W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce, posiadanie własnego sklepu internetowego staje się coraz bardziej atrakcyjnym biznesowym przedsięwzięciem. Obserwujemy coraz większą liczbę podmiotów wkraczających do sfery online. Tym samym możemy powiedzieć, że e-commerce jest coraz bardziej konkurencyjny i nasycony. To sprawia, że znalezienie unikalnego pomysłu na własny sklep internetowy może być wyzwaniem. Z drugiej zaś strony, warto pamiętać, że wraz z rosnącą liczbą użytkowników korzystających z zakupów online, istnieje przestrzeń do wystartowania ze swoim nowym pomysłem.

Ten artykuł powstał z myślą o:

  • przedsiębiorcach lub osobach zainteresowanych prowadzeniem własnego sklepu internetowego,
  • osobach poszukujących inspiracji i pomysłów na założenie sklepu internetowego,
  • osobach zainteresowanych e-commerce.

Pomysł na sklep internetowy, czyli co sprzedawać?

Tak naprawdę odpowiadając na pytanie co sprzedawać w sieci, możemy powiedzieć wszystko. Jeżeli znajdziesz swoją grupę docelową, możesz wystartować z najbardziej oryginalnym produktem. W dobie rozwoju technologii, rosnącej świadomości zjawisk i trendów, pomysły z jakimi możemy spotkać się w sieci są naprawdę coraz bardziej wyjątkowe i oryginalne. To, co ważne znajdują one swoją grupę docelową. W sieci możemy znaleźć na przykład sklep oferujący panele modułowe z mchu czy maty dźwiękowe dedykowane naszym czworonożnym pupilom. Przez te proste przykłady, chcę Ci pokazać, że to, co nas może ograniczać, to jedynie nasza wyobraźnia.

Jak znaleźć pomysł na sklep internetowy?

Wybór tego, co sprzedawać w sieci może zależeć od wielu czynników. Szukając pomysłu na sklep internetowy powinniśmy uwzględnić nasze predyspozycje czy zainteresowania, wiedzę branżową, konkurencję, trendy rynkowe czy preferencje klientów. Aby odpowiedzieć na pytanie, jaki sklep otworzyć, spójrzmy na zagadnienie z perspektywy dwóch strategii, jakie możemy przyjąć przy podejmowaniu decyzji.

  1. Aktualne trendy
    Podążając tą ścieżką patrzymy na to, co aktualnie się sprzedaje. Dobrym puntem wyjścia może być analiza produktów i kategorii cieszących się popytem. Jeśli istnieje duże zapotrzebowanie na dany produkt lub kategorię, istnieje większa szansa na osiągnięcie sukcesu. Badanie rynku i analiza trendów zakupowych, może pomóc zidentyfikować produkty cieszące się popularnością, a tym samym ułatwić wystartowanie z własna ofertą.

  2. Znalezienie niszy
    Z drugiej zaś strony, musisz pamiętać, że w sytuacji, gdy istnieje duża konkurencja w popularnych kategoriach produktów, znalezienie i przekonanie odbiorców do Twojej oferty może być bardzo czasochłonnym zajęciem, wymagającym również budżetu dla budowania świadomości marki. Dlatego drugą strategią, jaką możesz rozważyć jest znalezienie niszy rynkowej. Nisza oznacza specjalizację w konkretnym segmencie rynku, gdzie konkurencja jest mniejsza. W przypadku tej strategii oferujesz unikalne produkty lub świadczysz usługi o wyjątkowej wartości dodanej do dedykowanej grupy docelowej.

Aktualne trendy, czyli co się sprzedaje?

Aby znaleźć pomysł na sklep internetowy, spójrzmy na to, co cieszyło się popularnością wśród konsumentów w 2022 roku. W Raporcie „E-commerce w Polsce 2022” przygotowanym przez Gemius, czytamy, że najczęściej wybieranymi kategoriami produktowymi, wybieranymi przez polskich internautów w ubiegłym roku były:

  1. Odzież, akcesoria i dodatki (79%)
  2. Obuwie (66%)
  3. Kosmetyki i perfumy (65%)[1]

Co więcej, w raporcie możemy również poznać prognozy, co do planowanych zakupów, jakie deklarują internauci. Wśród nich znajdują się:

  1. Podróże i rezerwacja (34%)
  2. Meble i elementy wystroju wnętrz (32%)
  3. Materiały budowlane i wykończeniowe (29%)[2]

Pogłębiając naszą analizę, możemy sprawdzić, jakie kategorie produktów są najchętniej wybierane przez kobiety i mężczyzn. Wiedza na temat preferencji zakupowych obu płci może być przydatna w określaniu oferty i dostosowywaniu jej do różnych grup klientów. Takie dane znajdziemy w raporcie Gemiusa.

Źródło: Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”

Mężczyźni i kobiety wykazują różnice w preferencjach zakupowych w różnych kategoriach produktów.

Kobiety częściej wybierają produkty z następujących kategorii: odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuteria. Duże znaczenie dla nich mają moda, uroda, opieka nad dziećmi oraz stworzenie przytulnego i estetycznego otoczenia.

Z kolei mężczyźni zazwyczaj preferują zakupy w następujących kategoriach: sprzęt RTV/AGD, smartfony i akcesoria, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także artykuły dla kolekcjonerów. Często są zainteresowani nowinkami technologicznymi, motoryzacją, grami wideo oraz poszukiwaniem przedmiotów kolekcjonerskich.

Znajdź swoją niszę

Nisza, to obszar, w jakim nasze produkty czy usługi oferujemy wąskiej grupie docelowej. Tym samym różni się od ogólnego rynku, który obejmuje szeroką gamę klientów i różnorodne preferencje. W przypadku niszy skupiamy się na konkretnej grupie odbiorców mających unikalne potrzeby lub takich, którzy nie są odpowiednio zaopiekowani przez innych dostawców.
Przykładem takiej niszy są np. produkty dla wegan, odzież w niestandardowych rozmiarach, czy wspomniane wcześniej artykuły do aranżacji wnętrz wykorzystujące mech.

Jak znaleźć swoją niszę?

  1. Po pierwsze, zidentyfikuj swoje pasje i umiejętności. To wspaniale, gdy pasja może stać się również Twoją pracą.

  2. Przeprowadź badania rynku i sprawdź, jakie jego obszary nie są dostatecznie zaopiekowane. To pozwoli znaleźć Ci lukę rynkową, jaką możesz wykorzystać.

  3. Zdefiniuj grupę docelową. Kim będą Twoi potencjalni klienci? Jakie są ich potrzeby, problemy i preferencje? Jakie mają problemy czy wyzwania w codziennym życiu.

  4. Analizuj konkurencję, dzięki temu będziesz w stanie określić, jaką wartość dodaną możesz zaoferować, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do wybrania Twojej oferty.

  5. Przetestuj swoją niszę, zanim zainwestujesz dużo czasu i środków, spróbuj testowo zaoferować swoje produkty lub usługi. Inną alternatywa jest przeprowadzenie ankiety wśród potencjalnych klientów. Ta wiedza dostarczy Ci cennego feedbacku ofertowego.

  6. Zadbaj o wartość dodaną, skoncentruj się na tworzeniu unikatowości. Zastanów się co możesz zaoferować, czego jeszcze nie oferuje Twoja konkurencja.

Pamiętaj, że to proces ciągły i wymaga monitorowania rynku i dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów.

Przykłady nisz – zainspiruj się

Produkty rękodzielnicze

Rękodzieło przeżywa dziś swój prawdziwy renesans. Poprzez produkty rękodzielnicze rozumiemy przedmioty tworzone ręcznie, mające swój indywidualny charakter, unikalny styl odzwierciedlając kreatywność, pasje, zaangażowanie i umiejętności twórcy. Ich wartość wynika nie tylko z oryginalności i niepowtarzalności, ale przede wszystkim z pracy i serca włożonego w każdy detal. Dlatego coraz częściej są poszukiwane i cenione przez klientów, którym zależy na wyjątkowych i spersonalizowanych przedmiotach.

Rynek rękodzieła rozwija się w zawrotnym tempie. Według prognoz, w tym roku jego wartość w skali światowej ma wynieść 984 mld dolarów. Polacy również pokochali rękodzieło o czym świadczy sukces wielu marek zajmujących się tworzeniem ceramiki, biżuterii czy dekoracji do domu. Niektóre z nich stały się prawdziwymi „love brandami” i synonimem luksusu. Klienci często szukają produktów rękodzielniczych, aby wyrazić swoją osobowość i wyróżnić się spośród masowej produkcji. Widoczny wzrost zainteresowania produktami z kategorii handmade, to dla wielu twórców sygnał, że warto przekuć pasję w biznes”

Agnieszka Kowalska
Przedsiębiorczyni, tworzy kreatywne strategie komunikacji dla polskich marek modowych i technologicznych. Współzałożycielka startupu i grupy Polskie Marki Modowe

Nisza rękodzielnicza przyciąga klientów, którzy doceniają unikalność i indywidualność handmade. Ważne jest, aby oferować wysokiej jakości produkty, które są wykonane z dbałością o szczegóły. Klienci często szukają produktów rękodzielniczych, aby wyrazić swoją osobowość i wyróżnić się spośród masowej produkcji. Co można robić w domu i sprzedawać?

Jak założyć sklep z rękodziełem? Odkryj nasz przewodnik. Znajdziesz w nim przydatne informacje, które krok po kroku poprowadzą Cię do uruchomienia własnego e-sklepu.

Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych założenie sklepu nie wymaga posiadania kompetencji technicznych ani dużych nakładów. Rozwiązania takie jak np. nasze oprogramowanie sklepów internetowych _Stores pozwala zbudować sklep w mniej niż 15 minut.

Kosmetyki naturalne

Coraz więcej mówi się o odpowiedzialności za naturę, zrównoważonym rozwoju. Również coraz większą świadomość przywiązujemy do produktów codziennego użytku. Kosmetyki naturalne znajdują coraz szersze grono odbiorców, poszukujących naturalnych produktów do pielęgnacji ciała i urody, pozbawionych sztucznych substancji chemicznych. To odpowiedź na przenikający trend eko, wyznaczający kierunek dla wielu sektorów gospodarki, w tym właśnie kosmetologii.

Kosmetyki naturalne pomimo, że ciągle możemy je rozpatrywać w kategorii niszy, zyskały również kolejne podkategorie, w jakich można realizować pasję. Przykładem takiej firmy jest marka ecco verde, która w swoim portfolio oferuje kosmetyki naturalne z przeznaczeniem m.in. dla alergików. Filtry dostępne na stronie pozwalają wybrać nam zarówno typ kosmetyku (przeznaczenie), płeć, właściwości a również certyfikaty potwierdzające skuteczność i deklarację marki.

Jak założyć sklep z kosmetykami? Odkryj nasz przewodnik. Znajdziesz w nim przydatne informacje, które krok po kroku poprowadzą Cię do uruchomienia własnego e-sklepu.

Akcesoria dla zwierząt

Kolejny pomysł na sklep internetowy wiąże się z ofertą skierowaną dla naszych pupili. Sklep z niszowymi akcesoriami dla zwierząt z nietypowymi, trudno dostępnymi produktami, które nie są powszechnie dostępne w innych sklepach zoologicznych zyskuje prawdziwe grono miłośników. Przestrzeń ta wciąż nie jest wystarczająco zaopiekowana. Możemy się o tym przekonać, wybierając się do pierwszego sklepu zoologicznego. Wykorzystując tę inspirację możesz zbudować ofertę, jaka przyciągnie klientów poszukujących czegoś wyjątkowego dla swoich zwierząt.

Możesz rozważyć oferowanie produktów, które wyróżniają się oryginalnością lub posiadają dodatkowe funkcje. Zobacz kilka przykładów.

  1. Mata z dźwiękami
    Mata dla zwierząt, która reaguje na dotyk i wydaje dźwięki, takie jak odgłosy zwierząt czy dźwięki natury. Może to dostarczyć dodatkową stymulację i zabawę dla zwierzaka.

  2. Zabawki interaktywne
    Oferowanie interaktywnych zabawek dla zwierząt, takich które wymagają rozwiązywania zagadek, przekładania elementów, naciśnięcia przycisków, aby uzyskać nagrodę lub aktywować dźwięki. To sprzyja pracy behawioralnej ze zwierzęciem, dostarczając mu niezwykłej zabawy.

  3. Odzież tematyczna
    Projektowanie i sprzedaż odzieży tematycznej dla zwierząt. Może to być linia związana z zapewnieniem ochraniaczy na łapki podczas zimowych spacerów.

  4. Akcesoria do fotografii
    Oferowanie akcesoriów, które pomogą właścicielom zwierząt w robieniu zdjęć swoim pupilom, takich jak specjalne aparaty do selfies, akcesoria do fotografowania zwierząt, ozdobne rekwizyty itp.

  5. Gadżety/zabawki sensoryczne
    Wprowadzenie do oferty gadżetów z wykorzystaniem zapachów, są atrakcyjne dla zwierząt i wprowadzają nowy element do zabawy czy jego szkolenia. To na przykład specjalne kulki, zabawki czy dyfuzory zapachowe.

  6. Akcesoria do podróży
    Specjalizacja w akcesoriach dla zwierząt podróżujących, takich jak wygodne nosidła, specjalne uchwyty do przewożenia w samochodzie, funkcjonalne torby podróżne z przegródkami itp.

Masz pomysł? Wystartuj z własnym sklepem

Mając pomysł na sklep internetowy, czas przekuć marzenia w rzeczywistość. Jeśli rozważasz uruchomienie własnego sklepu internetowego, być może masz obawy związane z samym procesem. W Twojej głowie rodzą się pytania dotyczące technologii i niezbędnych umiejętności. Zwłaszcza gdy, nie miałeś wcześniejszego doświadczenia w zakresie tworzenia i prowadzenia stron internetowych. Nieznajomość kodowania, zarządzania systemem e-commerce czy obsługi platformy może powodować niepewność. Niesłusznie. Zobacz nasz poradnik – Jak założyć sklep internetowy i znajdź odpowiedzi na nurtujące Cię pytania!

Istnieją rozwiązania typu SaaS (Software as a Service), które mogą pomóc Ci przekuć marzenia w rzeczywistość. Bez znajomości programowania i bez umiejętności graficznych. Rozwiązanie SaaS oferuje kompletną platformę e-commerce, która zapewnia wszystko, czego potrzebujesz do uruchomienia i prowadzenia sklepu online.

Przykładem rozwiązania, za pomocą jakiego założysz własny sklep internetowy jest oprogramowanie sklepu internetowego _Stores. Powstało z myślą o osobach, które szukają rozwiązań intuicyjnych i przyjaznych w obsłudze. Otrzymujesz gotowe środowisko do uruchomienia swojego sklepu. Kreator przeprowadzi Cię przez poszczególne kroki. Na każdym z nich uzyskasz jasne instrukcje, co należy zrobić. Założenie sklepu nie powinno zająć Ci więcej niż 15 minut. 

Zatem, z czym otworzyć sklep internetowy? Wybór produktów, które możesz zacząć sprzedawać w swoim sklepie internetowym, zależy od wielu czynników, w tym od Twoich zainteresowań, doświadczenia, analizy rynku i grupy docelowej. Z jednej strony warto śledzić aktualne trendy rynkowe, z drugiej zaś znaleźć niewykorzystane obszary rynku i zdefiniować swoją niszę.

Źródło:
[1] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2022”
[2] Tamże.

>
Katarzyna Węgiel
Pasjonatka i praktyk działań inbound marketing. Prywatnie miłośniczka bliższych i dalszych wycieczek rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?