lub pozostawienia pozytywnej opinii na profilu w mediach społecznościowych,
  • wystawienia pozytywnej opinii w wizytówkach Google. 

Podsumowanie

Sposobów na marketing sklep internetowego jest wiele. Jedne wymagają więcej czasu i przynoszą efekt w dłuższej perspektywie czasowej. Na realizację innych potrzeba budżetu, ale za to efekty są szybciej zauważalne. To, które wykorzystasz w swoim sklepie zależy od strategii, jaką sobie założysz. Dobierz je do swoich potrzeb i możliwości i promuj swój sklep internetowy.


[1] Digital 2022 Poland, Kepios Pte. Ltd. (https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland)

Łukasz Badziak cyber folks
>
Łukasz Badziak
Projektant treści tekstowych i graficznych, marketingowiec, PR-owiec –w zależności od potrzeby. Majsterkowicz oraz entuzjasta odnawiania starych mebli.
Search
Generic filters